Til lovforslag nr.
L 190
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 24. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om kommunale særlige tilbud om grundskoleundervisning til
visse udenlandske børn og unge
[af ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovslaget. Ministeren
for børn, undervisning og ligestilling har stillet ændringsfor-
slag nr. 3, og et mindretal i udvalget (EL, ALT, RV og SF)
har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2016 og var til 1.
behandling den 11. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Børne- og Undervisnings-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling sendte den 23. marts 2016 dette udkast til udvalget,
jf. BUU alm. del – bilag 139. Den 4. maj 2016 sendte mini-
steren for børn, undervisning og ligestilling de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Danmarks Lærerforening.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling har over
for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling til skriftlig besvarelse, som den-
ne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, V, LA og KF) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med det af ministeren stillede ændringsfor-
slag. Flertallet vil stemme imod de af mindretallet stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtter forsla-
get, men udtrykker bekymring over, at loven har været
fremsat uden om forligskredsen og i øvrigt ligger uden for
folkeskoleloven. Socialdemokratiet ønsker ikke, at det frem-
adrettet bliver praksis at fremsætte forslag på børne- og un-
dervisningsområdet uden om forligskredsen og uden for fol-
keskoleloven. Socialdemokratiet hæfter sig derfor ved, at
ministeren i udarbejdelsen af forslaget har imødekommet
partiets krav om at indføre en solnedgangsklausul og der-
med anerkende, at denne lov er et udtryk for en ekstraordi-
nær situation og ikke udtryk for fremtidig praksis. Det har
været en forudsætning for Socialdemokratiet at gøre loven
midlertidig samt gennemføre en grundig evaluering, hvilket
imødekommes af ministerens ændringer, hvormed loven op-
hæves efter 5 år, og en evaluering af lovens virkning afgives
til Folketinget i 2019.
Desuden har det været afgørende for Socialdemokratiet,
at ministeren har indarbejdet en række forbedringer efter
partiets ønske, herunder at de nye særlige undervisningstil-
bud skal etableres i tæt tilknytning til uddannelsessystemet,
hvad enten det er en folkeskole, 10. klasse eller ungdomsud-
dannelse, samtidig med at også de frie og private skoler skal
tage en del af ansvaret. Yderligere er det blevet præciseret,
at alle dele af uddannelsessystemet skal samarbejde og sam-
men med kommunerne finde de løsninger, der giver de bed-
ste tilbud til de berørte børn og unge, ligesom undervis-
ningstilbuddene skal kunne etableres på tværs af kommune-
grænser, såfremt dette kan medvirke til et bedre undervis-
ningstilbud.
AX018865