Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 31 Bilag 4
Offentligt
1563650_0001.png
REJSEARBEJDERE. DK
2. november 2015.
Henvendelse til Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen og Folketingets Beskæftigelsesudvalg.
(Lovforslag L. 31. Lov om ændringer af lov om arbejdsmiljø. Fremsat 29. oktober 2015)
Kommentar til lovforslag l.31.
Det fremgår af lovforslagets § 72, stk. 1, nr. 7, risikobaserede tilsyn på virksomheder med ansatte udvalgt på
baggrund af en indeksmodel og stikprøver.
Hvorfor er der kun virksomheder, med ansat i to årsværk eller derover, i perioden fra 2012 til og med 2019.?
Der skal have kontrol med, 2.årsværk som baggrund. Virksomheder kan i bl.a. Bygge og anlægsbranchen
samt andre erhverv, kan have flere ansatte ved sæson arbejde på flere arbejdspladser med, en samlet tid som
ikke giver 2.årsværk.
Vi stiller samtidig et spørgsmål, set i lyset af de mange enkeltmandsfirmaer uden ansatte, også udenlandske
firmaer der operer i Danmark om at disse virksomheder ikke også skal, have et risikobaseret tilsyn for at
imødegå social dumping, med at bruge arbejdsmiljøet til socialdumping, og at udføre unfair konkurrence.
Virksomhederne skal ikke, varsles ved risikobaseret tilsyn en 1-4 måned før Arbejdstilsynets besøg. Eller
som der fremgår minimum 1. måned. Eller at virksomhederne skal have mulighed for løse eventuelle
arbejdsmiljøproblemer, for så at tegne et skønmaleri af virksomhedens arbejdsmiljø når Arbejdstilsynet
endelig møder op.
Den form for at give respite, virksomheder tilsyn ved at anmelde datoen for ankomsten, kan i mellem tiden
føre til livsfarligt arbejde og ulykker når Arbejdstilsynet endelig møder op.
Den skjulte dagsorden må her være ved at ved lovforslaget, er at der sker et stort fald af i indberetninger af
dårligt Arbejdsmiljø ved tilsynsbesøg. Således at der på sigt kan afskediges personale hos Arbejdstilsynet,
selv om der er et råddent arbejdsmiljø på virksomhederne.
Ændringerne i lovforslaget med 1-4 måneders frist må være skrevet, uden kendskab til hvordan arbejdet
praktiseres ude på arbejdspladserne. Vi henviser til at uanmeldt kontrolbesøg, uden forudgående anmeldelse
må være den rigtige vej at gå.
Af lovforslaget § 78. stk.1.fremgår at, virksomheder der kommer under skærpet tilsyn vil i forbindelse med
smiley ordningen på Arbejdstilsynets hjemmeside vil kunne fremsøges af en liste med navne, der er under
skærpet tilsyn med navns nævnelse. Hvis de får et forbud på grund overhængende fare af ansatte og andres
sikkerhed.
Vi henviser til at Arbejdstilsynets hjemmeside, ikke er særlig funktionel og letforståelig, når det gælder om
søgning af smiley link. En sådan liste med skærpet tilsyn, skal fremgå på forsiden med et link så brugere, kan
med et enkelt klik kunne søge på virksomhederne med navn eller CVR nr. og om det er en udenlandske
virksomhed eller filial deraf.
Yderligere fremgår det ikke at smilyerne hvor mange gule eller røde smilyer over tid, en virksomhed har fået,
men går flere år tilbage igen til deres daværende gode grønne smiley. Det burde der ændres på med
lovforslaget.
Med hensyn til at det foreslås, at § 82, stk. 4-6, affattes ny og bøden på 10.000 kr. for formelle overtrædelse
bevares på det nuværende niveau uanset virksomhedens størrelse, er uakseltabel idet størrelsen af firmaet må
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk
L 31 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 4/11-2015 fra Rejsearbejdere.dk samt anmodning om foretræde vedr. L 31
1563650_0002.png
REJSEARBEJDERE. DK
være, uslagsgivende for bøden størrelse. Samtidig vil gøre opmærksom på at bødestørrelsen hvor grundbøden
er ved 0-9 ansatte ikke er nogen differentiering ved, personskade og eller ved dødsfald i disse
ulykkestilfælder må tillægget også her værre på de 55.000 kr. som ved 10 til 34 ansatte.
Vi henviser til generelt at forslaget om bødeniveauet er for store virksomheder er langt i underkanten, og der
burde indføres differentieret frihedsstraf ved grove personskader og dødsfald i loven for at, stoppe et dårligt
arbejdsmiljø på arbejdspladser i Danmark.
Kommentar til Finansloven omkring hensættelse af midler til Arbejdsmiljø. m.v.
Vi mener at der ikke bør vedtages nye besparelse forbindelse med forslag til Finansloven. om reduktion af
overførslen fra Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse til 31 mio. kr. i 2016, overførslen forhøjes igen med
8. mio. kr. i 2017. Det vil kun føre til afskedigelser hos Arbejdstilsynet.
Midler der er afsat til en styrket og forbedret myndighedsindsats mod social dumping med indsatsen der
gennemføres i samarbejde med SKAT og politiet. Arbejdstilsynets bevilling er på den baggrund forhøjet med
1.0 mio. kr. til 28,1 mio. kr. årligt i 2016 og 2017. Er langt i underkanten i forhold til den store problemer der
er med social og arbejdsmiljødumping der er på arbejdsmarkedet for nuværende. Der burde tilføres flere
midler til myndighedernes bekæmpelse.
Ifølge aftalen mellem den tidligere Regering og SF samt Enhedslisten, om obligatorisk sikkerhedskort i
byggeriet bliver juni 2014 øges Arbejdstilsynets ramme med 5,5 mio. kr. i 2015 og 7,0 mio. kr. årligt i 2016
og frem.
Spørgsmål. Hvornår bliver det udmøntet i et endelig Lovforslag.?
Med venlig hilsen.
Formand i foreningen
Rejsearbejdere.dk
Hans Erik Meyer
Nørbyvej 55
6200 Aabenraa.
www.Rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Klosterbakken 54. 6230. Rødekro. Tlf: 74 69 3145. E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk