Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 9. november 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål 1 i forbindelse med fremsættelsen af L 30, som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. november 2015 fra Branche-
foreningen for Husstandsvindmøller, jf. L 30 - bilag 2.
Svar
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller stiller spørgsmålstegn ved fire ting
i forbindelse med fremsættelsen af L30:
1)
2)
3)
4)
Puljebegrænsningerne på 1 MW
Ændring af støtteperioden fra 20 år til 12 år
Nedjustering af afregningsprisen
Økonomiske konsekvenser for staten og for branchen ved at ændre støtt-
ordningen
7. december 2015
J nr. 2015-2113
Ad 1) Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 641 af 12. juni 2013, hvor afreg-
ningspriserne på 250 og 150 øre pr. kWh blev vedtaget, at merudbygning med
husstandsvindmøller frem til 2020 skønnes at blive på 2 MW. Det fremgår af
den politiske aftale fra januar 2013, at energiforligskredsen drøfter en eventuel
justering af afregningsreglerne, når udbygningen overstiger 2,5 MW. Udbyg-
ning er pr. 13. november 2015 på godt 8 MW, hvilket er en langt større merud-
bygning end forudsat. Puljebegrænsningen på 1 MW pr. år i perioden 2016-
2019 skal ses i lyset heraf.
Ad 2 og 3) Samlet set har afregningspriserne på 250 og 150 øre pr. kWh og en
støtteperiode på 20 år betydet et højt støtteniveau for potentielle husstands-
mølleejere.
Ved indførelsen af de nævnte afregningspriser og støtteperiode blev der fore-
taget en beregning af støtteintensiteten til brug for statsstøtteanmeldelsen til
EU-Kommissionen. Beregningerne viste, at støtteordningen medførte en risiko
1