Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560380_0001.png
Projektgruppen vedr. retsforbeholdet
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2015
Retsforbehold
Kenny Rasmussen
2015-0037-0134
1768969
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 75 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kenneth Kristensen Berth (DF).
Søren Pind
/
Katrine Ledam Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 75: Spm. om parallelaftale vedrørende konkursforordningen, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 75 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”Det fremgår af aftalen mellem en række partier af 17. marts
2015 om tilvalg af retsakter på området for retlige og indre an-
liggender, at Danmark har anmodet om en parallelaftale vedrø-
rende konkursforordningen. Det ønskes oplyst, hvornår denne
anmodning er givet, hvornår Kommissionen gav afslag herpå,
om der var en begrundelse herfor, og i givet fald hvori kom-
missionens begrundelse for at give afslag bestod.”
Svar:
Danmark anmodede i januar 2001 om at blive tilknyttet Bruxelles I-
forordningen, forkyndelsesforordningen, konkursforordningen, Bruxelles
II-forordningen, Dublin-forordningen og Eurodac-forordningen via paral-
lelaftaler.
Kommissionen tog stilling til den danske anmodning i april 2002. Kom-
missionen fandt, at parallelaftaler kun skal anvendes i undtagelsestilfælde
og kun udgøre en overgangsordning samt kun kan accepteres, hvis Dan-
marks deltagelse fuldt ud er i Fællesskabets og dets borgeres interesse, og
hvis de krav, der stilles til Danmark, er identiske med dem, der stilles til
alle medlemsstaterne, således at det sikres, at bestemmelser med det sam-
me indhold gælder i Danmark og de øvrige medlemsstater. Kommissionen
lagde herved vægt på, at Danmark suverænt kan beslutte at give afkald på
forbeholdet, såfremt man fra dansk side ønsker at blive tilknyttet samar-
bejdet.
Kommissionen fandt, at disse betingelser var opfyldt for så vidt angår
Bruxelles I-forordningen, forkyndelsesforordningen, Dublin-forordningen
samt Eurodac-forordningen, mens det ikke var tilfældet for så vidt angår
konkursforordningen og Bruxelles II-forordningen.
2