Retsudvalget 2015-16
L 23 Bilag 1
Offentligt
1553392_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
7. oktober 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Christian Lundgaard Mad-
sen
Sagsnr.: 2015-731-0047
Dok.:
1591684
KOMMENTERET OVERSIGT
over
udkast til forslag til lov om ændring af lov om Politiets
Efterretningstjeneste (PET) og toldloven
(Politiets Efterretningstjenestes adgang til oplysninger om flypassage-
rer i terrorsager m.v. og SKATs håndtering af oplysninger om
flypassagerer i forbindelse med toldkontrol m.v.)
I. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag blev den 10. april 2015 sendt i høring hos:
Østre Landsret, Vestre Landsret, byretterne, Advokatrådet, Amnesty Inter-
national, AOPA Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Billund
Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Luftfart, CEPOS, Cevea, Copenhagen
Business School, Juridisk Institut, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Told- og Skatteforbund, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Det Kriminalpræventive Råd, Domstolsstyrelsen, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Statsadvokater, Foreningen af Rejsearrangører i Danmark (RiD), FSR-
Danske Revisorer, Institut for Menneskerettigheder, Kraka, Københavns
Lufthavne A/S, Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Landsskatteretten, Politiforbundet i Dan-
mark, Politidirektørforeningen, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfon-
den, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsman-
den i Grønland, Rigspolitiet, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig For-
ening, Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Tilsynet med Efterretnings-
tjenesterne, Aalborg Universitet, Juridisk Institut og Aarhus Universitet,
Juridisk Institut.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Vestre Landsret, Østre Landsret, byretterne, Advokatrådet, Branchefor-
eningen Dansk Luftfart, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Told og
Skatteforbund, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Kriminal-
præventive Råd, Domstolsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, For-
eningen af Offentlige Anklagere, Færøernes Landsstyre, Landsforeningen
af Forsvarsadvokater, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsom-
budsmanden i Grønland og Tilsynet med Efterretningstjenesterne.
Brancheforeningen Dansk Luftfart og Dansk Industri og har afgivet et fæl-
les høringssvar, som i det følgende benævnes ”Dansk Luftfart og DI”.
Herudover har IT-Politisk Forening og Rådet for Digital Sikkerhed afgivet
høringssvar.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
II. Høringssvarene
1. Generelt
Vestre Landsret, Østre Landsret, byretterne, Dansk Erhverv, Den
Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Færøernes Landsstyre, Domstolsstyrelsen,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigsadvokaten, Rigsombuds-
manden i Grønland
og
Tilsynet med Efterretningstjenesterne
har ikke
bemærkninger til lovforslaget.
Advokatrådet
har bemærkninger til enkelte elementer i lovforslaget, jf.
nærmere herom pkt. 2.1 og 4 nedenfor.
Dansk Luftfart og DI
har forståelse for behovet for, at de relevante myn-
digheder har adgang til oplysninger, der kan medvirke til at opretholde
maksimal sikkerhed mod terrorhandlinger. For erhvervet er det afgørende,
at de ordninger, der måtte indføres, er fuldt afstemt med tilsvarende inter-
nationale standarder.
2
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Dansk Told og Skatteforbund
ser forslaget som ”et skridt i den rigtige
retning”, der vil styrke muligheden for at profilere potentielle smuglere
mv. i forbindelse med toldkontrollen samt styrke samarbejdet mellem
SKAT og PET.
Datatilsynet
finder, at forslagets formål – at forebygge og efterforske ter-
rorisme – er saglige og anerkendelsesværdige. Datatilsynet anfører endvi-
dere, at forslaget rejser en række spørgsmål i forhold til persondatabeskyt-
telse. Datatilsynet henviser i den forbindelse bl.a. til tilsynets høringssvar
om luftfartslovens § 148 a (antiterrorpakke II fra 2006).
IT-Politisk Forening
anfører, at lovforslaget ikke bør vedtages i dets nu-
værende form, og peger i den forbindelse bl.a. på, at Danmark med lov-
forslaget vil gå enegang i forhold til EU, idet der i EU pågår forhandlinger
om vedtagelse af et PNR-system, og at der ikke er et akut behov for lov-
forslaget. Forslaget rejser spørgsmål om foreneligheden med retten til pri-
vatliv mv., og der er behov for en samlet undersøgelse af de eksisterende
danske PNR-love, før der vedtages mere lovgivning herom.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
henviser bl.a. til foreningens hø-
ringssvar om antiterrorpakke II fra 2006 og udtaler sig imod lovforslaget,
da PET allerede i medfør af luftfartslovens § 148 a har beføjelse til at ind-
hente oplysninger om flypassagerer. Hvis PET skal have sådanne yderlige-
re beføjelser bør der indarbejdes sædvanlige kontrolforanstaltninger i lov-
forslaget, herunder krav om dommerkendelse og advokatbeskikkelse.
Retspolitisk Forening
henviser bl.a. til foreningens høringssvar til antiter-
rorpakke II fra 2006 og anfører bl.a., at lovforslaget vil medføre, at der vil
blive indsamlet store mængder data, som i langt de fleste tilfælde intet af-
slører og isoleret set kan berette om borgernes fuldt lovlige og velbegrun-
dede gøremål, men som anbragt i forskellige sammenhænge kan skabe
mistanke om terroristisk aktiviteter. Lovforslaget er sammenholdt med den
nylige ændring af pasloven og de kommende ændringer af FE-loven ud-
tryk for en tilsyneladende kontinuerlig udvidelse af adgangen til overvåg-
ning.
Rådet for Digital Sikkerhed
finder, at en hurtig og effektiv adgang for
PET til oplysninger i flyselskabernes databaser om flypassagerer, der har
en mulig tilknytning til terrorvirksomhed, udgør både et fornuftigt og nød-
vendigt redskab for PETs indsats med at overvåge sådanne personer. For-
3
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
slaget går imidlertid videre end nødvendigt og tager ikke i fornødent om-
fang hensyn til borgernes ret til privatliv og databeskyttelse.
Som det fremgår af pkt. 1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er
det af afgørende betydning for PETs indsats mod bl.a. terrorisme, at tjene-
sten har hurtig og effektiv adgang til oplysninger om, at personer med mu-
lig tilknytning til terrorvirksomhed er på vej til eller fra Danmark. Der
henvises i den forbindelse bl.a. til, at konflikten i Syrien og Irak nu udgør
den væsentligste faktor i trusselsbilledet i forhold til terror mod Danmark.
Mindst 115 personer er eller har været udrejst fra Danmark. Ca. halvde-
len befinder sig nu igen i Danmark. Konfliktområdet tiltrækker fortsat bå-
de nye rejsende og personer, der tidligere har været udrejst. De personer,
der udrejser, tilslutter sig nu i altovervejende grad Islamisk Stat i Irak og
Levanten (ISIL).
Med lovforslaget sikres det, at PET har adgang til relevante oplysninger,
som luftfartsselskaberne har om deres passagerer (PNR-oplysninger), med
henblik på at styrke PETs overvågning af, om personer med mulig tilknyt-
ning til terrorvirksomhed er på vej til og fra Danmark. PETs forebyggende
og efterforskningsmæssige indsats mod terrorisme vil dermed blive mere
effektiv.
Justitsministeriet har noteret sig, at flere af høringsparterne gentager de
betænkeligheder i forhold til at give PET adgang til PNR-oplysninger, som
de pågældende høringsparter gav udtryk for i forbindelse med høringen
over den daværende regerings forslag til anti-terrorpakke II fra 2006, der
ligeledes (bl.a.) tog sigte på at give PET en hurtig og effektiv adgang til at
indhente oplysninger om passagerer og besætning på luftfartøjer fra luft-
fartsselskaberne til brug for forebyggelse og efterforskning af overtrædel-
ser af straffelovens kapitel 12 og 13. Et flertal i Folketinget fandt i den
forbindelse, at PET skulle have en sådan adgang til PNR-oplysninger og
vedtog luftfartslovens § 148 a.
Som det fremgår af pkt. 2.1.4 i nærværende lovforslag almindelige be-
mærkninger, viste indretningen af et dansk PNR-system på grundlag af
luftfartslovens § 148 a sig mere teknisk kompliceret end forudsat i forbin-
delse med indførslen af bestemmelsen, der således ikke er sat i kraft.
Lovforslaget lægger på denne baggrund op til at give PET en hurtig og ef-
fektiv adgang til PNR-oplysninger, men der er – bl.a. i lyset af erfaringen
med luftfartslovens § 148 a og det foreliggende forslag til et EU-PNR-
4
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
direktiv – valgt en anden lovmodel. Om overvejelserne bag valget af lov-
model kan der bl.a. henvises til pkt. 4.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger og pkt. 2.1 nedenfor.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget er i overensstemmelse
med EU-retten og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Der
henvises herom til pkt. 9 i lovforslagets almindelige bemærkninger. I for-
hold til spørgsmålet om databeskyttelse henvises til pkt. 3 nedenfor.
2. Lovmodel
2.1. Generelt
Advokatrådet
finder – i lyset af, at der er valgt en ”via SKAT-løsning” –
at det bør overvejes at fremhæve i lovforslagets § 2 (forslaget til ændring
af toldlovens § 17, stk. 4), at SKAT indhenter oplysninger ”til brug for va-
retagelsen af PETs opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13” på vegne af PET. Advo-
katrådet har endvidere kommenteret spørgsmålet om SKAT og PETs med-
arbejderes adgang til de oplysninger, der indsamles fra luftfartsselskaber-
ne.
Datatilsynet
finder, at det er mest hensigtsmæssigt at vælge en model,
hvor PNR-oplysningerne enten videregives direkte til PET fra flyselska-
berne, eller at etablere en ordning, hvor SKAT er databehandler for PET.
Datatilsynet peger i den forbindelse bl.a. på, at SKAT kun bør behandle,
herunder indsamle og registrere, oplysninger, som myndigheden selv har
behov for af hensyn til varetagelsen af egne opgaver.
Rådet for Digital Sikkerhed
anfører, at den foreslåede model skaber ad-
gang for SKAT til at indhente passageroplysninger, som ligger uden for et
egentligt toldkontrolformål. En sådan forskydning af formålet for dataind-
samlingen er problematisk i forhold til persondatabeskyttelsen og de prin-
cipper om formålsbestemthed og minimering af datamængde, der gælder
efter EU’s persondatadirektiv og den kommende EU-forordning om data-
beskyttelse. Dette gælder også, selv om hjemmelsgrundlaget er udformet
således, at SKAT fremadrettet vil have som funktion at forebygge og efter-
forske overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13, idet tildeling af en
sådan funktion til SKAT forekommer at være en sammenblanding af res-
sortområder, der har en række retssikkerhedsmæssige implikationer for
borgerne, der ikke er afdækket i lovforslaget.
5
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
PET og SKAT har for at kunne løse hver deres myndighedsopgaver behov
for at kunne indhente hovedsageligt de samme PNR-oplysninger fra luft-
fartsselskaberne. SKAT har allerede i henhold til toldloven adgang til at
indhente PNR-oplysninger fra luftfartselskaber, og SKAT er i den forbin-
delse i gang med at etablere en elektronisk løsning for at forbedre og smi-
diggøre den måde, hvorpå PNR-oplysninger indhentes.
Bl.a. i lyset heraf er det fundet mest hensigtsmæssigt at etablere en løsning
baseret på SKATs adgang til PNR-oplysninger (”via SKAT-løsningen”),
idet der herved undgås, at luftfartsselskaberne skal give samme eller ho-
vedsageligt samme data til flere myndigheder. Samtidig anvendes der ikke
unødvendige ressourcer i det offentlige på at opbygge og administrere pa-
rallelle systemer med hovedsageligt samme data. Via SKAT-løsningen har
endvidere vist sig at fungere i praksis, jf. det tidligere samarbejde mellem
PET og SKAT, som er omtalt i pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Lovforslaget indebærer på denne baggrund, at der etableres særskilt
hjemmel til, at SKAT kan modtage de oplysninger, som SKAT tidligere har
indhentet og videregivet til PET, i de situationer, hvor SKAT ikke har no-
gen selvstændig interesse i at indhente oplysningerne til brug for toldkon-
trol, og videregive oplysninger til PET. SKAT får ikke med lovforslaget til
opgave at forebygge og efterforske overtrædelser af straffelovens kapitel
12 og 13. Denne opgave ligger hos PET, jf. PET-lovens § 1, stk. 1, nr. 1
(der ikke foreslås ændret med lovforslaget).
Lovforslaget ændrer ikke ved, at SKAT i forbindelse med udøvelsen af
toldkontrol alene må anvende de oplysninger, som er nødvendige herfor.
SKAT vil således alene kunne behandle oplysninger, der er ikke-
nødvendige for toldkontrol, med henblik på at stille oplysningerne til rå-
dighed for PET. It-løsningen, som SKAT er ved at etablere, påtænkes i den
forbindelse indrettet således, at PET får adgang til de data, der er relevan-
te for PET til brug for forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13, i efterretningstjenestens egen ”del af løs-
ningen”, jf. nærmere herom pkt. 4.4.8 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger. Tilsvarende vil de medarbejdere hos SKAT, der skal anvende it-
løsningen til brug for udøvelse af toldkontrol, få adgang til de data, der er
nødvendige herfor, jf. nærmere herom pkt. 4.4.5 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger. Det fåtal medarbejdere hos SKAT, der har ansvaret at
servicere it-løsningen mv., vil som led i denne support-opgave kunne få
6
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
adgang til alle oplysninger i it-løsningen, herunder de oplysninger der stil-
les til rådighed for PET.
Justitsministeriet finder bl.a. på den anførte baggrund ikke anledning til at
ændre lovforslaget i lyset af Datatilsynet og Rådet for Digital Sikkerheds
bemærkninger.
Om overvejelserne bag valget af lovmodel og de forskelle, der er i PETs
og SKATs behov for at indhente PNR-oplysninger kan der i øvrigt henvises
til pkt. 3.5, 4.3 og 4.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.2. Luftfartsselskabernes videregivelse af oplysninger til SKAT (æn-
dringen af toldloven)
Dansk Luftfart og DI
anfører, at det er afgørende for erhvervet, at de
ordninger, der måtte indføres, er fuldt afstemt med tilsvarende internatio-
nale standarder. Det er afgørende for de danske luftfartsvirksomheders
konkurrenceevne, at lovændringerne ikke medfører krav til ændringer i
luftfartsselskabernes IT-systemer og egen datafangst, hvad enten denne
angår PNR- eller API-oplysninger.
Som det fremgår af pkt. 1.3 og 4.4.3 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger, er SKAT ved at etablere en elektronisk løsning, der vil kunne mod-
tage data i de formater, der allerede anvendes af luftfartsselskaberne. IT-
løsningen vil blive opbygget, så den baserer sig på de eksisterende aftalte
internationale standarder og definitioner, som International Air Transport
Association (IATA), International Civil Aviation Organization (ICAO) og
World Customs Organization (WCO) har udarbejdet, og som luftfartssel-
skaberne er bekendt med fra andre lande. Uanset hvilket af de gængse sy-
stemer/formater det enkelte luftfartsselskab i dag anvender, vil data såle-
des let kunne overføres til SKATs kommende it-løsning. Derved vil om-
kostningerne for luftfartsselskaberne blive minimale.
