Til medlemmer af Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg.
Grønning d. 16. december 2015
Vedrørende forslag om lov til ændring af lov om fremme af vedvarende energi (nedsættelse af støtte for
husstandsvindmøller) - L30.
Årsagen til vi henvender os til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalg er vi ønsker at gøre opmærksom på nogle
åbenlyse, forhåbentlig utilsigtede, uheldigheder som vil påvirke vindmøllebranchen såvel som private
vindmølleejere samt potentielle vindmølleejere hvis loven vedtages i sin nuværende form.
For vindmøllebranchen vil den foreslåede årlige kvote på 1 MW betyde, at der kun vil kunne opstilles
mellem 40 og 100 husstandsvindmøller på landsplan. Dette bevirker, at der max. kan opsættes én mølle i
hver kommune i gennemsnit. Dette vil igen betyde, at der ikke vil kunne opretholdes den eksisterende
produktions kapacitet med lukning af fabrikker og afskedigelse af medarbejdere hos producenterne og
deres underleverandører til følge. Da loven blev vedtaget den 11. februar 2015 blev interessen for
husstandsvindmøller skærpet og producenterne investerede store summer i at udbygge deres
produktionsapparat. Inden investeringerne blev tjent hjem besluttede man så igen at ændre loven den 21.
oktober 2015. Efter lovforslaget blev fremsat d. 21. oktober er efterspørgslen på møller faldet drastisk og
nærmest helt gået i stå. Oprindeligt havde man håbet på at branchen havde fået så lang tid til at etablere
sig, at der var mulighed for at få gang i eksportmarkedet, men dette hænger nu i en tynd tråd.
Den eneste mulighed for at bibeholde mølleproducenternes virksomheder og deres ansatte vil være, at
udvide den årlige kvote betragteligt.
For potentielle vindmølleejere der har tegnet en ”betinget kontrakt” før d. 21. oktober vil de udgifter de
har haft i forbindelse med ansøgning af byggetilladelse, vind ressource beregning, jordbundsundersøgelser
og konsulent bistand være tabt hvis ikke de bliver tildelt det forhøjede pristillæg. Dette kan i nogle tilfælde
beløbe sig til flere tusinde kroner. Ministeren har udtalt at man bare kunne søge om det forhøjede
pristillæg og afvente godkendelse inden de øvrige foranstaltninger blev igangsat. Dette er i modstrid med
hvad EnergiNet har udtalt, hvor de skriver at bare projektet ikke er startet op kan der søges om det
forhøjede pristillæg. Med ”startet op” mener de rent fysik begyndt at bygge møllen. Diverse ansøgninger
måtte gerne startes op.
Ifølge lovforslaget skal der være søgt om forhøjet pristillæg hos EnergiNet (sammen med en betinget
kontrakt) inden d. 21. oktober for at kunne tildeles de 2,50 kr. i 20 år. Vi har ved flere lejligheder talt med
EnergiNet om hvad der skulle være på plads hvis der skulle komme et lovindgreb som der kom d. 21.
oktober. Her er der altid blevet sagt at de forventede at administrere dette på samme måde som da
solcelleloven blev ændret tilbage i 2013 nemlig, at dem her havde en underskreven købsaftale inden, ville
være at betragte som værende omhandlet af den lov der har været gældend på underskrivnings-
tidspunktet. Af samme årsag valgte vi sammen med vores kunder at fokuserer på vindberegninger samt at