Finansudvalget 2015-16
L 192
Offentligt
1669700_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 29. september 2016
Spørgsmål fra Finansudvalget til
udenrigsministeren af 6. september
2016. L192 – spørgsmål 45.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
ikkemedlem af udvalget (MFU)
Christian Juhl (EL).
L192 - Spørgsmål 45
Ministeren bedes oversende en oversigt over fordelingen af udviklingsmidler til henholdsvis
lavindkomstøkonomier og mellemindkomstøkonomier i FFL 2017.
Svar
Det er etableret praksis, at anmærkningerne på finansloven generelt formuleres med den
hensigt at give en klar linje for, hvad bevillingen skal bidrage til. Det er således ikke praksis at
definere præcis, hvor man ønsker bevillingen gennemført, med undtagelse af
landeprogrammerne (se tabel 1). Administrative retningslinjer fastlægger dog specifikke
landekredse for, hvor en række instrumenter kan anvendes. Landefordeling baseret på de
afholdte udbetalinger finder sted i forbindelse med den årlige indrapportering til OECD/DAC,
der foretages efter årets afslutning.
Tabel 1 og 2 nedenfor viser tidligere og kommende tilsagn til landeprogrammer som opført på
finanslovsforslaget for 2017 (§ 06.32.01 og § 06.32.02), fordelt på henholdsvis
lavindkomstlande og mellemindkomstlande. Tilsagnene gives til flerårige landeprogrammer. For
at få et mere retvisende billede af niveauet for udviklingsbistanden målt på tilsagn vil det derfor
være nødvendigt at se på tilsagnsfordelingen over flere år. Det skal bemærkes, at budgetteringen
for BO-år oftest vil ændre sig, når kommende forslag til finanslove udarbejdes. Når der er
afgivet tilsagn til et landeprogram, vil der ske udbetalinger fra tilsagnet over en længere periode
på typisk 3-7 år.
L 192 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om ministeren vil sende en oversigt fordelingen af udviklingsmidler til henholdsvis lavindkomstøkonomier og mellemindkomstøkonomier, til udenrigsministeren, kopi til finansministeren
1669700_0002.png
Tabel 1: Udviklingsmidler (tilsagn) til lavindkomstlande som anført på finanslovsforslaget for 2017
Lavindkomstlande
06.32.01.06 Niger*
06.32.01.13 Mozambique*
06.32.01.05 Etiopien*
06.32.02.09 Afghanistan*
06.32.01.17 Burkina Faso*
06.32.01.12 Uganda*
06.32.02.12 Nepal*
06.32.01.09 Sydsudan*
06.32.01.20 Mali*
06.32.01.07 Zimbabwe
06.32.01.10 Tanzania*
06.32.01.08 Somalia*
Lavindkomstlande, total
BNI pr indbygger
(USD)
390
580
590
630
660
670
730
790
790
850
910
-
Landekategori
Jf. udkast til udviklingspolitiskstrategi
Fattige, skrøbelige lande
(Under udfasning)
Fattige, stabile lande
Fattige, skrøbelige lande
Fattige, skrøbelige lande
Fattige, stabile lande
(Under udfasning)
(Under udfasning)
Fattige, skrøbelige lande
(Under udfasning)
Fattige, stabile lande
Fattige skrøbelige lande
2015
-32,6
4,3
423,3
-1,4
-6,6
3,4
-4,5
162,4
97,6
214,1
450
1310
2016
184
4
379
170
4,6
100
1
25
1
868,6
Tilsagn (mio. kr)
F
2018
225
35
10
5
255
5
330
300
300
5
225
2019
100
5
2020
5
525
330
5
885
460
185
5
1605
500
1315
10
Note:
* Mindst udviklede lande (Least developed counties, LDC)
BNI pr. indbygger: Verdensbankens databank (World Development Indicators, 2016)
Tilsagn: Et negativt beløb skyldes tilbageførsel af uforbrugte midler under programmerne.
2015: Statsregnskabstal. 2016: Som anført på FL 2016. 2017-2020: Forslag.
Tabel 2: Udviklingsmidler (tilsagn) til lavere mellemindkomstlande som anført på finanslovsforslaget
for 2017
Lavere mellemindkomstlande
06.32.02.11 Bangladesh*
06.32.02.05 Myanmar*
06.32.01.11 Kenya
06.32.02.04 Pakistan
06.32.01.15 Ghana
06.32.01.18 Zambia*
06.32.02.14 Vietnam
06.32.02.13 Bhutan*
06.32.02.17 Bolivia
06.32.02.08 Palæstina
06.32.01.19 Egypten
Lavere mellemindkomstlande, total
BNI pr indbygger
(USD)
1190
1280
1340
1440
1480
1500
1980
2370
3080
3090
3340
Landekategori
Jf. udkast til udviklingspolitiskstrategi
Fattige, stabile lande
Fattige, stabile lande
Fattige, stabile lande
Transitions- og vækstøkonomier
Transitions- og vækstøkonomier
(Ikke prioritetsland)
Transitions- og vækstøkonomier
(Ikke prioritetsland)
(Under udfasning)
Fattige, skrøbelige lande
Transitions- og vækstøkonomier
2015
3
4,6
905,1
34
-3,1
-105
-148
-1,1
3
171
-1
862,5
Tilsagn (mio. kr)
2016
F
2018
207
135
5
242
235
5
2019
5
5
2020
5
65
75
5
195
709
250
695
15
10
5
Note:
* Mindst udviklede lande (least developed countries, LDC)
BNI pr. indbygger: Verdensbankens databank (World Development Indicators, 2016)
Tilsagn: Et negativt beløb skyldes tilbageførsel af uforbrugte midler under programmerne.
2015: Statsregnskabstal. 2016: Som anført på FL 2016. 2017-2020: Forslag.
Tabel 1 og 2 er baseret på verdensbankens klassificering af lavindkomstlande og
mellemindkomstlande fra juli 2016. Verdensbanken opdeler mellemindkomstlande i yderligere
to kategorier: ”lavere mellemindkomstlande” (indkomstniveau på USD 1,026 - 4,035) og ”øvre
mellemindkomstlande” (indkomstniveau på USD 4,036–12,475). Alle lande kategoriseret som
mellemindkomstlande i tabel 2 tilhører kategorien ”lavere mellemindkomstlande”. Ingen af de
danske landeprogrammer foregår i lande, som klassificeres som ”øvre mellemindkomstlande”.
Verdensbankens landekategorisering bygger alene på BNI pr. indbygger. Landekategoriseringen
i udkast til Danmarks udviklingspolitiske og humanitære strategi er dynamisk og flere lande vil
kunne indplaceres mere end et sted og vil - i takt med sin udvikling - flytte sig mellem dem. De
tre landekategorier skal indfange på den ene side den ændrede globale kontekst for at bekæmpe
fattigdom og fremme sikkerhed, vækst og bæredygtig udvikling og på den anden side de
interesser og den tilgang, vi fra dansk side tillægger vores engagement i et givent land eller
region. Det geografiske sigte skal skabe sammenfald mellem behov for støtte i
L 192 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om ministeren vil sende en oversigt fordelingen af udviklingsmidler til henholdsvis lavindkomstøkonomier og mellemindkomstøkonomier, til udenrigsministeren, kopi til finansministeren
udviklingslandene og dansk interessevaretagelse. Der er således ikke nogen entydig
sammenhæng mellem Verdensbankens og strategiudkastets landekategorisering.