Der er i lyset af høringssvarerne foretaget en tilføjelse i pkt. 4.4.4 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger i forhold til det lovudkast, der har
været i høring, således at det nu fremgår, at det forventes, at SKAT i løbet
af sommeren 2015 vil være nået så langt med den elektroniske løsning, at
luftfartsselskaberne vil kunne meddele oplysningerne elektronisk, og at
lovforslaget således vil kunne sættes i kraft på dette tidspunkt, jf. nærmere
herom i lovforslagets § 3 og bemærkningerne hertil. Det kan dog ikke ude-
lukkes, at de enkelte luftfartsselskaber vil have behov for en periode til at
7
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
indrette sig på at overføre PNR-oplysninger elektronisk til SKATs it-
løsning. Der lægges således op til, at der i medfør af den foreslåede be-
myndigelsesbestemmelse (den foreslåede § 17, stk. 6, i toldloven) vil kunne
fastsættes regler om, at luftfartsselskaberne i en kortere overgangsperiode
også vil have mulighed for at levere oplysningerne inden for rammerne af
de hidtidige aftaler mellem SKAT og selskaberne. Den nærmere tidsmæs-
sige ramme for denne overgangsordning vil blive fastlagt i den tidligere
omtalte bekendtgørelse.
IT-Politisk Forening
anbefaler, at udenlandske flyselskaber ikke bør være
forpligtet til at videregive PNR-oplysninger til SKAT, hvis videregivelsen
af oplysningerne vil stride mod lovgivningen i det land, hvor flyselskabet
er hjemmehørende, idet et udenlandsk flyselskab ellers vil blive sat i en
uacceptabel situation, hvor selskabet må vælge mellem, hvilken lovgivning
selskabet skal overtræde.
SKAT har gennem mange år i henhold til toldloven indsamlet PNR-
oplysninger såvel fra danske som udenlandske luftfartsselskaber. Det er
således ikke nyt, at bl.a. udenlandske luftfartsselskaber skal videregive en
række oplysninger til danske myndigheder. Hertil kommer, at en række
lande – foruden Danmark – indsamler PNR-oplysninger fra luftfartssel-
skaber, herunder danske luftfartsselskaber. En model, hvorefter udenland-
ske luftfartsselskaber, der forestår flyvninger til og fra Danmark – i mod-
sætning til danske luftfartsselskaber – efter omstændighederne er undtaget
fra at levere oplysninger til myndighederne, vil ikke sikre PET tilstrække-
lig adgang til sådanne oplysninger, som har væsentlig betydning for bl.a.
muligheden for at imødegå alvorlige trusler mod Danmark. Justitsministe-
riet finder på den baggrund ikke anledning til at ændre lovforslaget i lyset
af høringssvaret fra IT-Politisk Forening.
2.3. SKATs videregivelse af oplysninger til PET (ændringen af PET-
loven)
Datatilsynet
opfatter det som en udvidelse af den gældende ordning, at
SKAT bl.a. løbende kan videregive oplysninger til PET om passagerop-
lysninger vedrørende særlige destinationer og rejsemønstre, jf. 4.4.6 i lov-
udkastets almindelige bemærkninger.
IT-Politisk Forening
anfører, at lovforslaget indebærer en udvidelse af
PETs adgang til PNR-oplysninger i forhold til luftfartslovens § 148 a. For-
eningen peger i den forbindelse på, at det relevanskriterium, der opstilles
8
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
for, at PET kan indhente oplysninger fra SKAT, vil medføre, at PET i en
lang række tilfælde kommer til at registrere og behandle oplysninger om
helt almindelige danske (og udenlandske) borgere, blot fordi de rejser med
fly. Denne behandling vil ske efter PET-loven, der giver borgerne en langt
ringere beskyttelse end persondataloven, som PET er undtaget fra. For-
eningen anfører endvidere, at hvis PET med lovforslaget får adgang til sto-
re mængder PNR-oplysninger for at kunne udføre analyser med henblik på
at identificere mulige og endnu ukendte terrormistænkte, vil problemerne
med PETs behandling af personoplysninger utvivlsomt blive meget større.
Retspolitisk Forening
anfører, at lovforslagets videreførelse af det såkald-
te generelle relevanskriterium i PET-lovens § 3 indebærer, at der ikke skal
foreligge grundlag for nogen egentlig mistanke, hvilket åbner for adgang
til indsamling af store mængder data, som også omfatter personer, hvis
handlinger er lovlige og velbegrundede. Det generelle relevanskriterium
bør derfor erstattes med kriteriet i PET-lovens § 4, hvorefter det kræves, at
det
”må antages at have betydning”
for PETs opgaver vedrørende fore-
byggelse og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og
13 (et konkret relevanskriterium).
