Til lovforslag nr.
L 26
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 18. november 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov
om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og
forskellige andre love
(Ændring af investeringsregler som følge af solvens II, undtagelse af investeringsdel fra lov om offentlighed i forvaltningen,
fritagelse for betaling af finansieringsbidrag m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2015 og var til
1. behandling den 30. oktober 2015. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af lovforslag
nr. L 184 (folketingsåret 2014-15, 1. samling).
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 18.
september 2015 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 42 (folketingsåret 2014-15, 2. samling). Den 7. okto-
ber 2015 genfremsendte beskæftigelsesministeren de ind-
komne høringssvar, et høringsnotat og en ligestillingsvurde-
ring herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de af beskæftigelsesministe-
ren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de
af Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan støtte de fleste
elementer i lovforslaget, herunder at bestyrelsen i LD bliver
underlagt samme regler om fordelingen af mænd og kvinder
i bestyrelsen, som gælder for ATP.
Det er imidlertid helt afgørende for Enhedslisten, at be-
stemmelserne om, at ATP og LD ikke omfattes af lov om
offentlighed i forvaltningen, udgår. Der er tale om, at løn-
modtagernes penge bliver forvaltet af en offentlig virksom-
hed. Her skal lønmodtagerne og offentligheden i øvrigt na-
turligvis have mulighed for indsigt i investeringerne og den
økonomiske aktivitet i disse fonde, herunder mulighed for
aktindsigt. Det er et dårligt argument, at andre offentlige
fonde som Vækstfonden, Eksportkreditfonden og Finansiel
Stabilitet ikke er omfattet af offentlighedsloven. Det bør
tværtimod være et argument for at også disse, og andre of-
fentlige fonde, bliver omfattet af reglerne. Enhedslisten har
derfor stillet ændringsforslag, som sikrer, at LD og ATP er
omfattet af lov om offentlighed i forvaltningen. Såfremt dis-
se ændringsforslag vedtages, stemmer Enhedslisten for lov-
forslaget, i modsat fald stemmer Enhedslisten imod.
Alternativets medlemmer af udvalget havde gerne set, at
ATP og LD blev omfattet af offentlighedsloven.
Alternativet er positiv over for lovforslagets formål om-
kring fondenes investeringsmuligheder og den bedre beskyt-
telse af forsikringstagere. Alternativet vil ud fra en samlet
vurdering stemme for lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalel-
ser i betænkningen.
AX017959