Finansudvalget 2015-16
L 192
Offentligt
1669279_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Christian Juhl
[email protected]]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har i brev af 12. september 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 69
til L 192 (Forslag til finanslov for 2017), som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet af ikke-medlem Christian Juhl (MFU).
Spørgsmål nr. 69:
29-09-2016
J.nr. 2015 - 5538
”Kan ministeren redegøre for besparelsen på forskellen mellem konto 17.21.06 Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring og konto 17.23.01 Arbejdsskadestyrelsen? Herun-
der særskilt for sagsbehandlingstider, antallet af sagsbehandlere og klagetider. ”
Svar:
Som led i regeringens plan ”Bedre balance – Statslige arbejdspladser tættere på
borgere og virksomheder” vedtog Folketinget i april 2016, at konkrete sagsbehand-
lingsopgaver i Arbejdsskadestyrelsen pr. 1. juli 2016 overflyttes til den selvejende
institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, der administreres af ATP.
Tidligere års budgettering på § 17.23.01. Arbejdsskadestyrelsen afspejler, at Ar-
bejdsskadestyrelsen frem til 1. juli 2016 var en statsvirksomhed. Det indebar, at
hovedkontoen omfattede hele styrelsens drift inkl. udgifter og indtægter ved sags-
behandling af arbejdsulykkesager, erhvervssygdomssager og private erstatningssa-
ger, som er takstfinansierede områder. Kontoen omfattede desuden de dele af sty-
relsens drift, som var finanslovsfinansieret, herunder myndighedsopgaver samt om-
råderne Klagesagsbehandling (af a-kassernes afgørelser) og Koncerndigital Udvik-
ling, som i en periode var forankret i Arbejdsskadestyrelsen, men som nu varetages
af andre enheder under Beskæftigelsesministeriet.
Som følge af at Arbejdsskadestyrelsen var en statsvirksomhed med ansvar for hele
økonomien ved sagsbehandlingen af arbejdsulykkesager, erhvervssygdomssager og
private erstatningssager omfattede anmærkningerne til § 17.23.01. Arbejdsskade-
styrelsen taksterne for det kommende år, det budgetterede antal sager samt en per-
sonaleoversigt.
På finanslovsforslaget for 2017 budgetteres der ikke længere på § 17.23.01. Ar-
bejdsskadestyrelsen. Det afspejler, at sagsbehandlingsopgaverne på arbejdsskade-
området pr. 1. juli 2016 er overgået til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, mens
Arbejdsskadestyrelsen er ophørt som statsvirksomhed.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring er en selvejende institution, som administreres
af ATP. Det indebærer, at den konkrete budgettering af sagsbehandlingen på områ-
det inkl. takster, budgetteret antal sager og budgetteret personaleudvikling ikke
længere fremgår af finanslovsforslaget.
L 192 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om ministeren kan redegøre for besparelsen på forskellen mellem konto 17.21.06 Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og konto 17.23.01 Arbejdsskadestyrelsen, til beskæftigelsesministeren, kopi til finansministeren
Finanslovsforslaget indeholder heller ikke oplysninger om sagsbehandlingstider el-
ler klagetider, hvilket heller ikke var tilfældet, da området hørte under Arbejdsska-
destyrelsen.
Ligesom tilfældet var for Arbejdsskadestyrelsen gælder det, at langt hovedparten af
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings økonomi er takstfinansieret, mens en mindre
del er finanslovsfinansieret. Taksterne for det kommende år skal fortsat godkendes
af beskæftigelsesministeren efter indstilling fra bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring.
Udover det takstfinansierede område skal den nye selvejende institution også udfø-
re opgaver, der finansieres via finanslovsbevilling. Statens betalinger til Arbejds-
markedets Erhvervssikring for udførelsen af disse opgaver budgetteres på §
17.21.06. Arbejdsmarkedets Erhvervssikring. De finanslovsfinansierede dele om-
fatter blandt andet myndighedsopgaver ved administration af visse erstatningsord-
ninger i form af for eksempel erstatning til besættelsestidens ofre, udbetalinger af
hædersgaver samt opkrævning af administrative bøder på arbejdsskadeområdet fx
ved manglende tegning af arbejdsskadeforsikring. Hertil kommer, at staten fortsat
medfinansierer sagsbehandlingen på arbejdsskadeområdet i Grønland.
Sammenfattende betyder det, at beløbene som budgetteres på § 17.21.06. Arbejds-
markedets Erhvervssikring, og som kun indeholder finanslovsfinansierede områ-
der, ikke kan sammenlignes med beløbene, som tidligere blev budgetteret på §
17.23.01. Arbejdsskadestyrelsen.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2