Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Familiesammenføring
Slotsholmsgade 10
1216 København K
16.06.2016
J.nr. 3.5.10/srr
Høring om forslag til lov om ændring af udlændingeloven (ophævelse af 2 års
fristen i sager om familiesammenføring med børn m.v.)
Børnerådet modtog forslaget til lov i høring d. 31. maj 2016 med en frist på to dage, hvilket er
en utilstrækkelig tidsramme, som undergraver selve formålet med at foretage en høring.
Børnerådet ønskede ordentlig tid til at sætte sig ind i de foreslåede ændringer og
konsekvenserne for de berørte børn og unge. Folketinget vedtog d. 3. juni 2016 loven med den
ændring, at kravet om mulighed for en
vellykket integration
stilles fra barnets 8. år og ikke fra
det 6. år, som lovforslaget oprindeligt lagde op til. Nedenfor følger Børnerådets kommentarer
til den nu vedtagne lov.
Med loven ændres Udlændingeloven, således at 2-årsfristen for at blive undtaget kravet om en
vellykket integration,
er ophævet. Udlændingelovens § 9, stk. 16 affattes herefter således:
Hvis barnet og en af barnets forældre er bosiddende i hjemlandet eller et andet land, og barnet
er over 8 år, kan opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 2, kun gives, hvis barnet har eller har
mulighed for at opnå en sådan tilknytning til Danmark, at der er grundlag for en
vellykket
integration
her i landet. Ved vurderingen efter 1. pkt. skal der lægges vægt på barnets og
begge forældres forhold. 1. og 2. pkt. gælder ikke, hvis ganske særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed, taler derimod (Børnerådets fremhævning).
De foretagne ændringer begrundes i en nylig dom mod Danmark fra EU Domstolen i sag C-
561/14. EU-Domstolen fremhæver i sin dom, at sikring af en vellykket integration kan udgøre
et tvingende alment hensyn (præmis 56). Børnekonventionen anerkender ikke en generel ret
til familiesammenføring men art. 10 foreskriver, at sager om familiesammenføring af børn med
sine forældre skal behandles på en positiv, human og hurtig måde af staten.
Det følger endvidere af praksis fra den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD), at
EMRK art. 8 ikke forpligter staten til at respektere en families valg af land eller til altid at tillade
familiesammenføring af børn med sine forældre (se fx Gül* 19/2 1996 pr 38). I sager om
familiesammenføring skal de individuelle omstændigheder altid vejes op mod statens
interesser, og der skal findes en balance mellem hensynene. Staten overlades en vis
skønsmargin i denne vurdering.
Praksis fra EMD viser, at de faktorer, der kan indgå i myndighedernes afvejning, bl.a. er:
Vesterbrogade 35A, 4.
•
1620 København V
•
Tlf. 3378 33 00
•
•
www.brd.dk
•
EAN: 5798000985827
•
CVR: 25966376