Finansudvalget 2015-16
L 192 Bilag 1
Offentligt
1660761_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2017
i forhold til finansloven for 2016
August 2016
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 2 af 33
FFL17 sammenlignet med FL16
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2017
sammenlignet med finansloven for 2016 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2016. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2017.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2017, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2016 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2017 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2017 i forhold til finansloven for 2016,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2016 til finanslov-
forslaget for 2017.
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 3 af 33
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ...................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet .............................................................................................. 5
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 7
§ 8. Erhvervs- og Vækstministeriet ........................................................................... 8
§ 9. Skatteministeriet .................................................................................................... 9
§ 11. Justitsministeriet................................................................................................ 10
§ 12. Forsvarsministeriet ........................................................................................... 11
§ 14. Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet ........................................... 12
§ 15. Social- og Indenrigsministeriet ....................................................................... 14
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet ...................................................................... 15
§ 17. Beskæftigelsesministeriet ................................................................................. 17
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ........................................................ 20
§ 20. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling ...................................... 21
§ 21. Kulturministeriet............................................................................................... 23
§ 22. Kirkeministeriet ................................................................................................ 24
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet......................................................................... 25
§ 28. Transport- og Bygningsministeriet ................................................................ 26
§ 29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet ..................................................... 28
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 30
§ 36. Pensionsvæsenet ............................................................................................... 33
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 4 af 33
§ 5. Statsministeriet
Ingen større bevægelser.
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 5 af 33
§ 6. Udenrigsministeriet
Øvrige større ændringer
Merindtægten på 50 mio. kr. skyldes, at der fra 2017 er fastsat en udbyttepolitik for
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) (§ 06.11.21.).
Mindreudgiften på 229 mio. kr. skyldes, at der i 2017 er afsat en negativ budgetre-
gulering på baggrund af skønnet for udgifter til flygtningemodtagelse, som er for-
bundet med usikkerhed.
Merudgiften på 404 mio. kr. skyldes primært, at der i 2017 planlægges nye tilsagn til
igangsættelse af programmer i Niger og Mali og større tilsagn i Ghana og Burkina
Faso (§ 06.32.01.).
Mindreudgiften på 413,6 mio. kr. skyldes overvejende tilsagnsbudgetteringen, hvor
der i 2017 planlægges færre nye tilsagn end i 2016. I 2017 afgives der sidste del af
tilsagn til landeprogrammerne i Myanmar, Bangladesh og Palæstina (§ 06.32.02.).
Mindreudgiften på 100 mio. kr. skyldes, at aktiviteter over denne konto i 2017 er
flyttet til hovedkonto § 06.38.01. Mobilisering og finansiering af investeringer og §
06.38.02. Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder (§ 06.32.05.).
Merindtægten på 32,2 mio. kr. skyldes hovedsageligt forventet indbetaling af afdrag
på lån afgivet til Egypten (§ 06.32.07.).
Merudgiften på 165,4 mio. kr. skyldes opprioritering af menneskerettigheds- og
freds- og stabiliseringsområdet. Der afsættes flere midler til bidrag til organisationer
på området ligesom der afsættes 72 mio. kr. mere til Freds- og Stabiliseringsfonden
end i 2016 (§ 06.32.08.).
Merudgiften på 60 mio. kr. skyldes, at der i 2017 afsættes 60 mio. kr. mere til Det
Arabiske Initiativ end i 2016 (§ 06.32.09.).
Merudgiften på 50 mio. kr. skyldes, at der i 2017 afsættes 50 mio. kr. mere til Na-
boskabsprogrammet end i 2016 (§ 06.32.11.).
Merudgiften på 68 mio. kr. skyldes øgede bidrag til FN’s Befolkningsfond (UNF-
PA), øget bidrag til indsatser for kvinder og pigers reproduktive og seksuelle sund-
hed og rettigheder og øgede bidrag til Verdenssundhedsorganisationen WHO’s ud-
viklingsaktiviteter og til FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) (§ 06.36.03.).
Mindreudgiften på 100 mio. kr. skyldes, at Danmarks kapitalbidrag på samlet 500
mio. kr. til den Asiatiske Infrastruktur Investeringsbank (AIIB) er fordelt med 200
mio. kr. i 2016 og 100 mio. kr. i hvert af de efterfølgende tre år (§ 06.37.02.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 6 af 33
Mindreudgiften på 296,3 mio. kr. skyldes indbetalingsprofilen for Den afrikanske
Udviklingsfond, hvor der i 2016 blev indbetalt 403 mio. kr., mens der i 2017 indbe-
tales 100 mio. kr. I modsat retning trækker, at der planlægges en merudgift på ca. 7
mio. kr. til multilaterale gældslettelsesinitiativer (§ 06.37.03.).
Merudgiften på 103,3 skyldes at bidraget til Den europæiske Udviklingsfond er til-
passet den seneste udmelding fra Kommissionen. Mindreindtægten på 121,9 mio.
kr. skyldes, at der forventes færre indtægter fra tilbagebetalinger fra lån ydet på sær-
lige vilkår gennem Den europæiske Udviklingsfond (§ 06.37.04.).
Merudgiften på 417 mio. kr. skyldes, at der flyttes aktiviteter til § 06.38.01. Mobili-
sering af finansiering til investeringer i 2017(§ 06.38.01.).
Merudgiften på 434,7 mio. kr. skyldes, at der flyttes aktiviteter til § 06.38.02. Ram-
mebetingelser, viden og forretningsmuligheder i 2017 (§ 06.38.02.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 7 af 33
§ 7. Finansministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 400,0 mio. kr. skyldes den et-årige profil på reserven til flytning af
statslige arbejdspladser, der blev indbudgetteret på finansloven for 2016 (§ 07.11.70.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 63,4 mio. kr. e kan primært henføres til vedtagelsen af den fællesoffent-
lige digitaliseringsstrategi 2016-2020, hvori der udmøntes 66,5 mio. kr. til konkrete ini-
tiativer på hovedkontoen i 2017 (§ 07.12.02.).
Mindreudgiften på 22,6 mio. kr. kan primært henføres til en udfasning af aktiviteter
under Fonden for Velfærdsteknologi. Udfasningen er en følge af den ny fællesoffentli-
ge digitaliseringsstrategi 2016-2020. Mindreudgifterne er delvist modsvaret af indbud-
gettering af midler til fælleskommunale digitaliseringsinitiativer (§ 07.12.03.).
Mindreudgiften på 21,1 mio. kr. skyldes, at de bevillingsfinansierede opgaver i forbin-
delse med flytning af statslige arbejdspladser overgår til Udbetaling Danmark. Finansie-
ringen af disse opgaver varetages fra 2017 og frem af § 36. Pensionsvæsenet. Den reste-
rende bevilling kan henføres til finansiering af flytning af Statens Administration til
Hjørring (§ 07.13.01.).
Merindtægten på i alt 1.580,8 mio. kr. skyldes, at der som følge af børsnoteringen af
DONG Energy A/S forventes udbetalt et udbytte på ca. 1,25 mia. kr. De øvrige mer-
indtægter kan primært henføres til øget udbytte fra Statens Ejendomssalg A/S og Kø-
benhavns Lufthavne (§ 07.15.01.).
Merindtægten på 641,7 mio. kr. kan primært henføres til nye skøn for de forventede
toldindtægter, som følge af øget eksport (§ 07.51.01.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 8 af 33
§ 8. Erhvervs- og Vækstministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 383,8 mio. kr. skyldes primært faldende oliepriser, et mindre fald i
gas- og olieproduktion i de seneste år samt merudgifter i forbindelse med Nordsøfon-
dens genforhandlede gassalgsaftaler (§ 08.25.03).
Mindreudgiften på 56,4 mio. kr. skyldes, at den hidtidige bevilling udløber i 2017. Der
var i 2016 afsat 56,4 mio. kr., jf. Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre
og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af UMTS-midlerne til erhvervsrettede
og vækstskabende initiativer samt digitalisering af oktober 2012 (§ 08.32.04).
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. skyldes, at bevillingen udløber i 2017, jf. Aftale mellem
den daværende SR-regering, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om et grønnere
Danmark af juni 2014 (§ 08.33.25).
Mindreudgiften på 150,4 mio. kr. og mindreindtægten på 150,5 mio. kr. skyldes, at for-
ventningerne til aktivitetsniveauet for 2017 er nedjusteret som følge af et forbedret
prognosegrundlag for hele programperioden 2014-2020 under Den Europæiske Fond
for Regionaludvikling og Den Europæiske Socialfond, som videreudbetales under kon-
toen (§ 08.35.01).
Mindreudgiften på 26,8 mio. kr. og mindreindtægten på 13,8 mio. kr. skyldes en juste-
ring i tilskudsmidler til LokaleAktionsGrupper (LAG) som følge af Aftale mellem rege-
ringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om fødeva-
re- og landbrugspakke af december 2015 (§ 08.35.07).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 9 af 33
§ 9. Skatteministeriet
Nye initiativer
Merudgiften til omkostningsgodtgørelse på 104,7 mio. kr. skyldes primært en forventet
stigning i antal sager, eftersom det med indgåelsen af Retssikkerhedspakke II blev be-
sluttet at udvide ordningen, således at skattepligtige selskaber og fonde igen har mulig-
hed for at opnå omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand i skattesager.
Dette indebærer en forventet merudgift på 116,7 mio. kr. årligt fra 2017 og frem. Den
samlede nettobevægelse vil være på ca. 60 mio. kr., når der tages højde for tilbageløb og
afskaffelse af det nuværende fradrag fra sagsomkostninger for selskaber og fonde.
Kontoen er dertil nedjusteret med 17,1 mio. kr. på baggrund af et gennemsnitligt min-
dreforbrug vedr. personlige sager de sidste 5 år (§ 09.21.05.).
Reserver
Merudgiften til reserver på 199,1 mio. kr. skyldes primært, at der i forbindelse med fi-
nansloven for 2016 er afsat en årlig reserve i 2017-2019 til styrkelse af inddrivelsesom-
rådet på 242,3 mio. kr. (§ 09.21.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten fra personlige fordringer på 299,0 mio. kr. skyldes nedlukningen af
EFI-systemet, som medfører et forventet fald i indtægterne vedr. inddrivelse af person-
lige fordringer (§ 09.22.15.).
Mindreudgiften til overtagne studielånsfordringer på 34,0 mio. kr. skyldes, at der i rela-
tion til den manglende inddrivelse ikke behandles overtagne studielånsfordringer, hvil-
ket medfører, at der ikke foretages nedskrivninger på disse fordringer (§ 09.22.21.).
Mindreindtægten til overtagne studielånsfordringer på 64,1 mio. kr. skyldes nedluknin-
gen af EFI-systemet, som medfører et forventet fald i indtægterne vedr. inddrivelse af
studielånsfordringer (§ 09.22.21.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 10 af 33
§ 11. Justitsministeriet
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 1.013,8 mio. kr. skyldes dels et revideret skøn samt primært en tek-
nisk overførsel af midler til to nye underkonti 11.23.02.30. Afskrivning af bøder, konfi-
skationer og gebyrer og 11.23.02.40. Afskrivning af offerbidrag, således at afskrivninger
fremadrettet opføres særskilt som en negativ indtægt i stedet for at blive opført som en
udgift. Derved reduceres udgiftsbevillingen, mens indtægtsbevillingen reduceres tilsva-
rende, således at den tekniske overførsel er udgiftsneutral (§ 11.23.02.).
Mindreindtægten på 909,3 mio. kr. skyldes dels et revideret skøn samt primært en tek-
nisk overførsel af midler til to nye underkonti 11.23.02.30. Afskrivning af bøder, konfi-
skationer og gebyrer og 11.23.02.40. Afskrivning af offerbidrag, således at afskrivninger
fremadrettet opføres særskilt som en negativ indtægt i stedet for at blive opført som en
udgift. Derved reduceres indtægtsbevillingen, mens udgiftsbevillingen reduceres tilsva-
rende, således at den tekniske overførsel er udgiftsneutral (§ 11.23.02.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 11 af 33
§ 12. Forsvarsministeriet
Budgetforbedringer
Mindreudgiften på 40,0 mio. kr. skyldes den i Aftale mellem den daværende SR-
regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om finansiering af styrkelse af Forsvarets Efterretningstjeneste
(FE) indsats mod terror af april 2015 afsatte negative budgetregulering til udmøntning
på Forsvarsministeriets område. Dertil kommer en negativ budgetregulering til ud-
møntning på relevante konti på ministerområdet som følge af omlægning af Barsels-
fonden fra bevillingsfinansieret ordning til bidragsfinansieret ordning (§ 12.11.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 81,9 mio. kr. skyldes primært en revurdering og justering af depar-
tementets udgifter i 2017 efter reorganiseringen af Forsvarsministeriets departement i
2015 samt, at der i 2017 ikke er indbudgetteret bevilling til Nyt kampflyprogram til
gennemførelse af typevalg – og anskaffelsesprocessen af nyt kampfly som følge af Af-
tale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Ra-
dikale Venstre om anskaffelse af nye kampfly af juni 2016 (§ 12.11.01.).
Mindreudgiften på 271,4 mio. kr. skyldes, at administrationen af udenlandske aktivite-
ter i forbindelse med internationale stabe fra 2017 er overført til § 12.23.01. Værnsfæl-
les Forsvarskommando (§ 12.12.03.).
Merudgiften på 770,3 mio. kr. skyldes primært rebudgettering af materielanskaffelser
(primært for anskaffelse af skibsbaserede helikoptere) fra 2016 til 2015, hvorved bevil-
lingen blev nedsat med 400 mio. kr. mod tilsvarende forhøjelser med 150 mio. kr. i
2017, 150 mio. kr. i 2018 og 100 mio. kr. i 2019 (§ 12.13.04.).
Merudgiften på 331,1 mio. kr. skyldes primært, at administrationen af udenlandske ak-
tiviteter i forbindelse med internationale stabe fra 2017 er overført fra § 12.12.03. For-
svarsministeriets Personalestyrelse, Centralt Styrede Enheder til Værnsfælles Forsvars-
kommando (§ 12.23.01.).
Merudgiften på 40,4 mio. kr. skyldes periodeforskydning af udgifter vedrørende pro-
jektet NATO Broadcast and Ship/Shore System, Enhancement One under det interna-
tionalt finansierede NATOinvesteringsprogram (NSIP). Der er tilsvarende merindtæg-
ter, da samtlige udgifter på kontoen refunderes af NATO (§ 12.29.13.).
Merudgiften på 75,1 mio. kr. skyldes, at kontoen fra 2017 og frem er nulstillet. Af
Stemmeaftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om ud-
møntning af besparelserne i Redningsberedskabet af marts 2016 fremgår, at vækstpak-
kens reduktioner tilbagerulles, således at der i stedet udmøntes besparelser på Red-
ningsberedskabet på 30 mio. kr. i 2016 og 45 mio. kr. fra 2017 og frem. Den resterende
manko på 45 mio. kr. i 2016 og 80 mio. kr. i 2017 og frem finansieres ved ompriorite-
ringer inden for Forsvarsministeriets ramme (§ 12.41.79.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 12 af 33
§ 14. Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 67,1 mio. kr. skyldes primært etablering og drift af udrejsecentre (§
14.32.03.).
Merudgiften på 75,8 mio. kr. skyldes indbudgettering af en ny bevilling til tilskud til
etablering af midlertidige boliger til flygtninge som led i Aftale mellem regeringen
og KL om bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge af marts 2016 (§
14.52.15.).
Merudgiften på 24,1 mio. kr. skyldes indbudgettering af en ny bevilling til beskæfti-
gelsesrettet virksomhedsbonus som led i Aftale mellem regeringen og KL om bedre
rammer for at modtage og integrere flygtninge af marts 2016 (§ 14.62.11.).
Merudgiften på 49,5 mio. kr. skyldes, at der som led i Aftale mellem regeringen og
KL om bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge af marts 2016 er afsat
bevilling til refusion af udgifter til midlertidig indkvartering, jf. lov nr. 665 af 8. juni
2016 om ændring af integrationsloven og forskellige andre love (§ 14.72.01.).
Merudgiften på 41,5 mio. kr. skyldes, at der som led i Aftale mellem regeringen og
KL om bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge af marts 2016 er afsat
bevilling til kommunal beskæftigelsesbonus, jf. lov nr. 665 af 8. juni 2016 om æn-
dring af integrationsloven og forskellige andre love (§ 14.72.02.).
Reserver
Mindreudgiften på -65,7 mio. kr. skyldes, at reserven som led i Aftale mellem rege-
ringen og KL om kommunernes økonomi for 2017 af juni 2016 er blevet udmøntet
for perioden 2016-2019 (§ 14.11.77.).
Merudgiften på 636,0 mio. kr. skyldes, at reserven som led i Aftale mellem regerin-
gen og KL om kommunernes økonomi for 2017 af juni 2016 er blevet udmøntet
for perioden 2016-2019 (§ 14.11.78.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 40,5 mio. kr. skyldes et opjusteret aktivitetsniveau, idet sekretariatet
forventes at skulle forberede flere sager til 2. instans behandling i Flygtningenævnet
som følge af en forventet stigende tilgang af sager (§ 14.19.01.).
Merudgiften på 91,0 mio. kr. skyldes en forventet forhøjet mødeaktivitet i Flygt-
ningenævnet, idet Flygtningenævnet forventes at skulle behandle flere asylsager
som følge af en forventet stigende tilgang af sager (§ 14.19.02.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 13 af 33
Mindreudgiften på 164,7 mio. kr. skyldes, at der forventes afgivet færre tilsagn til
almene ungdomsboliger (§ 14.51.02.).
Mindreindtægten på 33,1 mio. kr. skyldes mindre kommunal refusion som følge af,
at der forventes afgivet færre tilsagn til almene ungdomsboliger (§ 14.51.02.).
Mindreudgiften på 27,5 mio. kr. skyldes lavere finansieringsrente til friplejeboliger
(§ 14.52.05.).
Merudgiften på 172,9 mio. kr. skyldes primært, at resultattilskuddene er forhøjet
som led i Aftale mellem regeringen og KL om bedre rammer for at modtage og in-
tegrere flygtninge af marts 2016, jf. lov nr. 665 af 8. juni 2016 om ændring af inte-
grationsloven og forskellige andre love (§ 14.71.04.).
Merudgiften på 838,1 mio. kr. skyldes primært, at grundtilskuddet for flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge er opjusteret som led i Aftale mellem regeringen
og KL om bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge af marts 2016, jf.
lov nr. 665 af 8. juni 2016 om ændring af integrationsloven og forskellige andre lo-
ve (§ 14.71.05.).
Merudgiften på 30,1 mio. kr. skyldes et ændret aktivitetsniveau (§ 14.71.06.).
Mindreudgiften på 159,3 mio. kr. skyldes, at ordningen ophører som følge af ikraft-
trædelsen af lov nr. 300 af 22. marts 2016 om ændring af lov om aktiv socialpolitik,
integrationsloven og forskellige andre love (Udvidelse af personkredsen for modta-
gelse af integrationsydelse mv.) (§ 14.71.10.).
Merudgiften på 33,7 mio. kr. skyldes en ny målgruppeafgrænsning for ordningen (§
14.71.12.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 14 af 33
§ 15. Social- og Indenrigsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 56,4 mio. kr. vedr. Pulje til medfinansiering af færgeinvesteringer i
kommuner skyldes tilførsel af midler til nedsættelse af færgetakster for passagerbefor-
dring til og fra øer, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti om vækst og udvikling i hele Danmark af februar 2016
(§15.91.31.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 35,2 mio. kr. vedr. Frivilligt arbejde inden for det sociale felt skyldes
den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem den daværende SR-regering, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om satspuljen for 2015 af november 2014 og Aftale mellem regeringen, So-
cialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om satspuljen for 2016 af okto-
ber 2015 (§ 15.13.28.).
Merudgiften på 31,6 mio. kr. vedr. Mod en tidligere, forebyggede og mere effektiv ind-
sats skyldes den bevillingsprofil, som fremgår af Aftale mellem regeringen, Socialde-
mokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Soci-
alistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om satspuljen for 2016 af oktober
2015 (§ 15.26.02.).
Merudgiften på 478,0 mio. kr. vedr. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde skyldes en
opjustering af skønnet for udgifter som følge af prognosen for antallet af opholdstilla-
delser til flygtninge og familiesammenførte (§ 15.43.01.).
Merindtægten på 157,6 mio. kr. vedr. Kommunerne skyldes, at der på finanslovsforsla-
get budgetteres med efterreguleringen af selvbudgetteringen for de kommuner, der
havde valgt selvbudgettering i året tre år før finansåret. I 2013 var der ingen kommu-
ner, der havde valgt selvbudgettering (alligevel optræder et mindre beløb på finanslo-
ven for 2016 som følge af den foreløbige virkning fra budgetvedtagelsen i oktober
2015). I 2014 var der to kommuner, der selvbudgetterede. Efterreguleringen for disse
er opgjort til 162,9 mio. kr., som afregnes i 2017 (§ 15.91.11.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 15 af 33
§ 16. Sundheds- og Ældreministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 447,6 mio. kr. vedr. reserver og budgetregulering skyldes primært
udmøntning af reserve vedrørende det kommunale lov- og cirkulæreprogram, overførs-
ler til kommuner og regioner vedr. hurtigere udredning og behandling, satspuljeinitiati-
ver samt initiativer ved. kræft, kronikere og patientinddragelse, samt negativ budgetre-
gulering vedr. afskaffelse af NAT-screening (§ 16.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 26,1 mio. kr. vedr. styrkelse af den kommunale forebyggelsesindsats
med særligt fokus på ældre medicinske patienter og udsatte grupper (styrket indsats
mod overbelægning) skyldes den afsatte bevillingsprofil, jf. Aftale mellem den davæ-
rende SR-regering, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om finansloven for 2015 af
november 2014 (§ 16.21.69.).
Merudgiften på 133,5 mio. kr. på Statens Serum Institut skyldes hovedsageligt, at der
ifm. Aftale mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi for 2017
af juni 2016 er overført midler fra regionernes bloktilskud til udførelse af diagnostiske
analyser (§ 16.35.01.).
Mindreudgiften på 108 mio. kr. vedr. dansk center for partikelterapi til behandling af
kræftpatienter skyldes den afsatte bevillingsprofil, jf. Aftale mellem den daværende
SRSF-regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti om finansloven for 2014 af
november 2013 (§ 16.51.62.).
Mindreudgiften på 60 mio. kr. vedr. styrkelse af influenzaberedskab skyldes, at midler-
ne er indbudgetteret til køb af ny vaccinegaranti i 2016, jf. Aftale mellem regeringen,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om finansloven for
2016 af november 2015 (§ 16.51.63.).
Mindreudgiften på 254,9 mio. kr. vedr. handlingsplan for den ældre medicinske patient
samt akutpakke mod overbelægning skyldes, at midlerne er blevet udmøntet dels til an-
dre konti på § 16. Sundheds- og Ældreministeriet, dels til det regionale og kommunale
bloktilskud, jf. akt. 133 af 23. juni 2016 (§ 16.51.82.).
Merudgiften på 202,2 mio. kr. vedr. læge- og sundhedshuse skyldes, at midlerne er afsat
fra 2017, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-
servative Folkeparti om finansloven for 2016 af november 2015 (§ 16.51.87.).
Mindreudgiften på 151,1 mio. kr. vedr. styrket livskvalitet for de svageste hjemme-
hjælpsmodtagere skyldes, at midlerne er overført til det kommunale bloktilskud, jf. akt.
133 af 23. juni 2016 (§ 16.65.01.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 16 af 33
Merudgiften på 90,8 mio. kr. vedr. National handlingsplan for demens 2025 skyldes
den afsatte bevillingsprofil, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2016 af oktober 2015
(§ 16.65.60.).
Mindreudgiften på 57,2 mio. kr. vedr. Styrket sammenhæng for de svageste ældre skyl-
des den afsatte bevillingsprofil, jf. Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2016 af
oktober 2015 (§ 16.65.61.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 17 af 33
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 110 mio. kr. skyldes udviklingen i den på finansloven for 2016 afsat-
te budgetregulering vedrørende boligydelsesområdet (§ 17.19.77.).
Merudgiften på 472,5 mio. kr. kan henføres til, at en del af reserverne på finansloven
for 2016 er nulstillet og udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2017. Reserven inde-
holder fortsat de kommunaløkonomiske konsekvenser forbundet med ændringer i reg-
lerne vedrørende supplerende dagpenge og dagpengegodtgørelse (G-dage), som følger
af Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti om et tryggere
dagpengesystem af oktober 2015 (§ 17.19.78.).
Mindreudgiften på 24,1 mio. kr. skyldes, at bevillingen som led i finanslovsforslaget for
2017 er reduceret med 13,4 mio. kr. Endvidere er 5,4 mio. kr. omprioriteret til finansie-
ring af arbejdsgivernes finansiering af driften af Feriepengeinfo. Endvidere skal bevil-
lingsudviklingen ses i sammenhæng med, at reserverne på finansloven for 2016 er nul-
stillet og udmøntet på bloktilskudsaktstykket for 2017. Endelig er der indbudgetteret en
reserve vedrørende de administrative konsekvenser af Ankestyrelsens principafgørelse
72-15 om refusion af barselsdagpenge - anmeldelse af graviditetsbetinget fravær – over-
skridelse af anmeldelsesfrist (§ 17.19.79.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 36,8 mio. kr. skyldes, at ordningen er under udfasning og aktiviteten
forventes derfor at falde fra ca. 1.700 fuldtidspersoner i 2016 til ca. 420 fuldtidsperso-
ner i 2017 (§ 17.35.12.).
Merindtægten på 41,8 mio. kr. skyldes primært en efterregulering i 2016 på -43,5 mio.
kr., som de private arbejdsgivere har indbetalt for meget (§ 17.31.29.).
Mindreudgiften på 49,9 mio. kr. skyldes, at bevillingen til midlertidig arbejdsmarkeds-
ydelse er ophørt, jf. Aftale mellem den daværende SRSF-regering og Enhedslisten om
midlertidig arbejdsmarkedsydelse af maj 2013 (§ 17.32.12.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 98,5 mio. kr. skyldes, at kontostrukturen er ændret, idet
udbetalinger til ordningen administreres af Udbetaling Danmark. Udgiften blev tidlige-
re afholdt på § 17.35.21. Særlig støtte til kontanthjælpsmodtagere m.fl. Flytningen af
bevillingen har i sig selv ingen bevillingsmæssig betydning (§ 17.35.20.).
Mindreudgiften på 94,7 mio. kr. skyldes, at udgifterne til særlig støtte til modtagere af
kontanthjælp m.fl. fremover afholdes på § 17.35.20. Særlig støtte til modtagere af kon-
tanthjælp m.fl. Kontostrukturen er ændret, idet udbetalinger til ordningen administreres
af Udbetaling Danmark (§ 17.35.21.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 18 af 33
Merudgiften på 275,4 mio. kr. skyldes indfasning af ressourceforløb som følge af Aftale
mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 og indførelse af
jobafklaringsforløb som følge af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om en reform af
sygedagpengesystemet af december 2013. Antallet af fuldtidspersoner i ressourceforløb
forventes at stige med ca. 4.200 fuldtidspersoner fra ca. 19.500 til ca. 23.700 fuldtids-
personer. Antallet af fuldtidspersoner i jobafklaringsforløb forventes at stige med ca.
5.000 fuldtidspersoner, fra ca. 8.400 til ca. 13.400 fuldtidspersoner (§ 17.35.22.).
Merudgiften på 91,0 mio. kr. skyldes indfasning af ressourceforløb som følge af Aftale
mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012 og indførelse af
jobafklaringsforløb som følge af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om en reform af
sygedagpengesystemet af december 2013 (§ 17.46.04. ).
Mindreudgiften på 387,3 mio. kr. skyldes et forventet fald i antallet af helårspersoner på
den ordinære jobrotationsordning fra 2.600 helårspersoner i 2016 til 1.100 helårsperso-
ner i 2017 samt en reduceret effektiv refusionssats, som bevirker en reduceret statslig
enhedsomkostning, jf. Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Fol-
keparti og Det Konservative Folkeparti om forlig om en reform af beskæftigelsesind-
satsen af juni 2014 (§ 17.46.74.).
Mindreudgiften på 51,5 mio. kr. og mindreindtægterne på 51,5 mio. kr. skyldes en fal-
dende bevillingsprofil, jf. regeringens prioritering af midlerne i Fonden for Forebyggel-
se og Fastholdelse for perioden 2016 til 2018 (§ 17.51.03.).
Mindreindtægten på 40 mio. kr. skyldes, at der blev overført 40 mio. kr. årligt fra Ar-
bejdsmarkedets feriefond til staten i 2015 og 2016 som følge af Aftale mellem den da-
værende SRSF-regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti om finansloven i
2014. Dette er ikke tilfældet i 2017, hvorfor indtægten reduceres tilsvarende (§
17.54.41.).
Merudgiften på 374,5 mio. kr. skyldes primært en forventet stigning i aktiviteten fra
9.800 helårspersoner i 2016 til 19.000 helårspersoner i 2017. Merudgiften kan henføres
til indfasningen af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af ju-
ni 2012 samt Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og
Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udlig-
ningssystemet af februar 2015 (§ 17.56.04.).
Merudgiften på 329,6 mio. kr. skyldes en forventet stigning i aktiviteten fra 8.800 hel-
årspersoner i 2016 til 17.300 helårspersoner i 2017. Merudgiften kan henføres til ind-
fasningen af Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti om en reform af førtidspension og fleksjob af juni 2012
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 19 af 33
samt Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssy-
stemet af februar 2015 (§ 17.56.05.).
Mindreudgiften på 23,6 mio. kr. skyldes, at bevillingerne til initiativer for personer med
handicap og indslusning på arbejdsmarkedet, afsat som led i hhv. Aftale mellem den
daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konser-
vative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2014 og Aftale mellem den davæ-
rende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af satspuljen for 2015, bortfalder med
udgangen af 2016. Desuden er bevillingen til rum til udsatte på arbejdsmarkedet, afsat
som led i Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socia-
listisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om udmøntning af
satspuljen for 2015, reduceret i 2017 (§ 17.59.21.).
Merudgiften på 267,9 mio. kr. skyldes en nedjustering af skønnet for inddrevne skyldi-
ge børnebidrag. Nedjustering kan henføres til SKATs suspendering af EFI-systemet ( §
17.61.05.).
Merudgiften på 321,0 mio. kr. skyldes en forventet stigning i antallet af helårspersoner
fra ca. 15.700 helårspersoner i 2016 til ca. 23.900 helårspersoner i 2017. Aktivitetsprofi-
len er stigende over tid, som følge af, at førtidspensionister tilkendt førtidspension den
1. juli 2014 eller senere budgetteres på denne konto og afgangen de første år forventes
at være yderst begrænset i den tidlige indfasningsperiode (§ 17.64.10.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 20 af 33
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
Nye initiativer
Mindreudgiften på 25,0 mio. kr. skyldes enighed mellem regeringen, Socialdemokrater-
ne og Dansk Folkeparti om finansiering af Aftale om et tryggere dagpengesystem af
oktober 2015. Der er enighed om, at finansieringen skal tilvejebringes ved at indføre et
loft over antallet af statsfinansierede uddannelser på videregående niveau, der kan tages
uden deltagerbetaling, hvilket reducerer de forventede SU-udgifter (§ 19.11.78.).
Merudgiften på 68,3 mio. kr. skyldes primært enighed mellem regeringen, Socialdemo-
kraterne og Dansk Folkeparti om finansiering af Aftale om et tryggere dagpengesystem
af oktober 2015. Der er enighed om, at finansieringen skal tilvejebringes ved at indføre
et loft over antallet af statsfinansierede uddannelser på videregående niveau, der kan
tages uden deltagerbetaling. Uddannelsesloftet skaber samtidig et merprovenu, som
skal udmøntes på § 19, hvilket delvist modsvares af reducerede taxameterudgifter. (§
19.11.79.)
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 29,3 mio. kr. skyldes bortfald af midler i omstillingsreserven samt
udfasning af midlertidig stipendieordning for udenlandske talenter, jf. Aftale om en
vækstpakke af juni 2014 (§ 19.23.05).
Mindreudgiften på 23,1 mio. kr. skyldes primært overførsel af tilskud til professions-
højskoler og erhvervsakademier samt overførsel af tilskud vedr. it-opgaver og lægeer-
klæringer til andre konti under § 19. (§ 19.27.05.).
Mindreudgiften på 56,3 mio. kr. skyldes primært, at genudlånsrenten er nedsat fra 0,73
pct. i 2016 til 0,47 pct. i 2017. Hertil kommer at udgiften til administration af tilbagebe-
taling af studielån til Udbetaling Danmark er nedsat som følge af, at SKATs EFI sy-
stem er taget ud af drift (§ 19.81.12.).
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes et skønnet fald i tab på studiegæld på baggrund
af regnskabet for 2015 (§ 19.81.14.).
Mindreudgiften på 30,6 mio. kr. skyldes primært, at effekten af målretningen af ordnin-
gen og satsreduktionen, som trådte i kraft medio 2016, slår fuldt igennem i 2017 (§
19.84.01.).
Merudgiften på 116,8 mio. kr. skyldes bevilling til ikke-obligatoriske programmer under
Den Europæiske Rumorganisation. Bevillinger til programmerne blev senest udmøntet
i 2014 for en treårig periode (§ 19.56.02.). Bevillingen ændres fra at være opført hvert
tredje år til at være opført hvert år.
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 21 af 33
§ 20. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Nye initiativer
Merudgiften på 42,6 mio. kr. skyldes, at kontoen er ny og oprettet som led i Aftale mel-
lem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styrkede gymnasia-
le uddannelser af juni 2016, hvor der er afsat midler til bl.a. efteruddannelse
(§20.48.11).
Reserver
Mindreudgiften på 76,1 mio. kr. skyldes primært en udmøntning af bevillingen på §
20.11.79.50. Reserve til adgangskrav på gymnasierne som led i Aftale mellem regerin-
gen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styrkede gymnasiale uddannel-
ser samt nedskrivningen af en reserve ifm. afslutningen af en DUT-sag (§ 20.11.79).
Budgetforbedringer
Mindreudgiften på 70,0 mio. kr. skyldes en harmonisering af skoleydelse ved produkti-
onsskoler til SU-niveau (§20.51.12).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 251,8 mio. kr. skyldes, at puljen til mere pædagogisk personale i
dagtilbud overføres til det kommunale bloktilskud fra 2017 og frem jf. Aftale mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2017 af juni 2016 (§ 20.19.02).
Mindreudgiften på 33,3 mio. kr. skyldes primært en ændret profil for puljen for it i fol-
keskolen, der er afsat i Aftale mellem den daværende SR-regering og KL om kommu-
nernes økonomi for 2015 af juni 2014 som led i Aftale mellem regeringen, KL og Dan-
ske Regioner om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020 af maj 2016 (§
20.29.07).
Mindreudgiften på 110,7 mio. kr. skyldes primært bevillingsprofilen for puljen til
fremme af erhvervsuddannelsernes kvalitet og indkøb af udstyr samt udløb af bevilling
til strategisk kompetenceløft af lærerne på erhvervsuddannelser i henhold til Aftale
mellem den daværende SR-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Det Konservative Folkeparti og Liberal Alliance om bedre og mere attraktive er-
hvervsuddannelser af februar 2014 (§ 20.38.11).
Mindreudgiften på 150,0 mio. kr. , skyldes udløb af midlertidig bevilling i 2016 til kvali-
tetsudvikling på erhvervsuddannelserne som følge af Aftale mellem regeringen, Social-
demokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om
løft af erhvervsuddannelserne i 2016 af november 2015 (§ 20.38.12).
Merudgiften på 64,3 mio. kr. skyldes en forventet stigning i aktiviteten i kombineret
ungdomsuddannelse som følge af Aftale mellem den daværende SR-regering, Venstre,
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 22 af 33
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det konservative Folkeparti og Liberal allian-
ce om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser af februar 2014 (§ 20.53.01).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 23 af 33
§ 21. Kulturministeriet
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 65,4 mio. kr. skyldes en stigning i tilskuddet til Europæisk Kulturho-
vedstad 2017 fra 2016 til 2017. Endvidere skyldes stigningen, at bevillingerne til Det
Danske Kulturinstitut og Det Danske Institut i Rom er flyttet fra aktstykket om udlod-
ningsmidler til kulturelle formål til denne konto på finansloven (§ 21.11.23.).
Merudgiften på 35,8 mio. kr. skyldes en stigning i bevillingen til opførelse af nyt Fri-
hedsmuseum (§ 21.33.73.).
Merudgiften på 37,6 mio. kr. og merindtægten på 37,6 mio. kr. skyldes tilsagn fra en
række fonde om finansiering af tilbygning mv. til Ordrupgaard, jf. akt. 68 af 3. marts
2016 (§ 21.33.71.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 24 af 33
§ 22. Kirkeministeriet
Ingen større bevægelser.
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 25 af 33
§ 24. Miljø- og Fødevareministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 74,6 mio. kr. skyldes, at der oprettes en ny ordning vedrørende tilskud
til udlægning af kompenserende efterafgrøder på særligt udpegede nitratfølsomme om-
råder som følge af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om fødevare- og landbrugspakke af december 2015 (§
24.23.07.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 294,5 mio. kr. og mindreindtægten på 301,8 mio. kr. skyldes ind-
budgettering af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om fødevare- og landbrugspakke af december 2015 på ord-
ninger under landdistriktsprogrammet 2017-2020, som medfører, at en del af de natio-
nale udgifter til medfinansiering falder senere i aftaleperioden (§ 24.23.03.).
Merudgiften på 208,2 mio. kr. og merindtægten på 195,3 mio. kr. på refinansierings-
ordningen for landbruget skyldes øget afvikling af betaling for afdrag på gæld, som er
overtaget fra landmænd i forbindelse med refinansieringen samt mellemregning med
Finansministeriet mht. renter. Afviklingen sker som følge af øget provenu fra salg af
overtagne obligationer mv. (§ 24.24.44.).
Mindreudgiften på 34,3 mio. kr. skyldes udløb af midlertidig bevilling til indsats mod
partikeludslip i 2014-2016 (§ 24.55.05.).
Mindreudgiften på 58,5 mio. kr. på Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrations-
program skyldes hovedsageligt udløb af bevilling til økologisk byggeri samt udløb af
midlertidig bevilling fra forskningsreserven (§ 24.55.09.).
Mindreudgiften på 24,2 mio. kr. på Naturforvaltning og friluftsliv skyldes primært bort-
fald af den midlertidige bevilling afsat til etablering af stenrev samt udmøntning af Na-
turplan Danmark-reserve som led i Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Libe-
ral Alliance og Det Konservative Folkeparti om naturpakke af maj 2016 ( § 24.72.01).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 26 af 33
§ 28. Transport- og Bygningsministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 56,8 mio. kr. vedr. driftstilskud til Grenaabanen skyldes, at Aarhus Let-
bane overtager driften af Grenaabanen fra DSB. Som følge af politisk aftale mellem
Aarhus Kommune, Region Midtjylland og staten om oprettelse af et fælles anlægssel-
skab for Aarhus letbane af 31. oktober 2011 yder staten et årligt driftsbidrag til Aarhus
Letbane som kompensation for driften af Grenaabanen (§ 28.52.15.).
Budgetforbedringer
Der er indarbejdet en negativ budgetregulering som følge af en igangværende budget-
analyse af Banedanmarks drift og vedligeholdelse af de statslige jernbaner og Ba-
nedanmarks opgaveløsning på området. Den nærmere udmøntning vil blive afklaret
frem mod budgetteringen af finansloven for 2017, når resultaterne af den igangværende
analyse i Banedanmark foreligger (§ 28.63.04.).
Der er indarbejdet en negativ budgetregulering som følge af en igangværende budget-
analyse af Banedanmarks drift og vedligeholdelse af de statslige jernbaner og Ba-
nedanmarks opgaveløsning på området. Den nærmere udmøntning vil blive afklaret
frem mod budgetteringen af finansloven for 2017, når resultaterne af den igangværende
analyse i Banedanmark foreligger (§ 28.63.05.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 393,6 mio. kr. vedr. den centrale anlægsreserve skyldes, at bevil-
lingsprofilen for de afsatte reserver vedr. besluttede anlægsprojekter, herunder bevil-
lingsprofilen for reserver til vejprojekter, samt bevillingsprofilen for den afsatte budget-
regulering på kontoen ( § 28.11.13.).
Merudgiften på 471,0 mio. kr. skyldes afløbet for udisponerede midler i Pulje til inve-
steringer til forbedringer af den kollektive trafik (§ 28.11.15.).
Merudgiften på 294,1 mio. kr. skyldes, at bevillingen vedrørende statens tilskud til
Odense Letbane er godt 100 mio. kr. større i 2017 ift. 2016. Desuden udbetales sidste
rate af statens tilskud til Aarhus Letbane, som i 2017 er godt 200 mio. kr. større end i
2016 (§ 28.11.35.).
Merindtægten på 431,5 mio. kr. vedr. aktieudbytte mv. skyldes primært, at udbyttet fra
Sund & Bælt A/S er opskrevet fra 0,9 mia. kr. til 1,2 mia. kr. Opskrivningen er baseret
på udbyttet for 2015. Desuden er der teknisk indbudgetteret udbytte fra DSB baseret
på udbyttebetalingen for 2015 (§ 28.11.66.).
Mindreudgiften på 554,7 mio. kr. vedr. anlæg af hovedveje skyldes primært, at en del
anlægsprojekter på kontoen færdiggøres (§ 28.21.20.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 27 af 33
Merudgiften på 30,9 mio. kr. vedr. Vejdirektoratets tilskudspulje er sammensat af udløb
af bevillingen til statslig medfinansiering af cykelprojekter og indbudgettering af midler
til statslig medfinansiering af kommunale anlægsprojekter mv. (§ 28.21.23.).
Mindreudgiften på 266,5 mio. kr. skyldes primært en faldende bevilling til kapitalbeva-
rende vedligehold samt udløb af transportpuljeprojekter, bevilling til skibsstødssikring
samt øvrige mindre anlægsprojekter (§ 28.21.30.).
Mindreudgiften på 59,8 mio. kr. vedr. Trafik- og Byggestyrelsen almindelige driftsbevil-
ling skyldes primært oprettelsen af Færdselsstyrelsen på § 28.51.08. Som en del af flyt-
ningen af statslige arbejdspladser har Trafik- og Byggestyrelsen pr. 1. januar 2016 op-
rettet en ny styrelse – Færdselsstyrelsen med sæde i Ribe. Styrelsen fungerer administra-
tivt som et center i Trafik- og Byggestyrelsen (§ 28.51.01.).
Merudgiften på 64,8 mio. kr. vedr. Færdselsstyrelsen skyldes at kontoen er ny. Som en
del af flytningen af statslige arbejdspladser har Trafik- og Byggestyrelsen pr. 1. januar
2016 oprettet en ny styrelse – Færdselsstyrelsen med sæde i Ribe. Styrelsen fungerer
administrativt som et center i Trafik- og Byggestyrelsen(§ 28.51.08.).
Mindreudgiften på 49,5 mio. kr. vedr. Banedanmarks puljeprojekter skyldes primært, at
bevillinger til anlæg af ny station ved Gødstrup og anlæg af ny station ved Hillerødud-
løber i 2016 (§ 28.63.02.).
Mindreindtægten på 69,7 mio. kr. vedr. anlægsprojekter på jernbanen skyldes, at der i
2016 var indbudgetteret forventet TEN-T-støtte fra EU til ny bane København-
Ringsted, Signalprogrammet og dobbeltspor på strækningen Vamdrup-Vojens (§
28.63.08.).
Merudgiften på 125,7 mio. kr. skyldes afløbet for følgende projekter i regi af Togfon-
den DK, som gennemføres som planlagt: elektrificering af strækningerne Fredericia-
Aalborg og Roskilde-Kalundborg (herunder projekt om kørestrøm), ramme til godstra-
fik i Nordjylland og bedre internet i tog. Udover disse projekter gennemføres fly-over
og nye perroner ved Ny Ellebjerg station, hastighedsopgradering af strækningen Køge
N-Næstved og tilskud til jernbanegodsterminal i Hirtshals Havn som planlagt
(§28.63.20.). Der er ikke indbudgetteret midler til yderligere projekter i regi af Togfon-
den DK frem mod 2020.
Mindreudgiften på 40,8 mio. kr. ved forberedelse af togfondsprojekter skyldes, at
VVM-undersøgelserne på kontoen afsluttes i 2016 (§ 28.64.11.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 28 af 33
§ 29. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Nye initiativer
Merudgiften på 24,5 mio. kr. til en national ordning for geotermi skyldes, at forligspar-
tierne bag Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om den danske energipolitik 2012-2020
af marts 2012 den 22. december 2015 som led i udmøntningen af energireserven har
besluttet at oprette en national ordning for geotermi. Merudgiften er sammensat af en
bevilling på 12,0 mio. kr. og indtægter fra de selskaber, som deltager i ordningen. I
2016 udmøntes midlerne på Forslag til lov om tillægsbevilling. (§ 29.24.24.)
Merudgiften på 38,8 mio. kr. til en statslig bredbåndspulje skyldes, at det som et ele-
ment i Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og og Det Kon-
servative Folkeparti om vækst og udvikling i hele Danmark af februar 2016 er besluttet
at oprette en forsøgsordning med en statslig bredbåndspulje. I 2016 udmøntes midler-
ne på Forslag til lov om tillægsbevilling. (§ 29.29.04.)
Merudgiften på 99,8 mio. kr. til pulje til målrettet lempelse af PSO for el-intensive virk-
somheder skyldes udvidelse af kredsen af de virksomheder, som kan få støtte i henhold
til lov nr. 574 af 4. maj 2015 om statstilskud til el-intensive virksomheder, jf. Aftale
mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og og Det Konservative Folke-
parti om vækst og udvikling i hele Danmark af februar 2016. (§ 29.25.08.)
Reserver
Mindreudgiften på 61,0 mio. kr. til energireserven skyldes, at forligsparterne bag Aftale
mellem den daværende SRSF-regering, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti om den danske energipolitik 2012-2020 af marts 2012 den 22.
december 2015 har besluttet fuldt ud at udmønte reserven for perioden 2016-2018. I
2016 udmøntes midlerne på Forslag til lov om tillægsbevilling. (§ 29.25.79.)
Øvrige større ændringer
Mindreindtægten på 132,0 mio. kr. vedrørende salg af CO2-kvoter skyldes den kombi-
nerede effekt af en stigning i kvotemængden og et budgetteret fald i kvoteprisen. (§
29.21.04.)
Mindreudgiften på 119,9 mio. kr. til tilskud til energiforskning skyldes udløb af midler
fra forskningsreserven. (§ 29.22.01.)
Merudgiften på 113,6 mio. kr. til puljen til vedvarende energi til proces skyldes primært
en rebudgettering af puljen på finansloven for 2016, hvor 100,0 mio. kr. i 2016 blev
flyttet til 2017-2020. I 2017 er bevillingen desuden reduceret med 14,0 mio. kr., da det
er aftalt af forligsparterne bag Aftale mellem den daværende SRSF-regering, Venstre,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om den danske ener-
gipolitik 2012-2020 af marts 2012, at puljen skal finansiere afgiftstabet forbundet med
større udbygning med solcelleanlæg på overgangsordningerne end tidligere antaget. (§
29.24.19.)
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 29 af 33
Mindreudgiften på 36,1 mio. kr. til industriel kraftvarme skyldes forsinket udbetaling af
tilskud vedrørende perioden 2013-2015, der først har kunnet udbetales i 2016, da ord-
ningen først blev statsstøttegodkendt den 14. juli 2015. Yderligere bidrager ændrede el-
prisforudsætninger med en øget udgift. (§ 29.24.20.)
Merudgiften på 374,9 mio. kr. til tilskud til opgradering eller rensning af biogas skyldes
et forhøjet skøn for udgifterne til støtte til biogas. Det forhøjede skøn skyldes, at der
forventes en større biogasanvendelse, samt et reduceret skøn for markedsprisen på na-
turgas, hvilket i givet fald vil forhøje støttesatsen. (§ 29.25.09.)
Merudgiften på 679,8 mio. kr. til el-PSO skyldes, at der fra 2017 finansieres et større
beløb til el-PSO’en på finansloven, jf. Aftale mellem den daværende SR-regering, Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Fol-
keparti om en vækstpakke af juni 2014. (§ 29.25.10.)
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 30 af 33
§ 35. Generelle reserver
Nye initiativer
Mindreudgiften på 82 mio. kr. skyldes, at reserven til fællesoffentlig digitaliseringsstra-
tegi 2016-2020 erstatter Fonden for Velfærdsteknologi og er rebudgetteret mhp. at fi-
nansiere initiativer i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020. Reserven er
fuldt udmøntet i 2017 til en række initiativer, herunder som følge af Aftalen mellem re-
geringen og Danske Regioner om regionernes økonomi for 2017 af juni 2016 og Afta-
len mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2017 af juni 2016 (§
35.11.10.).
Merudgiften på 1.600 mio. kr. skyldes, at der oprettes en reserve til forhandlingerne i
forbindelse med finansloven for 2017. (§ 35.11.14.).
Mindreudgiften på 345 mio. kr. skyldes, at der er optaget en negativ budgetregulering
vedr. erhvervsfremmeindsatsen på 345 mio. kr. årligt. Budgetreguleringen skal udmøn-
tes ved konkrete reduktioner i udgifterne til erhvervsstøtte på finansloven og via skat-
tesystemet (§ 35.11.16.).
Merudgiften på 1.000 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve i 2017-2020 til kerne-
velfærd, tryghed og øvrige regeringsinitiativer, herunder til ældre, dagtilbud, indsats
mod ungdomskriminalitet, udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Skanderborg S,
Kræftplan IV samt øvrige sundhedsinitiativer (§ 35.11.19.).
Merudgiften på 1.153,2 mio. kr. skyldes, at der oprettes en reserve uden for udgiftslof-
terne til JobReform fase II på 1.153,2 mio. kr. i 2017, 1.038,4 mio. kr. i 2018, 963,5
mio. kr. i 2019 og 870,3 mio. kr. i 2020 som følge af Aftale mellem regeringen, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om et kontanthjælpssystem
hvor det kan betale sig at arbejde – Jobreform fase I af november 2015 samt Aftale
mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
om indførelse af integrationsydelse for nytilkomne og herboende udlændinge samt op-
tjening af folkepension af juli 2015 (§ 35.11.39.).
Merudgiften på 1.250 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve til finansiering af mer-
udgifter på Skatteministeriets område i perioden 2017-2020 (§ 35.11.50.).
Merudgiften på 1.135 mio. kr. skyldes, at der afsættes en reserve med henblik på at
fastholde en bistandsprocent på 0,7 pct. af BNI i 2017 (§ 35.11.57.).
Reserver
Merudgiften på 500 mio. kr. skyldes, at der er afsat en årlig reserve på 1.500 mio. kr. til
finansiering af nye bevillingsforslag samt uforudsete, aktivitetsafledte eller ekstraordi-
nære merudgifter (§ 35.11.01.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 31 af 33
Merudgiften på 1.000 mio. kr. skyldes, at der oprettes en årlig reserve i 2017-2020 til
aktivitetsafledte og tekniske ændringsforslag mv. på finanslovforslaget for 2017 (§
35.11.03.).
Merudgiften på 554,6 mio. kr. skyldes, at der er afsat en forskningsreserve med henblik
på at opfylde regeringens forskningsmålsætning. Reserven er delvist udmøntet på § 19.
Uddannelses- og Forskningsministeriet. Den resterende reserve udgør 554,6 mio. kr. i
2017, som søges udmøntet i forbindelse med forhandlingerne om finansloven for 2017
(§ 35.11.02.).
Merudgiften på 851,7 mio. kr. skyldes, at satsreguleringspuljen udgør 851,7 mio. kr. i
2017, hvoraf 338,3 mio. kr. følger af bortfald af tidligere års initiativer mv. (§ 35.11.04.).
Mindreudgiften på 150 mio. kr. skyldes, at reserven til det hele Danmark er fuldt ud-
møntet som led i Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om vækst og udvikling i hele Danmark af februar 2016, og re-
serven derfor er nulstillet (§ 35.11.17.).
Mindreudgiften på 40,5 mio. kr. skyldes, at reserven til initiativ vedr. reduktion af
kommunernes erhvervsrettede sagsbehandlingstider er fuldt udmøntet, og reserven
derfor er nulstillet (§ 35.11.20.).
Mindreudgiften på 75 mio. kr. skyldes, at reserven til fødevare- og landbrugsinitiativer i
2016-2019 er udmøntet, jf. Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Allian-
ce og Det Konservative Folkeparti om fødevare- og landbrugspakke af december 2015,
og reserven derfor er nulstillet (§ 35.11.21.).
Mindreudgiften på 100 mio. kr. skyldes, at reserven vedr. Statens Serum institut er nul-
stillet, idet reserven var afsat i 2016 (§ 35.11.22.).
Merudgiften på 146,7 mio. kr. skyldes nyt skøn foretaget efter færdiggørelsen af mini-
sterparagrafferne (§ 35.11.25.).
Merindtægten på 292,8 mio. kr. skyldes, at der efter færdiggørelse af ministerparagraf-
ferne er sket en opjustering af forventningerne til statens indtægter fra Nordsøfonden
(§ 35.11.30.).
Merudgiften på 100 mio. kr. skyldes nulstilling af budgetreguleringen vedr. tiende fase
af effektivisering af det statslige indkøb, der udmøntes i 2017 (§ 35.11.32.).
Mindreugiften på 48,1 mio. kr. skyldes, at reserven vedr. lavere færgetakster for gods-
transport til og fra øerne er fuldt udmøntet som led i Aftale mellem regeringen, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om vækst og udvikling i
hele Danmark af februar 2016, og reserven derfor er nulstillet (§ 35.11.34.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 32 af 33
Mindreudgiften på 79,4 mio. kr. skyldes, at reserven til miljøtiltag for at lempe kvæl-
stofsreguleringen af landbruget er delvist udmøntet med 120 mio. kr. i 2017 som følge
af Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti om fødevare- og landbrugspakke af december 2015. Som følge af Aftale
mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
om naturpakke af maj 2016 udmøntes yderligere 16,8 mio. kr. Endelig er reserven re-
duceret med 30,6 mio. kr. i 2017 som led i regeringens finanslovsforslag (§ 35.11.37.).
Merudgiften på 80 mio. kr. skyldes nulstilling af budgetreguleringen vedr. erhvervs-
fremme uden for udgiftslofterne, der er fuldt udmøntet som følge af lov nr. 71 af 2. ju-
ni 2016 om ændring af fondsbeskatningsloven (§ 35.11.40.).
Mindreudgiften på 200 mio. kr. skyldes, at reserven vedr. ekstraordinære indsatser i
grænseområderne mv. er nulstillet (§ 35.11.44.).
Mindreudgiften på 300 mio. kr. skyldes, at reserven vedr. nærområdeindsatsen og EU-
relaterede udgifter er nulstillet (§ 35.11.46.).
Merudgiften på 500 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til det danske EU-bidrag,
som tager højde for den usikkerhed, der er forbundet med budgetteringen af bidraget
(§ 35.11.47.).
Øvrige større ændringer
Mindreudgiften på 1.601 mio. kr. skyldes, at skønnet for asylansøgere i 2017-2020 er
nedjusteret ift. det forudsatte ved færdiggørelsen af ministerparagrafferne (§ 35.11.54.).
Mindreudgiften på 1.043 mio. kr. skyldes, at skønnet for asylansøgere i 2017-2020 er
nedjusteret ift. det forudsatte ved færdiggørelsen af ministerparagrafferne (§ 35.11.55.).
Merudgiften på 487,5 mio. kr. skyldes øget bevilling til refusion af ikke-
fradragsberettiget købsmoms på anlægsområdet, der er skønnet højere i 2017 (§
35.12.02.).
L 192 - 2015-16 - Bilag 1: Betænkningsoversigt, hovedbevægelser og nye/ændrede anlægsoversigter
Side 33 af 33
§ 36. Pensionsvæsenet
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 52,1 mio. kr. skyldes dels gennemførte registreringsmæssige ændringer,
idet ansatte med tjenestemandspensionsret er omregistreret til hovedkontoen, dels æn-
dring i pensioneringsmønsteret. Mindreindtægten på 105,6 mio. kr. skyldes rettelse af
en budgetfejl. Budgetfejlen opstod i forbindelse med manglende registreringsmæssige
ændringer i det anvendte datasystem (§ 36.31.03.).
Merudgiften på 24,5 mio. kr. skyldes, at pensionsanvisnings- og beregningsopgaver
overførers fra Finansministeriet, Statens Administration til Udbetaling Danmark. Beta-
lingsordningen for overførte pensionsberegnings- og anvisningsopgaver samles på § 36.
Pensionsvæsenet og overføres hermed fra § 7. Finansministeriet, § 11. Justitsministeri-
et, § 12. Forsvarsministeriet og § 28. Transport- og Bygningsministeriet (§ 36.61.01.).