Retsudvalget 2015-16
L 23
Offentligt
1568733_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
16. november 2015
Kontor:
Sikkerhedskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-0037-0130
Dok.:
1767123
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 22 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og toldloven
(Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassagerer i
terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om flypassagerer i
forbindelse med toldkontrol m.v.), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 20. oktober 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Pernille Skipper (EL).
Søren Pind
/
Thomas Klyver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvilke regler der vil være for videregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre lande, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 22 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
toldloven (Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om
flypassagerer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger
om flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.):
”Vil ministeren redegøre for, om der er gjort overvejelser om
aftaler eller allerede igangsat forhandlinger eller indgået aftaler
med andre lande om udleveringen af oplysninger fra SKAT’s
indsamling af PNR-oplysninger? Er det korrekt forstået, at lov-
forslaget på flere punkter er mere vidtgående end det foreslåe-
de EU-direktiv, herunder for så vidt angående omfanget af ind-
samlet data samt slettefrister?”
Svar:
1.
Skatteministeriet har over for Justitsministeriet oplyst, at SKAT i for-
hold til de indsamlede PNR-informationer alene vil kunne yde andre lande
bistand i forhold til de oplysninger, som SKAT har indsamlet som led i
toldkontrollen. Bistand vil kun kunne ydes i henhold til det samarbejde og
de regler og aftaler, der findes mellem toldmyndighederne dels på EU-plan
(især Napoli II konventionen og Rådets og Parlamentets Forordning (nr.
515/97) om gensidig bistand mellem toldmyndighederne) samt i medfør af
de konkrete aftaler om toldsamarbejde, som dels Danmark og dels EU har
indgået med en række lande.
Skatteministeriet har endvidere oplyst, at data i henhold til disse aftaler og
regler alene vil kunne videregives under strikt overholdelse af EU's og
danske regler om fortrolighed og beskyttelse af data – ikke mindst EU's
databeskyttelsesdirektiv og den danske persondatalovs bestemmelser.
2.
Som det fremgår af pkt. II, 4 i den kommenterede høringsoversigt, er
Justitsministeriet opmærksomt på, at lovforslaget i forhold til slettefrister
og passageroplysninger fra interne EU-flyvninger går videre end kommis-
sionens oprindelige forslag til PNR-direktiv. Lovforslagets slettefrister og
anvendelse på interne EU-flyvninger går imidlertid ikke videre end, hvad
der følger af Rådets generelle indstilling til direktivforslaget, der blev ved-
taget i april 2012. Den indledende periode, hvor PNR-oplysninger kunne
opbevares umaskeret, blev således i den generelle indstilling forlænget fra
30 dage til 2 år, jf. nærmere herom i pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger. Det blev endvidere muligt for de enkelte medlemsstater at
2
L 23 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvilke regler der vil være for videregivelse af indhentede data til andre myndigheder og andre lande, til justitsministeren
beslutte, at interne EU-flyvninger skulle være omfattet af den regulering,
som medlemsstaterne indfører.
Lovforslaget omfatter også oplysninger om besætningsmedlemmer sva-
rende til luftfartslovens § 148 a og den gældende bestemmelse i toldlovens
§ 17. PNR-direktivforslaget omfatter ikke oplysninger om besætningsmed-
lemmer.
For så vidt angår omfanget af oplysninger forventes det – som det fremgår
af pkt. 4.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger – i første omgang at
udnytte bemyndigelsen i lovforslagets § 2, nr. 2, til at fastsætte regler om,
at SKAT får overført de 19 PNR-dataelementer, der er omfattet af det fore-
liggende PNR-direktivforslag, jf. nærmere herom pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger. Om omfanget af oplysninger henvises i øvrigt
til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørende lovforslaget.
3