Finansudvalget 2015-16
L 192
Offentligt
1661463_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. september 2016
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 (L 192) af 1. september
2016
Spørgsmål
Hvad skal der yderligere indbudgetteres i finanslovsforslaget for 2017, hvis projek-
terne i Togfonden DK skal gennemføres som aftalt i den oprindelige aftale om
Togfonden DK samt for fase 1, jf. den aftale som forligskredsen bag Togfonden
DK indgik d. 30. juni 2016?
Svar
Regeringen har indarbejdet sit forslag til tilpasning af Togfonden frem mod 2020
på forslag til finanslov 2017. Togfonden DK foreslås tilpasset, så der frem mod
2020 gennemføres projekter, der skal understøtte elektrificering af jernbanens
hovedstrækninger samt en række øvrige projekter:
Elektrificering af strækningen Fredericia-Aalborg
Elektrificering af strækningen Roskilde-Kalundborg
Kørestrøm
Fly-over og nye perroner ved Ny Ellebjerg station
Ramme til godstrafik i Nordjylland
Bedre internet i tog
I 2017 udgør udgifterne forbundet med de af regeringen prioriterede projekter i
alt 380 mio. kr.,
jf. tabel 1.
Såfremt den oprindelige aftale om Togfonden skal gen-
nemføres, skal der indbudgetteres yderligere 640 mio. kr. i 2017, 1.090 mio. kr. i
2018, 1.630 mio. kr. i 2019 og 2.020 mio. kr. i 2020. Hertil kommer, at der på de
kommende års finanslove vil skulle indbudgetteres yderligere 14.280 mio. kr. efter
2020.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
L 192 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvad der skal indbudgetteres i finanslovsforslaget for 2017, hvis projekterne i Togfonden DK skal gennemføres, til finansministeren
1661463_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Projekter i Togfonden DK (totaludgift inkl. central reserve)
Mio. kr. (2017-niveau)
Timemodel
Ny bane over Vestfyn
Ny banebro over Vejle Fjord (inkl. øget
gennemsejlingshøjde)
Ny bane Hovedgård-Aarhus
Opgraderinger (Fredericia-Aarhus H)
Reserve til stationspulje
Elektrificering
Elektrificering Fredericia-Aalborg
Elektrificering Vejle-Struer
Elektrificering Roskilde-Kalundborg
Elektrificering Aalborg-Frederikshavn
Kørestrøm
Øvrige projekter
Fly-over og nye perroner ved Ny Elle-
bjerg station
Ramme til godstrafik i Nordjylland
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg
Øvrige regionale hastighedsopgraderin-
ger
Anlæg af ny bane til Billund
Bedre internet i tog
Øvrige mindre projekter
Pulje til parkering
90
60
70
50
20
640
10
210
10
10
300
10
640
10
10
520
10
290
10
10
2.990
1.450
0
850
610
4.740
1.550
1.200
920
650
80
-
-
120
-
380
-
-
190
-
840
20
-
180
-
930
70
-
850
10
1.980
4.430
3.460
590
310
4.220
4.530
3.460
1.920
320
2017
2018
2019
2020 Efter 2020
I alt
140
20
10
80
250
40
-
-
110
20
50
120
330
30
-
-
50
20
50
320
190
-
-
-
90
-
--
160
0
-
960
0
-
90
160
540
70
110
1.560
770
100
90
210
-
-
-
50
Oprindelig Togfond i alt
Regeringens prioriteringer (grå rækker)
Regeringens tilpasning
Fase 1 (jf. Togfondspartiernes aftale af
30. juni 2016)
1.030
380
640
2.110
1.020
1.090
2.650
1.020
1.630
2.830
810
2.020
18.050
3.770
14.280
26.970
7.300
19.670
390
1.190
1.260
1.070
9.340
13.550
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. I tabellen angiver ”-”, at der ikke er en anlægsudgift i det pågælden-
de år. Opgørelsen inkluderer ikke færdiggjorte projekter eller projekter sat i bero. De inkluderede projekter
er opgjort ekskl. udgifter til VVM-undersøgelser, udisponerede midler samt effekten af
forlodsekspropriationer. Udgifterne i alt er opgjort inkl. de anlægsudgifter, der er afholdt i årene før 2017.
Øvrige mindre projekter vedrører ekstra spor ved Gødstrup station og øget banekapacitet på strækningen
Herning-Holstebro. Enkelte mindre projekter, der er afsluttet senest i 2016, indgår ikke i tabellen eller i
summen for ”Oprindelig Togfond i alt”. Anlægsudgifterne til disse projekter udgør ca. 80 mio. kr.
Der er stor usikkerhed om udgifternes fordeling mellem de enkelte år (afløb), og disse vil erfaringsmæssigt
ændre sig i takt med de enkelte projekters fremskriden.
Den fase 1, som forligskredsen bag Togfonden DK aftalte d. 30. juni 2016, omfat-
ter projekterne: Ny bane over Vestfyn, hastighedsopgraderinger Fredericia-Aarhus
H, elektrificering Fredericia-Aalborg, elektrificering Roskilde-Kalundborg, køre-
strøm, hastighedsopgradering Hobro-Aalborg, fly-over og nye perroner ved Ny
L 192 - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvad der skal indbudgetteres i finanslovsforslaget for 2017, hvis projekterne i Togfonden DK skal gennemføres, til finansministeren
Side 3 af 3
Ellebjerg station, ramme til godstrafik i Nordjylland og bedre internet i tog. I fase
1 udskydes opførelsesårene for ny bane over Vestfyn med 3 år og hastighedsop-
gradering Fredericia-Aarhus H med 1 år i forhold til Aftale om Togfonden DK.
Såfremt der skal gennemføres projekter svarende til fase 1, vil der skulle indbud-
getteres yderligere 10 mio. kr. i 2017, 170 mio. kr. i 2018, 240 mio. kr. i 2019 og
260 mio. kr. i 2020. Efter 2020 udgør anlægsudgifterne forbundet med fase 1 i alt
5.570 mio. kr. mere end med regeringens forslag til tilpasning af Togfonden.
Det bemærkes derudover, at fase 1 ikke nødvendigvis sikrer den fornødne koor-
dination, hvor hastighedsopgraderingen Fredericia-Hobro færdiggøres før elektri-
ficeringen Fredericia-Aalborg.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen
Finansminister