Spørgsmål nr. 21 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”Vil ministeren redegøre for, om det er foreneligt med grund-
loven og med EU-retten, hvis lovforslaget ændres, så brugen af
tilvalgsordningen begrænses til kun en eller få retsakter, f.eks.
Europol?”
Svar:
Tilvalgsordningen indebærer, at Danmark får mulighed for at tilslutte sig
foranstaltninger, der vil gøre det nødvendigt at iagttage proceduren efter
grundlovens § 20.
Med lovforslaget foreslås det, at der på forhånd gennemføres én samlet §
20-procedure om overladelse af beføjelser på området for retlige og indre
anliggender. Der henvises vedrørende grundlovens § 20 til besvarelsen af
spørgsmål nr. 23 til lovforslaget.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det i forhold til tilvalgsordningen
også er foreneligt med grundloven på forhånd at gennemføre en § 20-
procedure for en del af området for retlige og indre anliggender, ligesom
det er foreneligt med grundloven at gennemføre proceduren i hvert enkelt
tilfælde, hvor Danmark på forslagsstadiet eller efterfølgende tilslutter sig
en konkret retsakt, der indebærer afgivelse af suverænitet. Der henvises i
øvrigt til Justitsministeriets redegørelse for visse forfatningsretlige
spørgsmål i forbindelse med Danmarks ratifikation af Lissabon-Traktaten,
side 86 ff.
Det er ligeledes Justitsministeriets vurdering, at det er foreneligt med EU-
retten at begrænse § 20-proceduren til alene at angå konkrete retsakter, der
indebærer afgivelse af suverænitet. Hensigten med forbeholdsprotokollen
er imidlertid, som det fremgår af præamblen, at der fastlægges en retlig
ramme, som giver Danmark mulighed for – på samme måde som Storbri-
tannien og Irland – at deltage i foranstaltninger omfattet af ordningen, her-
under at Danmark kan tilvælge retsakter på forslagsstadiet. Protokollen in-
deholder dog ikke en egentlig retlig forudsætning om, hvorledes man fra
dansk side anvender tilvalgsordningen, herunder hvilke nationale procedu-
rer man vil følge ved tilvalg af retsakter.
Ud fra en politisk synsvinkel er der imidlertid ikke tvivl om, at hensigten
med tilvalgsordningen er, at give Danmark mulighed for – hvis vi selv øn-
2
sker det – at deltage i forhandlingerne om regler, som skal gælde i Dan-
mark. I de tilfælde, hvor Danmark måtte ønske at tilvælge en retsakt på
forslagsstadiet for at få indflydelse på forhandlingerne, ville en folkeaf-
stemning skulle gennemføres inden for 3 måneder fra det tidspunkt, hvor
et forslag er fremlagt for Rådet. Det vil i virkelighedens verden ikke kunne
lade sig gøre.
Efter regeringens opfattelse er der derfor ingen tvivl om, at den rigtige løs-
ning for Danmark er at gennemføre én samlet § 20-procedure på forhånd,
således som det følger af lovforslaget. Det sikrer, at Danmark ligesom
Storbritannien og Irland kan tilvælge retsakter på forslagsstadiet og der-
med få mulighed for fuldt ud at deltage i forhandlingerne om de regler,
som skal gælde i Danmark.
3