Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 191 A Bilag 10
Offentligt
1642731_0001.png
Til lovforslag nr.
L 191 A
Folketinget 2015-16
Tillægsbetænkning afgivet af Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 2. juni 2016
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Ophævelse af 2-årsfristen i sager om familiesammenføring med børn)
[af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)]
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 1 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. maj 2016 og var til 1.
behandling den 31. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Udlændinge-, Integrations-
og Boligudvalget. Udvalget afgav betænkning den 1. juni
2016. Lovforslaget var til 2. behandling den 2. juni 2016.
Ved 2. behandling blev lovforslaget delt i 2 lovforslag: nr. L
191 A og L 191 B. Lovforslag nr. L 191 A blev henvist til
fornyet behandling i Udlændinge-, Integrations- og Boligud-
valget.
Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et flertal i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller, at
der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretnings-
orden § 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra lovforslaget
fremsættes, til det kan vedtages ved 3. behandling.
Flertallet indstiller endvidere, at der dispenseres fra be-
stemmelsen i Folketingets forretningsorden § 8 a, stk. 2, om,
at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af tillægsbetænk-
ningen, til lovforslaget kommer til 3. behandling, og fra be-
stemmelsen i § 13, stk. 1, således at 3. behandling kan finde
sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
i den affattelse, hvori det foreligger
efter 2. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget vil gerne ud-
trykke kritik af, at lovforslaget skal hastebehandles. Det er
en uskik, at hverken Folketinget eller offentligheden får or-
dentlig mulighed for at behandle forslag til ny lovgivning. S
anerkender selvfølgelig, at lovforslaget er fremsat for at
bringe den danske udlændingelovgivning i overensstemmel-
se med Danmarks internationale forpligtelser efter EU-
Domstolens dom fra april 2016 (C-561/14, Genc). S mener,
at integrationsvurderingen, der blev indført i 2004, skal be-
vares, da børn, der kommer til Danmark, sikres den bedst
mulige integration ved at komme til landet så tidligt som
muligt. S mener ikke, at aldersgrænsen skal sættes til 6 år,
som regeringen foreslår. Med det brede flertal fra 2012, der
omfattede SF, S, RV, V, EL, LA og KF, blev aldersgrænsen
for, hvornår et barn skal integrationsvurderes, sat til 6 år,
hvorefter 2-årsfristen begyndte at løbe. Dermed var der de
facto tale om en regel, der tidligst kunne ramme børn på 8 år
og opefter. S har derfor sammen med en række andre partier
til 2. behandling stillet et ændringsforslag, der ændrer al-
dersgrænsen for integrationsvurderinger fra 6 år til 8 år. S
understreger samtidig, at integrationsvurderinger fortsat skal
bygge på en skønsmæssig vurdering, hvor bl.a. barnets alder
indgår. Og i forlængelse heraf skal S understrege, at integra-
tionsvurderingen kan fraviges, hvis særlige grunde, herunder
hensynet til familiens enhed, taler derfor.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling, men vil stem-
me for det af mindretallet stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socia-
listisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke støtte
lovforslaget. Vi anerkender, at EU-Domstolens dom i sag
C-561/14, Genc, nødvendiggør en ændring af dansk lovgiv-
ning, men ønsker at påpege, at reglerne om familiesammen-
føring og vurdering af udsigten til en vellykket integration
er dybt komplicerede forhold, hvis regulering forudsætter et
grundigt forarbejde. Dette grundige forarbejde, der også ind-
DokumentId
Journalnummer
L 191a - 2015-16 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 2/6-16
1642731_0002.png
2
befatter en normal høringsprocedure inden fremsættelse af
lovforslag, har regeringen valgt ikke at tage sig tid til, hvil-
ket er meget beklageligt. Vi ser ingen saglige argumenter
for, at regeringen ikke kan vente til efter sommerferien med
at vedtage en ændring af lovgivningen som reaktion på Gen-
cdommen. At loven hastes igennem, er et udtryk for man-
glende respekt for folkestyret.
EL, ALT, RV og SF ønsker kravet om en vurdering af
børns udsigt til vellykket integration afskaffet. Vi mener, at
det bør være et grundlæggende princip, at børn skal have ret
til at bo sammen med deres forældre. Hvis man giver en far
eller en mor opholdstilladelse, må man også give eventuelle
mindreårige børn lov til at være her. Vi støtter derfor natur-
ligvis heller ikke en lovændring, som betyder, at endnu flere
børn skal udsættes for en integrationsvurdering – med den
risiko, det medfører, for at barnet får et afslag på familie-
sammenføring med far eller mor her i Danmark. Med den
aftale, der i 2012 blev indgået mellem den daværende S-R-
SF-regering, EL og LA, blev det sikret, at intet barn under 8
år skulle udsættes for en vurdering af udsigten til vellykket
integration.
Regeringen kunne løse de problemer, der er opstået med
Gencdommen, på andre måder end ved det foreliggende lov-
forslag. Man kunne f.eks. vælge helt at afskaffe integrati-
onsvurderingen. Eller man kunne vælge at afskaffe 2-årsreg-
len i kombination med en generel hævelse af aldersgrænsen,
således at f.eks. ingen børn under 15 år udsættes for en inte-
grationsvurdering.
I EL, ALT, RV og SF beklager vi dybt, at dette lovfor-
slag hastes igennem Folketinget på mindre end 3 døgn. Vi
beklager, når vi i Folketinget, som er valgt af danskerne til
at repræsentere dem, ikke har et tilstrækkelig oplyst grund-
lag at tage stilling til de lovforslag, der bliver fremsat.
Vi har forsøgt at forstå, hvad der kan siges at være af sag-
ligt grundlag, for at dette lovforslag skal hastes igennem
Folketinget på under 3 døgn. Men det er umuligt at få svar.
Tværtimod har vi i flere tilfælde fået skriftlige svar, der ly-
der, at ministeriet ikke kan svare på grund af den korte tids-
frist. En tidsfrist, der som bekendt skyldes ministerens eget
hastværk.
I EL, ALT, RV og SF kan vi ikke nå anden konklusion,
end at vi hastebehandler, fordi ministeren og flertallet har
mulighed herfor, fordi forslaget bliver vedtaget alligevel.
Vi anser denne hasteproces som manglende respekt for
folkestyret.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL, ALT, RV og SF):
Til § 1
1)
Nr. 1
affattes således:
»1.
§ 9, stk. 16,
ophæves.
Stk. 17-37 bliver herefter stk. 16-36.«
[Ophævelse af kravet om integrationsvurderinger af børn]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ophæves kravet om, at børn over
8 år skal gennemgå en vurdering af, om der er grundlag for
en vellykket integration i Danmark.
Forslagsstillerne mener, at såfremt en forælder har fået
opholdstilladelse i Danmark, så er det kun naturligt, at det
samme gør sig gældende for deres eventuelle børn.
Martin Henriksen (DF)
fmd.
Peter Skaarup (DF) Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF)
Merete Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V)
Erling Bonnesen (V) Jan E. Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk Olesen (LA) Naser Khader (KF)
Dan Jørgensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
nfmd.
Jan Johansen (S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S)
Yildiz Akdogan (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla Sandbæk (ALT) Josephine Fock (ALT)
Lotte Rod (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
46
37
34
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
1
L 191a - 2015-16 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 2/6-16
1642731_0003.png
3
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
14
13
10
8
Siumut (SIU)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
1
1
1
L 191a - 2015-16 - Bilag 10: Tillægsbetænkning afgivet den 2/6-16
1642731_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 191 A
Bilagsnr. Titel
8
Betænkning afgivet den 1/6-16
9
1. udkast til tillægsbetænkning