Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 30
Offentligt
1576554_0001.png
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget har i brev af 9. november 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål 1 i forbindelse med fremsættelsen af L 30, som jeg hermed skal
besvare.
Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9. november 2015 fra Branche-
foreningen for Husstandsvindmøller, jf. L 30 - bilag 2.
Svar
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller stiller spørgsmålstegn ved fire ting
i forbindelse med fremsættelsen af L30:
1)
2)
3)
4)
Puljebegrænsningerne på 1 MW
Ændring af støtteperioden fra 20 år til 12 år
Nedjustering af afregningsprisen
Økonomiske konsekvenser for staten og for branchen ved at ændre støtt-
ordningen
7. december 2015
J nr. 2015-2113
Ad 1) Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 641 af 12. juni 2013, hvor afreg-
ningspriserne på 250 og 150 øre pr. kWh blev vedtaget, at merudbygning med
husstandsvindmøller frem til 2020 skønnes at blive på 2 MW. Det fremgår af
den politiske aftale fra januar 2013, at energiforligskredsen drøfter en eventuel
justering af afregningsreglerne, når udbygningen overstiger 2,5 MW. Udbyg-
ning er pr. 13. november 2015 på godt 8 MW, hvilket er en langt større merud-
bygning end forudsat. Puljebegrænsningen på 1 MW pr. år i perioden 2016-
2019 skal ses i lyset heraf.
Ad 2 og 3) Samlet set har afregningspriserne på 250 og 150 øre pr. kWh og en
støtteperiode på 20 år betydet et højt støtteniveau for potentielle husstands-
mølleejere.
Ved indførelsen af de nævnte afregningspriser og støtteperiode blev der fore-
taget en beregning af støtteintensiteten til brug for statsstøtteanmeldelsen til
EU-Kommissionen. Beregningerne viste, at støtteordningen medførte en risiko
1
L 30 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/11-15 fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, til energi-, forsynings- og klimaministeren
1576554_0002.png
for overkompensation, hvis investeringsforudsætningerne ændrede sig f.eks. i
form af lavere priser på møller og eller lavere renteniveau.
Det primære incitamentet til at opstille en husstandsvindmølle bør være at
dække husstandens egetforbrug. En nedsættelse af støtteperioden og afreg-
ningsprisen er begge med til at tilskynde til, at støttemodtagere dimensionerer
deres husstandsvindmøller efter egetforbrug.
Ligeledes skal størrelse af den samlede støtte have afsæt i omkostningerne
ved investeringen. En række af omkostningerne i forbindelse med at investere
i en husstandsmølle forventes at blive reduceret. Energistyrelsen skønner, at
priserne på hustandsvindmøller vil falde frem mod 2020.
Ad 4) Der redegøres i lovforslagets bemærkninger for de økonomiske konse-
kvenser. Regelændringerne som følge af lovforslaget forventes at medføre re-
ducerede omkostninger til PSO på 0,4 mio. kr i 2016.
Dertil kommer, at lovforslaget forventes at medføre et merprovenu på ca. 1
mio. kr. i 2016 til den danske stat i form af skatter og afgifter fra salg og trans-
port af el fra de husstande, der potentielt ville have opstillet husstandsmøller,
men undlader dette pga. de ændrede regler. Det er vigtigt at understrege, at
de samlede økonomiske forventninger ikke er baggrunden for selve lovforsla-
get, men forventede konsekvenser af lovforslaget. Baggrunden for lovforslaget
er som nævnt den politiske aftale fra januar 2013.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
2