Dato
J. nr.
16. oktober 2015
2015-448
Høringsnotat
Transport- og Bygningsministeriet har i perioden 10. april 2015 – 29. maj 2015
og i perioden den 17. juli 2015 – 14. august 2015 sendt et ændringsforslag til lov
om luftfart i høring hos myndigheder og organisationer. Ændringsforslaget har
desuden været offentliggjort på Høringsportalen.
I forbindelse med høringen er der indkommet svar fra 31 parter, hvoraf de 14
ikke havde bemærkninger til lovforslaget (Arriva Danmark A/S, Banedanmark,
Dansk Arbejdsgiverforening, DSB, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Er-
hvervs- og Vækstministeriet, Forsvarsministeriet, Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen, Landsforeningen af Menighedsråd, Metroselskabet I/S, Ministeriet
for By, Bolig og Landdistrikter (nu nedlagt), Rigspolitiet (Nationalt Færdsels-
center), Teknisk Landsforbund, Social- og Indenrigsministeriet).
En række parter har i deres høringssvar udtrykt opbakning til lovforslaget
(Danmarks Rejsebureau Forening, Dansk Erhverv, Danske Busvognmænd, 3F
og Taxinævnet i Region Hovedstaden).
En række parter har i deres høringssvar givet udtryk for, at de ikke kan støtte
lovforslaget (Brancheforeningen for For-retningslimousiner, DI, Dansk Taxi
Råd, Københavns Lufthavne A/S og taxi-vognmand John Nielsen).
Modstanden mod lovforslaget vedrører helt overvejende lovforslagets bestem-
melser om godkendelseskrav for trafikledelsesordninger på flyvepladsernes
områder og opkrævning af betalinger. Hos nogle af parterne (DI, Dansk Taxi
Råd og Københavns Lufthavne A/S) lægges vægt på, at flyvepladser og taxier-
hvervet både kan og vil være i stand til at indgå aftaler, som løser de trafikale
problemstillinger, der søges reguleret gennem lovforslaget, hvorfor lovforslaget
principielt er overflødigt. Til at understøtte dette synspunkt har parterne kon-
kret henvist til, at der i sommer blev indgået en aftale om en taximanagement-
ordning mellem Københavns Lufthavn og de fire bestillingskontorer i Region
Hovedstaden.
Hos andre af parterne (Brancheforeningen for Forretningslimousiner og taxi-
vognmand John Nielsen) lægges vægt på, at omkostninger forbundet med etab-
lering og drift af trafikledelsesordninger på flyvepladsernes områder ikke skal
kunne pålægges virksomheder i den erhvervsmæssige personbefordring.