Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 352
Offentligt
Ekstern kvalitetssikring af indkøb af ellokomotiver
Følgende opsummerende vurdering er afgivet af den eksterne kvalitetssikring
(McKinsey/Struensee) ifm. DSB’s projekt om indkøb af ellokomotiver:
”DSB har i beslutningsoplægget til anskaffelse af nye ellokomotiver redegjort
for hensigtsmæssigheden i at indkøbe 26 nye ellokomotiver, samt dertilhøren-
de delvis udlicitering af vedligeholdelse. Herudover er der redegjort for hen-
sigtsmæssigheden i en option på yderligere 18 ellokomotiver, forlænget delvist
vedligeholdelse og indbygning af GreenSpeed/DLS i ellokomotiverne. De 26
ellokomotiver vil trække DSB’s dobbeltdækkervogne, mens udnyttelsen af opti-
onen vil kræve indkøb eller leje af flere vogne.
Overordnet finder kvalitetssikringen beslutningen herom velbelyst.
Denne vurdering er sket på baggrund af en vurdering af behovet for kapacitet,
overvejelser vedrørende hvordan behovet bedst imødekommes, afhængigheder
hertil i form af infrastruktur og afledte projekter, den valgte udbuds- og kon-
traktstrategi, den opstillede tidsplan for modtagelse og idriftsættelse og de
økonomiske konsekvenser heraf.
Behovet for ellokomotiver har fire dele. For det første er der et behov for an-
skaffelse af ellokomotiver til at sikre trækkraft til DSB’s dobbeltdækkervogne
på grund af en nødvendig udfasning af 33 ME-lokomotiver og 6 EA-
lokomotiver. Den nødvendige trækkraft til at opfylde kapacitetsbehovet er af
DSB opgjort til at være 19 ellokomotiver (17+2 til reserve). Men med 19 elloko-
motiver, kan DSB ikke udnytte alle DSB’s dobbeltdækkervogne, hvorfor hoved-
leverancen er tilføjet yderligere 7 ellokomotiver. De to første dele, 19 ellokomo-
tiver til at sikre trækkraft og 7 ellokomotiver til at sikre udnyttelse af alle DSB’s
dobbeltdækkervogne, udgør dermed hovedleverancen på 26 ellokomotiver. Den
tredje del er behovet for 6 ellokomotiver til drift i den sjællandske regionaltra-
fik, baseret på et ønske om fuld udnyttelse af den planlagte elektrificering, og
dernæst som forsikring imod manglende indfasning af IC4. Det fjerde del er
behovet for 12 ellokomotiver til international kørsel mellem Tyskland og Dan-
mark, ligeledes som forsikring mod manglende indfasning af IC4. Den tredje og
fjerde del udgør optionen på 18 ellokomotiver.
I forhold til de første 19 ellokomotiver har kvalitetssikringen undersøgt behovet
for udfasning af ME- og EA- lokomotiverne i hhv. 2018 og 2020. Udfasningen
begrundes i, at lokomotiverne er aldrende, og derfor har en ustabil drift med
risiko for forværringen pga. mangel på kritiske komponenter, samt at udskift-
ning er økonomisk fordelagtigt grundet besparelser på drifts- og vedligeholdel-
sesomkostninger. Herudover har ME-lokomotiverne problemer med overskri-
delse af støj- og miljøgrænseværdier. At der er et behov for netop 19 ellokomo-
tiver er fundet på bagrund af DSB’s scenarieanalyse, hvori det forudsættes, at
IC4-indsættelsesplanen overholdes.
I forhold til de ekstra 7 ellokomotiver har kvalitetssikringen undersøgt og fun-
det driftsbesparelser ved anvendelse af ellokomotiver som trækkraft for de ek-
Side 1/4