Grønlandsudvalget 2015-16
L 35 Bilag 3
Offentligt
1561207_0001.png
Nuuk, 24. marts 2015
Anthon Frederiksen
FM2015/99
Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tiltræder Anordning om ikrafttræden for
Grønland af forældreansvarsloven, Anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om
international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser m.v., Lov om ændring af
myndighedsloven for Grønland, lov om ikrafttræden for Grønland af lov om ægteskabets
retsvirkninger, retsplejelov for Grønland og kriminallov for Grønland, Anordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om ændring af retsplejeloven, lov om ændring af lov om
ægteskabs indgåelse og opløs-ning samt forskellige andre love.
FM2015/100
Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tiltræder Anordning om ikrafttræden for
Grønland af dele af lov om ændring af lov om ægteskabs indgåelse og opløsning, lov om
ægteskabets retsvirkninger og retsplejeloven og om ophævelse af lov om registreret
partnerskab.
(Ophævelse af anordning om lov om registreret partnerskab som følge af ægteskab mellem to
personer af samme køn)
FM2015/101
Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tiltræder Anordning om ikrafttræden for
Grønland af lov om Haagerbørnebeskyttelseskonventionen.
(Naalakkersuisoq for Natur, Miljø og Justitsområdet)
1. behandling
Partiit Naleraq vil fremkomme med følgende udtalelser til punkterne.
Indledningsvis vil jeg indrømme, at det ikke findes hensigtsmæssigt at skulle fremkomme med et
samlet ordførerindlæg til så mange love og forordninger som tilfældet er og ikke mindst forslaget
om at loven om beskyttelse af børn, stadfæstet i enighed i Haag nationer imellem, skal
implemeteres i Grønland, føles ikke rigtigt at skulle udtale sig om samlet.
Men så længe love om famileforhold på mange måder fortsat er under den danske stats myndighed
og ansvar, er der begrænsninger.
1
L 35 - 2015-16 - Bilag 3: Ordførerindlæg under Inatsisartuts første behandling af forslaget
For der er mange vanskelige problemstillinger, der spiller ind, selvom vi kun snakker om famlie
forhold, om ægteskabelige forhold og annullering af ægteskaber.
Derfor ville det have været mest hensigtsmæssigt, om man havde delt de 3 punkter op til behandling
hver især, da man så utvivlsomt ville kunnet have givet disse en mere fyldestgørende behandling
enkeltvis.
På trods deraf vil vi fra Partii Naleraq forsøge at fremkomme med vore synspunkter efter bedste
evne.
Som det første vil vi udbede os at Naaalakkersuisut fremkommer med en mere uddybende
forklaring fordi de i forbindelse med deres forelæggelse sagde:
“Desuden indeholder lovpakken et eksplicit opgør med revselsesretten.”
Anvendes børneafstraffelse virkelig af myndighederne med grundlag i loven her i vort land?
For ordet afstraffelse anvendes ikke engang i akter forbundet med kriminalitet i vort land.
Så hvis ordet anvendes i forbindelse med børn, så er dette helt på afveje og er uacceptabelt.
Fra Partii Naleraq skal vi præcisere, at vi er glade for og har meget respekt for at børnene har
sikrede rettigheder og ikke mindst beskyttelse af disse i kærlighed og tryghed i deres udvikling
ligger os meget på sinde.
På trods af disse forhold skal vi fra Partii Naleraq gøre klart at under 18 årige i henhold til loven er
under forældrenes ansvar omkring graden af selvstændighed. Hvorfor disse ikke er at betragte som
ansvarlige for sig selv.
Der står som ændring i lovforslaget:
“Forældres adgang til at anvende visse former for legemlig afstraffelse over for
deres børn afskaffes (afskaffelse af ”revselsesretten”).”
Partii Naleraq vil selvfølgelig aldrig acceptere psykisk vold eller aftsraffelse i det hele taget.
Men vi kan ikke acceptere forslaget om at forbyde muligheden for at kunne skælde ud og det på
trods af, at vi har respekt for beskyttelse af børn og at børn skal have rettigheder.
For hvis et børn skal opdrages til at være pæne og ordentlige over for omgivelserne så kan man ikke
lade et barn være helt fri til at gøre, hvad der passe ham/hende og denne del skal begrænses, mener
vi fra Partii Naleraq.
Vi mener, at det er vigtigt at et barn lærer at forstå og hvad det er at opføre sig ordentligt, at have
respekt for andre og ikke mindst forståelse for nødvendigheden ind imellem af at kunne skælde ud
og give formaninge og at disse handlinger er en del af opdragelsen. For vi ser af og til fra børn, der
aldrig benægtes at de, når de får afslag kan reagere på en ubehagelig måde, der til tider kan have
alvorlige følger.
2
L 35 - 2015-16 - Bilag 3: Ordførerindlæg under Inatsisartuts første behandling af forslaget
Vi mener derfor fra Partii Naleraq at et barn fra det er lille skal lære om grænser og at lære, at det
ikke er herre over voksne.
Et barn skal opdrages med kærlighed, men må ikke sættes i en situation så det tror, at det
bestemmer alt selv og det er derfor vigtigt at forældre og lærerr skal respekteres som nogen, der skal
vejlede børn omkring, hvad de skal lære.
Vi hørte fra medierne for nyligt, at lærernes største problem på skolerne er blevet at kunne holde
børnene i ro. Fra Partii Nalersaq mener vi, at dette er at køre af sporet.
Så på trods af vores respekt og støtte til børnenes rettigheder,mener vi, at der er områder, hvor der
må sættes grænser, for det er der på alle andre områder.
For det er ikke hensigtsmæssigt, hvis rettigheden til at kunne rette op på børn bliver frataget voksne.
For vi ser allerede børn, der forsøges rettet ind, der svarer respektløst på en irrettesættelse fra en
voksen med ordene:
“Du har intet at skulle have sagt over for mig”.
Sådanne reaktioner er ikke på
deres plads.
For hvis det kommer så langt, at en forstående lærer må holde sig tilbage til trods for at et barn
udøver vandalisme og i afmagt tyr til bare at bemærke:
“Håber du ikke slår dig”,
så ved vi, at vi
ikke er på rette spor.
Vi er igang med en forkert udvikling og det er ikke kendetegnene for et sundt samfund.
Fra Partii Naleraq ved vi, at det ikke er alle børn, der er sådan og at der er mange børn, det kører
godt for på skolerne med en god opdragelse i bagagen, men udfra læreres rapporteringer anvendes
meget af den tid, der skulle bruges til undervisning til at få børnene i ro, hvilket går meget ud over
læringen.
Det kan derfor ikke undre, at resultaterne på mange skoler i disse år ikke er noget at råbe hurra om.
Partii Naleraq er tilfreds med de nye tiltag i loven om forældrenes myndighed, for derved sikres det
at børn også får forpligtelser at følge over for deres forældresæt.
Vi støtter fra Partii Naleraq at alle børn uanset om de er født uden for ægteskab eller om forældrene
er fraskilt får rettighed til at have en mor og en far.
Da vores muligheder for at udtale os har begrænsninger skal vi udmelde vores indstilling til, at de
høringssvar med henvisning om ændringer i enkelte paragraffer , der er blevet fremsat ikke mindst
fra Juristrådet, Bedre Børneliv og fra Seriøse Fædre i Grønland, bliver omhyggeligt behandlet i et
relevant udvalg.
Og med hensyn til retsager forbundet med børn og den utryghed, der skabes hos forældre og ikke
mindst børn, ved langsommelige behandlinger i domstole, der har mere end nok at lave, skal Partii
Naleraq indstille at sådanne forhold kommer i betragtning i forbindelse med de ændringer, der
påtænkes indarbejdet i lovudformningen.
3
L 35 - 2015-16 - Bilag 3: Ordførerindlæg under Inatsisartuts første behandling af forslaget
På grund af tiden, der iler, skal vi til punktet om vielse af lesbiske og bøsser fra Partii Naleraq
meddele vores støtte til at disse i fremtiden skal kunne blive viet borgerligt eller i kirken, som alle
andre.
Punktet om familie forhold og ikke mindst med hensyn til at børn skal have bedst tænkelige kår,
ikke må misbruges og ikke mindst til, at de skal udvikle sig i en kærlig ånd har vi jo fået på plads,
så vi skal sflutningsvis indstille, at punktet går til et relevant udvalg til en omhyggelig granskning
før den går videre til anden behandling.
4