Europaudvalget 2015-16
L 29
Offentligt
1560452_0001.png
Projektgruppen vedr. retsforbeholdet
Folketinget
Europaudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2015
Politikontoret
Louise Falkenberg
2015-0037-0134
1758965
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 13 vedrørende forslag til lov
om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29), som Euro-
paudvalget har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2015. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Europaudvalget.
Søren Pind
/
Louise Falkenberg
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om det vil være muligt at styrke kontrollen i grænseområderne i forhold til de gældende regler for Schengenområdet, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
Spørgsmål nr. 13 fra Folketingets Europaudvalg vedrørende forslag
til lov om omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning (L 29):
”Vil ministeren vurdere, om det vil være muligt at styrke kon-
trollen i grænseområderne i forhold til de gældende regler for
Schengen-området? Spørgsmålet har tidligere været stillet i
folketingsåret 2014-15 (2. samling) på REU alm. del –
spørgsmål 213.”
Svar:
1.
Det bemærkes, at en omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning
ikke ændrer på indholdet af Schengenreglerne, herunder rammerne for
Danmarks kontrol i grænseområderne.
2.
Det følger af Schengen-reglerne, som henhører under Udlændinge-, In-
tegrations- og Boligministeriet, at de indre Schengen-grænser kan passeres
overalt, uden at der gennemføres personkontrol, uanset personernes natio-
nalitet, jf. Schengen-grænsekodeksens artikel 20. Der må således som ud-
gangspunkt ikke gennemføres systematisk grænsekontrol ved de indre
Schengen-grænser.
I visse tilfælde kan dette udgangspunkt dog undtagelsesvist fraviges. Det
følger således f.eks. af Schengen-grænsekodeksens artikel 23, at grænse-
kontrol undtagelsesvist kan genindføres i et begrænset tidsrum, hvis der
foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre sik-
kerhed.
3.
Ved lov nr. 271 af 25. marts 2015 om ændring af udlændingeloven blev
politiets kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne, herunder ved de
indre grænser, styrket.
Formålet med lovændringen var bl.a. – med inspiration fra lovgivning ind-
ført i Nederlandene – at skabe en klar retlig ramme for den politimæssige
kontrol af udlændinge i grænseområder og lufthavne i overensstemmelse
med Schengen-grænsekodeksen og EU-Domstolens seneste praksis i de
forenede sager C-188/10 og C-189/10, Melki, og sagen C-278/12, Adil.
Ved lovændringen blev politiets eksisterende beføjelser efter udlændinge-
lovens § 38, stk. 6, således udvidet, og politiet blev givet en generel befø-
jelse til at standse og kontrollere personer efter indrejse for at fastslå deres
identitet, nationalitet og opholdsret, uanset på hvilken måde de pågælden-
2
L 29 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm., om det vil være muligt at styrke kontrollen i grænseområderne i forhold til de gældende regler for Schengenområdet, til justitsministeren, kopi til udenrigsministeren
de er indrejst.
Ved bekendtgørelse nr. 640 af 12. maj 2015 om kontrol af ulovligt ophold
efter indrejse (kontrolbekendtgørelsen) er der fastsat nærmere regler om
intensiteten, hyppigheden og selektiviteten af politiets kontrol i de grænse-
nære områder med henblik på at sikre, at kontroller sker i overensstemmel-
se med Schengen-reglerne.
I kontrolbekendtgørelsens § 2 er der således fastsat regler for omfanget af
politiets kontrol i de grænsenære områder. F.eks. kan kontrol på veje efter
bestemmelsens stk. 4 højst udføres 90 timer om måneden og højst 6 timer
om dagen på samme vej.
Det følger dog af kontrolbekendtgørelsens § 3, at udlændinge-, integrati-
ons- og boligministeren i særlige tilfælde, hvis der foreligger en væsentlig
stigning i antallet af tilfælde af ulovligt ophold, eller hvor der inden for
kort tid kan forventes en sådan stigning, kan beslutte at fravige de i § 2
fastsatte begrænsninger i en periode på op til 4 uger.
4.
Som det fremgår af regeringsgrundlaget, ønsker regeringen at styrke
kontrollen i grænseområderne inden for rammerne af Schengen-
samarbejdet.
Regeringen vil, som det fremgår af finanslovforslaget ”Stramme rammer –
klare prioriteter”, drøfte med Folketingets partier, hvordan man kan styrke
politiet og sikre gode rammer for, at politiet kan agere professionelt, effek-
tivt og til gavn for borgerne. Et af de emner, som regeringen i den forbin-
delse ønsker at drøfte, er styrkelse af indsatsen i Danmarks grænseområ-
der.
Det bemærkes, at svaret er enslydende med Justitsministeriets samtidige
besvarelse af spørgsmål nr. 213 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
3