Grønlandsudvalget 2015-16
L 35 Bilag 2
Offentligt
1561202_0001.png
-- AKT 517890 - BILAG 1 - [
HOrlngssvar vedr. forældresnsvarsloven ]--
BILAG lO
Inull Pisinnaaliloaffiklul
Kolaolil Nunoala
SI~nnen
uisoqo'ioiiYI
GUI
n/ondl
RM for UeMeakereltigheder
9. december 2013
Soclal-, Bøme- og Integrationsministeriet
Familieret
Vedr.:
Høring over udkast til
anordninger og
lovforslag
om Ikraftsættelsen
forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
af
Grønlands Råd for Menneskerettigheder afgiver hermed høringssvar på anordning om ikrafttræden for
Grønland af forældreansvarsloven og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn,
modtaget d. 11. november 2013.
Rådets formandsskab har videresendt høringsmaterialet til de 17 organisationer og instanser, som er
repræsenteret i Rådet. En række af disse er dog i forvejen høringsparter, hvorfor, Menneskerettighedsrådets
høringssvar skal ses i sammenhæng med deres høringssvar.
Rådet bemærker, at børns retssikkerhed styrkes, da der er flere elementer fra FNs Børnekonvention, som
sikres igennem anordningen. Rådet har som helhed eller flere bemærkninger, men henviser til høringssvar
fra rådsmedlemmerne, herunder bømerettighedsorganisationen MIO.
Rådet vil til sidst udtrykke vores tilfredshed med Inatsisartuts beslutning vedr. ægteskab mellem personer af
samme køn fremadrettet bliver implementeret i Grønland i kraft af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Hjalmar Dahl
Formand
Grønlands Råd for Menneskerettigheder
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0002.png
- AKT 517890 -- BILAG 2 -- [ HOrlngssvar til Soclal-, Børne- og IntegrationsministerIets lovprogram for Grønland,
J
]-
MIO
Issorlarflmmut lA
P.O.BoxI290
SOCIAL-, eøRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
Familieret
I
Family Law
Holmens Kanal K
DK-1 060 København K
3900 Nuuk
Groenland
Tel: +299 34 69 40
Mali: mlo.mla.gl
www,mla.gl
13-12-2013
Sags nr. 2013.(182043
Dok. nr. 1421962
Høringssvar til Soclal-, Bøme- og Integrationsministeriets lovprogram for
Grønland,
J.
nr. 2012-520911th
Jeg vil indledningsvis takke for, at min, børnerådets, og dermed bømenes stemme bliver
hørt i dette viglige lovgivningsanliggende.
Jeg har Ingen kommentarer til de i udkastet foreslåede ændringer til følgende kilder:
Lov om umyndig hed og værgemål (myndighedsanordningen), som anordnet
for Grønland ved anordning nr. 306 af 14. maj 1993.
Lov om ægteskabs Indgåelse og opløsning (ægteskabsanordningen), som
anordnet for Grønland ved anordning nr. 307 af 14. maj 1993 og som ændret
ved anordning nr. 321 af 26. april 1996.
Lov om ægteskabets retsvirkninger, som sat i kraft for Grønland ved lov nr.
150 af 31. marts 1993.
Retsplejelov for Grønland, lov nr. 305 af 30. april 2008, som ændret ved lov
nr. 13SS af23. december 2012.
Til den påtænkte ændring i krimlnailoven for Grønland, lov nr. 306 af 30. april 2008,
indsættelsen som stk. 2:
"Ligeledes
dømmes den, der ulovligt fører barnet ud af riget',
bemærkes, at den blotte ulovlige udførelse fra Grønland
til
Danmark ikke er
kriminaliseret. Det er børnetalsmandens opfattelse, at denne bestemmelse bør ændres
til at kriminalisere allerede den blotte ulovlige udførelse af et bam fra Grønland. Den
samlede lovpakke synes generelt at beskytte bamels interesse i og ret til samvær med
begge sine forældre. Fra udkastets almindelige bemærkninger, punkt S kan fremhæves
følgende citat: ' .. det bærende element i sager om forældreansvar skal være barnets
1
MIO
·
Meeqqat
Inuusuttullu OqaloqaflgHnnltlarflat
.ØRNERETTIGHEDSIN5TITUTIONEH •
NATIONAL ADVOCACY
fOl CHILDREN5 RIGHTS
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0003.png
ret til begge forældre og ikke forældrenes ret
til
barnet, ... ". Dette generelle synspunkt
bør suppleres af en logisk kriminalisering af denne blotte udførelse fra netop Grønland.
En ulovlig udførelse fra Grønland til Danmark vil de facto afbryde barnets mulighed for
samvær med den tilbageværende forælder, og bør ikke i henseende til forseelsens
karakter, gives en anden kriminalret alene på grund af rigsfællesskabet. Udkastets
sondring mellem ulovlige udførelse til udlandet og ulovlig udførelse til Danmark
forekommer nærmest metodisk at indeholde en amputering af
§
3, stk. 2 i udkastet til
forældreansvarsanordningen, jfr. nedenfor.
I forhold til udkast
til
anordning om ikrafttræden for Grønland af
forældreansvarsloven (forældreansvarsanordningen), bemærkes:
Jeg stiller mig overordnet set uforstående overfor, hvorfor ministeriet ikke har brugt
denne - svært nærliggende - anledning til også at reformere den for Grønland
gældende Børnelov (Lov nr. 197 af 16. juni 1962). Emneområdet for både
forældreansvar, og de ovenfor nævnte ændringer i familiemønstre, som følge af de
foreslåede ændringer i ægteskabslovgivningen, synes i overordentlig betydningsfuld
grad at have både direkte og indirekte relevans ift. det lovgivningsbillede, som tegnes i
Bømeloven - fra 1962. Jeg efterspørger i den forbindelse en konkret forklaring på,
hvorfor ministeriet ikke har ønsket at bringe særligt Bømeloven ajour. Jeg er naturligvis
bekendt med, at der i forbindelse med sagen om de såkaldte "juridiske faderløse" er
arbejdet på øvrige ændringer i den føromtalte Bømelov. Men noterer mig,
til
ministeriets
videre besvarelse, at der ikke i øvrigt er fundet anledning til at samstemme
børnelovgivningen.
Modsat er jeg overordentlig tilfreds med den modernisering af børneområdet, som
denne anordning indebærer. Det er min opfattelse, at den er et stort og afgørende rigtigt
skridt for bedre bømevilkår i Grønland. Efter min opfattelse inkorporerer den langt de
fleste centrale dele af FN's Børnekonvention (herefter kaldet Børnekonventionen), og
dermed øges barnets retssikkerhed. Dette er et skridt i en positiv retning.
Konkret til de enkelte bestemmelser ønsker jeg at knytte følgende kommentarer:
Udkastet indeholder et glædeligt opgør med den teoretiske revselsesret i Grønland, jfr.
§
2,
stk.
2.
Jeg støtter varmt det synspunkt, som udtrykkes i anordningens
§
19, at et barn har ret
til
samvær med den forælder, som det ikke har bopæl hos. I lyset af den offentlige kritik
som emnet har påkaldt sig, herunder at et bam dermed risikerer samvær med
eksempelvis en voldelig far, hvilket skulle indebære, at bestemmelsen og dermed
anordningen ikke kan siges at være for barnets bedste (på dette punkt), bemærker jeg,
at det er min opfattelse, at
§
19 udtrykker en ret. En ret for et barn. Ikke en ret for en
2
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0004.png
forælder og ikke en pligt for et bam. Som
§
19 her formuleres må den naturligt
sammenlæses med både
§§
4-5 og
§
34, som i alle tilfælde yder barnet del fomødne
væm imod et tænkt eksempels uhyrligheder. Denne læsemåde forekommer i øvrigt fuldt
overensstemmende med Bømekonventionens art. 3, og art. 9.3. og 1B, som jeg (i
øvrigt) herefter anser for direkte inkorporerel i grønlandsk ret gennem
§
4 og
§
19.
§
20
a forekommer uhensigtsmæssig streng i både bogstavet og signalel ift. et
grønlandsk adoptivmønster, hvor den hett altovervejende del af adoptioneme er åbne.
Jeg forstår naturligvis, at problemet dermed de facto kan forekomme ikke eksisterende.
Ikke desto mindre står både signalet og den juridiske virkelighed efter min opfattelse for
stejlt her. Jeg vil som minimum opfordre til, at ordet"
helt"
udgår i bestemmelsens første
linje. Altemativt bør der arbejdes på en mere grønlandsk model med inddragelse af bl.a.
andre familiesagkyndige, Departemeniel for Familie og Justitsvæsen samt
Rigsombudsmanden, som adoptionsmyndighed.
I nalurlig forlængelse af kommentaren til
§
20 a vil jeg foreslå, at der i
§
22
indsættes en
adgang for også barnets biologiske slægt til i særlige tilfælde at anmode om kontakt af
en sådan anden karakter. Som en gentagelse af min bemærkning under
§
20 a vil jeg
anse en sådan mulighed for absolut bedste stemmende med det grønlandske familie-
og adoptionsmønster.
Jeg finder derudover særlig grund til at støtte og rose den ikke-aldersbetingede pliglige
inddragelse af barnel under sager efter denne anordning, som fastsat i
§
34.
Jeg kan grundlæggende have min tvivl om anordningen signalerer og indeholder den
eller de nødvendige bestemmelser, som synes påkrævet til inkorporering af
Børnekonventionens
art.
19
(alle forholdsregler til beskyttelse af barnet mod enhver
form for misbrug), som efter min opfattelse er helt central i Bømekonventionen - og som
jeg desværre i praksis har set eksempler på overtrædelse af i Grønland. Imidlertid
forstår jeg naturligvis, at måske netop denne artikel i konventionen også skal hente sin
realitet I anden lovgivning end netop denne anordning.
Tillad mig i den forbindelse afslutningsvis at vende tilbage til både den indledende ros af
evnen for anordningen til at inkorporere Børnekonventionen, men dog en manglende
forståelse for at der ikke samtidig blev skabt en reform af netop Børneloven for
Grønland. Med denne anordnings stærkt forbedrede vilkår for bøm, kommer dele af
Bømekonventionen på forunderlig vis
til
at stå isoleret tilbage, og kalde stærkt på en
snarlig reform af Børneloven for Grønland til en fuldendelse af inkorporeringen af
Bømekonventionen.
Det er mit håb, at I vil inddrage ovenstående konkrete og overordnede kommentarer til
de enkelte bestemmelser i det videre arbejde med anordningen.
3
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0005.png
Med venlig hilsen
Aaja Chemnitz Larsen
Bømetalsmand for Grønland.
4
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0006.png
-- AKT 517890 -- BILAG 3 - [nr 57 SBIM Ikrafttr familieret Grønland 161213 SGH
l --
Børnerådet
Social-, Børne-, og Integrationsministeriet
Departementet, Holmens Kanal 22
1060 K
16. december 2013
j.nr.3.6.15/sgh
Børnerådets mandat gælder ikke Grønland, og rådet har derfor ingen
specifikke kommentarer
til
forslaget.
På vegne af alle børn i Grønland ønsker rådet imidlertid at udtrykke stor
glæde over, at revselsesretten nu endelig afskaffes med
forældreansvarslovens snarlige ikrafttræden i landet.
Med venlig hilsen
Per Larsen
Formand for Børnerådet
Søren Gade Hansen
Chefkonsulent
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0007.png
- AKT 517890 -- BILAG 4 -- [ 131216 MIBB høringssvar forældreansvarslovgivning
J --
15. december 2013
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
Holmens
Kanal 22
1060 København K
Høringssvar
vedr. lovforslag
om ikraftsættelse af
forældreansvarslovgivningen
Meeqqat Inuunerissut - Bedre Børneliv (MIBB) har med interesse læst lovforslaget og hilser
det velkommen.
Som en generel bemærkning glæder MIBB sig over, at der i lovforslaget lægges op til at
afgørelser om forældreansvar skal tages ud fra barnets bedste, ud fra barnets perspektiv, og
at fokus dermed primært bliver på barnets tarv.
Derudover glæder det MIBB, at lovforslaget slår fast, at begge forældre i udgangspunktet er
ligestillet ved at have fælles forældremyndighed. Det pointere, at begge forældre har et ansvar
for deres barn, hvilket MIBB fuldt ud kan tilslutte sig.
Specifikke bemærkninger
I Grønland har der en årrække været tvivl om, hvorvidt det var ulovligt at slå sine børn.
Teknisk har man vurderet det ulovligt, men der har været tvivl om, hvordan det i praksis ville
håndteres. Derfor glæder MIBB sig over afskaffelsen af revselsesretten (§ 2. stk. 2) og den
tvetydighed der har været på dette område. Her er det også nødvendigt at påpege den lange
tid, det har taget at få lavet lovændringen.
MIBB mener ikke, at evnen til at være en god forældre afhænger af, hvorvidt man er mor eller
far, men af det ansvar man tager, ens handlinger og ikke mindst den omsorg man drager for
sit barn. Lovforslaget lægger overordnet op til, at forældre i udgangspunktet skal dele
forældremyndigheden. Derfor undrer det MIBB, at det er moderen der automatisk får
forældremyndigheden, hvis forældrene er separeret eller ikke lever sammen ved barnets
fødsels(f.eks. § 6 stk. 2). På den måde udfordres fædres ret til at være fædre for deres børn fra
barnets fødsel. Det giver også en risiko for at fjerne ansvar og kontakt fra en vigtig forældre.
Derfor opfordrer MIBB til, at begge forældre har forældremyndigheden ved fødsel uanset
parforholdets status.
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0008.png
15. december 2013
MIBB hilser de gode intentioner om at inddrage barnet i sagsbehandlingen ved sager om
forældreansvar meget velkomne. Vores store fokus er dog på, hvordan dette i praksis skal
efterleves? Generelt er børne- og ungelovgivningen i Grønland meget fin, den store udfordring
ligger ved at sikre de vilkår, som skal være til for leve op til lovgivning. Det sociale system i
Grønland er udfordret ved et alt for stort arbejdspres, få kompetencer og få midler.
MIBB ser derfor frem til det videre arbejde i Selvstyret og kommuner, som præciserer,
hvordan barnet i praksis skal høres, om der er de tilstedeværende kompetencer til at foretage
inddragelsen og hvorvidt der skal tilføjes midler til evt efteruddannelse.
Medhensyn til hvorvidt et barn skal høres i en sag om forældremyndighed bekymre det MIBB
at der i lovforslagets §34 stk. 2 står: "forpligtigelsen til at inddrage barnet direkte i sagen
gælder ikke,
(00')
hvis det må anses for unødvendigt efter sagens omstændigheder.... Denne
sætning vækker bekymring for MIBB i forhold til, hvem der skal afgøre hvorvidt det er
unødvendigt at inddrage barnet, som er sagens hovedperson i en forældremyndighedssag.
MIBB vil på det stærkeste opfordre til at sætningen præciseres. Denne sætning kan ses som et
smuthul for myndigheder og andre implicerede i behandlingen af forældremyndighedssager
til ikke at inddrage børn. MIBB skal her minde om børnekonventionens artikel 13, om barnets
ret til at give udtryk for sine synspunkter og ret til at videregive informationer.
MIBB anerkender, at et godt samarbejde mellem forældre er vigtigt for et barns trivsel når
forældrene ikke lever sammen. MIBB er grundlægende enig i, at begge forældre skal være
med til at sikre, at barnet har et samvær med den forældre barnet ikke bor hos (§ 19 stk.2).
Faren er dog, at samværet koordineres ud fra hensynstagen til ene eller begge forældres, og
ikke ud fra barnet behov. MIBB anbefaler derfor, at det præciseres, at barnets samvær med
skal ske i enighed i mellem forældrene med udgangspunkt i barnets behov.
I høringsbrevet fremgår en høringsIiste, med mange danske instanser og foreninger. På listen
fremgår ikke grønlandske instanser og/eller NGOer på børne- og ungeområdet, herunder
heller ikke MBB. MIBB opfordrer derfor til at Social-, Børne- og Integrationsministeriet
opdaterer deres høringsIister, når det gælder love gældende for Grønland. En god
~,
zJJ#
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0009.png
15. december 2013
indfaldsvinkel vil være Grønlands Børnerettighedsinstitution. Meeqqat Inuusuttullu
Oqaloqatigiinnittarfiat (www.mio.gl).
Med venlig hilsen
Katrine Hjelholt Nathanielsen
Formand
Meeqqat Inuunerissut - Bedre Børneliv
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0010.png
- AKT 517890·· BILAG 5·· [EFGs høringssvar t,l forældreansvarsanordnIngen j ..
Engagerede Fædre i Grønlands høringssvar
til
forslag om
forældreansvarsanordning:
Fælles forældremyndighed.
I lovforslaget lægges der op til, at automatisk fælles forældremyndighed ikke vil
gælde for børn født før lovens ikrafttræden.
o
Dette er stærkt kritisabelt. Eftersom faderen helt eller delvist skal bekoste et søgsmål
om fælles forældremyndighed, vil en del fædre hermed automatisk være sorteret fra.
Dermed vil børn født før lovens ikrafttræden reelt nyde en ringere retsbeskyttelse
end børn født efter. Dette er simpel forskelsbehandling på basis af barnets alder,
hvilket er forkasteligt og i strid med barnets menneskerettigheder. Loven bør derfor
gælde med tilbagevirkende kraft for ikke at krænke disse.
o
Alternativt, såfremt man ønsker at tilbagevirkende kraft ikke skal gælde for fælles
forældremyndighed, bør en særlig kompensationsordning skræddersys. For eksempel
kunne man gøre rettens beslutning om at idømme fælles forældremyndighed rent
administrativ, og at skabe mulighed for at retten kan idømme den alene på basis af
faderens begæring.
Barnets bedste.
Hvordan vil man sikre at delte hensyn reelt bliver opfyldt afretten?
P.t. foreligger ingen standardregler eller blot vejledninger til retten, om udformning
afsamværsordninger. Disse udfærdiges stort set i blinde af retten, hvorfor sagsøger er
efterladt til at håbe på at lægdommeren tilfældigvis har en moderne børnesagkyndig
viden, hvilket kun yderst
Iii
har. Situationen svarer omtrent til at overlade en
hjerteoperation til en lægmand, uden så meget som en manual til hjælp. Med mindre
dette ændres, er formuleringen "bedst for barnet" ren luft. Det bør overvejes, om man
vil lade Statsforvaltningens retningslinjer gælde også i Grønland. I modsat fald bør
en arbejdsgruppe udfærdige stedlige retningslinjer hurtigt.
Barnets bedste og sagsbebandlingstid.
Den særdeles lange sagsbehandlingstid i det grønlandske retsvæsen forhindrer i sig
selv en hurtig etablering af samværsordninger, der kan sikre kontakten mellem
samværsforælder og barn. Denne sagsbehandlingstid skal nedbringes ganske
væsentl igt, hvis barnets tarv rent faktisk skal tjenes. Det bør overvejes, om
midlertidige samværsordninger skal kunne sæltes i kraft rent administrativt, samtidig
med sagens opstart. Såfremt der skal ventes på første indledende retsmøde, kan der
under de nuværende forhold gå tre måneder. Denne sagsbehandlingstid skal
nedbringes ganske væsentligt, hvis barnets tarv rent faktisk skal tienes.
Konflikt mellem forældrene.
Hvordan vil man sikre at bopælsforælderen ikke kan spekulere i at
skabe konflikt? Som berørt under punktet "barnets bedste" ovenfor, kan rettens
børnesagkyndige viden ligge på et lille sted. Hvordan vil man klæde retten på til
opgaven med at bedømme dette? Bør der indføjes, samarbejdsvilje bør vægtes højt i
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0011.png
sager om bopæl og fuld forældremyndighed?
Skal samværssager ligge hos retten?
Generelt skelnes ikke ordentligt mellem samværssager og de øvrige sagstyper. Dette
er kritisabelt, da der er substantiel forskel. I det nuværende lovforslag lægges op til at
samværssager behandles ved civil retssag, hvilket er unødigt voldsomt for denne type
sager. Da det grønlandske retssystem desuden arbejder fabelagtigt langsomt, er
lovforslaget dermed i fare for ikke at opfylde FNs Børnekonventions krav om at sikre
kontakt og omsorg med begge forældre. Det bør overvejes:
I. om samværssager overhovedet skal ligge hos retsvæsenet. De kan udmærket ligge
hos Rigsombudet. Med andre ord eksisterer allerede den administrative struktur til at
tage samværssager ud af retssystemet.
2. Om samværssager ikke skal kunne løses rent administrativt, som i den danske
Statsforvaltning.
3. Såfremt samværssager skal ligge ved retsvæsenet, om ikke de skal kunne afgøres rent
administrativt af retten.
4. Såfremt samværssager skal ligge ved retsvæsenet, om midlertidige ordninger skal
kunne sættes i kraft umiddelbart ved sagens start, dvs før forberedende retsmøder osv.
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0012.png
-- AKT 517890 --
BILAG
6 -- [ Høringssvar 2013-41 02-0075] --
-
-
- --
-
1
~
-
-
- -
--
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0013.png
-- AKT 517890 -- BILAG 7 - [005-1017 lorældreansvarsloven ]--
RIGSPOLITIET
5. december 2013
j.nr. 2013-005-1017
POLITI
Social-, Bøme- og Integrationsministe-
riet
RIGSPOLITIET
Dlrektløns••kretarlalet
PollUtorvet 14
1780 København V
Te/eron: 3314 B8B8
Dlrek,e: 4515 2029
Telefax: 45150000
Web:
www.poIHldk
Ved e-mail af 18. november 2013 har Social-, Bøme- og Integrationsministeriet
sendt udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvars-
lovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn i
høring.
Rigspolitiet kan i den forbindelse oplyse, at udkastet ikke giver anledning til be-
mærkninger.
C
Anders Dorph
sekretariatschef
11/111111111/1
"""",,,,,,
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0014.png
-- AKT 517890 -- BILAG 8 --
[VS
Høring Grønland - Forældreansvar og ægleskab mellem to personer af samme køn]-
Til:
Fra:
Emne:
Sendt:
Lars Thøgersen ([email protected])
Lene Frendrup ([email protected])
VS: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn
27-11-201315:12:06
Kære Lars Thøgersen.
Tak for henvendelsen.
Hvad angår klagemuligheden
til
Det Sociale Ankenævn i
§
41,
stk.
4
har vi ingen bemærkninger til det. Vi fonmoder,
at der vil blive tale om ret få sager.
Selvom forældreansvarsloven derudover ikke direkte er vores kompetenceområde, er det
-
som du anfører
-
ofte
nødvendigt for os at få oplyst, hvem der har forældremyndigheden over et bestemt bam, da det jo har væsentlig
betydning for mange af de sager, som vi behandler. Det samme gor sig selvfølgelig gældende for sagsbehandlerne i
kommunerne.
Desværre kan det være svært at få oplyst og dokumenteret, hvem der har forældremyndigheden over et bam, og vi
har derfor talt om, hvorvidt det vil være muligt at få anført i Folkeregisteret, hvem der har forældremyndigheden. Vi
ved at det ikke hører direkte sammen med ikrafttræden afloven, men måske kan det være stof til fremtidigt arbejde?
Inussiamersumik Inuulluaqquslllunga • Med venlig hilsen
lene Frendrup
Speclalkonsulent
Isumaglnnlnnerml NaammaglHaaUluuteqartarfik
o
Det Sociale Ankenævn
Hans Egedesvej 3 • Postboks 689· 3900 Nuuk
Toqq
,
• dir.: +299 34 28 56
Fax: +299 32 58 32
E-mail.
!.fr@ooOOQ
gi,
Web:
WWWdsagl
Fra: Lars Thøgersen
[mallto:[email protected]]
Sendt:
20. november 2013 11:07
Til:
Officiel post til OSA
Emne: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem
to
personer af samme køn (Id nr.: 509255)
Det Sociale Ankenævn i Grønland
Mandag de. 18. november 2013 udsendte vi en høring over lovgivning m.v. om ikraftsættelsen af
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0015.png
forældreansvarslovgivningen m.v.for Grønland.
Generelt falder forældreansvarslovgivningen uden for Ankenævnets abejdsområder, omend der formenUigt i nogle
situationer kan være behov for at fastslå, hvem der på et givet tidspunkt har forældremyndigheden for et bam.
På et punkt har forældreanordningen imidlertid betydning for Ankenævnet:
Orientering
om
bamet
m.
v.
§
23. En forælder, som ikke har forældremyndigheden, har ret til efter anmodning at
orientering om barnets forhold
fra skoler, børneinstitutioner, social- og sundhedsvæsenet sarnt private sygehuse, privat praktiserende læger og
tandlæger. Denne forælder har desuden ret til at
udleveret dokumenter om barnets forhold, hvis disse findes på
skoler og i børneinstitutioner. Der må ikke gives fortrolige oplysninger om forældremyndighedsindehaveren.
Stk.
2. De i stk. l nævnte institutioner m.v. kan nægte at give konkrete oplysninger og udlevere dokumenter om
barnets forhold, hvis det må antages at være til skade for barnet.
S/k.
3. Rigsombudsmanden
kan
i særlige tilfælde efter anmodning fra indehaveren af forældremyndigheden eller fra en
af de i stk. l nævnte institutioner m.v. fratage den forælder, der ikke har forældremyndigheden, adgangen til at
orientering og
udleveret dokumenter efter stk. l. Afgørelsen har virkning fra det tidspunkt, hvor institutionen m.v.
modtager meddelelse om afgørelsen.
Klage m.v.
§
41.
Rigsombudsmandens afgørelser efter denne lov
kan
påklages til social-, børne- og integrationsministeren,jf.
dog stk. 4.
S/k.
2. (Sættes ikke i kraft for Grønland)
S/k.
3. (Sættes ikke i kraft for Grønland)
S/k.
4. Den forælder, der ikke har forældremyndigheden, kan påklage en afgørelse efter
§
23, stk. 2, til Det Sociale
Ankenævn i Grønland. Dette gælder dog ikke afgørelser truffet af sundhedsvæsenet.
Det bemærkes, at et tidligere udkast til anordningen har været forelagt for Formandens Departement.
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0016.png
- AKT 517890 -- BILAG 9 -- [ Høring over udkast tli anordninger og lovforslag om Ikraftsættelsen af forældreansvar
l-
Til:
Lars Thøgersen ([email protected])
Fra:
Morten Nomild ([email protected])
Emne: Høring over udkasl lil anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen
om ægleskab mellem Io personer af samme køn
Sendl:
16-12-201314:36:33
Brev nr.: 25258
J. nr.:
80.10
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
Familieret
Holmens Kanal
22
1060
København K
Danmark
Biskoppen takker for høringen over dette familieretlige lovprogram for Grønland.
Biskoppen har ingen bemærkninger til de påtænkte ændringer i børns retsstilling. Ingen af ændringsforslagene
får umiddelbar betydning for præsternes arbejdsområde.
Biskoppen noterer sig ændringen for så vidt angår indførelsen af det kønsneutrale ægteskab. I den forbindelse
bemærkes, at Kirkelovens
§
14,
stk.
2-3
(efter ikrafttræden af disse ændringsbestemmelse) pr.
Ol.
januar
2014
giver mulighed for fritagelse for at udøve eller medvirke ved en kirkelig handling, for en præst eller en kateket.
For så vidt angår den fremtidige kirkelige vielsesmulighed for personer af samme køn udarbejdes i Grønland et
nyt vielsesritual i foråret
2014.
Inusslamersumlk Inuulluilqquslvunga/Best Regards/Med venlig hilsen
Morten Namlld
Stifts kontorchef
Blskopeqarflkl Blshop •s Offlce/Blspekontoret
Box
90 • 3900
Nuuk
11f.:
(+299) 321134
Fax: (+299) 3210 61
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0017.png
-- AKT 517890 -- BILAG 10 --
[SV
Høring Grønland - Forældreansvar og ægleskab mellem Io personer af samme
]--
Til:
Fra:
Emne:
Sendt:
Lars Thøgersen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn
26-11-201316:22:18
HK Landsklubben har ingen bemærkninger til høring over udkast til anordninger og lovforslag om Ikraftsættelsen
af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
Med venlig hilsen
Kate Kengen
Fra: Lars Thøgersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
lB.
november 2013 13:24
111:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; mall®danskefam1l1eadvokater.dk; Advokatsamfundet; [email protected]; [email protected];
[email protected]; •Domstolsstyrelsen '; [email protected]; Eva Stage; [email protected]; Pia
Brostrøm; [email protected]; Kate Kengen; [email protected]; [email protected]; Landsforeningen af Beskikkede Advokater
Sekretariat; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Bømesagens Fællesråd; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; Kvinderaadet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; LOKK Landsforeningen af Kvindekrisecentre; Center for
Familieudvikling; [email protected]; [email protected]; Pia Deleuran; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn (Id nr.: 506750)
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om Ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
Svarfrlst: 16. december 2013.
Lars Thøgersen
Speclalkonsulent
I
Legal adviser
SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS, CHILDREN AND INTEGRATION
Fam111eret
I
Famlly Law
Holmens Kanal 22
DK-1060 København K
Danmark
I
Denmark
Dir. tlf. (+45) 41 85 12 03
E- mali:
Ith<!/!sm,dk
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0018.png
-- AKT 517890 -- BILAG 11 -- [ IMR 540.10-30048
J --
Social-, BØrne- og Integrationsministeriet
[email protected]
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TElEFON 3269 8888
DIREKTE 3269 8803
[email protected]
MENNESKERET.DK
J.
NR. S40.10/30048/MAF/CBA
HØRING OVER UDKAST TIL ANORDNINGER OG
LOVFORSLAG OM IKRAFTSÆTTELSEN AF
FORÆLDREANSVARSLOVGIVNINGEN OG
LOVGIVNINGEN OM ÆGTESKAB MELLEM TO
PERSONER AF SAMME KØN
17. DECEMBER 2013
Social-, Børne- og Integrationsministeriet har ved e-mail af 18.
november 2013 anmodet om Institut for Menneskerettigheders
eventuelle bemærkninger til høring over udkast til anordninger og
lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
Formålet med lovforslaget er at ajourføre den familieretlige lovgivning
for Grønland og at forbedre retsstillingen for børn i sager om
forældremyndighed, barnets bopæl, samvær m.v. Blandt andet
medfører lovforslaget, at barnets ret til begge forældre og ikke
forældrenes ret til barnet bliver et bærende element for afgørelser
vedrørende børn, og barnets synspunkt skal inddrages i sager
vedrørende barnet. Endvidere afskaffes forældres adgang til at anvende
visse former for legemlig afstraffelse over for deres børn
(revselsesretten).
Ved ajourføringen af forældreansvarslovgivningen for Grønland sættes
en række love og konventioner i kraft for Grønland:
• Forældreansvarsloven
• Lov om international fuldbyrdelse af forældremyndighedsafgørelser
m.v. (internationale børnebortførelser)
• Lov om Haagerbørnebeskyttelseskonventionen
• Haagerkonventionen af 25. oktober 1980 om de Civilretlige aspekter
af internationale børnebortførelser
• Den europæiske konvention af 20. maj 1980 om anerkendelse af og
fuldbyrdelse af afgørelser om forældremyndighed
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0019.png
Haagerkonventionen af
19.
oktober
1996
om kompetence, lovvalg,
anerkendelse, fuldbyrdelse og samarbejde vedrørende
forældreansvar og foranstaltninger til beskyttelse af børn.
Endvidere sættes lovgivningen om ægteskab mellem to personer af
samme køn i kraft for Grønland.
Instituttet finder det positivt, at lovgivningen inden for ovenstående
områder ajourføres.
Det fremgår af lovforslaget, at retterne og Rigsombudsmanden ved
ikraftsættelsen af forældreansvarsloven får mulighed for - men ikke
pligt til- at tilbyde børnesagkyndig rådgivning eller konfliktmægling, da
det grønlandske samfund ikke indeholder de fornødne kompetencer til
at gøre dette obligatorisk.
Institut for Menneskerettigheder anbefaler - med henblik på at fremme
den enkeltes menneskerettigheder - at det løbende overvejes, hvorvidt
det er muligt at udvikle de fornødne kompetencer til at indføre en
obligatorisk adgang til børnesagkyndig rådgivning og konfliktmægling.
Der henvises til sags nr.
2012-5209.
Venlig hilsen
Christoffer Badse
MONITORERINGSCHEF
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0020.png
- AKT 517890 -- BILAG 12 -- [Høringssvar af 17 december 2013]--
Naalakkersuisut Slulltlaasuata Naalakkersuisoqarfia
Formandens Departement
lovafdelingen
Grønlands Repræsentation - København
NAALAKKERSUISUT
GOVERNMENT DF
GREEN LAND
Social- Børn- og Integrationsministeriet
Holmens Kanal 22
1660 København K
Sendt via e
-
mail:
[email protected]
og
familleret@sm
.dk
Høringssvar til udkast til anordninger og lovforslag om Ikraftsættelse af forældre-
ansvarslovgivningen og lovgivning om ægteskab mellem to personer af same køn
- sagsnr.: 2012 - 5209
17. december 2013
Sagsnr.
02.20·08
Strandgade 91
.
3
Postboks 2151
DK
-
1401 København K
Tlf. (+45) 3283 3800
E-man:
joumal«11ghsdk.dk
Med henvisning til ministeriels skrivelse af 18. november 2013 lakker Formandens De-
partement for muligheden for at afgive høringssvar på vegne af Grønlands Selvstyre til
de fremsendte forslag.
Indledningsvis bemærikes at forslagene tillige er sendt i ekstern høring hos Børnetals-
manden (MIO) og Grønlands Råd for Menneskerettigheder. Disse er anmodet om al
fremsende eventuelle høringssvar direkle
til
ministeriel.
