Uddannelses- og Forskningsudvalget 2015-16
L 32 Bilag 2
Offentligt
1561175_0001.png
Notat
27. oktober 2015
Kommenteret høringsnotat om forslag til lov om anerkendelse af
visse uddannelses- og erhvervsmæssige kvalifikationer
UFM har den 5. august 2015 sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring blandt
relevante institutioner og organisationer med udløb den 28. august 2015. Derud-
over har høringen været offentliggjort på Høringsportalen.
Der er i alt indkommet 22 høringssvar, hvoraf 11 er med indholdsmæssige be-
mærkninger. Nedenfor følger
et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Vurdering og Anerkendelse af
Udenlandske Uddannelser
Bredgade 43
1260 København K
Tel.
7231 7800
Fax
7231 7801
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
Ref.-nr.
3404 2012
15/017767-05
lovforslaget og uddannelses- og forskningsministerens kommentarer hertil.
Høringssvarenes overordnede bemærkninger til lovforslaget
Det skal indledningsvist bemærkes, at strukturen i lovforslaget som fremsat er æn-
dret siden høringen, således at bemærkningerne til lovforslaget nu alene adresserer
de centrale fælles dele af det reviderede anerkendelsesdirektiv, som lovforslaget
gennemfører. Lovbemærkningerne til høringsudkastet omfattede tillige en udførlig
beskrivelse af de dele af anerkendelsesdirektivet, der ikke gennemføres med det
fremsatte lovforslag, men gennemføres på anden vis, herunder gennem sektorlov-
givningen. Det drejer sig om:
Mulighed for at få anerkendelse, hvor erhvervet ikke er lovreguleret i hjemlan-
det.
Formel godkendelse af livslang læring, således at denne kan indgå i vurderin-
gen af de samlede erhvervsmæssige kvalifikationer hos en person, der ansøger
om anerkendelse af sine udenlandske erhvervsmæssige kvalifikationer.
Anvendelse af European Credit Transfer System (ECTS) og Den Europæiske
Kvalifikationsramme (EQF) i forbindelse med oplysning om videregående ud-
dannelsers varighed og indhold.
Harmoniserede mindstekrav til uddannelse af læge, speciallæge, alment prakti-
serende læge, tandlæge, specialtandlæge, sygeplejerske med ansvar for den al-
mene sundheds- og sygepleje, jordemoder, farmaceut, dyrlæge og arkitekt.
Mulighed for meritoverførsel for dele af speciallægeuddannelser.
Afklaring og opdatering af erhvervsvirksomhed oplistet i direktivets bilag IV.
Sprogkompetencer og herunder indskærpelse af krav om bestemte sprogkom-
petencer for sundhedspersonale.
Løbende faglig udvikling (Continuous Professional Development, CPD).
Side
1/6
L 32 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1561175_0002.png
Visse høringssvar afspejler derfor ikke indholdet i det fremsatte lovforslag, men
dele der indgik i høringsudkastet.
Høringssvarene indeholder både neutrale, negative og positive tilkendegivelser i
forhold til initiativerne i høringsudkastet til anerkendelsesloven.
Indledningsvis kan nævnes, at en række af bekymringerne vedrører dels forhold,
som reguleres i den relevante sektorlovgivning på det pågældende ministerområde
for det relevante erhverv, og dels forhold, som ikke reguleres af anerkendelsesdi-
rektivet og dette lovforslag.
De positive bemærkninger går på, at lovforslaget vil styrke mobiliteten på det euro-
pæiske arbejdsmarked.
Dansk Industri
fremhæver, at lovforslaget sikrer hurtig
adgang til vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer, som ønskes
anvendt på det danske arbejdsmarked, samt at lovforslaget vil styrke mobiliteten
på det europæiske arbejdsmarked og gøre det nemmere for danske virksomheder at
rekruttere udenlandsk arbejdskraft.
Akademikerne
og
Dansk Psykolog Forening
finder det positivt, at der kommer
fokus på livslang læring.
Akademikerne
støtter ligeledes, at også praktikophold i
højere grad kan anvendes i forbindelse med ansøgning om autorisation.
Lægefor-
eningen
og
Dansk Psykolog Forening
finder det positivt, at sprogkravene styrkes
inden for erhverv med patientkontakt.
Akademikerne, Lægeforeningen og Dansk
Psykolog Forening
har udtrykt tilfredshed med, at der udvikles et advarselssystem,
der har til formål at beskytte mod misbrug og at mindske risikoen for dokument-
falsk.
De negative bemærkninger drejer sig primært om den nye mulighed for delvis an-
erkendelse, som af
Akademikerne
og
Dansk Psykolog Forening
bl.a. kritiseres for
at indebære indskrænkede klagemuligheder for forbrugerne/patienterne samt en
vis uigennemsigtighed for forbrugerene. Derudover er der udtrykt en vis bekymring
for tilsidesættelsen af den danske persondatalov i forbindelse med indførelsen af
advarselssystemet.
Høringssvarenes bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Lovens rækkevidde og anvendelsesområde – herunder social dumping
FTF
og
Akademikerne
har udtrykt ønske om, at det i lovens bemærkninger præci-
seres, at direktivet og den implementerende lovgivning ikke har konsekvenser for
ansættelsessituationen.
Ministeren oplyser,
at det præciseres i bemærkningerne, at hverken direktivet
eller lovgivning, som gennemfører dele af direktivet, begrænser nationale ansæt-
tende myndigheders kompetence, men alene omhandler anerkendelsesprocessen.
Direktivet og lovforslaget har således ikke konsekvenser for ansættelsessituationen.
FTF, LO og Akademikerne og Dansk Psykologforening
understreger generelt, at
udenlandsk arbejdskraft ikke bør gives mere lempelige vilkår end dansk arbejds-
kraft.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
2/6
L 32 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1561175_0003.png
Ministeren oplyser,
at det er op til den kompetente myndighed for det respekti-
ve erhverv at tage stilling til en ansøgning om autorisation, uanset om den er dansk
eller udenlandsk.
Problematikken er i øvrigt kendt, og der er derfor taget højde for dette ved i lov-
forslagets § 3, stk. 2, at tilkendegive, at de danske principper for erhvervsudøvelse
gælder for tjenesteydere, som er omfattet af loven. Disse principper følger af allere-
de gældende dansk ret, danske faglige og disciplinære regler mv.
Udenlandske praktikophold
I forbindelse med godkendelse af dimittenders praktikophold i udlandet understre-
ger
Akademikerne,
at der bør skelnes mellem praktikophold som en obligatorisk og
integreret del af uddannelsen og frivillige praktikophold. Akademikerne,
FTF
og
LO
opfordrer til, at de uddannelsesmæssige krav, der måtte være til praktikken, koor-
dineres med uddannelsesinstitutionerne og de relevante faglige organisationer.
Ministeren oplyser,
at direktivet ikke regulerer dette. Det er op til den respekti-
ve kompetente myndighed at fastsætte faglige standarder for praktikophold, som
passer til den respektive uddannelse og det respektive erhverv. Det kan eksempel-
vis være i en studieordning.
Delvis anerkendelse/adgang
Akademikerne og Psykologforeningen
har udtrykt bekymring vedr. indførelse af
delvis anerkendelse. For en række af de lovregulerede fag, hvortil der er knyttet
autorisation, gælder det, at borgere/patienter kun kan klage over en serviceydelse,
hvis serviceudbyderen har autorisation. En delvis anerkendelse af en udenlandsk
fagperson fra lovregulerede erhverv vil ikke kunne opnå autorisation. Der er ligele-
des givet udtryk for, at der er erhverv, hvor det ikke giver mening at give delvis
anerkendelse (fx psykologerhvervet).
Ministeren oplyser,
at delvis adgang til at udøve et erhverv kan afslås, hvis der
foreligger tvingende almene hensyn, som anerkendt af EU-Domstolen, herunder
offentlig sundhed og sikkerhed mv. Det er op til den enkelte myndighed for det
respektive erhverv at vurdere, om sådanne hensyn foreligger. Delvis adgang gives
ud fra en konkret vurdering fra sag til sag. Det er desuden lovgivningen for det re-
spektive erhverv, der regulerer spørgsmål om klageadgang.
FTF
opfordrer til, at praksis på området følges nøje, og at der foretages en særskilt
registrering heraf i den statistik, som ministeriet løbende skal udarbejde om aner-
kendelse.
FTF
foreslår endvidere, at der udformes fælles krav og retningslinjer, der
er gældende for alle myndigheder for anvendelsen af delvis anerkendelse, herunder
fortolkningen af ”tvingende almene hensyn”.
FTF
foreslår endvidere, at der indsæt-
tes en bemyndigelsesbestemmelse til ministeren til at udforme fælles krav om ret-
ningslinjer for anvendelsen af delvis anerkendelse, herunder fortolkningen af
”tvingende almene hensyn”.
Ministeren oplyser,
at synspunktet omkring registrering af delvis anerkendelse
er noteret, og at registreringen er med i den statistik, som indgår i den årlige beret-
ning til Folketinget fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
3/6
L 32 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1561175_0004.png
Det vil i bemærkningerne blive tydeliggjort, at der ved myndighedernes sagsbe-
handling af en ansøgning er tale om en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde –
der er således ikke tale om en automatik. Delvis adgang kan afslås, hvis der forelig-
ger tvingende almene hensyn, som anerkendt af EU-Domstolen, herunder offentlig
sundhed og sikkerhed m.v. Det er op til den enkelte myndighed for det respektive
erhverv at vurdere, om sådanne hensyn foreligger. Anerkendelse af delvis adgang
ligger i forlængelse af den sagsbehandling, der allerede sker i en autorisationssag
og tildeles ikke pr. automatik.
Sprogkrav
Akademikerne, FTF og Psykologforeningen
finder, at det bør præciseres i lovbe-
mærkningerne, hvilke krav der kan stilles til sproglige kompetencer, hvilke lovregu-
lerede erhverv inden for sundhedssektoren, der vil blive omfattet af den skærpede
sprogkontrol samt hvilken rolle de kompetente myndigheder og arbejdsgiverne har
i forhold til sprogkrav og sprogkontrol.
Ministeren oplyser,
at høringssvaret vedrører initiativer, der ikke gennemføres
ved dette lovforslag. Det er op til de myndigheder, der har ansvaret for lovregule-
rende erhverv inden for sundhedssektoren at tage stilling til, om det respektive
erhverv kan omfattes af kravet om skærpet sprogkontrol og hvilke krav, der kan
stilles i den sammenhæng. Sprogkravene må ikke overstige, hvad der er nødvendigt
og rimeligt for at udøve erhvervet i værtsmedlemsstaten. Dertil kommer, at en
sprogkontrol bør være rimelig og nødvendig for det pågældende job og begrænses
til kendskab til et officielt sprog eller, hvis dette sprog også er et af Unionens offici-
elle sprog, et administrativt sprog i værtsmedlemsstaten.
Fælles uddannelsesprogrammer eller test
FTF
finder, at det bør præciseres i lovbemærkningerne, under hvilke forudsætnin-
ger sådanne fælles programmer og test kan udvikles og opnå retsvirkning.
FTF
og
Akademikerne
nævner begge, at det bør sikres, at deltagende aktører er repræsen-
tative for det pågældende erhverv.
Psykologforeningen
finder forslaget positivt og henviser til en allerede udviklet
standard – EuroPsy. Foreningen fremhæver dog, at en eventuel harmonisering af
psykologuddannelserne udelukkende bør give adgang til den beskyttede titel ”psy-
kolog” og ikke autorisationen, der i Danmark bygger oven på titlen.
Konstruktørforeningen
henviser også til arbejde i EU-regi, hvor der er arbejdet
med udvikling af en Common Platform for gensidig anerkendelse af de enkelte
landes uddannelser på bachelorniveau.
Ministeren oplyser,
at det allerede er gældende praksis, at de relevante parter
vil blive hørt, såfremt der stilles forslag om udvikling af fælles uddannelses-
principper for området. Psykologforeningen vil således blive hørt og inddraget,
såfremt der stilles forslag om et fælles uddannelsesprogram eller test på psykolog-
området. Forslag til fælles uddannelsesprincipper kan i øvrigt komme fra bl.a. fag-
lige organisationer, nationale såvel som i EU-regi.
Stiltiende accept i forbindelse med erhvervspasset
FTF
finder, at princippet om stiltiende accept kan skabe usikkerhed og manglende
tillid til systemet – også selvom det skal fremgå på erhvervspasset, at det er udstedt
Side
4/6
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
L 32 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1561175_0005.png
på baggrund af stiltiende accept. FTF har foreslået, at der indføres et krav om cen-
tral registrering af omfanget af anvendelse af ”stiltiende accept”, således at det bli-
ver muligt at følge udviklingen på området.
Ministeren oplyser,
at bestemmelsen herom følger af anerkendelsesdirektivets
bestemmelser om erhvervspasset og således skal implementeres. Princippet om
stiltiende accept findes i øvrigt på andre områder i det hidtil gældende direktiv og
er indført for at sikre fremdrift i sagsbehandlingen. Der er ikke umiddelbart planer
om at foretage en egentlig registrering som foreslået af FTF, da omfanget af anven-
delses af stiltiende accept forventes at blive begrænset.
Anerkendelse af livslang læring
Akademikerne
og
Psykologforeningen
efterlyser en præcisering af begreberne
”uformel uddannelse” og ”uformel læring” og af, hvordan de kan indgå i forbindelse
med en ansøgning.
FTF
ser behov for en præcisering af, hvilke anerkendte uddan-
nelsesaktiviteter, der indgår i livslang læring, samt en præcisering ift. kravet om
”en formel attestation” af et relevant organ. FTF finder, at en præcisering af begre-
berne ”uformel uddannelse” og ”uformel læring” må betyde, at ”videreuddannelse”
indgår i definitionen af livslang læring.
Ministeren oplyser,
at høringssvaret vedrører initiativer, der ikke gennemføres
ved dette lovforslag.
Der er allerede i dag i direktivet krav om, at relevant erhvervserfaring (som i øvrigt
også kan være livslang læring) skal indgå i en vurdering om anerkendelse. Det er op
til den enkelte kompetente myndighed at vurdere, hvad uformel uddannelse og
uformel læring kan være i det konkrete tilfælde.
Advarselssystem, herunder indhentning og udveksling af personfølsomme oplys-
ninger mv.
Akademikerne, Lægeforeningen og Dansk Psykolog Forening
har udtrykt tilfreds-
hed med, at der udvikles et advarselssystem, der har til formål at beskytte mod
misbrug og at mindske risikoen for dokumentfalsk i forbindelse med ansøgning om
anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer. Der udtrykkes dog også bekym-
ring i forhold til udveksling af personoplysninger samt i forhold til, at det er blevet
nødvendigt at tilsidesætte den danske persondatalov.
Datatilsynet
har i sit høringssvar bedt Uddannelses- og Forskningsministeriet for-
holde sig nøjere til bl.a. persondataloven i forhold til det nye advarselssystem med
udveksling af personoplysninger, som introduceres med lovforslaget.
Datatilsynet
kommer desuden med en række anbefalinger/henstillinger i forhold til datasikker-
hed, indhentning af oplysning, udveksling af oplysninger samt advarselsordningen.
De lægger bl.a. vægt på, at al digital kommunikation, der omfatter personoplysnin-
ger bør krypteres.
Ministeren oplyser,
at det følger af direktivet hvilke oplysninger, der skal ud-
veksles. Det er korrekt, at der ikke er overensstemmelse mellem direktivets advar-
selssystem og den danske persondatalovgivning. Der er således tale om, at der vi-
deresendes oplysninger om strafbare forhold, uden at den pågældende har givet
samtykke hertil, og uden at oplysningerne er indhentet til brug for behandlingen af
en konkret ansøgning.
Side
5/6
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
L 32 - 2015-16 - Bilag 2: Høringsnotat og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
1561175_0006.png
Bestemmelsen om advarselssystemet er tænkt som en beskyttelse af danske forbru-
gere og patienter. Lovforslaget er justeret i lyset af Datatilsynets bemærkninger.
Det bemærkes endvidere, at kommunikationen mellem myndigheder i medlems-
landene sker via IMI, som er udviklet og stillet til rådighed af Europa-
Kommissionen. IMI overholder de regler, der gælder for alle it-systemer på EU-
niveau. Personoplysninger sendes krypteret, og en bruger har kun adgang til de
specifikke oplysninger, vedkommende har brug for.
Opsummering
Strukturen i lovforslaget som fremsat er ændret væsentligt siden høringen, således
at bemærkningerne til lovforslaget alene adresserer de centrale fælles dele af det
reviderede anerkendelsesdirektiv, som lovforslaget gennemfører.
Der er foretaget følgende justeringer og præciseringer på baggrund af høringen:
Det er præciseret i bemærkningerne, at hverken direktivet eller den lovgivning,
som gennemfører dele af direktivet, begrænser nationale ansættende myndig-
heders kompetence, men alene omhandler anerkendelsesprocessen.
Det er præciseret, at ansøgning om europæisk erhvervspas alene regulerer
ansøgningsprocessen og ikke anerkendelsesprocessen. Det er således præcise-
ret, at Danmark er ”ansøgningsland for personer, som har opnået deres er-
hvervsmæssige kvalifikationer i Danmark, og som ønsker at arbejde i et andet
medlemsland.”
Lovbemærkningerne er præciseret i lyset af Datatilsynets bemærkninger om
advarselssystemet.
Der er indsat hjemmel til, at erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte nær-
mere regler om dokumentation for arkitekters erhvervserfaring.
For så vidt angår indvendingerne om anerkendelse af delvis adgang er det ty-
deliggjort i bemærkningerne, at der ved myndighedernes sagsbehandling af
ansøgninger er tale om en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Der er yderligere indsat en hjemmel vedrørende advarselssystemet således, at
loven finder anvendelse på sager om personer, som udøver et lovreguleret er-
hverv, som nævnt i direktivets artikel 56 a, stk. 1 (sundhedsområdet, dyrlæge-
erhvervet og erhverv med relation til uddannelse af mindreårige).
Styrelsen for Videregående
Uddannelser
Side
6/6