Kulturudvalget 2015-16
L 34
Offentligt
1568551_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
16. november 2015
Folketingets Kulturudvalg har den 5. november 2015, efter ønske fra Søren
Søndergaard (EL), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 4 (Lov nr. L 34), som jeg hermed
skal besvare.
Spørgsmål:
Ministerens bedes oplyse baggrunden for, at direktivet er vedtaget med hjemmel i
reglerne om EU’s indre marked, samt hvilken betydning dette har f.eks. i forhold til
fortolkning og EU-domstolens rolle.
Svar:
Generelt er regulering på det kulturelle område ikke et fællesskabsanliggende, men
reglerne for det indre marked giver mulighed for en regulering, som beskytter
kulturgoder, hvorfor man har valgt at benytte denne hjemmel.
TEUF art. 36 undtager nationale skatte af kunstnerisk, historisk eller arkæologisk
værdi fra reglerne om varernes frie bevægelighed. Både det hidtidige direktiv og det
nærværende er omfattet af denne hjemmel. I det nye direktiv bliver det yderligere op til
medlemsstaterne selv at definere, hvad der er omfattet af begrebet nationale skatte af
kunstnerisk, historisk eller arkæologisk værdi iht. TEUF art. 36.
Selvom Domstolen i princippet stadig har samme rolle i forhold til fortolkning af det
nye direktiv som i forhold til det hidtidige, vil den ovennævnte ændring som
udgangspunkt mindske Domstolens rolle i forhold til afgørelsen af konkrete sager.
Det er ikke Kulturministeriets opfattelse, at direktivets hjemmel i reglerne for EU’s
indre marked betyder nogen form for svækkelse af direktivets bestemmelser i forhold til
at beskytte mod ulovlig udførsel af kulturgoder.
Dok. nr. 15/01539-5
L 34 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om baggrunden for, at direktivet er vedtaget med hjemmel i reglerne om EU’s indre marked, til kulturministeren
Side 2
Bertel Haarder