MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2015
2015-6472
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Københavns Lufthavne A/S har efter fremsættelsen af L 33 Forslag til lov om
ændring af lov om luftfart (Fri adgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler,
trafikledelsesordninger på flyvepladsernes områder og opkrævning af betaling)
fremsendt bemærkninger til to konkrete elementer i lovforslaget. Idet bemærk-
ningerne vedrører dele af lovforslaget, som er ændret siden den offentlige hø-
ring, finder jeg det relevant at besvare bemærkningerne samt at orientere
Transport- og Bygningsudvalget om mine svar.
Bemærkninger og svar fremgår i det følgende:
Bemærkning nr. 1 fra Københavns Lufthavnes A/S
Ifølge bemærkninger skal der gives ”fri – herunder vederlagsfri – adgang” i
mindst 15 minutter. Som noget nyt i forhold til udkastet til lovforslag, som var
i høring tidligere på året, er kravet nu bødesanktioneret. I bemærkningerne
fremgår – ligeledes nyt – at det er lovgivers intention, at kravet om fri ad-
gang skal anses for overtrådt, ”… både i situationer, hvor flyvepladsen aktivt
hindrer adgangen for transport af personer til og fra flyvepladsens ankomst-
og afgangsterminaler, samt i situationer, hvor flyvepladsen ikke i tilstrække-
lig grad sikrer en sådan adgang”. (vores understregning)
Bemærkningerne indeholder ingen fortolkningsbidrag for så vidt angår
spørgsmålet om, hvornår den fri adgang er tilstrækkelig. Det er retssikker-
hedsmæssigt betænkeligt, at lufthavne skal kunne straffes med bøde, når det
er umuligt at vurdere for os, som skal efterleve reglen, hvad der skal til, for at
opfylde kravet. Det bør derfor fremhæves i bemærkningerne, at når lufthav-
nene tilbyder vederlagsfri parkering i op til 15 minutter, så er kravet opfyldt
(også selvom der i perioder måtte opstå kødannelser).
Transport- og Bygningsministeriets svar til bemærkning nr. 1
Der henvises til mit svar på L 33 spørgsmål 3 og 4.
Bemærkning nr. 2 fra Københavns Lufthavnes A/S
I bemærkningernes side 6 under ”3.3.3 Den foreslåede ordning” er det anført: