REJSEARBEJDERE. DK
2. november 2015.
Henvendelse til Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen og Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
(Lovforslag L. 31. Lov om ændringer af lov om arbejdsmiljø. Fremsat 29. oktober 2015)
Kommentar til lovforslag l.31.
Det fremgår af lovforslagets § 72, stk. 1, nr. 7, risikobaserede tilsyn på virksomheder med ansatte udvalgt på
baggrund af en indeksmodel og stikprøver.
Hvorfor er der kun virksomheder, med ansat i to årsværk eller derover, i perioden fra 2012 til og med 2019.?
Der skal have kontrol med, 2.årsværk som baggrund. Virksomheder kan i bl.a. Bygge og anlægsbranchen
samt andre erhverv, kan have flere ansatte ved sæson arbejde på flere arbejdspladser med, en samlet tid som
ikke giver 2.årsværk.
Vi stiller samtidig et spørgsmål, set i lyset af de mange enkeltmandsfirmaer uden ansatte, også udenlandske
firmaer der operer i Danmark om at disse virksomheder ikke også skal, have et risikobaseret tilsyn for at
imødegå social dumping, med at bruge arbejdsmiljøet til socialdumping, og at udføre unfair konkurrence.
Virksomhederne skal ikke, varsles ved risikobaseret tilsyn en 1-4 måned før Arbejdstilsynets besøg. Eller
som der fremgår minimum 1. måned. Eller at virksomhederne skal have mulighed for løse eventuelle
arbejdsmiljøproblemer, for så at tegne et skønmaleri af virksomhedens arbejdsmiljø når Arbejdstilsynet
endelig møder op.
Den form for at give respite, virksomheder tilsyn ved at anmelde datoen for ankomsten, kan i mellem tiden
føre til livsfarligt arbejde og ulykker når Arbejdstilsynet endelig møder op.
Den skjulte dagsorden må her være ved at ved lovforslaget, er at der sker et stort fald af i indberetninger af
dårligt Arbejdsmiljø ved tilsynsbesøg. Således at der på sigt kan afskediges personale hos Arbejdstilsynet,
selv om der er et råddent arbejdsmiljø på virksomhederne.
Ændringerne i lovforslaget med 1-4 måneders frist må være skrevet, uden kendskab til hvordan arbejdet
praktiseres ude på arbejdspladserne. Vi henviser til at uanmeldt kontrolbesøg, uden forudgående anmeldelse
må være den rigtige vej at gå.
Af lovforslaget § 78. stk.1.fremgår at, virksomheder der kommer under skærpet tilsyn vil i forbindelse med
smiley ordningen på Arbejdstilsynets hjemmeside vil kunne fremsøges af en liste med navne, der er under
skærpet tilsyn med navns nævnelse. Hvis de får et forbud på grund overhængende fare af ansatte og andres
sikkerhed.
Vi henviser til at Arbejdstilsynets hjemmeside, ikke er særlig funktionel og letforståelig, når det gælder om
søgning af smiley link. En sådan liste med skærpet tilsyn, skal fremgå på forsiden med et link så brugere, kan
med et enkelt klik kunne søge på virksomhederne med navn eller CVR nr. og om det er en udenlandske
virksomhed eller filial deraf.
Yderligere fremgår det ikke at smilyerne hvor mange gule eller røde smilyer over tid, en virksomhed har fået,
men går flere år tilbage igen til deres daværende gode grønne smiley. Det burde der ændres på med
lovforslaget.
Med hensyn til at det foreslås, at § 82, stk. 4-6, affattes ny og bøden på 10.000 kr. for formelle overtrædelse
bevares på det nuværende niveau uanset virksomhedens størrelse, er uakseltabel idet størrelsen af firmaet må
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk