Retsudvalget 2015-16
L 24
Offentligt
1566205_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. november 2015
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2015-0037-0137
1779772
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Tilslutning til fjendtlig væbnet styrke), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. november 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 24 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at redegøre for, om eksempelvis brandfolk, redningsarbejdere, politifolk, ansatte i ikke-militære efterretningstjenester samt civile ansatte falder inden for lovforslagets anvendelsesområde, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Tilslutning til fjendtlig væbnet styrke):
”Vil ministeren, idet det fremgår af lovforslagets bemærknin-
ger punkt 3.3.3., at kriminaliseringen ikke bør omfatte ”ek-
sempelvis ansættelse i en fjendtlig stats civile administration”,
redegøre for, om eksempelvis brandfolk, redningsarbejdere,
politifolk, ansatte i ikke-militære efterretningstjenester samt
civile ansatte i andre landes stats-, udenrigs- og forsvarsmini-
sterier falder inden for lovforslagets anvendelsesområde?”
Svar:
Den foreslåede § 101 a omfatter tilslutning til en fjendtlig væbnet styrke –
dvs. en væbnet styrke for en part, som under en væbnet konflikt, i hvilken
den danske stat er part, kæmper mod den danske stat.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det sigter til afgræns-
ningen af statslige væbnede styrker over for statens civile administration
mv.
Om forståelsen af udtrykket ”væbnet styrke” i den foreslåede § 101 a
fremgår for så vidt angår statslige styrker følgende af bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2:
”Væbnet styrke skal forstås som en bevæbnet gruppe med en
vis organisering, som tilhører en part i en væbnet konflikt. For-
ståelsen af begrebet ”væbnet styrke” tager udgangspunkt i den
humanitære folkeret. Begrebet omfatter såvel statslige som ik-
ke-statslige væbnede styrker.
For så vidt angår statslige styrker fastslår artikel 43, stk. 1, i
Tillægsprotokol I til Genève-konventionerne vedrørende inter-
national væbnet konflikt, at væbnede styrker tilhørende en part
i en konflikt består af alle organiserede væbnede styrker, grup-
per og enheder, som er under en kommando, der over for den-
ne part er ansvarlig for de underordnedes handlemåde, også
selv om denne part er repræsenteret af en regering eller en
myndighed, der ikke anerkendes af en modpart. Sådanne væb-
nede styrker skal være underkastet et internt disciplinært sy-
stem, som bl.a. skal håndhæve overholdelsen af de folkeretlige
regler under væbnede konflikter. Denne definition af statslige
væbnede styrker finder også anvendelse for statslige væbnede
styrker under ikke-international væbnet konflikt. Det bemær-
kes, at kravet om håndhævelse af de folkeretlige regler skal
forstås således, at de eksisterede kommandostrukturer skal mu-
2
L 24 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at redegøre for, om eksempelvis brandfolk, redningsarbejdere, politifolk, ansatte i ikke-militære efterretningstjenester samt civile ansatte falder inden for lovforslagets anvendelsesområde, til justitsministeren
liggøre et sådan disciplinært system, men derimod ikke nød-
vendigvis, at reglerne i praksis håndhæves.”
Endvidere fremgår bl.a. følgende af bemærkningerne til § 1, nr. 2:
”Det er imidlertid et krav, at tilslutningen er til en væbnet styr-
ke. Tilslutning af anden karakter til en modpart til Danmark i
en væbnet konflikt er ikke omfattet af bestemmelsen. Eksem-
pelvis er ansættelse i en fjendtlig stats civile administration ik-
ke omfattet af bestemmelsen.”
Det følger af det anførte, at ansatte i ikke-militære efterretningstjenester og
civile ansatte i andre landes stats-, udenrigs- og forsvarsministerier ikke er
omfattet af anvendelsesområdet for den foreslåede § 101 a.
Brandfolk, redningsarbejdere og politifolk, der gør tjeneste i et civilt
brandvæsen, et civilt redningskorps eller et civilt politikorps, er heller ikke
omfattet af anvendelsesområdet for den foreslåede § 101 a. Hvis sådanne
personer derimod gør tjeneste i en væbnet styrke – et eksempel kunne være
militærpolitifolk – vil det imidlertid være omfattet af anvendelsesområdet
for den foreslåede § 101 a.
3