Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 26 Bilag 1
Offentligt
1553400_0001.png
NOTAT
September 2015
Resumé af og kommentarer til høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om ATP, LD
m.fl.
Sagsnr. 2015 - 3963
1. Indledning
Høringsnotatet vedrører forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, lov om arbejdsløshedsfor-
sikring m.v. og forskellige andre love (ændring af investeringsregler som følge af
Solvens II, undtagelse af investeringsdel fra lov om offentlighed i forvaltningen,
fritagelse for betaling af finansieringsbidrag m.v.).
Lovforslaget blev sendt i ekstern høring den 18. september 2015 med høringsfrist
den 28. september 2015, kl. 12.00.
Hovedparten af lovforslaget blev fremsat og behandlet første og anden gang i for-
året 2015, men bortfaldt på grund af valgudskrivelsen. Denne del af lovforslaget
har således også tidligere været i høring. Som nyt element er indsat forslag om en
udvidelse af muligheden for, at ATP via en udenlandsk dattervirksomhed kan leve-
re forsikringsformidling og andre ydelser, bortset fra formueforvaltning, til visse
udenlandske virksomheder.
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
Harmonisering af investeringsreglerne i lov om ATP og LD med de æn-
dringer for større pensionsvirksomheder i lov om finansiel virksomhed
som følge af implementeringen heri af solvens II-direktivet.
ATP og LD gives mulighed for – i lighed med de øvrige pensionsinstitutter
– at investere i bygning og drift af infrastruktur såsom offentlige projekter
om broer, veje mv.
At udvide den personkreds (ledelse og nøglemedarbejdere) i ATP og LD,
som skal leve op til egnetheds- og hæderlighedskrav.
At det i lov om ATP og LD bestemmes, at lov om offentlighed i forvalt-
ningen ikke skal finde anvendelse på fondenes investeringsvirksomhed.
ATP og LD anses ikke for at være omfattet af § 6a i lov om tingslysnings-
afgift og er dermed ikke afgiftsmæssigt ligestillet med andre pensionskas-
ser mv. i relation til afgift for visse koncerninterne tingslysningssager. Det
foreslås derfor, at ATP og LD sidestilles med den øvrige pensionssektor i
relation til § 6a.
Lov om LD ændres, således at bestyrelsen bliver underlagt den samme re-
gel om fordeling af mænd og kvinder i bestyrelsen som ATP aktuelt er un-
derlagt. Med reglen sikres der en afbalanceret kønsmæssig sammensætning
af bestyrelsen.
Mulighed for, at virksomheder, der ikke hidtil har været forpligtet til at be-
tale finansieringsbidrag, men som får pligt hertil som følge af en ændring
L 26 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1553400_0002.png
af momsloven, efter ansøgning til ATP kan fritages for betaling af bidra-
get.
Herudover foreslås en række enkelte ændringer af teknisk karakter.
Lovforslaget har været til høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.
Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademiker-
ne, DI, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, Kri-
stelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, KL, Danske Regioner, Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Forsikring og Pen-
sion, Dansk Erhverv, Finansrådet, Dansk Byggeri, Domstolsstyrelsen, Erhvervssty-
relsen – Team Effektiv Regulering, Realkreditrådet, Realkreditforeningen, Lands-
skatteretten, Skatteankestyrelsen, SKAT, Tinglysningsretten, AE, CEPOS, Cevea,
Kraka, Danske Advokater, Advokatsamfundet, Danske Boligadvokater,
Grundejernes Landsorganisation, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Dansk Aktionærforening, FSR-Danske Revisorer, Dansk Ejendomsmæglerforening
og SFR Skattefaglig Forening.
Der er modtaget høringssvar fra:
Lønmodtagerens Dyrtidsfond, Arbejdsmarkedets Tillægspension, Dansk Arbejds-
giverforening, KL, Erhvervsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Tinglysningsretten, FSR
– danske revisorer, Dansk Aktionærforening, Danske Regioner og Advokatrådet.
De modtagne høringssvar vedlægges til orientering.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
2. Resumé af og kommentarer til lovforslaget
Tinlysningsretten har bemærket, at den finder det uheldigt, at man med forslagets §
3, nr. 2, (tinglysningsafgiftslovens § 6b, stk. 3) fjerner den sammenhæng, der i dag
er mellem den i tingbogen registrerede betalte tinglysningsafgift og den faktisk be-
talte afgift. Tinglysningsretten foreslår, at der findes en anden betalingsløsning end
"storkundeordningen".
Tinglysningsretten har i øvrigt ikke bemærkninger til lovforslaget.
Kommentar: Som det fremgår af udkastet til lovforslaget, er hovedformålet med de
foreslåede ændringer til tinglysningsafgiftsloven at give ATP og LD mulighed for
at lave koncerninterne omstruktureringer på samme vis, som øvrige pensionskasser
kan i dag.
Da forslaget alene skal fritage ATP og LD for at betale variabel tinglysningsafgift i
de tilfælde, hvor der sker adkomstændringer ved tilførsel af ejendomme til et 100
pct. ejet datterselskab, er der kun tale om nogle få afgrænsede situationer. Det fo-
reslås dog alligevel at indføre en værnsregel, således at ATP eller LD ved en efter-
følgende afståelse af ejerskab i det datterselskab, som oprindeligt fik tilført ejen-
domme afgiftsfrit, skal betale en variabel tinglysningsafgift for den oprindeligt af-
giftsfrie overførsel af de nævnte ejendomme til datterselskabet. Den foreslåede
værnsregel sikrer således, at ATP og LD til hver en tid alene afgiftsfrit kan overfø-
re ejendomme til 100 pct. ejede datterselskaber.
2
L 26 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1553400_0003.png
Ifølge lovforslaget skal der, ved en efterfølgende afståelse af ejerskab i det datter-
selskab, som oprindeligt fik tilført ejendomme afgiftsfrit, afregnes variabel tinglys-
ningsafgift. Den mest hensigtsmæssige løsning, inden for de eksisterende rammer
for afregning af tinglysningsafgiften, er anvendelse af SKATs storkundeordning.
Dette er også tilfældet, selvom en anvendelse af storkundeordningen ikke følger det
almindelige princip om, at tinglysningsafgiften skal betales ved registrering af
tinglysningen, men i stedet bliver udskudt til den sidste dag i måneden. Det er
SKAT, der varetager administrationen af den såkaldte storkundeordning.
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) finder det positivt, at ATP ligestilles med
den øvrige pensionsbranche i forhold til investeringsreglerne samt justeringerne på
de øvrige områder i lovforslaget. Herudover har ATP ingen bemærkninger til lov-
forslaget.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Arbejdsgiverforening har ingen bemærkninger til lovforslaget.
KL har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Erhvervsstyrelsen har bemærket, at høringen ikke har givet anledning til bemærk-
ninger, idet forslaget ikke vurderes at indeholde administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Domstolsstyrelsen har ingen bemærkninger til lovforslaget.
FSR – danske revisorer har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Dansk Aktionærforening har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Danske Regioner har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Advokatrådet har ikke bemærkninger til lovforslagets indhold.
3