Endvidere har forslagene været forelagt Departemenl for Famllie- og Justitsanliggender
samt Departement for Uddannelse. Kirke. Kultur og Ligestilling. Departementernes be-
mærikninger er indarbejdet i herværende høringssvar.
Overordnet er Formandens Departement meget tilfreds med at beslutningen truffet af el
enstemmigt Inatslsartut i 2010 om adgang til vielse af par af samme køn nu ser ud til at
kunne gennemføres. Det bemærikes i den forbindelse af Grønland var det førsle land i
riget der traf denne beslutning.
Departementet har ingen bemærikninger
til
lovgivningen om ægleskab mellem to perso-
ner af samme køn. Dog forekommer det naturligt. om der i forlængelse heraf, tillige tilve-
jebringes lige adgang Iii adoption Inden for den nye ægteskabsinstitution.
For så vidt angår forældreansvarslovgivningen hilser departemeniel den generelle op-
datering på området velkommen. Og bemæriker i den forbindelse at processen har væ-
ret meget langvarig, og at der fortsat udestår en række lovændringer før den grønland-
ske familieret er opdateret. Konkret skal minislerleis opmærksomhed henledes på en
manglende opdalering af børneloven som har en vis sammenhæng med de aktuelle
forslag. Departementet skal anmode om, at den generelle opdatering fremskyndes mest
muligt.
Departementet har ingen bemærikninger til Lov om umyndig hed og værgemål og Rels-
plejelov for Grønland.
For så vidt angår den påtænkte ændring af Kriminallovens
§
76, stk. 2 bemærikes at det
efter departementets opfaltelse bør kriminaliseres allerede at et barn ijernes fra Grøn-
land til Danmarik. Det bemærkes i den forbindelse at der har været en række lilfælde
www.nanoqgl
./2
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0021.png
hvor en forældre har fjernet barnet fra Grønland med den konsekvens at samvær med
barnet de facto afskæres henset til den store afstand mellem Grønland og Danmark og
de høje rejseomkostninger.
Departementet skal på denne baggrund opfordre til at "riget" erstattes med ordet "Grøn-
land".
For så vidt angår forældreansvarsanordningen skal opmærksomheden henledes på
formuleringen af forslagets
§
20 a. Det er departementets opfattelse at den foreslåede
formulering er uhensigtsmæssig I forhold til det grønlandske adoptionsmønster. Det
henstilles derfor at ordet "helt" udgår, alternativt at det fra ministeriets side præciseres at
der er tale om en retlig standard der bør tilpasses de grønlandske forhold ved fortolk-
ningen af
§
20 a.
Yderligere skal departementet opfordre til at også gives barnets biologiske slægt ad-
gang til at anmode om kontakt som forslået I forslagets
§
22. En sådan adgang vil efter
departementets opfattelse være bedst stemmende med det grønlandske famIliemøn-
ster.
Departementet har ikke yderligere bemærkninger til det fremsendte materiale. Ministeri-
ets opmærksom henledes på at forårssamlingen begynder den 18. marts 2014 og for-
slag der skal behandles på samlingen skal indleveres
til
Inatsisartut senest den 11. fe-
bruar 2014. Henset
til
de nødvendige sagsbehandling Imødeses det oversatte materiale
modtaget senest medio januar 2014.
~iluS~iII1(Ier6umik
inuulluaqqusillunga
e Ig hilsen
Toqq/dlrekte +45 3283 3822
[email protected]
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0022.png
- AKT 517890 -- BILAG 13 -- [20131211_Gronlands_famllleret_hørlng
1--
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
[email protected], [email protected]
Høring over udkast
til
anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af
forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af
samme køn.
16. december 2013
LGBT Danmark - Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner -
takker for at have fået anordninger og lovforslag i høring.
Landsforeningen finder det meget tilfredsstillende, at Grønland Selvstyre har anmodet om
at få den familieretlige lovgivning for Grønland ajourført, herunder ikrafttræden af
bestemmelserne om ægteskab mellem to personer af samme køn. Dels forbedrer det
grønlandske borgeres retsstilling, dels skaber det en ensartethed indenfor dele af
rigsfællesskabet.
I Danmark indførtes den kønsneutrale ægteskabslov i 2012. Men først året efter kom
retsvirkningerne på plads, blandt andet ved at der gennemførtes vigtige justeringer af
børneloven (Lov om ændring af børneloven, lov om adoption, retsplejeloven og forskellige
andre love, LOV nr. 652 af 12/06/2013). Ifølge lovens
§
10, stk. 2 kan denne ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft i Grønland. Denne mulighed synes ikke udnyttet i
de forslag, der indgår i nærværende høring.
LGBT Danmark - Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og Iranspersoner
NGO In speclal consultatlve status wlth the economlc and social councJl of tha Unlted Nations
NYGADE 7' POSTBOKS 1023' 1(){)7 KØBENHAVN K'
nF.
33131948
LGBT@LGBT DK
'
WWW LGBT.DK
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0023.png
LGBT Danmark finder det ikke tilfredsstillende, hvis der opnås en situation, hvor børn med
forældre af samme køn i Grønland falder under adoptions loven men i Danmark falder
under børneloven - det vil stille regnbuefamilier væsentligt ringere i Grønland end i
Danmark. Landsforeningen mener ikke, ajourføringen af den familieretlige lovgivning for
Grønland er tilstrækkelig, medmindre at regler som dem, der er indført med LOV nr. 652 af
12/06/2013, gennemføres for Grønland.
"
,~
Med venlig hilsen
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
Søren Laursen
LGBT Danmark - Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO In speclal consultatlve status wlth the economlc and social counell af tha Unlted Nations
NYGADE 7· POSTBOKS 1023 '1007 KØBENHAVN K· TLF. 331319 48
LGBT@LGBT DK
·
WWW.LGBT DK
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0024.png
-- AKT 517890 -- BILAG 14 -- [[Unlllled]]--
Advokatrådet
ADVOKAT
r§]
SAMFUNDET
KRONPRINSESSEGADE 28
1306 KØBENHAVN K
TLF. 33 96 97 98
FAX 333697
SO
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
DATO: II.
december 2013
[email protected]!c
+
[email protected]
SAGS NR.: 2013 - 3686
ID NR.: 268389
Høring - over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af
forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer
af
samme køn
Ved e-mail
af
18-11-2013 har Social-, Børne- og Integrationsministeriet anmodet om
Advokatrådets bemærkninger til ovennævnte udkast.
Advokatrådet bemærker indledningsvist, at indførelse af forældreansvarsloven i
Grønland er et godt initiativ med det overordnede formål at forbedre retsstillingen for
børn
i sager om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær m.v., samtidig med at der
pålægges forældrene et fælles ansvar for børnene.
Advokatrådet har herefter følgende bemærkninger:
Vedrørende forældreansvarsloven
Advokatrådet finder, at afskaffelse af revselsesretten er positiv for de grønlandske
børn.
Muligheden for en strafferetlig forfølgelse af forældrene ændrer efter Advokatrådets
opfattelse dog ikke den psykiske påvirkning, det har for et
barn,
når det udsættes for
vold
fra
forældrenes side. Børnene mangler i denne situation nogen at tale med.
Set
i
lyset af at forældreansvarslovens overordnet formål er at sikre børnenes
tarv,
bør
bestemmelsen derfor følges op af krav til de enkelte kommuner om at nedsætte
børnegrupper eller andet. Sådanne ordninger har været en stor succes ved tre af
statsforvaltningerne i Danmark.
Fælles forældremyndighed
Lovens udgangspunkt om, at den fælles forældremyndighed fortsætter ved
separation/skilsmisse, og at der nu er mulighed for at dømme forældrene til fælles
forældremyndighed, er som udgangspunkt positive tiltag.
[email protected]
www.advokatsamfundcldk
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0025.png
Advokatrådet
ADVOKAT
r§]
SAMFUNDET
Retten er nu ikke længere tvunget til at vælge mellem to egnede forældre, hvilket dog
samtidig giver risiko for, at børnene anbringes og fastholdes i forældrenes konflikt.
Advokatrådet opfordrer derfor til, at retten i henhold til
§
11 vil
fa
et større rum til at
skønne over, hvorvidt forældrene fremadrettet kan og vil samarbejde til bedste for
barnet, ligesom det klart
bør
fremgå, at der ved enhver afgørelse skal udøves skøn.
Dette behov for skøn skal navnlig ses i lyset
at:
at samarbejdsproblemer mellem
forældrene ikke kan afhjælpes gennem lovgivningsmæssige tiltag, idet begge forældre
kan
være knyttet til barnet og ønsker at tage ansvar for barnet. De magter dog ikke at
samarbejde herom. Der er dermed risiko for, at barnet selv vil skulle skabe
sammenhængen mellem de to familier.
Det følger af
§
3, at forældre med fælles forældremyndighed skal være enige om
væsentlige beslutninger om barnets forhold, hvilket dog ikke omfatter bestemmelse
om barnets bopæl, som tilkommer den forældre, hvor barnet har bopæl.
Det er Advokatrådets opfattelse, at erfaringerne
fra
Danmark viser, at forældrenes
reelle konflikter ofte drejer sig om barnets bopællsarnvær. Henset til de store afstande
i Grønland sammenholdt med infrastrukturen og de høje priser for flyrejser,
bør
der
tillægges den anden forælder medbestemmelse ved flytning til anden bylbygd. Lovens
intention om at sikre barnets kontakt
til
begge forældre vil i modsat fald kunne sættes
ud afkraft.
Det fremgår af
§§
9 og 10, at forældrenes aftaler vedrørende forældremyndigheden
skal anmeldes til Rigsombudsmanden.
Det er Advokatrådets opfattelse, at der er risiko for, at lovens formål, om at
forældremyndigheden skal fastsættes til bedste for barnet, vil kunne blive tilsidesat
ved forældrenes aftale om forældremyndighed. Advokatrådet opfordrer derfor til, at
det klart fremgår af lovbestemmelsen, at forældrenes aftaler om forældremyndighed
tillige skal godkendes, idet det ikke vurderes at være tilstrækkeligt, at det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget. Indsættelse af et krav om godkendelses direkte i
lovbestemmelsen er desuden i overensstemmelse med fremgangsmåden i lovens
§
13,
stk. 2.
Barnets bopæl
Det fremgår af
§
17, at retten træffer afgørelse om bopæl, såfremt forældre med fælles
forældremyndighed ikke er enige herom.
Advokatrådet finder i den forbindelse, at det for Grønlands vedkommende er særligt
vigtigt at præcisere, at afgørelsen skal træffes ud
fra
barnets tarv. Advokatrådet
henviser til de ovennævnte bemærkninger til
§
3 om de transportmæssige
udfordringer, hvilket skal sammenholdes med, at der i Grønland er mange
grønlandsk/dansk
par,
hvor den ene part ofte flytter til Danmark i forbindelse med
skilsmisse.
samfimd@advokalSarntimdctdk
www.advokalSarnfimdct.dk
2
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0026.png
Advokatrådet
ADVOKAT
fJ
SAMFUNDET
Det fremgår af
§
18,
at
en forælder, der vil ændre sin eller barnets bopæl til et andet
sted her i landet eller i udlandet, skal underrette den anden forælder herom senest 6
uger før flytningen. Af bemærkningerne til bestemmelsen fremgår det, at en
tilsidesættelse heraf skal inddrages som et element ved rettens afgørelse af bopæl
efter
§
17.
Advokatrådet finder i den forbindelse, at
§
18 nemt
kan
overflødig, hvis der ikke
indsættes en bestemmelse om sanktion ved tilsidesættelse af varslingen i lovens
§
18.
Årsagen hertil er, at rettens afgørelse om bopæl i henhold til
§
17, skal træffes med
udgangspunkt i barnets tarv og ikke ud
fra
en viden om en forælders tilsidesættelse af
§
18.
Samvær
Advokatrådet finder, at muligheden for at skræddersy en samværsordning ud
fra
det
enkelte barns behov som udgangspunkt er et positiv tiltag.
Henset til, at erfaringerne fra Danmark viser, at forældrenes konflikter ofte vedrører
samvær, bør rettens mulighed for fastsættelse af deleordninger begrænses til de
tilfælde, hvor der er enighed herom mellem forældrene.
Det fremgår af
§
19, stk. 4, at bestemmelsen ikke sættes i
kraft
for Grønland.
Det er dog Advokatrådets opfattelse, at
§
19, stk. 4, netop
bør
sættes i
kraft
for
Grønland, idet børnene har ret til samvær med begge forældre, og såfremt en af
forældrene ikke deltager heri, bør børnene have en tilsvarende mulighed som anført i
stk. 4.
Det er på den anden side Advokatrådets opfattelse, at rettens mulighed i medfør af
§
20a at indrømme biologiske forældre samvær med et bortadopteret barn ikke bør
sættes i
kraft
i Grønland. Advokatrådet henviser hermed til, at bestemmelsen strider
mod helt grundlæggende tanker omkring bortadoption, hvor adoptivbarnet indgår i
en ny familie. Barnets fortid skal dog ikke fornægtes, men det må være op til
adoptivforældrene at varetage barnets interesser herom.
Ved bestemmelserne om samvær og anden kontakt bør det derimod være muligt for
biologiske forældre til et barn anbragt uden for hjemmet, idet det
kan
være hensigten,
at barnet skal indgå i den biologiske familie
ny. Advokatrådet opfordrer
denne
baggrund til, at
§
24 ændres således, at muligheden for samvær og anden kontakt
ikke undtages, men tillades såfremt barnets tarv taler herfor.
Advokatrådet bemærker endelig, at klageinstansen i relation til institutionernes
nægtelse af afgivelse af oplysninger og udlevering af dokumenter bør indføjes i
§
23.
samfund@advokatsamfundetdk
www.advokatsamfundetdk
3
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0027.png
Advokatrådet
ADVOKAT
I§]
SAMFUNDET
Sagens behandling
Advokatrådet finder,
at
det i
§
34
bør
anføres direkte, at samtalerne med børnene
ikke må afholdes uden deltagelse af børnesagkyndig. Dette ville være i
overensstemmelse med forældreansvarslovens fonnå\. Børnene
kan
ved inddragelse i
afgørelser om forældremyndighed, samvær og bopæl let komme ind i en
loyalitetskonflikt, og det er derfor vigtigt at sikre, at der er professionelle til at
varetage barnets interesser og tale med barnet.
Advokatrådet bemærker, at undersøgelser i Danmark viser, at det er vigtigt for børn i
brudte familier at have nogen fortrolige at tale med om deres problemer som følge af
bruddet mellem forældrene.
Om barnets adgang til at henvende sig i statsforvaltningen, jf.
§
35, som ifølge
lovforslaget ikke sættes i
kraft
for Grønland, er det Advokatrådets opfattelse, at
denne bestemmelse bør sættes i kraft i Grønland. Det kan god være i modificeret
grad, og der
bør
endvidere stilles krav til kommunerne om oprettelse afbørnegrupper
eller lignende. Børnene får således dels en instans at henvende sig til, såfremt tingene
ikke fungerer, dels nogen andre ligestillede at dele frustrationerne med.
Det er endvidere Advokatrådets opfattelse, at forældreansvarslovens rollefordeling
med at sagerne fortrinsvis varetages af retten med kredsretterne som l. instans ikke
hannonerer med de danske aktørers tilkendegivelser om, at samværssager bør
behandles i og af et system, der
kan
levere detaljerede, smidige og foranderlige
løsninger. Sager omfattet af forældreansvarsloven har ofte en egentlig kerne, som
vedrører nærheden i barnet, og det bør derfor overvejes, hvorvidt sagsbehandlingen i
stedet
bør
foregå i et administrativt system.
For at skabe ro omkring barnet og begrænse konfliktfeltet, bør afvisningsmuligheden
for så vidt angår samværsansøgninger efter Advokatrådets opfattelse overføres til
forældremyndigheds- og bopælssager, idet der herved skabes mulighed for at
dæmme op for gentagne ansøgninger om forældremyndighed og barnets bopæl til
situationer, hvor der foreligger væsentlige forandrede forhold, eller en ændring
vurderes at være bedst for barnet.
Med venlig hilsen
samfund@advokatsamfundeldk
www.advokatsamlUndet.dk
4
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0028.png
- AKT 517890 -- BILAG 15 -- [ SV Høring Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme
]--
Til:
Cc:
Fra:
Emne:
Sendl:
Lars Thøgersen ([email protected])
[email protected] ([email protected])
CRl005@politLdk ([email protected])
SV:
Høring: Grønland - Forældreansvar og ægleskab mellem Io personer af samme køn
19-12-201319:08:52
Til rette vedkommende:
Den 19. november 2013 har Social-, 8ørne- og Integrationsministeriet fremsendt høring over udkast til
anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab
mellem to personer af samme køn.
Det kan i den anledning oplyses, at Grønlands Politi ingen bemærkninger har til det modtagne materiale.
Inussiamersurnik inuulluaqqusillunga
I
Med venlig hilsen
Claus Risbjerg
Administrationschef
TIt. 365134 (dir) mob: (00299) 587538
Mail: [email protected]
GRØN LAN DS
PDLlTI~~~~~~~II~\~~1
-----Oprindelig
meddelelse-----
Fra: Lars Thøgersen
[mailto:[email protected]
Sendt:
lB.
november 2013 09:24
111:
[email protected];
Politiet;
Rjgsadvokaten@ankLdk; [email protected]; Isc@ankLdk; [email protected]; ps@nuna-
Jm.gI;
mail@danskefamilieadyokater dk;
Advokatsamfundet;
[email protected]; oost.landsret@domstoLgl;
post dg@dom:;tpl.gl; [email protected]; [email protected] est@domstol dk;
[email protected]; pjbr@domstoLdk; [email protected]; kake@domstoLdk; [email protected]; [email protected];
Landsforeningen af Beskikkede Advokater Sekretariat; Naja Joelsen;
[email protected]; [email protected];
oost@retssjkkerheds-fonden dk; Igbt©lgbt.dk;
Børnesagens
Fælles~d;
[email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Kvinderaadet;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
LOKK Landsforeningen af Kvindekrisecentre; Center for
FamIlieudvikling;
[email protected]; [email protected];
Pia Deleuran;
kontakt@bametstary nll;
[email protected];
Advokatfinma;
[email protected]; bjskop@ilagjjt
gi;
kbb@lettdk
Emne: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn (Id nr.: 506750)
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om Ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
Svarfrlst: 16. december 2013.
Lars Thøgersen
Speclalkonsulent / Legal adviser
SOCIAL- ,aøRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS, CHILDREN AND INTEGRATION
Familieret
I
Famlly Law
Holmens Kanal
22
DK-1060 København K
Danmark
I
Denmark
Dir. tlf. (+45) 41 85 12 03
E- mali:
IthliPsm dk
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0029.png
-- AKT 517890 -- BILAG 16 -- [3771_001
J--
NUNA
ADVOKATER
NUNA EQQARTUUSSISSUSERISUT
NUNA LAW FIRM
ADVOKATER:
Peter Schriver
Jesper MUller
Social-, Børne- og Integrationsministeriet
Pr. mail: [email protected]@sm.dk
AnUa Strauss Sørensen
Charlotte Pedersen
Anders Kristiansen, adv.fm
Rebekka Kristiansen Bisgaard, advJm.
Sekr.: Stine Skifte Pedersen
Dir.
+2993494 14
J.nr.:
2100122
ep/ss
Nuuk,
den
11.
december
2013
Vedr.: Høringssvar vedrørende ikraftsættelse af familieretlig lovgivning i Grønland
Departementet for Social, Børne- og Integration fremsendte den 18. november 2013 forslag til
ikraftsættelse af familieretlig lovgivning i Grønland til høring hos Nunatsinni Advokatit •
Grønlandske Advokater.
Lovforslagene m.v. er fremsendt til foreningens medlemmer, hvis samlede bemærkninger er
indeholdt i nærværende skrivelse.
Det fremsendte materiale giver anledning til følgende bemærkninger:
AD
forældreansvarsloven
Indledningsvis finder foreningen anledning til at bemærke, at indførelse
af
forældreansvarslo-
ven i Grønland er et godt initiativ med det overordnede formål at forbedre retsstillingen for
børn i sager om forældremyndighed, barnets bopæl, samvær m.v., samtidig med at der pålæg-
ges forældrene et fælles ansvar for børnene.
AD§2
Afskaffelse
af
revselsesretten er positiv for de grønlandske børn.
Muligheden for en strafferetlig forfølgelse
af
forældrene ændrer dog ikke den psykiske på-
virkning, det har for barnet, når barnet udsættes for vold fra forældrenes side. Børnene mang-
ler i denne situation nogen at tale med.
Nuna Advokater AlS. Qullllerfik 2, 6.• Postboks 59, 3900 Nuuk (AlS
reg.
nr.: 452478)
Tlf" (299) 32 13 70 • Fax: (299) 32 41 17· amal!@nuna·law.gl· WWW,nuna·!aw,gl
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0030.png
NUNA
ADVOKATER
NUNA EQQARTUUSSISSUSERISUT
NUNA LAw FIRM
side 2
Set i lyset af at forældreansvarslovens overordnede formål er at sikre børnenes tarv, bør be-
stemmelsen derfor følges op af krav til de enkelte kommuner om at nedsætte bømegrupper eI-
ler andet, som der har været stor succes med ved tre af statsforvaltningerne i Danmark.
AD fælles forældremyndighed
Lovens udgangspunkt om at den fælles forældremyndighed fortsætter ved separati-
on/skilsmisse, og at der nu er mulighed for at dømme forældrene til fælles forældremyndig-
hed, er som udgangspunkt et positivt tiltag.
Retten er nu ikke længere tvunget til at vælge mellem to egnede forældre, hvilket dog samti-
dig giver risiko for, at børnene anbringes og fastholdes i forældrenes konflikt.
Der skal derfor i
§
11 være større rum for at skønne over, om forældrene fremadrettet kan og
vil samarbejde til bedste for barnet, ligesom det klart bør fremgå, at der ved enhver afgørelse
skal udøves skøn. Dette skal navnlig ses i lyset af, at samarbejdsproblemer mellem forældre-
ne ikke
kan
afhjælpes gennem lovgivningsmæssige tiltag, idet begge forældre kan være knyt-
tet til barnet og vil tage ansvar for barnet, men ikke magter at samarbejde herom. Der er der-
for risiko for, at barnet selv vil skulle skabe sammenhængen mellem de to familier.
Forældre med fælles forældremyndighed skal i henhold til
§
3 være enige om væsentlige be-
slutninger om barnets forhold, hvilket ikke omfatter bestemmelse om barnets bopæl, som til-
kommer den forælder, hvor barnet har bopæl.
Erfaringer fra Danmark viser, at forældrenes reelle konflikter ofte drejer sig om barnets bo-
pæl/samvær. Henset til de store afstande i Grønland sammenholdt med infrastrukturen og de
høje priser for flyrejser, bør der tillægges den anden forælders medbestemmelse ved flytning
til
anden bylbygd. Lovens intention om at sikre barnets kontakt til begge forældre vil ellers
kunne sættes ud af kraft.
Det fremgår af lovteksten, at forældrenes aftaler omkring forældremyndigheden i medfør af
§§
9 og
10
skal anmeldes til Rigsombudsmanden/retten. Der er risiko for, at lovens formål
om, at forældremyndigheden skal fastsættes til bedste for barnet, kan tilsidesættes ved aftale
af denne karakter. Det bør derfor klart fremgå af lovteksten, at aftalerne tillige skal godken-
des, således at det ikke blot som nu er anført i bemærkningerne til lovforslaget.
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0031.png
NUNA
ADVOKATER
side
3
NUNA EQQARTUUSSISSUSERISUT
NUNA LAW FIRM
Indsættelse af godkendelseskravet direkte i lovteksten er desuden i overensstemmelse med
fremgangsmåden i
§
13, stk. 2.
AD barnets bopæl
Ved rettens afgørelse om barnets bopæl efter
§
17 er det for Grønlands vedkommende særligt
vigtigt at præcisere, at afgørelsen skal træffes ud fra barnets tarv. Der henvises i den sammen-
hæng til ovenstående transportrnæssige udfordringer anført under
§
3, hvilket tillige skal
sammenholdes med, at der i Grønland er mange grønlandske/danske par, hvor den ene part of-
te flytter til Danmark i forbindelse med skilsmisse.
Der bør tillige indsættes en sanktion ved tilsidesættelses afvarslingen i
§
18 - at tilsidesættel-
sen som anført i bemærkningerne til lovforslaget blot skal inddrages som et element ved afgø-
relsen af bopæl efter
§
17, gør
§
18 overflødig, idet rettens afgørelse om bopæl jo ud fra lo-
vens intentioner skal træffes med udgangspunkt i barnets tarv og ikke ud fra forældrenes til-
sidesættelse af reglerne.
AD samvær m.v.
Muligheden for at skræddersy en samværsordning ud fra det enkelte barns behov er som ud-
gangspunkt et positivt tiltag.
Henset til at erfaring fra Danmark viser, at forældrenes konflikter ofte vedrører samvær, bør
rettens mulighed for fastsættelse af deleordninger begrænses til de tilfælde, hvor der er enig-
hed herom mellem forældrene.
§
19, stk. 4, bør sættes i kraft for Grønland - børnene har ret til samvær med begge forældre,
og såfremt en af forældrene ikke deltager heri, bør børnene have en tilsvarende mulighed som
anført i stk. 4.
Rettens mulighed for i medfør af
§
20a at indrømme biologiske forældre samvær med et bort-
adopteret barn bør ikke sættes i kraft i Grønland. Bestemmelsen strider mod de helt grund-
læggende tanker omkring bortadoption, hvor barnet indgår i en ny familie. Barnets fortid skal
dog ikke fornægtes, men det må være op til adoptivforældrene at varetage barnets interesser
herom.
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0032.png
NUNA
ADVOKATER
NUNA EQQARTUUSSISSUSERISUT
NUNA LAW FIRM
slde4
Bestemmelserne om samvær og anden kontakt bør derimod være muligt for biologiske foræl-
dre til et barn anbragt uden for hjemmet, idet det kan være hensigten, at barnet skal indgå i
den biologiske familie på ny.
§
24 bør derfor ændres, således at muligheden ikke undtages,
men tillades såfremt barnets tarv taler derfor.
I
§
23 bør klageinstansen i relation til institutionernes nægtelse af afgivelse af oplysninger og
udlevering af dokumenter indføjes i lovteksten.
AD sagens behandling
Det bør i
trit
med lovens intentioner i
§
34 direkte fremgå, at samtalerne med børnene ikke må
afholdes uden deltagelse af børnesagkyndig. Børnene kan ved inddragelse i afgørelser om
forældremyndighed, samvær og bopæl let komme ind i en loyalitetskonflikt, som det er vig-
tigt at sikre, at der er professionelle til at tage vare på og tale med barnet om.
Undersøgelser i Danmark viser endvidere, at det er vigtigt for børn i brudte familier at have
nogen at tale fortroligt med om deres problemer som følge afbruddet mellem forældrene. Der
henvises i den sammenhæng
til,
at der bør oprettes børnegrupper eller lignende.
Bestemmelsen i
§
35 bør derfor også sættes i kraft i Grønland i modificeret form, ligesom der
bør stilles krav til kommunerne om oprettelse af bømegrupper eller lignende. Børnene har
herved, dels en instans at henvende sig til, såfremt tingene ikke fungerer, dels nogen i ligear-
tede situationer at dele frustrationerne med.
Lovens rolle fordeling med at sagerne fortrinsvis varetages af retten med kredsretterne som l.
instans harmonerer ikke med de danske aktørers tilkendegivelser om, at samværssager bør
behandles i og af et system, der kan levere detaljerede, smidige og foranderlige løsninger. Sa-
ger omfattet af forældreansvarsloven har ofte en egentlig kerne, som vedrører nærheden i bar-
net, og det bør derfor overvejes, hvorvidt sagsbehandlingen i stedet bør foregå i et administra-
tivt system.
Med henblik på at skabe ro omkring barnet og begrænse konfliktfeltet bør afvisningsmulighe-
den for så vidt angår samværsansøgninger overføres til forældremyndigheds- og bopælssager,
idet der herved skabes mulighed for at dæmme op for gentagne ansøgninger om forældre-
myndighed og barnets bopæl til situationer, hvor der foreligger væsentlige forandrede forhold,
eller en ændring vurderes at være til bedst for barnet.
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0033.png
NUNA
ADVOKATER
NUNA EQQARTUUSSISSUSERISUT
NUNA LAW FIRM
sideS
AD lov om Haagerbørnebeskyttclscskonventionen
Ingen bemærkninger.
AD lov om international fuldbyrdelse afforældremyndighedsafgørelser m.v.
Ingen bemærkninger.
AD lov om ændring af love som følge af ikraftsættelse af forældreansvarslovgivningen
Ingen bemærkninger.
AD lov om ægteskabets indgåelse og opløsning
Ingen bemærkninger.
Med venlig, hilsen
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0034.png
- AKT
51"1890
--
BILAG 17 -- [Retten
I
Grønland Høring Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to perso
J--
Til:
Fra:
Emne:
Sendt:
Lars Thøgersen ([email protected]). Kontor for Familieret ([email protected])
[email protected] ([email protected])
Rellen I Grønland: Høring: Grønland - Foræklreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn
14-12-201321:01
:11
Retten i Grønland har ikke bemærkninger til de fremsendte udkast til anordninger og lovforslag.
Dog bemærkes, at den angivne emailadresse til kredsdommerforeningen er forkert. Kredsdommerforeningen
i
Grønland kan kontaktes via formanden, kredsdommer Eleonora Steenholdt Mørch på email:
[email protected]
Retten i Grønland har d.d. eftersendt de 2 høringsmail til
kredsdommerforeningen.
Med venlig hilsen
Birgit Skriver
dommer
Fra: Lars Thøgersen [mailto:[email protected]]
Sendt:
18.
november
2013 09:24
Til:
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; lSC®ankl.dk; mail@poIitiforbundetdk;
[email protected]; [email protected]; Advokatsamfundet; [email protected]; Post Landsret; Post RIg;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; hoeringer®dommerfm.dk;
pibr®domstol.dk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; mall@
danskeadvokater.dk; Landsforeningen af Beskikkede
Advokater Sekretariat; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Bømesagens Fællesråd; [email protected]; [email protected];
[email protected]; redbamet@redbarnetdk; [email protected]; Kvinderaadet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; LOKK landsforeningen af Kvindekriseeentre; Center for
Familieudvikling; [email protected]; [email protected]; Pia Deleuran; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne: Høring: Grønland
-
Forældreansvar og ægteskab mellem
to
personer af samme køn (Id nr.:
506750)
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om Ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
Svarfrls!: 16. december 2013.
Lars Thøgersen
Speclalkonsulent
I
Legal adviser
SOCIAL- • BØRNE- OG INTEGRATIONSMINISTERIET
MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS. CHILDREN AND INTEGRATION
Familieret
I
Famlly Law
Holmens Kanal 22
DK-1060 København K
Danmark
I
Danmark
Dir. tlf.
(+45) 41 85
1203
E-
mali:
Itblfsm dk
L 35 - 2015-16 - Bilag 2: Naalakkersuisuts fremsættelse af beslutningsforslag i Inatsisartut om tiltrædelse af lovforslaget
1561202_0035.png
--
AKT
517890
-- BILAG 18 - [ SV HOr/ng Gronland
- I ",ældreansvar
og ægteskab mellem
to personer
af
samme
Til:
Fra:
Emne:
Sendt:
Lars Thøgersen ([email protected]), Kontor for Familieret ([email protected])
[email protected] ([email protected])
SV: Høring: Grønland - Forældreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn
Q2-01-2014
03:50:38
l --
Til Social-, Bøme- og Integrations ministeriet
Vedrørende sagsnr. 2012-S209
Efter gennemgang af det vedhæftede kan jeg meddele, at udkast til anordninger om lovforslag on Ikraftsættelse
af forældreansvarslovgivningen og lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn kan jeg oplyse,
at forslagene Ikke giver Grønlands Landsret anledning til bemærkninger.
Inussiamersumik inuulluaqqusillunga/Med venlig hilsen
Søren Søndergård Hansen
Nunap eqqartuusissuunera/Landsdommer
[email protected]@domstol.gl
Nunatta Eqqartuussisuuneqarfia/Grønlands Landsret
Jens Kreutzmannip aqqutaa
5, 2.
sal
Postboks
1040
3900 Nuuk
OqaarasuaalfTelefon
(+
299) 36 39 00/36 39 62
Angallaltakkamik oqaarasuaatlmobillelefon
(+ 299) 54
26
25
AllakkasuaalfTelefax
(+299) 32 39 75
Fra: Lars Thøgersen [mailto:[email protected])
Sendt: lB. november 2013 09:24
lil: [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Advokatsamfundet; [email protected]; Post Landsret; Post Rig;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; Landsforeningen af Beskikkede
Advokater Sekretariat; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Bømesagens Fællesråd; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Kvinderaadet;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; lOKK landsforeningen af Kvindekrisecentre; Center for
Familieudvikling; info@mandecentretdk; [email protected]; Pia Deleuran; [email protected];
[email protected]
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Emne: Høring: Grønland
-
Foraeldreansvar og ægteskab mellem to personer af samme køn (Id nr.:
506750)
Høring over udkast til anordninger og lovforslag om ikraftsættelsen af forældreansvarslovgivningen og
lovgivningen om ægteskab mellem to personer af samme køn.
Svarfrist: 16. december 2013.
Lars Thøgersen
5peclalkonsulent / legal adviser
SOCIAL-, BØRNE- OG INTEGRATIONSMiNISTERIET
MINISTRY OF SOCIAL AFFAIRS, CHllDREN AND INTEGRATION
Familieret
I
Famlly Law
Holmens Kanal 22
DK-1060 København K
Danmark
I
Denmark
Dir. tlf.
(+45) 41 85 12
03
E- mali:
Irh!l/!sm dk