UDENRIGSMINISTERIET
Den 28. september 2016
Spørgsmål fra Finansudvalget til
udenrigsministeren af 6. september 2016.
L192 – spørgsmål 32.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ik-
kemedlem af udvalget (MFU) Christian Juhl
(EL).
FIU L 192 - Spørgsmål 32:
Ministeren bedes fremsende en oversigt over, hvilke typer udgifter relateret til flygtninge, som
ministeriet mener kan opgøres som udviklingsbistand jf. OECD/DAC-retningslinjer. Ministe-
ren bedes endvidere redegøre for, hvordan afrapportering på området har ændret sig sammen-
lignet med tidligere år, herunder hvilke nye typer udgifter, der planlægges medregnet i 2016 og
2017.
Svar:
Opgørelsen af udgifter til flygtningemodtagelse som udviklingsbistand sker i henhold til
OECD’s retningslinjer, det såkaldte DAC-direktiv. Udgifterne vedrører Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligministeriet samt andre, ressortansvarlige ministerier, der ligeledes har ansvaret for
beregning og indrapportering på deres respektive områder.
Konkret indrapporteres udgifter relateret til asylansøgernes/flygtningenes første opholdsår i
Danmark, herunder udgifter til bl.a. Udlændingestyrelsens opgaver vedrørende asylsagssagsbe-
handling og indkvartering af asylansøgere mv. samt udgifter til flygtninge, der er meddelt op-
holdstilladelse.
Regeringen har som led i forberedelsen af finanslovforslaget for 2017 gennemgået udgifterne
på flygtningeområdet og identificeret nye udgiftsområder, der i henhold til DAC-direktivet kan
opgøres som udviklingsbistand. Det drejer sig om udgifter til frivillig genbosætning af flygtnin-
ge i et udviklingsland (repatriering), reintegrationsbistand, sekretariatsbistand til Flygt-
ningenævnet samt kommunale og regionale serviceydelser. Den nye praksis vil gælde fra 2017.
Det medfører, at den del af udgifterne til flygtningemodtagelse, som kan opgøres som udvik-
lingsbistand, alt andet lige stiger med 377 mio. kr. i 2017. Der vil frem mod ændringsforslagene
ske en yderligere konsolidering af mulige udgiftsområder og beløb, der kan opgøres som udvi-
klingsbistand.