Til lovforslag nr.
L 190
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 0. maj 2016
3. udkast
(Ændringsforslag og betænkningsbidrag fra et mindretal i udvalget (EL, ALT, RV og SF))
Betænkning
over
Forslag til lov om kommunale særlige tilbud om grundskoleundervisning til
visse udenlandske børn og unge
[af ministeren for børn, undervisning og ligestilling (Ellen Trane Nørby)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovslaget. Ministeren
for børn, undervisning og ligestilling har stillet ændringsfor-
slag nr. 3, og et mindretal i udvalget (EL, ALT, RV og SF)
har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2016 og var til 1.
behandling den 11. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Børne- og Undervisnings-
udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i < > møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ministeren for børn, undervisning og lige-
stilling sendte den 23. marts 2016 dette udkast til udvalget,
jf. BUU alm. del – bilag 139. Den 4. maj 2016 sendte mini-
steren for børn, undervisning og ligestilling de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Danmarks Lærerforening.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling har over
for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til ud-
valget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til ministeren for børn,
undervisning og ligestilling til skriftlig besvarelse, som den-
ne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Lovforslaget vil efter mindretallets opfattelse åbne for en
forringelse af skoletilbuddet til de flygtningebørn, der kom-
mer til Danmark. Partierne finde det stærkt kritisabelt, at der
med forslaget åbnes for kommunale skoletilbud uden for
rammerne af folkeskoleloven. Et sådant skoletilbud er efter
partiernes opfattelse på kanten af grundloven og skaber med
manglende krav til bl.a. holddannelse, klassestørrelser og
kvalifikationskrav til lærerpersonalet risiko for, at undervis-
ningen ikke vil stå mål med undervisningen i folkeskolen.
Det kan både på kort og længere sigt vanskeliggøre flygtnin-
gebørnenes integration i det danske samfund, ligesom det vil
kunne påvirke skoledagen negativt for andre børn, når flygt-
ningebørnene senere skal inkluderes i den almindelige un-
dervisning i folkeskolen.
Mindretallet skal samtidig beklage, at ministeren gennem
en bekendtgørelsesændring vil hæve klasseloftet i modtage-
klasser med op til 50 pct. og øge det mulige spænd over
klassetrin fra tre til fem, da sådanne ændringer må forventes
at forringe elevernes udbytte af undervisningen i modtage-
klasserne.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræ-
senteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
DokumentId
Journalnummer