Rådet for Digital Sikkerhed
anfører, at betingelsen for, at PET kan ind-
hente oplysninger, ”kan have betydning for indsatsen med at forebygge og
efterforske”, er for svag i forhold til indgrebets alvorlige karakter, og der-
for bør kvalificeres yderligere, eksempelvis ved at tilføje et krav om kon-
kret begrundet mistanke om, at en passager har tilknytning til terroraktivi-
tet eller en terrorgruppe. Adgangskravet for at PET og senere politiet kan
anvende passagerdata i deres efterforskning bør derfor skærpes.
Som det fremgår af pkt. 4.4.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
indebærer lovforslaget, at PET via SKAT kan indhente oplysninger efter et
generelt relevanskriterium (”kan have betydning”) svarende til PET-
lovens § 3, dvs. at det ikke på forhånd kan udelukkes, at oplysningen har
relevans for tjenestens varetagelse af de pågældende opgaver. PET kan
anvende adgangen til passageroplysninger mv., når der i en konkret situa-
tion er behov for at indhente sådanne oplysninger, men ordningen giver
også PET mulighed for løbende via SKAT at følge passageroplysninger
mv. vedrørende særlige destinationer og rejsemønstre, som vurderes at
være relevante bl.a. i en terrormæssig sammenhæng.
Som det fremgår af pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
pkt. 8.3 i lovforslag nr. L 217 af 31. marts 2006 om ændring af straffelo-
9
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
ven, retsplejeloven og forskellige andre love (anti-terrorpakke II), inde-
holder luftfartslovens § 148 a bl.a. adgang til, at PET løbende kan følge
særlige destinationer og rejsemønstre, som vurderes relevante i terror-
mæssig sammenhæng. Justitsministeriet finder på den baggrund ikke, at
den foreslåede adgang for PET til løbende at følge særlige destination og
rejsemønstre indebærer udvidelse af ordningen sammenlignet med luft-
fartslovens § 148 a.
Som det også blev anført i lovforslaget til anti-terrorpakke II (pkt. 8.3 i de
almindelige bemærkninger i lovforslag nr. L 217), viser inden- og uden-
landske erfaringer, at der i forbindelse med rekruttering og radikalisering
af potentielle terrorister ofte indgår rejser til visse lande og områder –
herunder til egentlige ”træningslejre.
Anvendelse af det generelle relevanskriterium (”kan have betydning”) i
nærværende lovforslag sikrer PET mulighed for løbende via SKAT at følge
passageroplysninger mv. vedrørende særlige destinationer og rejsemøn-
stre, som vurderes at være relevante bl.a. i en terrormæssig sammenhæng.
Dette vil bl.a. styrke PETs muligheder for at identificere danskere og her-
boende udlændinge, som rejser til konfliktzoner for at kæmpe med terror-
organisationer (foreign fighters). Der bemærkes i den forbindelse, at kon-
flikten i Syrien og Irak nu udgør den væsentligste faktor i trusselsbilledet i
forhold til terror mod Danmark.
Lovforslaget regulerer i øvrigt alene luftfartsselskabernes videregivelse af
PNR-oplysninger til SKAT og SKATs videregivelse af PNR-oplysninger til
PET. Lovforslaget regulerer således ikke videregivelse af oplysninger til
det åbne politi.
3. Databeskyttelse
3.1. Forholdet til persondataloven
Datatilsynet
anfører, at lovforslaget lægger op til at fravige persondatalo-
ven. En fravigelse af persondataloven bør kun foretages, hvis vægtige sam-
fundsmæssige hensyn taler herfor.
Som det fremgår af pkt. 4.4.9 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
indebærer lovforslaget på visse punkter en fravigelse af persondatalovens
almindelige regler. Det er i den forbindelse Justitsministeriets opfattelse,
at der foreligger vægtige samfundsmæssige hensyn til at fravige personda-
10
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
taloven i forhold til at sikre PET adgang til PNR-oplysninger. Der henvi-
ses hermed til det anførte i pkt. 4.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger om den alvorlige terrortrussel mod Danmark og PETs behov for PNR-
oplysninger.
Det tilføjes, at PET er undtaget fra persondataloven, jf. persondatalovens
§ 2, stk. 11. PETs adgang til at indhente personoplysninger er i stedet re-
guleret af PET-loven. Dette har bl.a. sammenhæng med, at PETs arbejde i
vidt omfang er forebyggende, hvilket nødvendiggør, at PET kan indhente
oplysninger, selv om det er forbundet med usikkerhed, om de personer, der
undersøges, reelt har til hensigt at begå strafbare forhold. Efterretnings-
arbejde har ofte karakter af ”at lægge et puslespil”, hvor enkeltoplysnin-
ger ikke nødvendigvis har et belastende indhold, men hvor oplysningen,
når den sammenkædes med andre oplysninger, kan have afgørende betyd-
ning for det terrorforebyggende arbejde. Om PET-loven henvises i øvrigt
til pkt. 3.1, 3.3 og 3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Justitsministeriet har i lyset af Datatilsynets høringssvar udbygget pkt.
4.4.9 i lovforslagets almindelige bemærkninger om forholdet mellem per-
sondataloven og den foreslåede ordning.
3.2. Kategorier af oplysninger
IT-Politisk Forening
anfører, at PNR-oplysninger kan indeholde følsom-
me personoplysninger, og at lovforslaget ikke indeholder særlige begræns-
ninger for behandlingen af sådanne oplysninger.
Rådet for Digital Sikkerhed
anfører, at det må formodes, at de oplysnin-
ger, som luftfartsselskaberne skal videregive til SKAT omfatter oplysnin-
ger om særlige forhold, herunder eksempelvis behov for assistance, særlig
siddeplads, madpræferencer, indkøb af mad og toldfrie varer ombord på
flyet og andet, der kan registreres i tilknytning til køb af en billet. For be-
sætningsmedlemmer antager foreningen, at en række yderligere oplysnin-
ger om ansættelsesforhold, arbejdstid mv. registreres.
Justitsministeriet kan henvise til, at der i bl.a. pkt. 2.2.2, 3.5.2, 4.4.2 og
4.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger er redegjort nærmere for
de typer af oplysninger, som det påtænkes, at PET og SKAT vil skulle have
adgang til med lovforslaget. Det forudsættes således, at der ved bekendt-
gørelse fastsættes nærmere regler om, hvilke typer af oplysninger som luft-
fartsselskaberne vil skulle overføre til SKAT. Det forventes i første omgang
11
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
at udnytte bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at SKAT får overført
de 19 PNR-dataelementer, der er omfattet af det foreliggende PNR-
direktivforslag, jf. nærmere herom pkt. 2.2.2. Der er tale om de typer af
oplysninger, som SKAT i dag kan indhente til brug for toldkontrol i hen-
hold til toldlovens § 17, stk. 1, jf. nærmere herom under pkt. 3.5.2. Over-
førslen af dataelement nr. 18 (API-oplysningerne) vil dog alene skulle ske
til brug for PETs opgavevaretagelse, idet SKAT ikke har behov for disse
oplysninger til brug for toldkontrol. API-oplysningerne omfatter bl.a.
navn, fødselsdato, nationalitet og rejsedokumenttype og dokumentnummer.
Derimod er der ikke lagt op til, at SKAT og PET på grundlag af de fore-
slåede regler skal kunne indhente oplysninger om f.eks. særlige måltider
(der kan give oplysning om passagerens religion) eller særlig assistance
(der kan give oplysning om sygdom eller handikap), som et luftfartsselskab
måtte have registreret om passagerer, og sådanne oplysninger vil i givet
fald skulle sorteres fra, jf. nærmere herom pkt. 4.4.3 i lovforslagets almin-
delige bemærkninger.
Justitsministeriet har i lyset af høringssvarerne fundet anledning til at
præcisere pkt. 4.4.2. og 4.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
således at det udtrykkeligt fremgår, at den foreslåede ordning ikke inde-
bærer, at luftfartsselskaberne skal overføre følsomme personoplysninger –
dvs. oplysninger om en persons racemæssige eller etniske oprindelse, reli-
giøse eller filosofiske overbevisning, politiske meninger, medlemskab af
fagforening, eller oplysninger som vedrører den pågældende persons hel-
bred eller seksualitet.
3.3. Terminaladgang
Datatilsynet
anfører, at spørgsmålet om terminaladgang til en anden myn-
digheds systemer rejser en række persondataretlige problemstillinger. Da-
tatilsynet peger i den forbindelse på, at det ikke står tilsynet klart, hvordan
det i forbindelse med videregivelse kan sikres, at der, forinden oplysninger
indhentes, foretages en konkret vurdering af nødvendigheden heraf, og at
videregivelse af oplysninger giver anledning til betænkeligheder under
hensyn til, at der vil være situationer, hvor de omhandlede personer hver-
ken er beskyttet af strafferetsplejens regler eller kan påberåbe sig rettighe-
der efter persondataloven.
Som det fremgår af pkt. 4.4.8 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
indeholder lovforslaget en bemyndigelsesbestemmelse (forslaget til § 4,
12
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
stk. 3, i PET-loven), der navnlig tager sigte på – når SKAT etablerer en it-
løsning – at der vil kunne etableres en selvstændig adgang for PET til de
oplysninger, som SKAT har modtaget til it-løsningen. Hvis der måtte være
typer af oplysninger i SKATs it-løsning, som PET generelt ikke har behov
for at kunne indhente, vil der i medfør af bestemmelsen kunne fastsættes
regler om, at PETs adgang til sådanne typer af oplysninger afskæres,
f.eks. ved at indlægge filtre i PETs adgang til it-systemerne. It-løsningen
indrettes således, at PET fra it-løsningen får adgang til de relevante data i
tjenestens egen ”del af løsningen”, og således at disse data kan tilgås på
en sikkerhedsmæssig forsvarlig vis (via bruger login, der er bru-
ger/rollestyret, logning mv.), og at adgangen sker til en afgrænset data-
base, hvor PETs søgninger og risikoprofilering mv. sker.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1 (den foreslåede §
4, stk. 3 i PET-loven), vil PETs søgning efter oplysninger i de it-løsninger,
som tjenesten vil kunne få adgang til, være begrænset til tilfælde, hvor de
oplysninger, som der søges efter, kan have betydning for varetagelse af
tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtræ-
delser af straffelovens kapitel 12 og 13. Om baggrunden for, at kriteriet
”kan have betydning” er valgt, henvises til pkt. 3.1 ovenfor.
Som det fremgår af pkt. 4.4.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil
tilsynet med Efterretningstjenesterne kunne efterprøve PETs vurdering af,
om oplysninger, som PET har indhentet fra SKAT, kan have betydning for
tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse og efterforskning af overtræ-
delser af straffelovens kapitel 12 og 13, jf. PET-lovens § 18. For at sikre
Tilsynet med Efterretningstjenesterne de bedste muligheder for at tilrette-
lægge sin kontrol med PETs anvendelse af den foreslåede lovhjemmel for-
udsættes det, at PET med passende mellemrum orienterer tilsynet om an-
vendelsen af den foreslåede bestemmelse om adgangen til PNR-
oplysninger.
I øvrigt gælder PET-lovens regler for behandling af oplysninger og de al-
mindelige forvaltningsretlige principper om saglig forvaltning og propor-
tionalitet. PETs behandling af PNR-oplysninger indhentet efter lovforsla-
get vil være omfattet af de grundlæggende databeskyttelsesprincipper i
persondatalovens § 5, jf. PET-lovens § 7, stk. 1 (der ikke foreslås ændret).
PET vil således i forbindelse med behandling af PNR-oplysninger være
underlagt krav om saglighed og proportionalitet. PET vil også være om-
fattet af det såkaldte finalité-princip i persondatalovens § 5, stk. 2, hvoref-
ter en behandling ikke må være uforenelig med de formål, der har begrun-
13
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
det indsamlingen af de pågældende oplysninger. Persondatalovens § 5 in-
debærer endvidere, at indhentede PNR-oplysninger ikke må opbevares på
en måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længe-
re tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil op-
lysningerne behandles, jf. persondatalovens § 5, stk. 5. Personoplysninger
modtaget efter den foreslåede ordning kan kun viderebehandles af PET,
hvis der foreligger et samtykke, oplysningerne må antages at have betyd-
ning for tjenestens opgaver vedrørende straffelovens kapitel 12 og 13 eller
er nødvendige for tjenestens øvrige arbejdsopgaver, jf. PET-lovens § 7,
stk. 2, nr. 1-3.
Tilsynet med Efterretningstjenesterne vil også kunne prøve PETs efterføl-
gende interne behandling af de indhentede oplysninger. Oplysninger mod-
taget i medfør af den foreslåede bestemmelse vil endvidere være omfattet
af den indirekte indsigtsordning, der er etableret med PET-lovens § 13
(som ikke foreslås ændret). Tilsynet med Efterretningstjenesterne skal så-
ledes efter anmodning fra en borger undersøge, om PET behandler oplys-
ninger om den pågældende, herunder om PET uberettiget har indhentet og
efterfølgende behandlet oplysninger indhentet i medfør af den foreslåede
bestemmelse. Tilsynet vil således være borgerens garant for, at PET ikke
uberettiget behandler oplysninger om borgeren. Som led i denne indsigts-
ordning kan tilsynet bl.a. pålægge PET at slette oplysninger, som PET ef-
ter tilsynsmyndighedens opfattelse behandler med urette.
På denne baggrund finder Justitsministeriet, at lovforslaget tager højde
for de problemstillinger, som Datatilsynet peger på.
Som anført ovenfor under pkt. 3.1 har Justitsministeriet i lyset af Datatil-
synets høringssvar udbygget pkt. 4.4.9 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger om forholdet mellem persondataloven og den foreslåede ord-
ning.
3.4. Informationssikkerhed
Rådet for Digital Sikkerhed
opfordrer til, at kravene til informationssik-
kerheden for de oplysninger, der videregives fra luftfartsselskaberne til
SKAT og fra SKAT til PET, opfylder standarden i ISO27001 og eventuelt
også ISO27018, foruden de standarder fra IATA, ICAO og WCO, der er
nævnt i bemærkningerne til lovforslaget. Rådet opfordrer herudover til, at
der introduceres en ny sikkerhedsmodel, der ved hjælp af krypteringstek-
14
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
nologi sikrer passagerers anonymitet og samtidig giver adgang til at analy-
sere oplysninger om passagertrafik.
De overordnede rammer for sikkerheden i forbindelse med behandling af
personoplysninger vil gælde for PET og SKATs behandling af PNR-
oplysninger, jf. persondatalovens kapitel 11 (§§ 41 og 42). Dette indebæ-
rer, at SKAT og PET i forbindelse med behandling af personoplysninger
skal træffe de fornødne tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstalt-
ninger mod, at oplysninger hændeligt eller ulovligt tilintetgøres, fortabes
eller forringes, samt mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab,
misbruges eller i øvrigt behandles i strid med loven, jf. persondatalovens §
41, stk. 3. I den forbindelse vil SKAT og PET, medmindre andet følger af
lov eller bestemmelser fastsat i medfør af lov, skulle iagttage de nærmere
regler, der i medfør persondatalovens § 41, stk. 5, er fastsat om de nævnte
sikkerhedsforanstaltninger, og som gælder for behandling af personoplys-
ninger for den offentlige forvaltning. I øvrigt vil behandling af personop-
lysninger mv. skulle leve op til de standarder for informationssikkerhed
(iso-standarder), som gælder for statslige myndigheder. Der henvises i den
forbindelse til, at statens institutioner fra januar 2014 skal følge ISO
27001-sikkerhedsstandarden.
