Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 30 Bilag 13
Offentligt
1581000_0001.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Til
Folketingets Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget
16.12.2015
Hvornår begynder ministeren at forholde sig til virkeligheden?
I forbindelse med statsstøttesag SA.37122
1
- der blev afsluttet for præcist et år siden -
indmeldte ministeren installationsomkostningerne per installeret kW for husstandsvindmøller
i Danmark til Europa kommissionen. Brancheforeningen for Husstandsvindmøller er enig i at
dette var et sagligt udgangspunkt for den tidligere støtteordning.
Det var præcist derfor vi i vores høringssvar til L 30 efterlyste, hvorfor ministeren nu
tilsyneladende mener, at disse fremskrivninger af produktions- og installationsomkostninger
er forkerte og at der angiveligt sker en overkompensation?
Men ministeren har ikke ønsket at besvare dette helt centrale spørgsmål.
(Se
Energistyrelsens høringsnotat af 11. november 2015)
Det fremgår dog af ministerens besvarelse (L 30) spørgsmål 1:
Ved indførelsen af de nævnte afregningspriser og støtteperiode blev der foretaget
en beregning af støtteintensiteten til brug for statsstøtteanmeldelsen til EU-
Kommissionen. Beregningerne viste, at støtteordningen medførte en risiko for
overkompensation, hvis investeringsforudsætningerne ændrede sig f.eks. I form af
lavere priser på møller og eller lavere renteniveau.
Det primære incitamentet til at opstille en husstandsvindmølle bør være at dække
husstandens egetforbrug. En nedsættelse af støtteperioden og afregningsprisen er
begge med til at tilskynde til, at støttemodtagere dimensionerer deres
husstandsvindmøller efter egetforbrug.
Ligeledes skal størrelse af den samlede støtte have afsæt i omkostningerne ved
investeringen. En række af omkostningerne i forbindelse med at investere i en
husstandsmølle forventes at blive reduceret. Energistyrelsen skønner, at priserne på
hustandsvindmøller vil falde frem mod 2020.
Det som branchen konkret efterlyste, nemlig, hvad ministeren forventer at
husstandsvindmøller koster i perioden 2016-2020 per installeret kW, får vi ikke noget
svar på. Det eneste der bliver oplyst er, at Energistyrelsen skønner, at priserne på
husstandsvindmøller vil falde frem mod 2020.
JA TAK, det er også det vi arbejder på. Men det centrale spørgsmål er hvor
meget
vil priserne
falde?
1
http://www.ens.dk/sites/ens.dk/files/supply/renewable-energy/wind-power/offshore-wind-power/new-
nearshore-wind-tenders/4852_001.pdf
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV
L 30 - 2015-16 - Bilag 13: Henvendelse af 16/12-15 fra Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
1581000_0002.png
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Og hvor meget har Energistyrelsen derfor efter eget skøn, skønnet
forkert
i Danmark
indberetning af støtteintensiteten til Europa Kommissionen for perioden 2013-2022?
Det faglige og saglige grundlag for L 30 er ikke eksisterende.
Energistyrelsen der med L 30 overraskende indrømmer, at de har skønnet helt forkert allerede
i 2016, ser åbenbart ingen grund til underbygge deres nye fejlskøn med empiri: faktiske
markedspriser ultimo 2015 og seriøse markeds- og innovationsfremskrivninger, selvom
Danmark er det land i Verden der har den største viden om vindmøller (!!!)
Det triste resultat er, at Energistyrelsen denne gang med sikkerhed foretager et usagligt
fejlskøn – og indberetter dette fejlskøn til Europa kommissionen som grundlaget for
fremtidige støttemodeller.
At energiforligspartierne kan accepterer at kvaliteten af den danske energilovgivning er så
katastrofal ringe - undre branchen meget. Danmark har alle forudsætninger for at lave en
gennemtænkt lovgivning, der virker. Men når hverken ministeren eller energistyrelsen ser
nogen grund til at mødes med branchen, kan det enten skyldes at ministeren skønner at han
har alle de oplysninger der er nødvendige for at kunne foretage en saglig og faglig forsvarlig
forvaltning og regulering. MEN det kan også betyde det modsatte, at ministeren ikke ønsker
at forholde sig til virkeligheden – og slet ikke til konsenvenserne for bl.a. beskæftigelsen i
landdistrikterne.
Kvaliteten af regeringens svar og bemærkningerne til L 30 afslører ikke på noget tidspunkt et
dybere kendskab til husstandsvindmøllebranchen.
Men
hvorfor vedtage dårlig lovgivning i blide? Når det ikke er nødvendig?
Når man reducerer det danske hjemmemarked for husstandvindmøller til 1 MW om
året. Betyder det at priserne på møllerne ikke falder så meget som hvis markedet var
større.
Derfor skal vi kraftigt opfordre energiforligspartierne til at hæve kvoten til 4 MW i
2016.
L 30 vil men stor sandsynlighed afvikle den danske husstandsvindmøllebranche.
- hvorfor tillægger i ikke denne betydelige risiko værdi?
Med venlig hilsen
Morten V. Petersen
Formand
Brancheforeningen for Husstandsvindmøller
Sekretariatet
c/o DS Håndværk & Industri
Magnoliavej 2 • 5250 Odense SV