Grønlandsudvalget 2015-16
L 35 Bilag 4
Offentligt
1561215_0001.png
BILAG 3
Grønlands Landsting
Ad forslag til:
Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tiltræder Anordning om
ikrafttræden for Grønland af forældreansvarsloven, Anordning om ikraft-
træden for Grønland af lov om international fuldbyrdelse af forældre-
myndighedsafgørelser m.v., Lov om ændring af myndighedsloven for
Grønland, lov om ikrafttræden for Grønland af lov om ægteskabets rets-
virkninger, retsplejelov for Grønland og kriminallov for Grønland, Anord-
ning om ikrafttræden for Grønland af lov om ændring af retsplejeloven,
lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning samt for-
skellige andre love (FM2015/99).
Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tiltræder Anordning om
ikrafttræden for Grønland af dele af lov om ændring af lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning, lov om ægteskabets retsvirkninger og retspleje-
loven og om ophævelse af lov om registreret partnerskab (Ophævelse af
anordning om lov om registreret partnerskab som følge af ægteskab
mellem to personer af samme køn) (FM2015/100).
Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tiltræder Anordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om Haagerbørnebeskyttelseskonventio-
nen (FM2015/101).
Dato: 6. maj 2015
Kontor: Familieret
Ansvarlig: Lars Thøgersen
Sagsnr. 2015 - 3153
Ikraftsættelse af forældreansvarslovgivningen for
Grønland – orientering om ”børnebortførelser” mel-
lem Danmark og Grønland
1. Overordnet om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen
De bestemmelser om børnebortførelser, der som et led i ikraftsættelsen af for-
ældreansvarslovgivningen foreslås sat i kraft for Grønland, svarer overordnet set
til de bestemmelser, der gælder i Danmark. Derved bringes retstilstanden på
børnebortførelsesområdet i Grønland generelt i overensstemmelse med retstil-
standen i Danmark, sådan at kravene til forældre og handlemulighederne for
myndighederne i børnebortførelsessager er de samme.
Det foreslås således, at der i Grønland skal gælde de samme om krav om sam-
tykke fra en forælder til den anden forælders udrejse med barnet, samme mulig-
heder for at gennemtvinge en afgørelse eller aftale om barnets bopæl og samme
muligheder for at straffe ”børnebortførelser”.
Ved en ”børnebortførelse” ud af landet forstås, at en forælder tager barnet med
ud af landet eller tilbageholder barnet i udlandet, uden at have ret til det. Det
bemærkes i den forbindelse, at begrebet ”landet” ikke entydigt anvendes i be-
tydningen ”Danmark” i lovgivningen. Det beror på en fortolkning af en bestem-
melse, om dens geografiske anvendelsesområde er Danmark eller hele Riget,
dvs. Danmark, Grønland og Færøerne.
Side 1 af 5
----------------
FM 2015/99
LABU j.nr. 01.25.01/15FM-LABU-00099
L 35 - 2015-16 - Bilag 4: Betænkninger fra Inatsisartuts Lovudvalg vedr. lovforslaget
2. Krav om samtykke eller afgørelse ved udrejse
Retsstillingen i Danmark
Efter forældreansvarslovens § 3 kræver væsentlige beslutninger vedrørende bar-
nets forhold enighed mellem forældrene, når der er fælles forældremyndighed.
Den forælder, som barnet har bopæl hos, kan træffe afgørelse om overordnede
forhold i barnets daglige liv, herunder hvor i landet (dvs. hvor i Danmark) bopæ-
len skal være.
Når forældre med fælles forældremyndighed er uenige om forældremyndighe-
den, skal begge give samtykke til, at barnet forlader landet (Danmark), herunder
udrejser til Grønland eller Færøerne. På samme måde skal begge forældre give
samtykke til, at barnets ophold uden for Danmark forlænges ud over det aftalte,
forudsatte eller fastsatte. Statsforvaltningen kan dog træffe en afgørelse om, at
barnet kan flytte fra Danmark, eller tage ophold uden for Danmark i en kortere
periode.
Den foreslåede retsstilling i Grønland
Forældreansvarslovens § 3 foreslås sat i kraft for Grønland med følgende ordlyd.
”§ 3. Har forældre fælles forældremyndighed, kræver væsentlige beslut-
ninger vedrørende barnets forhold enighed mellem forældrene. Den foræl-
der, som barnet har bopæl hos, kan træffe afgørelse om overordnede for-
hold i barnets daglige liv, herunder hvor i landet bopælen skal være.
Stk. 2. Har forældre fælles forældremyndighed, og er de uenige om foræl-
dremyndigheden, skal begge give samtykke til, at barnet forlader landet,
herunder udrejser til Danmark eller Færøerne, eller til, at barnets ophold i
udlandet, i Danmark eller på Færøerne forlænges ud over det aftalte, for-
udsatte eller fastsatte, medmindre der foreligger en afgørelse efter § 17,
stk. 1, 2. pkt., eller § 25.”
Denne bestemmelse vil sikre, at der gælder samme regler for børn, der har bo-
pæl i Grønland, som gælder for børn, der har bopæl i Danmark
3. Tvangsfuldbyrdelse af en afgørelse eller aftale om barnets bopæl
Retsstillingen i Danmark
Ved fælles forældremyndighed har barnet bopæl hos den ene forælder. Bopælens
placering kan være fastlagt ved en aftale mellem forældrene eller ved en afgørel-
se efter forældreansvarsloven. Tager den anden forælder barnet til sig uden bo-
pælsforælderens samtykke, kan bopælsforælderen søge bopælsretten fuldbyrdet
gennem fogedretten efter retsplejelovens §§ 536 eller 596, der har følgende
ordlyd:
Side 2 af 5
ers\laila\downloads\bilag 3 dk (1).docx
L 35 - 2015-16 - Bilag 4: Betænkninger fra Inatsisartuts Lovudvalg vedr. lovforslaget
”§ 536. Domme og kendelser om forældremyndighed, barnets bopæl og
samvær samt retsforlig, afgørelser og aftaler, der kan fuldbyrdes efter
§ 478, stk. 1, nr. 1-3, tvangsfuldbyrdes efter reglerne i § 537. Det samme
gælder anmodninger om udlevering af et barn til forældremyndighedsin-
dehaveren eller bopælsforælderen efter § 596, stk. 2.
Stk. 2.
De domme, kendelser, retsforlig, afgørelser, aftaler og anmodnin-
ger, der er nævnt i stk. 1, kan fuldbyrdes ved anvendelse af tvangsbøder
eller umiddelbar magt. …”.
”§ 596. Besiddelseskrav som nævnt i § 528 kan gennemtvinges af foged-
retten ved en umiddelbar fogedforretning uden sædvanligt tvangsfuldbyr-
delsesgrundlag, såfremt den berettigede (rekvirenten) i fogedretten kan
godtgøre eller sandsynliggøre sit krav mod den forpligtede (rekvisitus).
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse, når fogedret-
tens bistand er påkrævet til håndhævelse af forældremyndighed eller bar-
nets bopæl. …”.
Det bemærkes, at domme m.v. om forældremyndighed, barnets bopæl m.v. i §
536 også omfatter afgørelser, der er truffet af myndighederne i Grønland og på
Færøerne.
Den foreslåede retsstilling i Grønland
Retsplejeloven for Grønland indeholder regler om tvangsfuldbyrdelse forældre-
myndighed og samvær. Disse regler foreslås ændret, sådan at de også omfatter
muligheden for at tvangsfuldbyrde barnets bopæl.
Den grønlandske bestemmelse, der svarer til § 536 i den danske retsplejelov,
findes i § 631 i retsplejelov for Grønland. Nedenfor er den foreslåede tilføjelse i
bestemmelsen markeret med fed:
”§ 631. Bestemmelser om forældremyndighed,
barnets bopæl
og samvær
kan fuldbyrdes ved anvendelse af tvangsbøder eller ved umiddelbar magt-
anvendelse. …”. (Se lovforslagets § 3, nr. 12).
Retsplejelov for Grønland rummer i § 632 en bestemmelse, der svarer til § 596 i
den danske retsplejelov. Nedenfor er den foreslåede tilføjelse i bestemmelsen
markeret med fed:
”§ 632. Besiddelseskrav som nævnt i § 628 kan gennemtvinges af fogeden
ved en umiddelbar fogedforretning uden sædvanligt tvangsfuldbyrdelses-
grundlag, hvis den berettigede i fogedretten kan godtgøre eller sandsyn-
liggøre sit krav mod den forpligtede.
Stk. 2. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse, når fogedens bistand er på-
krævet til håndhævelse af forældremyndighed,
barnets bopæl
og værge-
Side 3 af 5
ers\laila\downloads\bilag 3 dk (1).docx
L 35 - 2015-16 - Bilag 4: Betænkninger fra Inatsisartuts Lovudvalg vedr. lovforslaget
mål samt til håndhævelse af det sociale udvalgs beslutninger vedrørende
børns ophold. ...”. (Se lovforslagets § 3, nr. 18).
Disse tilføjelser vil sikre, at der er de samme muligheder for at gennemtvinge
bopælsretten for børn, der har bopæl i Grønland, som for børn, der har bopæl i
Danmark.
4. Muligheden for at straffe ved ”børnebortførelser”
Retsstillingen i Danmark
Straffeloven indeholder følgende bestemmelse om ”børnebortførelser”.
Ӥ 215.
Den, som unddrager en person under 18 år forældres eller anden
rette vedkommendes myndighed eller forsorg eller bidrager til, at han
unddrager sig sådan myndighed eller forsorg, straffes efter reglerne i
§ 261.
Stk. 2.
På samme måde straffes den, der ulovligt fører barnet ud af landet.”
§ 215, stk. 1, finder kun anvendelse på situationer, hvor den, der bortfører bar-
net, ikke har forældremyndigheden eller ikke har del i forældremyndigheden
over barnet. § 215, stk. 2, finder anvendelse, når der er fælles forældremyndig-
hed.
Geografisk finder stk. 1 anvendelse ved bortførelse både inden for og uden for
Riget, dvs. den kan også anvendes ved en bortførelse fra Danmark til Grønland.
Stk. 2 finder kun anvendelse, når barnet bortføres og bringes ud af for Riget.
Bestemmelsen kan således ikke anvendes, hvis et barn bortføres fra Danmark til
Grønland.
Den foreslåede retsstilling i Grønland
I § 76 i kriminallov for Grønland findes en bestemmelse, der svarer til § 215, stk.
1, i den danske straffelov:
”§ 76. For unddragelse af forældremyndighed dømmes den, som unddra-
ger en person under 18 år forældres eller anden rette vedkommendes
myndighed eller forsorg eller bidrager til, at den pågældende unddrager
sig sådan myndighed eller forsorg.”
Ved lovforslaget foreslås det, at der i denne grønlandske bestemmelse indsættes
en bestemmelse, der svarer til § 215, stk. 2, i den danske straffelov om bortfø-
relse ved fælles forældremyndighed. Den foreslåedes tilføjelse har følgende ord-
lyd:
”Stk. 2. Ligeledes dømmes den, der ulovligt fører barnet ud af riget.”
Side 4 af 5
ers\laila\downloads\bilag 3 dk (1).docx
L 35 - 2015-16 - Bilag 4: Betænkninger fra Inatsisartuts Lovudvalg vedr. lovforslaget
Denne tilføjelse til kriminalloven for Grønland vil sikre, at der er de samme mu-
ligheder for at straffe børnebortførelse af et barn, der har bopæl i Grønland, som
der er ved børnebortførelse af et barn, der har bopæl i Danmark.
Side 5 af 5
ers\laila\downloads\bilag 3 dk (1).docx