Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
29. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 56 (L 192 - § 28.
Transport og Bygningsministeriet) af 11. september stillet efter
ønske fra Rasmus Prehn (S)
Spørgsmål 56
Hvad er det årlige beløb hvert år frem til 2025 i puljen til takstnedsættelser og
investeringer til forbedringer af den kollektive trafik, når der tages højde for
den besluttede fremrykning af Storstrømsbroen?
Svar
I 2012 indgik den daværende SRSF-regering
Aftale om bedre og billigere kollektiv trafik
med DF og EL. Med aftalen blev parterne enige om at afsætte �½ mia. kr. årligt til
takstnedsættelser i den kollektive trafik samt �½ mia. kr. årligt til pulje til investe-
ringer i forbedringer af den kollektive trafik.
Midlerne afsat til takstnedsættelser i den kollektive trafik er bl.a. disponeret til
medfinansiering af nyt ungdomskort samt en pulje til takstnedsættelser uden for
myldretiden i lokaltrafikken. På regeringens forslag til finanslov for 2017 udgør
de resterende midler i puljen til takstnedsættelser 50 mio. kr. i 2018 og 44 mio. kr.
fra 2019 og frem.
Midlerne i puljen til investeringer i forbedringer af den kollektive trafik er i 2012-
2015 bl.a. disponeret til indkøb af el-dobbeltdækkervogne, en del af det statslige
tilskud til Aarhus Letbane, supercykelstier i større byer, stationsanlæg og -
ombygning og forbedrede overkørsler på jernbaner.
De resterende midler i puljen til investeringer i forbedringer af den kollektive tra-
fik udgør 471 mio. kr. i 2017, 502 mio. kr. i 2018, 508 mio. kr. i 2019 og 393 mio.
kr. i 2020,
jf. tabel 1.
Det er ekskl. den aftalte fremrykning af Storstrømsbroen.
D. 1. juli 2016 indgik regeringen en aftale med Socialdemokraterne, Dansk Folke-
parti, Enhedslisten, Liberal Alliance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om at fremrykke færdiggørelsen af den nye Stor-
strømsbro til 2022.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk