Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
L 33 Bilag 4
Offentligt
1568891_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. november 2015
2015-6472
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Københavns Lufthavne A/S har efter fremsættelsen af L 33 Forslag til lov om
ændring af lov om luftfart (Fri adgang til og fra ankomst- og afgangsterminaler,
trafikledelsesordninger på flyvepladsernes områder og opkrævning af betaling)
fremsendt bemærkninger til to konkrete elementer i lovforslaget. Idet bemærk-
ningerne vedrører dele af lovforslaget, som er ændret siden den offentlige hø-
ring, finder jeg det relevant at besvare bemærkningerne samt at orientere
Transport- og Bygningsudvalget om mine svar.
Bemærkninger og svar fremgår i det følgende:
Bemærkning nr. 1 fra Københavns Lufthavnes A/S
Ifølge bemærkninger skal der gives ”fri – herunder vederlagsfri – adgang” i
mindst 15 minutter. Som noget nyt i forhold til udkastet til lovforslag, som var
i høring tidligere på året, er kravet nu bødesanktioneret. I bemærkningerne
fremgår – ligeledes nyt – at det er lovgivers intention, at kravet om fri ad-
gang skal anses for overtrådt, ”… både i situationer, hvor flyvepladsen aktivt
hindrer adgangen for transport af personer til og fra flyvepladsens ankomst-
og afgangsterminaler, samt i situationer, hvor flyvepladsen ikke i tilstrække-
lig grad sikrer en sådan adgang”. (vores understregning)
Bemærkningerne indeholder ingen fortolkningsbidrag for så vidt angår
spørgsmålet om, hvornår den fri adgang er tilstrækkelig. Det er retssikker-
hedsmæssigt betænkeligt, at lufthavne skal kunne straffes med bøde, når det
er umuligt at vurdere for os, som skal efterleve reglen, hvad der skal til, for at
opfylde kravet. Det bør derfor fremhæves i bemærkningerne, at når lufthav-
nene tilbyder vederlagsfri parkering i op til 15 minutter, så er kravet opfyldt
(også selvom der i perioder måtte opstå kødannelser).
Transport- og Bygningsministeriets svar til bemærkning nr. 1
Der henvises til mit svar på L 33 spørgsmål 3 og 4.
Bemærkning nr. 2 fra Københavns Lufthavnes A/S
I bemærkningernes side 6 under ”3.3.3 Den foreslåede ordning” er det anført:
L 33 - 2015-16 - Bilag 4: Kopi til orientering af bemærkninger fra Københavns Lufthavne A/S til to konkrete elementer i lovforslaget, som vedrører dele af lovforslaget, som er ændret siden den offentlige høring, samt ministerens kommentar her til, fra transport- og bygningsministeren
1568891_0002.png
Det er således alene erhvervsmæssig personbefordring i taxilovens og buskør-
selslovens forstand, der kan pålægges at betale for trafikledelsesordninger i
forbindelse med flyvepladsernes ankomst- og afgangsterminaler, dog ikke
sygetransport og offentlig servicetrafik.
Det vil give udfordringer, da private busselskaber med fast rute til CPH kan
påberåbe sig at skulle have fri adgang. Et forhold, som vil være ganske van-
skeligt at håndtere. Lov om trafikselskaber definerer i kapitel 2 og fastsætter
bestemmelser for ”Offentlig Servicetrafik”, mens lovens kapitel 3 fastsætter
bestemmelser for ”Tilladelser til Rutetrafik”. Vi vil derfor opfordre til, at det i
lovforslaget præciseres, at det også er personbefordring i medfør af Lov om
Trafikselskaber, kapitel 3 ”Tilladelser til Rutekørsel”, der kan pålægges at
betale for trafikledelsesordninger.
Transport- og Bygningsministeriets svar til bemærkning nr. 2
Flyvepladsernes mulighed for at opkræve betaling omfatter jf. lovforslagets stk.
3 ikke offentlig servicetrafik.
Det bemærkes i den forbindelse, at lov om trafikselskaber lægger sig op ad den
definition af offentlig servicetrafik, som findes i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) Nr. 1370/2007 af 23. oktober 2007 om offentlig personbe-
fordring med jernbane og ad vej og om ophævelse af Rådets forordning (EØF)
nr. 1191/69 og (EØF) nr. 1107/70 (PSO-forordningen).
Således omfatter offentlig servicetrafik: ”offentlig personbefordring, som en
operatør på rent forretningsmæssigt grundlag ikke ville påtage sig eller ikke
ville påtage sig i samme omfang eller under samme vilkår uden at modtage
nogen modydelse”. Fjernbusser, der modtager sociale rabatter, er dermed of-
fentlig servicetrafik i lovforslagets forstand, og skal ikke betale for at være om-
fattet af flyvepladsernes trafikledelsesordninger.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt