Retsudvalget 2015-16
L 22 Bilag 1
Offentligt
1553276_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. oktober 2015
Procesretskontoret
Bjarke Gano
2015-4000-0187
1729933
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
vedrørende
udkast til lov om ændring af retsplejeloven, lov om Domstolsstyrelsen
og lov om retsafgifter (Digitalisering af retsprocessen i borgerlige sa-
ger, oprettelse af en domsdatabase, mv.)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været i en generel høring i perioden fra den 24.
august 2015 til den 21. september 2015. Udkastet er den 16.-17. september
2015 sendt til en række høringsparter, som ved en fejl ikke havde modta-
get høringen i forbindelse med den generelle høring, med en høringsfrist til
den 1. oktober 2015. Høringen har omfattet følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtli-
ge byretter, Tinglysningsretten, Procesbevillingsnævnet, Domstolsstyrel-
sen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK
Landsklubben Danmarks Domstole, Domstolenes Tjenestemandsforening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, ADIPA, Advokatrådet, Akademikernes Cen-
tralorganisation, Danmarks Jurist- og Økonomforbund, Dansk Journalist-
forbund, Danske Advokater, Danske Medier, Danske Regioner, Danske
Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd, Danmarks Rederifor-
ening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendoms-
mæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk InkassoBran-
cheforening, Dansk Pantebrevsforening, Danske Speditører, Voldgiftsinsti-
tuttet, Fagligt Fælles Forbund 3F, Finansrådet, Finans og Leasing, FOA –
Fag og Arbejde, Forbrugerrådet, Forbrugerombudsmanden, Forenede Dan-
ske Motorejere (FDM), Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forsikring
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
& Pension, FSR – danske revisorer, HK/Danmark, HK/kommunal, Hånd-
værksrådet, Institut for Menneskerettigheder, Kuratorforeningen, Køben-
havns Retshjælp, Københavns Universitet, Landsforeningen af Forsvars-
advokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Dansk Retspolitisk Forening, Syddansk Universitet,
TEKNIQ - Installatørernes Organisation, Voldgiftsnævnet for Bygge- og
Anlægsvirksomhed, Aalborg Universitet, Aarhus Retshjælp, Aarhus Uni-
versitet, Børn og Familier, Børnesagens Fællesråd, Børne- og kulturchef-
foreningen, Børns Vilkår, Børnerådet, Dansk Børne- og Ungdomspsykia-
trisk Selskab, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Psykologforening, Fa-
bu, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, ForældreLANDSforeningen (FBU), Kristelig Forening til Bi-
stand for Børn og Unge, Landsforeningen Bopam, LOS – De private socia-
le tilbud, Landsforeningen af Socialpædagoger, Plejefamiliernes Landsfor-
ening, Red Barnet, Socialpædagogernes Landsforbund, Danske Insolvens-
advokater, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsadvo-
kater, Kommunernes Landsforening, Politiforbundet i Danmark, Politidi-
rektørforeningen, Datatilsynet, Dansk Kredit Råd, Dansk Told & Skatte-
forbund, Dansk IT, Danske Arveretsadvokater, Danske Familieadvokater,
Danske Bedemænd, Ejendomsforeningen Danmark, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, Foreningen Danske Inkassoadvokater, FDHI – For-
eningen for Dansk Internet Handel, Grundejernes Landsorganisation, Han-
delshøjskolen i København, Handelshøjskolen i Århus, HK Politiet, IT-
Branchen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kriminal-
forsorgsforeningen, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægel-
se, Kvinderådet, Landbrug og Fødevarer, Lejernes Landsorganisation,
Lønmodtagerens Garantifond, Rådet for Digital Sikkerhed, Teknologisk
institut, TR Kollegiet Kriminalforsorgen, Ældre Sagen, Danske Boligad-
vokater, Danske Medier, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægti-
ge, Amnesty International, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Copenha-
gen Business School, Frederiksberg Kommune, FTF, Københavns Kom-
mune, Foreningen af beskikkede advokater og Landsforeningen af For-
svarsadvokater.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:
Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten,
Tinglysningsretten, Procesbevillingsnævnet, Den Danske Dommerfor-
ening, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Advokatrådet, Børnesa-
gens Fællesråd, Danmarks Rederiforening, Dansk Byggeri, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Journalistforbund, Danske Advo-
2
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
kater, Danske Handicaporganisationer, Danske Medier, Datatilsynet, De-
partementet for Natur, Miljø og Justitsområdet i Grønland, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FOA – Fag og Arbejde, Forbruger-
ombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Offentlige Anklage-
re, Forhandlingsfællesskabet, FTF, Håndværksrådet, Institut for Menne-
skerettigheder, Kommunernes Landsforening, Københavns Retshjælp,
LOS – De private sociale tilbud, Politiforbundet, Realkreditforeningen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet, TEKNIQ - Installatø-
rernes Organisation, Voldgiftsinstituttet og Ældre Sagen.
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført med
kursiv.
2. Høringssvarene
2.1. Generelt
Østre Landsret, Vestre Landsret, HK Landsklubben Danmarks Dom-
stole, Børnesagens Fællesråd, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
FOA – Fag og Arbejde, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af Offentlige Anklagere, FTF, KL, Københavns
Retshjælp, LOS - De private sociale tilbud, Syddansk Universitet,
Rigsadvokaten, Politiforbundet og Rigspolitiet
har ingen bemærkninger
til lovudkastet.
Danske Advokater, Dansk Byggeri, Forhandlingsfællesskabet, Dansk
IT og Finansrådet
er overordnet set positivt indstillet overfor lovforsla-
get.
Dansk Erhverv
kan tilslutte sig initiativet.
Danmarks Rederiforening
er overordnet set positivt indstillet overfor
lovforslaget om en digital sagsportal.
Danske Medier, Dansk Journalistforbund, Realkreditfonden og Insti-
tut for Menneskerettigheder
udtrykker stor tilfredshed med, at imple-
menteringen af en offentlig digital domsdatabase er igangsat.
Advokatrådet
støtter generelt en digitalisering af retsprocessen. Ud fra en
retssikkerhedsmæssig betragtning er det dog helt afgørende, at de ressour-
3
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
cer, der forventes at blive frigjort ved en digitalisering af retsprocessen,
forbliver i domstolssystemet. Endvidere støttes oprettelsen af en domsda-
tabase.
Departement for Natur, Miljø og Justitsområdet i Grønland
har ingen
bemærkninger til lovudkastet, men opfordrer til, at Grønland tænkes ind i
projekter som disse.
Den Danske Dommerforening
understreger vigtigheden af, at der frem-
over sikres en tilstrækkelig særskilt bevilling til domsdatabasen, idet dom-
stolenes almindelige driftsbevilling ikke kan rumme udgifterne til driften
af en domsdatabase.
Procesbevillingsnævnet
kan overordnet tilslutte sig lovforslaget og inten-
tionerne med digitalisering af retsprocessen. Procesbevillingsnævnet har
ikke bemærkninger til reglerne om etablering af en domsdatabase.
2.2. Bemærkninger til lovforslagets enkelte dele
2.2.1. Domstolenes sagsportal
2.2.1.1. Udvikling af en sagsportal samt hjælp og vejledning til bru-
gerne af sagsportalen
Ældre Sagen
bemærker, at det er helt afgørende, at et digitalt system, som
den påtænkte sagsportal, er tilgængeligt og brugervenligt, så det kan an-
vendes både af professionelle og privatpersoner. Pilotperioden, hvor sy-
stemet tages gradvist i brug, er derfor en god idé, særligt hvis de erfarin-
ger, der gøres i denne periode med hensyn til f.eks. systemets brugerven-
lighed, bruges konstruktivt til at gøre systemet endnu mere brugervenligt,
og at der indhentes erfaringer med, om der gives tilstrækkelig hjælp og
vejledning til dem, der henvender sig for at få hjælp til at bruge systemet
eller ønsker en fritagelse for at anvende sagsportalen. Sagsportalen forud-
sætter anvendelse af personnummer og NemID, men i relation til, at en
part lader sig repræsentere ved en anden person, må det forudsætte, at der i
den tekniske løsning er mulighed for at lade sig repræsentere på en anden
måde end ved at bruge eget NemID, ligesom der bør gives god vejledning
om muligheden for at blive fritaget, få hjælp af rettens personale til at bru-
ge sagsportalen eller lade sig repræsentere.
4
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Danske Handicaporganisationer
anfører, at det er afgørende, at den på-
tænkte sagsportal er tilgængelig for mennesker med handicap og lever op
til standarder og retningslinjer for tilgængelighed for mennesker med han-
dicap. Mange mennesker med handicap får således nye muligheder ved di-
gital kommunikation, og de må ikke tvinges over i den gruppe af personer,
der er nødt til at få hjælp, fordi den digitale løsning ikke er tilgængelig.
Samtidig er der nogle grupper af mennesker med handicap, der har pro-
blemer med at få adgang til NemID på grund af manglende tilgængelighed,
og det er derfor vigtigt i forbindelse med tiltag til digitalisering af kommu-
nikationen med det offentlige, at denne problemstilling bliver løst. Nogle
personer vil imidlertid ikke kunne være ”digitale”, heriblandt findes også
mennesker med handicap, som skal kunne fritages fra at bruge den digitale
sagsportal og som skal tilbydes alternative løsninger og hjælp. Når hjælp
tilbydes, skal personer med denne opgave have en grundlæggende intro-
duktion til, hvordan de skal forholde sig til de problemstillinger, der op-
står, når mennesker med handicap enten skal være digitale eller tilbydes
andre muligheder.
Institut for Menneskerettigheder
bemærker, at kravet om digital selvbe-
tjening kan være forbundet med store vanskeligheder for en del af de bor-
gere, der har særlige behov, sprogvanskeligheder mv. Dette gælder f.eks.
personer med etnisk minoritetsbaggrund, som har kort opholdstid i Dan-
mark bag sig, og som endnu mangler de sproglige forudsætninger, eller
personer med begrænset erfaring og kendskab til IT. En løsning på de digi-
tale udfordringer for disse borgere kan ikke kun bestå i dispensation fra
kravet om anvendelse af domstolenes sagsportal, men bør også indebære
opsøgende vejledning og hjælp, herunder den fornødne tolkning.
Dansk IT
skønner det nødvendigt, at sagsportalen i første omgang kun
vedrører borgerlige sager. Oplevelsen af en moderne og velfungerende of-
fentlig sektor, som man kan have tillid til – ved brug for NemID – har stor
betydning for den videre digitalisering. Muligheden for betaling af retsaf-
gifter online er også positivt. Dette forudsætter dog, at borgerne finder por-
talen brugervenlig, tilgængelig og driftsstabil.
Advokatrådet
bemærker, at det er vigtigt, at domstolene yder en omfangs-
rig og forståelig vejledning til de borgere, der har brug for det, herunder
dem, som konkret ikke kan fritages for anvendelse af sagsportalen.
Danske Advokater
anfører, at der i forbindelse med implementeringen af
sagsbehandlingsportalen er behov for, at der fra retternes side gøres en
5
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
særlig informationsindsats. Endvidere bør retterne ved administrationen af
retsplejeloves § 349, stk. 2, om afhjælpning af mangelfulde stævninger og-
så i forhold til advokater tage højde for den omstillingsproces, der vil fore-
gå, mens systemet endnu ikke er implementeret i hele landet.
Højesteret
bemærker, at det med lovforslaget forventes, at retterne yder
den nødvendige hjælp og vejledning, og at retterne skal give borgere mu-
lighed for at tilgå deres sager fra en computer i retsbygningen og for at få
deres dokumenter scannet og indlæst på sagen. Højesteret anfører, at par-
terne i stort set alle de sager ved Højesteret, som er omfattet af lovudka-
stet, er repræsenteret ved advokat. På den baggrund bør det fremgå af be-
mærkningerne til lovforslaget, at der i Højesteret ikke skal opstilles com-
puter og scanner til brugerne, og at Højesteret alene vejleder telefonisk.
Det foreslås med lovforslaget, at rettens brugere i borgerlige sager frem-
over udelukkende skal kommunikere digitalt med retten om konkrete sager
via den digitale sagsportal, som skal oprettes af Domstolsstyrelsen.
Sagsportalen tages i brug gradvist således, at der i en pilotperiode, som
løber fra lovens ikrafttræden, alene vil blive stillet krav til brugerne om
digital sagsbehandling ved Retten i Horsens og Vestre Landsret. Efter
denne pilotperiode vil sagsbehandlingssystemet i løbet af nogle måneder
blive taget i brug ved landets øvrige domstole. Det forventes, at alle lan-
dets domstole omkring den 1. januar 2017 vil være i stand til digitalt at
behandle de borgerlige sager, der er omfattet af lovforslaget.
Pilotperioden har bl.a. til formål at løse visse tekniske udfordringer, som
eventuelt måtte opstå i forløbet fra pilotperiodens begyndelse indtil den
fulde udbredelse af sagsportalen til hele landet. Pilotperioden vil dog også
kunne bruges til at høste praktiske erfaringer i forbindelse med anvendel-
sen af sagsportalen og implementere eventuelle forbedringer eller vejled-
ninger.
Domstolene skal yde hjælp og vejledning til de borgere, som ikke kan eller
har vanskeligheder ved at bruge domstolenes sagsportal. Det forudsættes,
at Domstolsstyrelsen sikrer, at domstolenes sagsportal er brugervenlig og
tilgængelig, så stadigt flere borgere kan anvende og blive fortrolige med
den. I relation til portalens brugervenlighed skal der således også tages
hensyn til personer med særlige behov, herunder bl.a. mennesker med
handicap, hvor de standarder og retningslinjer for tilgængelighed for
mennesker med handicap, der måtte foreligge, skal inddrages.
6
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Hvor den hjælp og vejledning, kontorpersonalet ved retterne i dag yder, i
høj grad tager sigte på at gøre borgeren i stand til at udfylde en svar-
skriftsblanket eller at informere borgeren om sagens gang, vil borgeren
fremtidigt endvidere have behov for hjælp og vejledning til at anvende
domstolenes sagsportal og vejledning om reglerne om fritagelse fra at an-
vende sagsportalen. Der forventes at blive behov for, at retterne giver
borgeren mulighed for at tilgå sagen fra en computer i retsbygningen og
for at få sine dokumenter scannet og indlæst på sagen, og at retterne i den
forbindelse yder den nødvendige hjælp og vejledning.
På den måde bliver også de mindre it-kyndige borgere efterhånden mere
digitalt selvhjulpne. Hjælp til digital selvbetjening ligger i forlængelse af
den almindelige vejledningsopgave over for borgerne, som domstolene i
forvejen varetager.
I lyset af bemærkningerne i Højesterets høringssvar om, at parterne i stort
set alle de sager ved Højesteret, som er omfattet af lovudkastet, er repræ-
senteret ved advokat, finder Justitsministeriet ikke, at der må forventes at
være behov for at opstille computer og scanner i Højesteret til at tilgå
sagsportalen. Justitsministeriet har derfor præciseret i lovforslagets be-
mærkninger til § 1, nr. 5, og de almindelige bemærkninger, afsnit 4.2.1, at
der ikke kan forventes at blive behov for, at der opstilles en computer og
scanner i Højesteret til at tilgå sagsportalen. Vejledningsopgaven i forhold
til Højesterets brugere kan i stedet varetages på baggrund af telefoniske
eller personlige henvendelser i åbningstiden eller henvendelser ved brug
af digital kommunikation. I de forventeligt meget få tilfælde, hvor der måt-
te være behov for at tilgå sagsportalen på en computer, der er opstillet i
retten, vedrørende en sag, der behandles i Højesteret, vil dette kunne ske i
en byret mv., hvor dokumenter vil kunne indscannes.
Det forudsættes endvidere i lovforslaget, at Domstolsstyrelsen vil udarbej-
de vejledninger, som tager sigte på at gøre borgerne bedre i stand til at
anvende domstolenes sagsportal. Disse vejledninger vil være tilgængelige
for enhver over internettet, og når borgeren er logget på sagsportalen, vil
der være adgang til vejledning om, hvordan man skal gå frem. Hvis denne
vejledning ikke er tilstrækkelig, kan borgeren ringe til retten og få hjælp
fra en medarbejder til at udfylde sine oplysninger, ligesom borgeren kan
kommunikere digitalt med retten om at anvende portalen.
7
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
I løbet af pilotperioden kan det blive nødvendigt at give vejledning om
sagsportalen til virksomheder og professionelle repræsentanter, selv om
det normalt må forudsættes, at de er bekendt med pligten til at anvende
sagsportalen. Indtil sagsportalen er implementeret i hele landet kan det
derfor efter omstændighederne også være nødvendigt i videre omfang at
meddele en frist til afhjælpning efter retsplejelovens § 349, stk. 2, hvis en
stævning ved en fejl indgives uden anvendelse af sagsportalen. Efter at
sagsportalen er implementeret i hele landet, bør det dog normalt ikke føre
til, at retten giver en frist til at anlægge sagen på sagsportalen, hvis virk-
somheder eller en sagsøger, der er repræsenteret af en professionel parts-
repræsentant, undlader at benytte sagsportalen.
Brug af sagsportalen vil på nuværende tidspunkt forudsætte anvendelse af
et personnummer og NemID. Adgangen til at få udstedt NemID er ikke re-
guleret i dette lovforslag, men ifølge de gældende regler er det en forud-
sætning for at få udstedt NemID, at borgeren er fyldt 15 år, at borgeren
har et dansk personnummer, og at borgeren kan legitimere sig fyldestgø-
rende. Hvis en borger ikke har mulighed for at få NemID, og den pågæl-
dende ikke kan eller bør lade sig repræsentere af en anden, bør borgeren
fritages fra at anvende sagsportalen. I forbindelse med indretningen af
sagsportalen vil der blive taget højde for, at parter mv. kan lade sig re-
præsentere af andre, herunder f.eks. advokater.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5 og 16,
og afsnit 4.2, 4.2.1 og 4.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.2.1.2. Tilfælde, hvor sagsportalen ikke skal anvendes
Ældre Sagen
finder det positivt, at der i lovforslaget tages højde for, at
der for nogle borgere, for hvem det ikke er muligt at kommunikere digitalt,
er mulighed for at blive fritaget for at anvende sagsportalen. Der lægges
med lovforslaget dog ikke op til, at det skal være muligt med en generel
fritagelse, således at hvis den pågældende er fritaget for at anvende digital
post, skal vedkommende også have mulighed for at varetage øvrig kom-
munikation med det offentlige på en anden måde en digitalt. Dog er det
positivt, at en fritagelse fra digital post er en faktor, der kan tale for en fri-
tagelse for at bruge sagsportalen, og at vurderingen om fritagelse skal ske
ud fra borgerens egen beskrivelse af sit funktionsniveau.
Dansk IT
vurderer, at det er nødvendigt, at personer i visse tilfælde frihol-
des fra at benytte digital post mv., men det står ikke helt klart, under hvilke
8
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
særlige forhold dette kan anses for nødvendigt. Fritagelsesadgangen bør
administreres ensartet, og det anbefales, at personer, som er fritaget fra di-
gital post, automatisk fritages for at skulle anvende sagsportalen, således at
borgere ikke flere gange skal anmode om fritagelse.
Advokatrådet
anfører, at der bør sikres en lempelig administration af ret-
tens mulighed for fritagelse fra at anvende sagsportalen. Det er afgørende,
at ingen afskæres fra adgang til domstolene, og det må derfor være påkræ-
vet, at der sker en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, navnlig i for-
hold til selvmødere. Det er desuden nødvendigt, at der sikres en lempelig
administration af adgangen til, at rettens sager i en nærmere afgrænset pe-
riode ikke skal behandles på sagsportalen, hvor det er afgørende, at det vil
være muligt at indsende og modtage processkrifter mv. i samme omfang
som normalt i forbindelse med systemnedbrud.
Danske Advokater
bemærker, at det ikke er hensigtsmæssigt, at retten i
den enkelte sag kan pålægge andre parter at sende processkrifter mv. til en
part, som er fritaget fra at anvende domstolenes sagsportal. Det vil navnlig
for advokater, som ofte på samme tid behandler flere retssager og ved flere
retter, være uhensigtsmæssigt, hvis det i nogle af sagerne er retten, som
skal sende processkrifter mv. til den part, som er fritaget for at anvende
domstolenes sagsportal, mens det i andre sager vil være parterne, som skal
sende processkrifter mv. til den pågældende part.
Voldgiftsinstituttet
anfører, at domstolene varetager en række funktioner i
forhold til voldgiftsprocessen og voldgiftsrettens afgørelser. I internationa-
le voldgiftssager, der foregår i Danmark, medvirker ofte partsrepræsentan-
ter, som ikke har nogen tilknytning til Danmark (eller EU), og der bør i så-
danne sager, som indbringes for de danske domstole, ikke stilles krav om
anvendelse af den digitale sagsportal, idet de pågældende partsrepræsen-
tanter sædvanligvis ikke har mulighed for at tilgå portalen. Der opfordres
til, at dette omtales i lovforslagets bemærkninger.
Det vil med lovforslaget også i fremtiden være muligt for parter mv., som
selv med hjælp og vejledning fra retten vil være i en situation, hvor det ik-
ke vil være muligt for dem at anvende en digital selvbetjeningsportal, at få
betjening på anden vis. De pågældende parter mv. vil om nødvendigt få
mulighed for at indlevere processkrifter, oplysninger og bilag på en anden
måde end digitalt. Kravene om anvendelse af sagsportalen må således ikke
indebære, at parter, der enten ikke kan eller må forventes ikke at kunne
9
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
benytte domstolenes sagsportal, afskæres fra at kunne varetage deres inte-
resser under en retssag.
Det foreslås, at når der konkret foreligger særlige forhold, der indebærer,
at parten mv. ikke vil kunne anvende domstolenes sagsportal, skal retten
undtage vedkommende fra anvendelse af sagsportalen, jf. lovforslagets §
1, nr. 5. Den pågældende kan således i stedet indlevere processkrifter, bi-
lag mv. i papirudgave eller på e-mail.
Muligheden for at blive fritaget fra at anvende domstolenes sagsportal
skal imødekomme borgere med særlige behov. Fritagelse fra at anvende
sagsportalen skal ske, hvis borgeren ikke kan forventes at være i stand til
at føre sin sag på sagsportalen. Der kan for eksempel være tale om borge-
re med særlige handikap, såvel kognitiv som fysisk funktionsnedsættelse og
demens. Borgere med særlige behov kan også være borgere, der mangler
digitale kompetencer, visse socialt udsatte borgere, borgere med psykiske
lidelser, hjemløse, borgere med sprogvanskeligheder mv. Det kan indgå i
vurderingen af, om en borger kan fritages, om den pågældende kan lade
sig repræsentere af nogen, som efter fuldmagt kan føre sagen for vedkom-
mende. Særlige forhold kan også foreligge, hvor en borger er afskåret fra
adgang til en computer, eksempelvis på grund af fængsling eller instituti-
onsanbringelse.
Er borgeren i forvejen undtaget fra kravet om digital post fra det offentli-
ge, vil dette være en omstændighed, som kan være med til at sandsynliggø-
re, at borgeren ikke kan anvende domstolenes sagsportal. Det vil imidler-
tid fortsat være en konkret vurdering, om borgeren kan føre sin sag på
sagsportalen, og betingelserne for fritagelse fra digital post er ikke sam-
menfaldende med vurderingen af, om borgeren kan føre sin sag digitalt.
Fritagelse fra at anvende digital post kan som følge af dette ikke automa-
tisk medføre, at den pågældende ikke skal anvende sagsportalen.
Det forventes, at alle professionelle repræsentanter, som f.eks. advokater,
inkassoselskaber mv., vil være i stand til at anvende domstolenes sagspor-
tal. Det forventes ligeledes, at virksomheder, som fører sag ved domstole-
ne, vil være i stand til at anvende portalen eller lade sig repræsentere af
en, som kan anvende portalen. Professionelle parter og aktører forventes
derfor ikke at kunne opfylde betingelserne for at blive fritaget fra kravet
om digitalisering, medmindre de er hjemmehørende i udlandet, eller andre
ganske særlige forhold gør sig gældende.
10
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Retten skal sikre, at den, som er fritaget fra at anvende domstolenes
sagsportal, modtager modpartens processkrifter, bilag og øvrig relevant
korrespondance i papirform. Retten har derfor som udgangspunkt pligt til
at sende sådanne meddelelser, processkrifter og dokumenter til den på-
gældende.
Retten skal dog kunne pålægge andre parter at sende deres processkrifter
og dokumenter i papirform til den, der er fritaget fra at anvende sagspor-
talen. Det foreslås, at en part således ligesom i dag i de nævnte tilfælde
skal sende kopi af sit processkrift og bilag til modparten. Under hensyn til
modpartens særlige forhold skal dette dog ske på papir.
Retten kan endvidere i helt ekstraordinære situationer beslutte, at en kon-
kret sag ikke skal anlægges eller behandles på domstolenes sagsportal.
Denne del af bestemmelsen forudsættes anvendt i ganske ekstraordinære
situationer, navnlig hvor hensynet til statens sikkerhed eller personers liv
eller helbred tilsiger det, eller hvor domstolenes sagsportal i øvrigt ikke er
egnet til at håndtere en bestemt sag.
Endvidere kan retten undtagelsesvis bestemme, at et eller flere dokumenter
ikke skal indlæses digitalt. Dette forudsættes anvendt i de situationer, hvor
hensynet til statens sikkerhed eller hensynet til personers liv eller helbred
tilsiger det, eller hvor rettens sagsportal ikke er egnet til at håndtere en
bestemt situation. Bestemmelsen kan endvidere anvendes i de situationer,
hvor domstolenes sagsportal ikke er egnet til at håndtere dokumenter af en
bestemt type, f.eks. fordi de har et format, som ikke nemt lader sig overføre
til sagsportalen. Denne del af bestemmelsen forudsættes endvidere an-
vendt, hvor arbejdet med at indscanne adskillige dokumenter, som ikke er
tilgængelige i digital form, ikke står mål med gevinsten ved at kunne tilgå
disse dokumenter digitalt, f.eks. i forbindelse med kære af sagsomkost-
ningsafgørelser eller oprejsningsbevillinger i sager, som ikke allerede be-
handles på sagsportalen. Sådanne beslutninger forventes navnlig at vedrø-
re den overgangsperiode, hvor ikke alle sager er overført til domstolenes
sagsportal.
En sag, der indbringes for domstolene i forbindelse med en voldgiftssag,
vil efter lovforslaget som udgangspunkt blive behandlet på domstolenes
sagsportal. I de tilfælde, hvor en eller flere parter ikke er hjemmehørende i
Danmark, og parterne ikke er repræsenteret ved en rettergangsfuldmæg-
tig, der kan anvende sagsportalen, kan retten imidlertid fritage parterne
fra at skulle anvende sagsportalen. Parterne vil i så fald som hidtil kunne
11
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
indgive processkrifter og bilag på papir eller anden måde. Retten gør her-
efter processkriftet, bilag mv. tilgængelige på domstolenes sagsportal, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6.
Hvis systemet af tekniske årsager i en periode ikke kan håndtere rettens
sager eller visse af sagerne, kan retspræsidenten beslutte, at sagerne ikke
skal behandles på portalen i en begrænset periode, indtil de tekniske pro-
blemer er løst. Bestemmelsen vedrører den situation, hvor embedets sager
eller visse af disse som følge af helt særlige tekniske vanskeligheder, ek-
sempelvis systemnedbrud, ikke kan behandles på domstolenes sagsportal.
Når forhindringen for at behandle sagerne på sagsportalen ikke længere
består, skal sagerne atter behandles på sagsportalen. Det påhviler da ret-
ten at digitalisere sagerne.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5 og 6,
og afsnit 4.2.2 og 4.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
2.2.1.3. Appelbegrænsning
Procesbevillingsnævnet
anfører, at lovforslaget indeholder to nye regler
om appelbegrænsning, hvoraf følger, at en afgørelse om fritagelse fra at
anvende sagsportalen eller afslag herpå samt hvorvidt en sag, der er anlagt
før lovens ikrafttræden eller behandles efter de gældende regler, fremover
skal behandles på sagsportalen, ikke uden Procesbevillingsnævnets tilla-
delse kan indbringes for højere ret. Afgørelse herom kan træffes både før
og efter sagens anlæg. Når det er angivet i lovteksten, at appel kræver Pro-
cesbevillingsnævnets tilladelse, bør bestemmelser om appelbegrænsning i
selve lovteksten formuleres i tråd med de øvrige hjemler for Procesbevil-
lingsnævnets kompetence, således at kriterier for meddelelse af tilladelse
og ansøgningsfrist er angivet i ordlyden. Henvisningen i bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 5, forekommer desuden ikke være den korrekte el-
ler tilstrækkelige hjemmel. Det bør desuden præciseres, at Procesbevil-
lingsnævnets tilladelse både kræves i forhold til afgørelser om fritagelse og
nægtelse af fritagelse. Der bør endvidere iværksættes tiltag med henblik på
at sikre Procesbevillingsnævnet elektronisk adgang til at modtage akter og
alle øvrige relevante data og oplysninger til brug for behandlinger af an-
søgninger om appeltilladelse.
Det følger af § 148 a, stk. 4, i lovforslagets § 1, nr. 5, at retten kan beslut-
te, at en part, skønsmand mv. fritages fra at anvende domstolenes sagspor-
12
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
tal, hvis retten vurderer, at der foreligger særlige forhold, som gør, at den
pågældende ikke må forventes at kunne anvende domstolenes sagsportal.
Rettens beslutning kan ikke uden Procesbevillingsnævnets tilladelse ind-
bringes for højere ret.
Det følger endvidere af lovforslagets § 5, stk. 6, at retten kan beslutte, at
en sag, som er anlagt før lovens ikrafttræden eller behandles efter de hidtil
gældende regler, skal behandles efter reglerne i lovforslaget. Beslutningen
kan ikke uden Procesbevillingsnævnets tilladelse indbringes for højere ret.
Justitsministeriet har som følge af bemærkningerne i Procesbevillings-
nævnets høringssvar til den foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 5, og § 5, stk.
6, indskrevet de relevante kriterier for, at Procesbevillingsnævnet kan give
tilladelse til at kære en afgørelse efter lovforslagets § 1, nr. 5, om fritagel-
se fra at anvende domstolenes sagsportal eller nægtelse heraf, og rettens
beslutning efter lovforslagets § 5, stk. 6. Kriterierne svarer med de fornød-
ne tilpasninger til dem, der er angivet i retsplejelovens § 389 a, stk. 1.
Det foreslås således, at Procesbevillingsnævnet kan meddele tilladelse til,
at de pågældende afgørelser kan kæres, hvis anmodning er indgivet til
nævnet inden 2 uger efter at afgørelsen er truffet, hvilket svarer til den
frist, der gælder efter retsplejelovens § 389 a, stk. 2, og såfremt afgørelsen
angår spørgsmål af væsentlig betydning for sagens forløb eller af afgøren-
de betydning for ansøgeren, og der i øvrigt er anledning til at lade afgø-
relsen prøve af en højere ret.
Det forudsættes således, at der udover en vurdering af afgørelsens karak-
ter (dvs. dens betydning for sagens forløb eller for ansøgeren) navnlig fo-
retages en vurdering af selve afgørelsen, herunder af resultatet. Vurderin-
gen af betydningen for sagens forløb i relation til lovforslagets § 1, nr. 5,
indebærer også en vurdering af det forløb, en sag må forventes at få, så-
fremt sagen endnu ikke er indgivet eller anlagt.
Lovforslaget omfatter ikke Procesbevillingsnævnet, og der er ikke med lov-
forslaget tilsigtet nogen ændring i forhold til Procesbevillingsnævnets ad-
gang til sagens akter mv. Spørgsmålet om, hvorledes Procesbevillings-
nævnet fremover skal have adgang til sagens akter mv. i forbindelse med
Procesbevillingsnævnets behandling af ansøgninger i borgerlige sager,
der behandles på sagsportalen, skal drøftes med domstolene, herunder
Domstolsstyrelsen. Justitsministeriet har på den baggrund sendt Proces-
bevillingsnævnets høringssvar til Domstolsstyrelsen.
13
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5, og § 5,
stk. 6.
2.2.1.4. Sager, der er omfattet af krav om behandling på sagsportalen
Højesteret
anfører, at det følger af bemærkningerne til lovforslaget, at
Den Særlige Klageret ikke er omfattet af den obligatoriske anvendelse af
sagsportalen, men at der ikke er taget udtrykkelig stilling til, om appelsa-
ger vedrørende afgørelser i dommerklagesager fra Den Særlige Klageret
skal behandles i sagsportalen eller som hidtil i papirform, hvilket bør
fremgå af lovforslaget.
Tinglysningsretten
anfører, at Det Digitale Tinglysningssystem i dag in-
deholder mulighed for digital kære af Tinglysningsrettens afgørelser, hvor-
for bemyndigelsen i lovforslagets § 1, nr. 5, til at behandle sådanne på
domstolenes sagsportal er uhensigtsmæssigt. Det bør overlades til et in-
ternt anliggende mellem Domstolsstyrelsen og Tinglysningsretten om det
vil være hensigtsmæssigt at udvikle en funktionalitet til udveksling af op-
lysningerne systemerne imellem. En sådan funktionalitet findes allerede i
dag i forbindelse med de afgørelser i foged- og skifteretterne, der skal ting-
lyses efter tinglysningslovens § 13. Tinglysningsretten foreslår i øvrigt, at
Justitsministeriet med hjemmel i tinglysningslovens § 13, stk. 2, benytter
anledningen til at udvide de afgørelser, hvor domstolene skal foretage ting-
lysning, til også at omfatte afgørelser, hvor domstolene har truffet beslut-
ning om, at afgørelsen kan eller skal tinglyses.
Håndværksrådet
foreslår, såfremt sagsportalen kan rumme det, at der
indtænkes en sammenhæng i forhold til de sager, hvor domstolene henvi-
ser en sag til et ankenævn, således at ikke blot domstolenes henvisning vil
fremgå af portalen, men også forløbet til og fra det relevante ankenævn, så
man på den måde kan følge en sag til ende, herunder se, hvorvidt en sag
faktisk bliver indbragt for ankenævnet.
Advokatrådet
bemærker, at en digitalisering af retsprocessen ikke bør gø-
re retsprocessen mere administrativt byrdefuld for de andre brugere af
domstolene end for domstolene selv. En øget administrativ byrde på sær-
ligt advokatsektoren vil medføre sagsomkostninger, og derfor er det ud fra
en retssikkerhedsmæssig betragtning vigtigt, at sagsportalen ikke er mere
administrativt byrdefuldt (tidskrævende) end det nuværende system. Så-
fremt systemet bliver udformet komplekst, for at kunne favne stort set
14
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
samtlige sagstyper, vil det derfor være bedre, hvis systemet ikke omfatter
de mere sjældne og nicheprægede sagstyper.
Danske Advokater
bemærker, at det bør overvejes ved lov at gennemføre
regler om, at betalingspåkrav, kære af afgørelser, som træffes af
Tinglysningsretten og fogedretten, og kære af afgørelser, som træffes af
skifteretten i andre sager end de, der efter dødsboskiftelovens § 98, ægte-
fælleskiftelovens § 2, stk. 4, og konkurslovens § 243 behandles efter den
borgerlige retspleje, skal indleveres og behandles på domstolenes sagspor-
tal, og ikke som foreslået ved bekendtgørelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Formålet med lovforslaget er, at alle borgerlige retssager og sager om op-
tagelse af bevis vedrørende borgerlige krav anlægges og behandles på
sagsportalen. Dette indebærer, at alle borgerlige retssager fremover kun
behandles digitalt, og at sagerne hos retterne ikke længere eksisterer på
papir. Kravet om, at sagerne skal behandles på domstolenes sagsportal,
indebærer, at alle sagsskridt foregår på sagsportalen, herunder indleve-
ring af stævning, svarskrift, anke, kære, anmodning om genoptagelse, an-
søgning om tilladelse til at appellere en afgørelse efter den ordinære ap-
pelfrists udløb (oprejsningsbevilling), anmodning om ekstraordinær gen-
optagelse og anke og andre anmodninger til retten. Alle processkrifter og
dokumenter skal ligeledes indleveres på sagsportalen.
Ordningen omfatter alle borgerlige retssager omfattet af retsplejeloven og
dermed også sager om mindre krav efter retsplejelovens kapitel 39, afgø-
relser om forbud og påbud efter kapitel 40, sager om ægteskab eller for-
ældremyndighed efter kapitel 42, sager om faderskab og medmoderskab
efter kapitel 42 a, værgemålssager efter kapitel 43, sager om prøvelse af
administrativt bestemt frihedsberøvelse efter kapitel 43 a, sager om prø-
velse af adoption uden samtykke efter kapitel 43 b og sager om mortifika-
tion eller ejendomsdom efter kapitel 44. Bestemmelsen omfatter også sa-
ger, som efter anden lovgivning behandles som borgerlige retssager, eller
som i øvrigt behandles efter retsplejelovens regler om den borgerlige rets-
pleje, således eksempelvis også sager som behandles af boligretten, sager
efter straffuldbyrdelseslovens §§ 113 og 114, tvangsfjernelsessager efter
serviceloven og sager, som efter dødsboskiftelovens § 98, ægtefælleskifte-
lovens § 2, stk. 4, og konkurslovens § 243 behandles efter den borgerlige
retspleje. Sager om optagelse af bevis vedrørende borgerlige krav kan ek-
sempelvis være bevisoptagelse efter retsplejelovens § 343, udenlandsk be-
visoptagelse efter retsplejelovens § 347, anmodninger om pålæg efter rets-
15
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
plejelovens § 306, og anmodninger om edition og søforklaringer efter sø-
loven. Den bevissikring, der foretages af fogedretten, er ikke omfattet.
Målet med sagsbehandlingsportalen er at effektivisere behandlingen af sa-
ger i den borgerlige retspleje ved at sikre en bedre ressourceudnyttelse
samtidig med, at parterne og øvrige aktører i sagerne oplever en bedre
service. Det må forventes, at forslaget om sagsportalen får begrænsede
administrative konsekvenser for borgere og øvrige aktører. I en over-
gangsperiode må det endvidere forventes, at der skal bruges tid på at ind-
rette sig på de nye sagsgange.
Straffesager, fogedsager, tinglysningssager eller de skiftesager, som ikke
behandles efter den borgerlige retspleje, er ikke omfattet af forslaget. Kæ-
re af afgørelser, der træffes i disse sager, behandles derfor heller ikke på
domstolenes sagsportal. Ordningen omfatter endvidere ikke Den Særlige
Klageret eller Procesbevillingsnævnet. Henvendelser til Den Særlige Kla-
geret og ansøgninger til Procesbevillingsnævnet kan derfor ikke indleveres
over domstolenes sagsportal, men skal indleveres som hidtil.
Anke og kære af afgørelser vedrørende dommerklagesager fra Den Særli-
ge Klageret, som i medfør af retsplejelovens § 49, stk. 8, kan indbringes
for Højesteret, skal på tilsvarende måde ikke behandles på sagsportalen,
men skal indleveres og behandles som hidtil. Justitsministeriet har i an-
ledning af bemærkningerne i høringssvaret fra Højesteret præciseret dette
i lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 5.
Det er ikke formålet med lovforslaget, at sagsportalen vil skulle finde an-
vendelse, efter at en borgerlig sag er henvist fra domstolene til et klage-
eller ankenævn. Det således ikke hensigten med lovforslaget, at sagens for-
løb i et klage- eller ankenævn skal fremgå af sagsportalen.
Lovforslaget § 1, nr. 5, indeholder bl.a. en bemyndigelsesbestemmelse,
hvorefter justitsministeren kan fastsætte regler om, at betalingspåkrav, jf.
kapitel 44 a, kære af afgørelser, som træffes af Tinglysningsretten og fo-
gedretten og kære af afgørelser, som træffes af skifteretten i andre sager
end de, der efter dødsboskiftelovens § 98, ægtefælleskiftelovens § 2, stk. 4,
og konkurslovens § 243, behandles efter den borgerlige retspleje, skal ind-
leveres og behandles på domstolenes sagsportal.
Justitsministeriet finder, at den pågældende bemyndigelse er hensigtsmæs-
sig, således at enkelte af eller alle de nævnte sager kan overgå til behand-
16
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
ling på sagsportalen, når det tekniske og praktiske grundlag for at inddra-
ge disse sager på sagsportalen er til stede.
Kæresager fra Tinglysningsretten behandles som nævnt ikke på sagsporta-
len. Kæresagerne sendes i dag på papir fra Tinglysningsretten til Vestre
Landsret. Det er uhensigtsmæssigt, at disse sager skal modtages af Vestre
Landsret på papir uden mulighed for at blive behandlet på domstolenes
sagsportal. Når det tekniske og praktiske grundlag for at inddrage kære-
sager fra Tinglysningsretten foreligger, vil det derfor være hensigtsmæs-
sigt, at der kan fastsættes regler om, at disse sager skal behandles på dom-
stolenes sagsportal. Det betyder dog ikke, at sagerne ikke skal kunne kæ-
res i Tinglysningssystemet, ligesom det ikke udelukker, at der i givet fald
kan implementeres en snitfladeløsning, hvor oplysningerne fra tinglys-
ningssystemet kan overføres til domstolenes sagsportal.
For så vidt angår bemærkningerne i Tinglysningsrettens høringssvar om,
at det i øvrigt kan overvejes med hjemmel i tinglysningslovens § 13, stk. 2,
at udvide de afgørelser, hvor domstolene skal foretage tinglysning, til også
at omfatte afgørelser, hvor domstolene har truffet beslutning om, at afgø-
relsen kan eller skal tinglyses, skal Justitsministeriet bemærke, at dette
spørgsmål ikke angår oprettelse af en sagsportal, og det derfor ikke har
været overvejet i forbindelse med dette lovforslag. Justitsministeriet fore-
tager løbende en vurdering af, hvorvidt der skal foretages ændringer i
tinglysningsloven, og det af Tinglysningsretten rejste spørgsmål vil even-
tuelt kunne indgå i fremtidige overvejelser om ændringer af tinglysnings-
loven, som i øvrigt ikke foreslås ændret med dette lovforslag.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5, og af-
snit 7 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
2.2.1.5. Sø- og Handelsrettens kompetence
Sø- og Handelsretten
anfører, at det er en forudsætning, at sagsøgere i ci-
vile sager og forbudssager som det første egentlige sagsskridt ved sagsan-
læg får lejlighed til at vælge mellem den stedligt kompetente byret og Sø-
og Handelsretten i de sager, hvor Sø- og Handelsretten har saglig kompe-
tence. Retsplejelovens systematik forudsætter således, at en sagsøger som
det første forholder sig til den saglige kompetence. I sager, hvor såvel Sø-
og Handelsretten og byretterne har saglig kompetence, er Sø- og Handels-
rettens kompetence primær i forhold til byretternes, idet enhver part kan
kræve, at en ved en byret anlagt sag henvises til Sø- og Handelsretten,
17
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
hvilket understreger, at valget af saglig kompetence i portalen sker før val-
get af stedlig kompetence. Sø- og Handelsretten har endvidere enekompe-
tence i række sager, herunder bl.a. vedrørende EF-varemærker og EF-
design samt sager om overtrædelse af fællesskabsretten for så vidt angår
udbud i offshore-sektoren. Det vil udgøre et åbenbart brud på fællesskabs-
rettens effektivitetsprincip, hvis indretningen af sagsportalen betyder, at
sager vedrørende fællesskabsretten kan anlægges ved en byret eller auto-
matisk henvises til en byret. Sø- og Handelsretten har den på baggrund
anmodet om, at Sø- og Handelsrettens betragtninger bør komme til udtryk
i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Advokatrådet, Danske Advokater, Danmarks Rederiforening, Finans-
rådet, Dansk Industri og Dansk Erhverv
har anført, at det forudsættes,
at indgangen til sagsportalen indrettes på en sådan måde, at sagsøgere i ci-
vile sager og forbudssager som det første sagsskridt får et valg mellem
sagsanlæg ved den stedligt kompetente byret og den landsdækkende Sø-
og Handelsret i de sager, der er omfattet af Sø- og Handelsrettens kompe-
tence. Dette bør lovforslagets bemærkninger tage højde for.
Forpligtelsen til at anlægge og behandle sager på domstolenes sagsportal
indebærer, at en retssag skal anlægges digitalt på den måde, som foreskri-
ves på domstolenes sagsportal. Det vil således ikke længere være muligt at
sende en stævning eller bilag med brev eller e-mail eller at aflevere en
stævning eller bilag på rettens adresse.
Det vil være en forudsætning for at anlægge sag, at sagsøgeren i forbin-
delse med sagens anlæg udfylder en række af de oplysninger, som fremgår
af bl.a. den gældende retsplejelovs § 348, stk. 2, direkte på sagsportalen.
Det følger således af den gældende § 348, stk. 2, nr. 2, som ikke foreslås
ændret, at stævningen skal indeholde angivelse af den ret, ved hvilken sa-
gen anlægges.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 15, at der gives Domstolsstyrelsen en
bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om proceduren for sagens an-
læggelse og indlevering af kopier af dokumenter, jf. herunder bl.a. retsple-
jelovens § 348, stk. 2.
En række af de oplysninger, som parten skal udfylde på sagsportalen, skal
indføres i bestemte felter og på en bestemt måde. I visse situationer skal
parterne indføre oplysninger på baggrund af en række på forhånd define-
rede valgmuligheder. I andre situationer skal parterne anføre en flerhed af
18
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
oplysninger. Dette gælder eksempelvis, når parten indlæser dokumenter,
som skal forsynes med oplysninger om dokumenttype, dokumentdato og ti-
tel.
Det er ikke hensigtsmæssigt i loven at detailregulere, hvordan data skal
indføres på sagsportalen, og lovforslaget indeholder derfor en bemyndi-
gelse til, at Domstolsstyrelsen kan fastsætte nærmere regler herom.
Som følge af dette indeholder lovforslaget ikke detaljerede anvisninger til,
hvorledes sagsportalen skal se ud, skal opbygges eller hvordan portalens
enkelte funktioner skal udformes. Dette er overladt til Domstolsstyrelsen,
som i forbindelse med indretningen af sagsportalen inddrager de relevante
parter, herunder retterne.
Justitsministeriet finder det på den baggrund ikke hensigtsmæssigt, at det
anføres i lovforslaget, hvordan sagsportalen skal indrettes i forbindelse
med anlæg af retssager ved Sø- og Handelsretten.
Det er imidlertid en forudsætning i forbindelse med indretningen af
sagsportalen, at Domstolsstyrelsen sikrer, at sagsportalen er brugervenlig
og tilgængelig, så sagsportalen bl.a. ikke giver brugere misvisende oplys-
ninger om, at en retssag ikke kan anlægges ved en bestemt ret, der har
saglig og stedlig kompetence, hvis brugeren i øvrigt har indtastet de kor-
rekte oplysninger i sagsportalen. Samtidig er det en forudsætning, at Dom-
stolsstyrelsen sikrer, at sagsportalens indretning er i overensstemmelse
med gældende ret, herunder retsplejelovens regler om saglig og stedlig
kompetence og fællesskabsretten, og at sagsportalen har de funktioner, der
nødvendige i henhold til lovgivningen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5 og 15,
og afsnit 4.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
2.2.1.6. Den korte beskrivelse af sagen
Danske Advokater
anfører, at det er af væsentlig betydning, at retten lø-
bende – under hensyn til sagsøgtes beskrivelse af sagen og de processkrif-
ter mv., der bliver fremlagt – tilretter den korte beskrivelse af sagen på
sagsportalen, som sagsøgeren skal udfærdige ved anlæg af sagen.
Sagsøgeren skal fremover i alle sager, der anlægges efter retsplejelovens §
348, udarbejde en kort beskrivelse af sagen på sagsportalen. Beskrivelsen
19
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
vil i de sager, hvor der ikke forventes indsigelse, i det væsentlige svare til
den korte fremstilling af de faktiske og retlige omstændigheder, hvorpå på-
standen støttes, og som sagsøgeren i dag anvender, og beskrivelsen træder
i disse sager i stedet for denne korte fremstilling. I andre retssager vil kra-
vet om en kortfattet fremstilling af sagen være nyt og tjene til at give en
nem indføring i, hvad sagen drejer sig om. I disse sager vil den korte be-
skrivelse af sagen imidlertid svare til den kortfattede præsentation af sa-
gen, som parterne ofte giver retten i deres processkrifter.
Den korte beskrivelse af sagen vil både lette rettens umiddelbare tilgang
til den digitale sag og kan blive genanvendt og indflettet i rettens produk-
ter, f.eks. i forbindelse med udeblivelsesdom, erkendelsesdom, procedure-
dom og retslister. Den korte beskrivelse af sagen vil også blive anvendt i
forbindelse med overførelse af domme til domsdatabasen.
Retten kan foretage de ændringer i det udfyldte, som er nødvendige for, at
retten kan anvende oplysningerne, herunder bl.a. som følge af sagsøgtes
oplysninger.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5 og 13.
2.2.1.7. Forkyndelse
TEKNIQ – Installatørernes organisation
anfører, at afgørelser fra For-
brugerklagenævnet og godkendte private klage- og ankenævn i medfør af
forbrugerklageloven skal forkyndes, hvis forbrugeren har fået helt eller
delvist medhold. Forkyndelse skal ske i overensstemmelse med retspleje-
lovens kapitel 17. Affattelsen af retsplejelovens § 153, stk. 1, ved lovfors-
lagets § 1, nr. 8, kan skabe tvivl om, hvorvidt forkyndelsen af de pågæl-
dende afgørelser kan ske ved at gøre meddelelsen tilgængelig på domsto-
lenes sagsportal. Det er af afgørende betydning, at de pågældende afgørel-
ser som hidtil kan fremsendes til en byret med anmodning om forkyndelse
ved en stævningsmand.
Ældre Sagen
finder det positivt, at de gældende krav om forkyndelse af
stævning og ankestævning fastholdes. Det er dog væsentligt, at der i for-
bindelse med forkyndelse af stævning gives en klar information om brugen
af sagsportalen, mulighederne for hjælp og for at blive fritaget for kravet,
samt mulige konsekvenser af at overse vigtig information.
20
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Retsplejelovens kapitel 17 indeholder regler om meddelelser og forkyndel-
se af meddelelser, herunder retsplejelovens § 153, stk. 1, der foreslås æn-
dret med lovforslagets § 1, nr. 8. Bestemmelsen fastsætter, på hvilke måder
retten skal give processuelle meddelelser i borgerlige sager.
Den foreslåede bestemmelse ophæver kravet om forkyndelse af processuel-
le meddelelser i de borgerlige sager, der behandles på domstolenes
sagsportal, med undtagelse af stævning og ankestævning.
Lovforslaget har ikke til hensigt at regulere, hvordan en anmodning fra
Forbrugerklagenævnet og godkendte private tvistløsningsorganer om bi-
stand til forkyndelse skal sendes til retten, og hvordan den nærmere for-
kyndelse skal ske.
Dette fastsættes i bekendtgørelse nr. 815 af 25. juni 2013 om forkyndelse.
Det følger således af bekendtgørelsens § 4, stk. 3, at medmindre retten
træffer anden bestemmelse, skal den, der ønsker rettens medvirken til for-
kyndelse, ud over den meddelelse, der skal forkyndes, med eventuelle bilag
vedlægge to genparter og en kuvert for hver person, der skal ske forkyn-
delse for. Det følger af stk. 2, at retten bestemmer, på hvilken måde for-
kyndelsen skal søges foretaget, jf. retsplejelovens § 155, som ikke foreslås
ændret.
For så vidt angår vejledningen i forbindelse med forkyndelse af stævning
eller ankestævning vil den sagsøgte henholdsvis indstævnte som hidtil
samtidig med forkyndelsen (eller efterfølgende ved telefonforkyndelse)
modtage en skriftlig vejledning, hvor det fremgår, hvordan den pågælden-
de skal forholde sig til det modtagne, og hvor den pågældende skal hen-
vende sig, såfremt der skulle være spørgsmål. Det nærmere indhold af vej-
ledningen fastsættes af retterne på baggrund af paradigmer, der udfærdi-
ges af Domstolsstyrelsen.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 8.
2.2.1.8. Skønsmandens adgang til sagens dokumenter på sagsportalen
Danske Advokater
anfører, at det følger af lovforslaget, at retten vil kun-
ne give en skønsmand adgang til anmodningen om syn og skøn og skøns-
temaet på sagsportalen. Danske Advokater går ud fra, at dette blot er nogle
af de dokumenter på sagsportalen, som retten kan give skønsmanden ad-
gang til.
21
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet har på baggrund af bemærkningerne i Danske Advoka-
ters høringssvar præciseret i lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 10, at
anmodningen om syn og skøn samt skønstemaet kun er eksempler på, hvil-
ke dokumenter retten kan give en skønsmand adgang til på sagsportalen.
Lovforslaget har således ikke til hensigt at regulere spørgsmålet om, hvil-
ke dokumenter skønsmanden skal eller ikke skal have adgang til.
2.2.1.9. Ekstrakter, materialesamling mv.
Danske Advokater
finder det hensigtsmæssigt, at ekstrakter, som inde-
holder kopi af parternes processkrifter og bilag, ligesom sagens øvrige do-
kumenter skal indleveres på sagsportalen. Det findes dog uhensigtsmæs-
sigt, at retten i enkelte sager kan bestemme, at ekstrakt tillige skal sendes
til retten i papirform. Det vil således medføre, at en advokat i nogle sager
alene skal indlevere en ekstrakt på sagsportalen, mens advokaten i andre
sager tillige skal sende ekstrakten til retten i papirform. Hensynet til, at ret-
terne ikke ønsker at afholde udgifter til at udskrive ekstrakt i de sager, hvor
retten ønsker at få udskrevet ekstrakt i papirfom, berettiger endvidere ikke,
at manglende indgivelse af ekstrakt i papirform kan medføre udeblivelses-
virkning, såfremt ekstrakten er indleveret på sagsportalen. Det forudsættes
endvidere, at Danske Advokater som brancheorganisation for advokatvirk-
somhederne bliver inddraget i forhandlinger om udformning af ekstrakter,
som i medfør af lovforslagets § 1, nr. 34, finder sted mellem retspræsiden-
ten og Advokatrådet. Det forekommer naturligt og rigtigt, at dette kommer
til at fremgå af retsplejelovens regler herom.
Dansk IT
anfører, at det bør være undtagelsen frem for reglen, at parterne
skal indlevere ekstrakter i papirform til retten.
Højesteret
ønsker, at det også efter en lovændring i overensstemmelse
med lovforslaget skal være muligt at opretholde den gældende ordning,
hvorefter Højesteret modtager påstandsdokumenter, materialesamlinger,
tidsplan og den indankede dom på papir i et bestemt antal. Materialesam-
linger har ofte stor betydning i de principielle sager, som behandles i Høje-
steret, og som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, kan det er-
faringsmæssigt være vanskeligt at tilgå komplicerede og omfangsrige sa-
ger på en computerskærm, hvilket også gælder materialesamlinger.
22
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Ekstrakter er et vigtigt arbejdsredskab for retterne, hvor parterne har mu-
lighed for at fremhæve de dele af sagens dokumenter, som efter parternes
opfattelse er af særlig betydning for sagen. Ekstrakten er derfor vigtig for
rettens mulighed for at få overblik over sagen og for at kunne forberede
sig bedst muligt inden hovedforhandlingen, og ekstrakten udgør under ho-
vedforhandlingen en fælles referenceramme for parternes gennemgang af
sagen. Dette behov vil fortsat bestå, uagtet at det i domstolenes sagsbe-
handlingssystem vil være muligt at få overblik over sagen ved at filtrere og
sortere i de indlæste dokumenter. Det forventes derfor, at ekstrakten ved-
bliver med at være et helt centralt arbejdsredskab for retten og parterne.
Det forventes ikke, at der i flere sager end i dag vil være behov for at bede
om en ekstrakt.
Der fastsættes i forhold til Højesteret og landsretterne en bemyndigelse til,
at retspræsidenten efter forhandling med Advokatrådet kan fastsætte reg-
ler om udformning af ekstrakter. Denne bemyndigelse svarer til, hvad der
hidtil har været gældende for Højesteret. Relevante brancheorganisationer
mv. bør dog også i relevant omfang inddrages i forbindelse med fastsættel-
se af regler om udformning af ekstrakter.
Det påhviler i dag parterne at udarbejde ekstrakter i papirudgave, og det
kan erfaringsmæssigt være vanskeligt at tilgå komplicerede og ofte om-
fangsrige sager på en computerskærm, hvor der heller ikke vil være sam-
me mulighed for at gøre notater i dokumenterne. De sager, hvor der i dag
udarbejdes ekstrakt, er for det meste så omfangsrige, at det vil være van-
skeligt at behandle sagen uden at have en ekstrakt i papirudgave, og det er
ikke givet, at retterne er i stand til at stille sådanne tekniske løsninger til
rådighed, at det kan lade sig gøre at gennemføre hovedforhandlingen uden
at have ekstrakten tilgængelig i papirudgave.
De samme forhold, som gør sig gældende for retten, må også antages at
gøre sig gældende for advokaterne, som under sagens hovedforhandling
forelægger sagen på baggrund af ekstrakten, og som anvender ekstrakten i
forbindelse med vidneafhøring. Det må derfor også forventes, at advoka-
terne fremover vil have behov for papirudgaver af ekstrakten eller sagens
bilag.
På den baggrund foreslås det, at der gives retterne mulighed for at be-
stemme, at parterne som hidtil skal indlevere et antal kopier af ekstrakten
på papir. Der findes ikke at være grundlag for at lade udgiften og arbejdet
med at printe og indbinde påhvile domstolene, da der er tale om udgifter,
23
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
som parterne også hidtil har afholdt, og da de fleste advokater allerede
har udstyr tilgængeligt til at trykke og indbinde ekstrakter.
Det er væsentligt også af hensyn til parterne, at domstolene efter sagernes
digitalisering fortsat har de bedste muligheder for at behandle sagerne og
træffe rigtige afgørelser.
Justitsministeriet finder under hensyn til ekstraktens betydning for sagens
behandling, at udeblivelsesvirkning ved manglende indgivelse af ekstrakt
både bør kunne indtræde, hvis ekstrakten ikke indleveres på domstolenes
sagsportal, og hvis ekstrakten ikke indleveres i papirudgave. Retterne kan
dog efter de gældende regler i retsplejelovens § 360, stk. 7, og § 386, stk.
5, som ikke foreslås ændret med lovforslaget, efter omstændighederne und-
lade at tillægge manglende indgivelse af ekstrakt udeblivelsesvirkning.
De anførte fordele for retten og parterne, som knytter sig til ekstrakter,
gælder ligeledes materialesamlinger, hvor parterne har mulighed for at
samle retspraksis, litteratur og andet materiale, som parterne måtte finde
relevant i forhold til sagens afgørelse. Adgangen til at opfordre parterne
til at indgive materialesamlinger i borgerlige sager er ikke reguleret i
retsplejeloven.
Sagens deltagere skal fremover som udgangspunkt indlevere processkrif-
ter, bilag og andre dokumenter på domstolenes sagsportal. Dette gælder
bl.a. påstandsdokumenter, men herudover vil det være nærliggende, at sa-
gens deltagere tillige indleverer materialesamlinger, tidsplaner mv. på
sagsportalen. Lovforslaget er imidlertid ikke til hinder for, at retten som
hidtil opfordrer parterne til at fremsende materialesamlinger mv. på papir.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 22, 23,
24, 34 og 35.
2.2.1.10. Meddelelse af domme og kendelser til parterne
Advokatrådet
anfører, at det er særdeles vigtigt, at domme og kendelser
gøres tilgængelige for sagens parter og disses advokater på sagsportalen
straks efter deres afsigelse. Hvis ikke, vil det kunne komme parterne til
skade, idet en forsinkelse kan have alvorlige følger, hvis en part ønsker at
anke en dom eller kære en kendelse. Endvidere bør retten i de tilfælde,
hvor sagsportalen måtte være ude af drift, straks fremsende afgørelsen di-
gitalt til parterne, således at modtagelse ikke bliver unødigt forsinket.
24
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Med lovforslagets § 1, nr. 11, nyaffattes retsplejelovens § 219, stk. 6, hvor-
efter rettens afgørelser efter afsigelsen skal gøres tilgængelig på domsto-
lenes sagsportal, og således fremover ikke behøver at blive meddelt par-
terne, f.eks. pr. e-mail. Lovforslaget indeholder imidlertid ikke ændringer i
forhold til, hvor hurtigt parterne skal have adgang til afgørelsen.
Lovforslaget er endvidere ikke til hinder for, at der f.eks. i forbindelse med
kortvarige systemforstyrrelser, hvor der ikke er truffet afgørelse efter §
148, stk. 6, jf. lovforslagets § 1, nr. 5, om, at rettens sager eller en del her-
af ikke skal behandles på domstolenes sagsportal, sendes en kopi af afsag-
te afgørelser til sagens parter for derved at undgå unødig forsinkelse.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets specielle bemærkninger til § 1, nr. 5
og 11.
2.2.1.11. Bemyndigelser til Domstolsstyrelsen
Højesteret
bemærker, at lovudkastet indeholder en række forholdsvis bre-
de bemyndigelser til Domstolsstyrelsen, hvorfor Højesteret foreslår, at det
i lovteksten eller bemærkningerne tilføjes, at reglerne fastsættes efter for-
handling med retterne.
Det forudsættes, at Domstolsstyrelsen i forbindelse med udnyttelse af de
forskellige bemyndigelser i lovforslaget inddrager retterne og i relevant
omfang brancheorganisationer mv. Justitsministeriet finder på den bag-
grund ikke, at en udtrykkelig angivelse heraf er fornøden.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslaget § 1, nr. 5, 15, 18,
27, 30 og 42.
2.2.2. Domsdatabasen
Ældre Sagen
støtter oprettelsen af en domsdatabase under forudsætning
af, at der sker tilstrækkelig sikring af de mange følsomme personoplysnin-
ger, der vil være at finde i ”rålageret”. Det er positivt, at der i forbindelse
med anonymisering anlægges et forsigtighedsprincip.
Advokatrådet
støtter generelt forslaget om oprettelse af en domsdatabase.
Det kunne dog med fordel klargøres, hvilke domme der skal indgå i data-
basen. Det er afgørende, at domsdatabasen ikke bliver uoverskuelig eller
25
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
besværlig at anvende. Det er i den forbindelse vigtigt, at der konkret tages
stilling til den enkelte doms metadata, således at det afspejler de væsent-
ligste aspekter af dommene og dermed gør søgefunktionen optimal. Advo-
katrådet havde gerne set, at kendelser og beslutninger i en eller anden ud-
strækning indgik i domsdatabasen, og rådet håber, at det inden for en kor-
tere årrække bliver muligt.
Danske Advokater
foreslår, at domsdatabasen på et sendere tidspunkt
kommer til at indeholde kendelser i et vist omfang.
Datatilsynet
har noteret sig, at der med lovforslaget ikke tilsigtes en fravi-
gelse af persondatalovens regler. Datatilsynet har ved en udtalelse af 5.
marts 2015 til Domstolsstyrelsen udtalt, at det er Datatilsynets umiddelba-
re vurdering, at en systematisk videregivelse af alle domme må forudsætte
udtrykkelig lovhjemmel. Det står imidlertid ikke Datatilsynet klart, om der
med lovforslaget tænkes fastsat en sådan udtrykkelig hjemmel.
Danske Medier og Dansk Journalistforbund
udtaler, at domsdatabasen
er et værdifuldt bidrag til en øget åbenhed om domstolenes afgørelser. En
forudsætning for at kunne udføre en for offentligheden tilfredsstillende
retsreportage er, at de afsagte domme er let tilgængelige ikke blot i relation
til adgang, men særligt i relation til læsbarhed. Der er en reel risiko for, at
anonymiseringsgraden vil forringe dommenes læsbarhed og brugbarhed
for medierne og dermed reelt forringe offentlighedens berettigede krav på
indsigt i retsplejen. Derfor foreslås, at der som led i etableringen af doms-
databasen etableres en digital pressebakke i overensstemmelse med regler-
ne i retsplejelovens § 41 f, hvor redaktører og redaktionelle medarbejdere
omfattet af medieansvarsloven har adgang til uanonymiserede domme.
Dette kan ses som en teknologisk opdatering af det nuværende, noget
utidssvarende system, som retterne opererer med. En digital pressebakke
må samtidig anses for at være uproblematisk, i og med at medierne er un-
derlagt betingelserne i retsplejelovens § 41 f, stk. 6, samt anden relevant
lovgivning, herunder straffelovens regler om freds- og ærekrænkelse.
Danske Medier er endvidere ikke enig i de betragtninger om rimelighed og
proportionalitet, der efter Datatilsynets opfattelse taler imod etablering af
en digital pressebakke. Herudover bemærkes, at digitaliseringen af straffe-
sager bør prioriteres højt, da det er straffesagerne, der har størst bevågen-
hed hos offentligheden.
26
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Forhandlingsfællesskabet
forudsætter, at domstolene fortsat vil sørge for
anonymisering af domme i overensstemmelse med de af Datatilsynet fast-
satte vilkår for retsinformationssystemer.
Lovforslaget udmønter anbefalingerne fra en arbejdsgruppe under Dom-
stolsstyrelsen om oprettelse af en domsdatabase, således at retsgrundlaget
for oprettelse og drift af en domsdatabase i Domstolsstyrelsens regi kan
etableres. Domsdatabasen forudsættes etableret inden for rammerne af
persondataloven samt forvaltningslovens og straffelovens regler om tavs-
hedspligt. Datatilsynets standardvilkår for retsinformationssystemer vil
desuden finde anvendelse ved behandlingen af domme med henblik på of-
fentliggørelse i domsdatabasen.
Domstolsstyrelsen skal være den ansvarlige myndighed, herunder i forhold
til persondatalovgivningen. Domstolsstyrelsen skal således være dataan-
svarlig i persondatalovens forstand for den behandling af personoplysnin-
ger, som finder sted i forbindelse med driften af domsdatabasen. Dom-
stolsstyrelsen vil som dataansvarlig skulle indhente en udtalelse fra Data-
tilsynet inden førelsen af domsdatabasen, og behandlingen af oplysninger
vil skulle ske på de vilkår, som måtte blive meddelt af Datatilsynet, og i øv-
rigt efter reglerne i persondataloven. Det indebærer bl.a., at der i en ræk-
ke sager skal ske anonymisering af fortrolige oplysninger eller oplysninger
om rent private forhold mv. Anonymisering mv. sker efter et forsigtigheds-
princip, således at Domstolsstyrelsen kan indlægge en vis sikkerhedsmar-
gin, og at der i tvivlstilfælde sker anonymisering eller udeladelse af oplys-
ninger.
Domsdatabasen forudsættes etableret ved en løbende systematisk og au-
tomatiseret overførsel af domme og en række sagsbehandlingsdata, som
stammer fra domstolene.
Justitsministeriet har på baggrund af høringssvaret fra Datatilsynet præci-
seret i lovforslagets bemærkninger til § 2, at den foreslåede § 9 a, stk. 2, i
lovforslagets § 2, om, at domstolene stiller domme og andre sagsbehand-
lingsdata til rådighed for Domstolsstyrelsen til brug for domsdatabasen, at
denne bestemmelse har til formål at tilvejebringe den nødvendige og ud-
trykkelige lovhjemmel for at kunne foretage en systematisk videregivelse af
alle domme fra domstolene til behandlingsenheden inden for rammerne af
persondatalovens § 9.
27
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
Domsdatabasen vil i de første år som udgangspunkt kun indeholde borger-
lige domme, da det er sagsbehandlingssystemerne i borgerlige sager, som
først digitaliseres. Der foreslås visse begrænsninger i, hvilke borgerlige
domme der i første omgang skal offentliggøres i domsdatabasen. De dom-
me, der tænkes indlagt i den første version af domsdatabasen, er alle bor-
gerlige domme fra Højesteret, Østre og Vestre Landsret samt Sø- og Han-
delsretten, uanset sagstypen, inklusive underliggende byretsdomme. Desu-
den offentliggøres upåankede byretsdomme i borgerlige sager, som kan
ankes uden tilladelse fra Procesbevillingsnævnet, småsager, hvori der har
medvirket lægdommere, småsager, hvor påstanden er en anerkendelsespå-
stand, sager om administrativt bestemt frihedsberøvelse og sager om døds-
formodningsdom.
Ud over de nævnte borgerlige sager forventes det, at alle straffedomme fra
Højesteret, og de straffedomme, hvori byretterne og landsretterne udsen-
der et domsresumé eller en pressemeddelelse, fordi sagen har særlig of-
fentlig interesse, indlægges i domsdatabasen allerede i den første version.
I forbindelse med at straffesagssystemet på et tidspunkt forventes digitali-
seret, forudsættes det, at domsdatabasen også gradvist bliver udbygget til
at omfatte straffedomme generelt på samme måde som domme i borgerlige
sager.
For så vidt angår spørgsmålet om indretningen af en digital pressebakke
som led i etableringen af domsdatabasen bemærkes, at etablering af en
pressebakke har været drøftet i arbejdsgruppen under Domstolsstyrelsen
om oprettelse af en domsdatabase. Som led i drøftelserne forelagde ar-
bejdsgruppen spørgsmålet for Datatilsynet, som udtrykte en række betæn-
keligheder ved oprettelse af en digital pressebakke, og på den baggrund
udtalte sig imod oprettelse af en sådan. Arbejdsgruppen kunne derfor ikke
anbefale en løsning med en digital pressebakke. Lovforslaget, som udmøn-
ter arbejdsgruppens forslag, har som følge af dette ikke til formål at etab-
lere en digital pressebakke som led i oprettelsen af domsdatabasen.
3. Lovforslaget
Det fremsatte lovforslag adskiller sig på følgende punkter fra det lovud-
kast, der blev sendt i generel høring den 24. august 2015:
1.
Justitsministeriet har i lovforslaget indarbejdet en række konsekvens-
ændringer i retsplejeloven, som Justitsministeriet er blevet opmærksom
28
L 22 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra justitsministeren
på ikke er blevet gennemført i forbindelse med tidligere lovændringer.
Justitsministeriet har endvidere tilføjet en adgang til, at der under
landsrettens behandling af sager om midlertidige afgørelser om forbud
eller påbud, der er afgjort ved byretten eller Sø- og Handelsretten i 1.
instans under medvirken af sagkyndige, på ny kan medvirke sagkyndi-
ge, som følge af, at denne adgang ved en lovteknisk fejl blev ophævet i
forbindelse med lov nr. 84 af 28. januar 2014.
2.
Flere steder i lovforslaget har Justitsministeriet præciseret, at en afgø-
relse om fritagelse fra at anvende domstolenes sagsportal i overens-
stemmelse med bemærkningerne til lovforslaget kan vedrøre andre end
sagens parter, f.eks. skønsmænd. Justitsministeriet har endvidere præ-
ciseret, at rettens forpligtelse til at gøre processuelle meddelelser, pro-
cesskrifter og andre dokumenter tilgængelige på domstolenes sagspor-
tal ikke kun gælder i forhold til parterne, men også eksempelvis
skønsmænd.
3.
I de tilfælde, hvor lovforslaget indeholder appelbegrænsninger, har Ju-
stitsministeriet anført i lovforslaget, inden for hvilken frist en ansøg-
ning om kæretilladelse skal indgives for Procesbevillingsnævnet, og
hvilke kriterier Procesbevillingsnævnet skal lægge vægt på ved vurde-
ringen af, om der skal meddeles kæretilladelse.
4.
Justitsministeriet har præciseret, at såfremt fogedretten i forhold til et
betalingspåkrav træffer afgørelse om genoptagelse på baggrund af en
anmodning fra skyldneren, og fordringshaveren har anmodet om, at
retssagsbehandling indledes uden indlevering af stævning, skal sagen
overgå til behandling på domstolenes sagsportal.
5.
Lovforslaget indeholder herudover en række øvrige præciseringer og
redaktionelle ændringer.
29