For så vidt angår forslaget om en ny sikkerhedsmodel skal Justitsministe-
riet bemærke, at både SKATs og PETs behandling af personoplysninger
indhentet efter den foreslåede ordning vil være omfattet persondatalovens
§ 5, stk. 5, hvorefter indhentede PNR-oplysninger ikke må opbevares på en
måde, der giver mulighed for at identificere den registrerede i et længere
tidsrum end det, der er nødvendigt af hensyn til de formål, hvortil oplys-
ningerne behandles.
Justitsministeriet finder på denne baggrund, at lovforslaget sikrer den for-
nødne sikkerhed omkring databehandlingen og anonymisering af data.
4. Øvrige bemærkninger
Advokatrådet
noterer sig med tilfredshed, at PETs slettefrister for opbe-
varing ikke vil overstige 2 år.
Retspolitisk Forening
har anført, at der i lovforslaget i større omfang bør
tages højde for forslaget til EU-direktivet om et europæisk PNR-system.
15
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
IT-Politisk Forening
anfører, at der umiddelbart er en række mærkbare
forskelle mellem lovforslaget og Kommissionens forslag til et PNR-
direktiv og peger i den forbindelse bl.a. på slettefrister og interne EU-
flyvninger.
Som det fremgår af 4.4.2 og 4.4.5 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger, indebærer den foreslåede ordning, at flyvninger til og fra Danmark er
omfattet af ordningen – dvs. også interne EU-flyvninger – og at der i be-
kendtgørelsesform bl.a. vil skulle fastsættes frister for, hvor længe oplys-
ningerne vil kunne opbevares hos SKAT i den elektroniske løsning (slette-
frister). Slettefristerne vil afhænge af, hvor længe det er nødvendig at op-
bevare oplysningerne til brug for toldkontrol og forebyggelse og efter-
forskning af overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13. Det forudsæt-
tes, at sådanne slettefrister ikke vil overstige 2 år.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at spørgsmålet om PETs interne behand-
ling, herunder sletning, af oplysninger, som konkret er indhentet fra den
elektroniske løsning, ikke vil være reguleret af den omtalte 2-årsfrist, men
derimod af PET-loven, jf. nærmere herom pkt. 4.4.7 i lovforslagets almin-
delige bemærkninger.
Justitsministeriet er opmærksomt på, at lovforslaget i forhold til slettefri-
ster og passageroplysninger fra interne EU-flyvninger går videre end
kommissions oprindelige forslag til PNR-direktiv. Lovforslagets anvendel-
se på interne EU-flyvninger går imidlertid ikke videre end det foreliggende
PNR-direktivforslag(, jf. Rådets generelle indstilling herom, der blev ved-
taget i april 2012). Den indledende periode, hvor PNR-oplysninger kunne
opbevares umaskeret, blev således i den generelle indstilling forlænget fra
30 dage til 2 år, jf. nærmere herom i pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger. Det blev endvidere muligt for de enkelte medlemsstater at
beslutte, at interne EU-flyvninger skulle være omfattet af den regulering,
som medlemsstaterne indfører.
Datatilsynet
oplyser, at tilsynet forventer blive hørt forud for udstedelse af
bekendtgørelser, som nævnt i forslaget.
Dansk Luftfart og DI
opfordrer til, at de involveres i indholdet af be-
kendtgørelser.
16
L 23 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
De bekendtgørelser, der med lovforslaget lægges op til vil skulle udstedes,
vil forinden blive sendt i høring hos bl.a. Datatilsynet, Dansk Luftfart og
DI.
III. Lovforslaget i forhold til det lovudkast, der blev sendt i høring den
10. april 2015
Det fremsatte lovforslag adskiller sig på følgende punkter fra det lovud-
kast, der blev sendt i høring den 10. april 2015:
a)
Ordet ”fly” er ændret til ordet ”luftfartøjer” i lovteksten.
Ændringen er foretaget for at bringe lovforslaget i overensstemmelse
med terminologien i luftfartsloven og toldloven. Tilsvarende ændringer
er foretaget i lovforslagets bemærkninger.
b)
Lovforslagets § 3 er affattet således, at justitsministeren nu administra-
tivt fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Der henvises til pkt. 4.4.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger og
bemærkningerne til lovforslagets § 3.
c)
Der er i bemærkningerne til lovforslaget en præcisering i forhold til,
hvilke typer oplysninger der kan overføres til SKAT, jf. pkt. 4.4.2 og
4.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Om disse præciserin-
ger henvises i øvrigt til pkt. 3.2 ovenfor.
d)
Der er endvidere foretaget en udbygning af lovforslagets bemærknin-
ger om forholdet til persondataloven, informationssikkerhed mv., jf.
pkt. 4.4.5 og 4.4.9. Om disse udbygninger af lovforslagets bemærknin-
ger henvises i øvrigt til pkt. 3.1 og 3.4 ovenfor.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig og korrekturmæssig ka-
rakter.
17