Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1578353_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
10. december 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1802228
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 27 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven
(Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i
terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i
forbindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 20. november 2015. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om indhentning af PNR-oplysninger om konkrete personer, kan ske efter retsplejelovens regler om edition, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 27 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om
flypassagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger
om flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Kan ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål 1 bekræfte
at indhentning af PNR-oplysninger om konkrete personer, kan
ske efter retsplejelovens regler om edition, herunder oplyse om
PET kunne have indhentet de samme oplysninger som i det
nævnte eksempel ved hjælp af retsplejelovens regler om editi-
on?”
Svar:
1.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 3 vedrørende lov-
forslaget forudsætter et editionspålæg bl.a. – ligesom de øvrige relevante
straffeprocessuelle tvangsindgreb – at der foreligger mistanke om et straf-
bart forhold.
Det er derfor ikke muligt at indhente PNR-oplysninger efter retsplejelo-
vens regler om straffeprocessuelle tvangsindgreb på et stadie, hvor der ik-
ke er grundlag for en mistanke om et strafbart forhold.
Politiets Efterretningstjenestes (PETs) arbejde er i vidt omfang forebyg-
gende, hvilket nødvendiggør, at PET kan indhente oplysninger, selv om
det er forbundet med usikkerhed, om de personer, der undersøges, reelt har
til hensigt at begå strafbare forhold. Efterretningsarbejde har ofte karakter
af ”at lægge et puslespil”, hvor enkeltoplysninger ikke nødvendigvis har et
belastende indhold, men hvor oplysningen, når den sammenkædes med
andre oplysninger, kan have afgørende betydning for det terrorforebyg-
gende arbejde.
Det er efter omstændighederne ikke tilstrækkeligt for at opnå f.eks. et edi-
tionspålæg, at PET har en formodning bestyrket af konkrete omstændighe-
der om, at oplysninger om en person eller kreds af personer må antages at
have betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende forebyg-
gelse og efterforskning af forbrydelser omfattet af straffelovens kapitel 12
og 13 (spionage, terrorisme mv.).
2.
For så vidt angår de oplysninger, som PET indhentede via SKAT i den
såkaldte Glasvej-sag, har PET oplyst, at det efter tjenestens vurdering ville
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om indhentning af PNR-oplysninger om konkrete personer, kan ske efter retsplejelovens regler om edition, til justitsministeren
have været muligt at indhente oplysningerne via retsplejelovens regler om
straffeprocessuelle tvangsindgreb.
3.
Det bemærkes i den forbindelse, at PET – udover det oven for anførte
om PETs behov for at kunne indhente oplysninger om konkrete personer i
tilfælde, hvor det er forbundet med usikkerhed, om de personer, der under-
søges, reelt har til hensigt at begå strafbare forhold – også har behov for
løbende at have adgang til passageroplysninger vedrørende særlige desti-
nationer og rejsemønstre, som vurderes at være relevante i en terrormæssig
sammenhæng.
4.
Regeringen ønsker derfor – ligesom den tidligere regering – at sikre, at
PET får adgang til relevante oplysninger, som luftfartsselskaberne har om
deres passagerer. Det vil styrke PETs mulighed for overvågning af, om
personer med mulig tilknytning til terrorvirksomhed er på vej til og fra
Danmark, herunder ”foreign fighters”. Det vil gøre PETs forebyggende og
efterforskningsmæssige indsats mod terrorisme mere effektiv.
3