Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 30 Bilag 9
Offentligt
Til medlemmerne af Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg
Lemvig d. 9. december 2015
Vedr. forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Nedsættelse af støtte for
husstandsvindmøller) – L30
Vi henvender os til udvalget for at gøre opmærksom på nogle uheldige, og muligvis også utilsigtede
virkninger, som vil opstå for private borgere, hvis ”Forslag til lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi (Nedsættelse af støtte for husstandsvindmøller) – L30 – vedtages i sin nuværende form.
For vores eget personlige vedkommende, kan det nævnes, at vi har indgået en aftale om køb af en
husstandsvindmølle d. 15. august 2015 – altså mere end to måneder inden tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse. Landzonetilladelse blev meddelt af kommunen d. 28. oktober 2015 og byggetilladelse blev
meddelt d. 3. december 2015. Ansøgning til Energinet om forhøjet pristillæg er først herefter blevet
indsendt – rationalet har været, at det ville være formålsløst til at indgive ansøgning til Energinet, såfremt
de påkrævede kommunale landzone- og byggetilladelser ikke blev opnået.
Derfor er det stærkt problematisk – og i strid med tidligere praksis i forbindelse med eksempelvis
solcelleordningerne – at det nu alene er datoen for indgivelse af ansøgningen om forhøjet pristillæg til
Energinet, der er afgørende for, om projektet anses for påbegyndt eller ej. Som det også nævnes i
bemærkningerne til lovforslaget, har der helt bevidst ikke været nogen varsling af, at lovforslaget var under
udarbejdelse, angiveligt for at undgå hamstring af husstandsvindmøller. Således har det heller ikke været
muligt at forudse, at det helt specifikt var en nødvendighed at indsende ansøgning om forhøjet pristillæg til
Energinet, allerede inden der var klarhed over, om projektet kunne realiseres eller ej, for at ”sikre” sig mod
eventuelle lovændringer.
Det skal endvidere bemærkes, at ansøgningsskemaet først var tilgængeligt på Energinets hjemmeside
ultimo september 2015 – således har der kun været nogle få uger til at indsende skemaet, inden
lovforslagets fremsættelse.
Vi mener ikke, at det er rimeligt at betragte det som forsøg på hamstring, når der på tidspunktet for
lovforslagets fremsættelse allerede foreligger en underskrevet aftale om køb af en husstandsvindmølle, og
ansøgning om landzone- og byggetilladelse for længst er taget under behandling hos kommunen. Det er
således tale om blot ét enkelt dokument, der ikke er blevet indsendt til Energinet inden tidspunktet for
lovforslagets fremsættelse, som – hvis forslaget vedtages i sin nuværende form – betyder, at projektet må
opgives, fordi det ikke længere vurderes til at være økonomisk rentabelt, under de nye vilkår, der fremgår
af lovforslaget.
Lovforslaget tager således heller ikke højde for de udgifter, som allerede er afholdt i forbindelse med
projekter, der må opgives, som følge af lovforslaget.
Det gælder bl.a. udgifter til landzone- og byggetilladelser, rådgivning af energikonsulenter,
jordbundsundersøgelser i forbindelse med mulige mølleplaceringer samt omkostninger afholdt i
forbindelse med finansiering af projektet.
L 30 - 2015-16 - Bilag 9: Henvendelse af 9/12-15 fra Lars Ritter Petersen og Rikke Kloster, Lemvig
Når man som borger følger en politisk opfordring til at investere i vedvarende energikilder, som det
forhøjede pristillæg var et udtryk for, er det meget uheldigt, at lovgivningen uden varsel ændres på en
måde, der ikke alene betyder, at et igangværende projekt må opgives, men ovenikøbet medfører et
betydeligt økonomisk tab i forbindelse med udgifter, der allerede er afholdt. Det er derfor vores påstand, at
der de facto er tale om lovgivning, der rammer med tilbagevirkende kraft hos helt almindelige borgere, der
i god tro har ageret i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi vil derfor opfordre til, at der stilles ændringsforslag om, at der kan dispenseres fra kravet om at
ansøgning om pristillæg skal være indsendt til Energinet senest 20. oktober 2015, hvis det f.eks. kan
dokumenteres, at der på dette tidspunkt både var indgået en købsaftale og ansøgt om kommunale
landzone- og byggetilladelser. På denne måde vil lovforslaget stadig sikre mod ”hamstring” af
husstandsvindmøller, samtidig med, at man undgår at påføre private borgere, som har handlet i god tro,
økonomiske tab.
Med venlig hilsen
Lars Ritter Petersen og Rikke Kloster
Nejrupvej 20, Houe
7620 Lemvig