Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
L 190 Bilag 4
Offentligt
1631445_0001.png
t
Survey blandt borgmestre om
modtagetilbud til
flygtningebørn
Danmarks Lærerforening
4. maj 2016
AARHUS
COPENHAGEN
MALMÖ
OSLO
SAIGON
STAVANGER
1
VIENNA
L 190 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/5-16 fra Danmarks Lærerforening
1631445_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
Kort om Epinion ..................................................................................................................................................... 3
Formål og metode .................................................................................................................................................. 4
Borgmestrenes svar ................................................................................................................................................ 5
Borgmestrenes svar opdelt efter politisk blok ........................................................................................................... 14
2
L 190 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/5-16 fra Danmarks Lærerforening
1631445_0003.png
1. KORT OM EPINION
Epinions kerneforretning har gennem mere end 10 år været
faktabaserede konsulentydelser. Vi analyserer og rådgiver på
baggrund af input fra organisationens stakeholdere –
medarbejdere, borgere, medlemmer, kunder,
samarbejdspartnere. Vi tilfører vores kunder værdi, fordi
vores analyser og konklusioner er systematiske og
veldokumenterede.
Vi leverer beslutningsgrundlag
Vi analyserer, strukturerer og beskriver “virkeligheden” i en
handlingsanvisende form, så den kan understøtte
evidensbaseret udvikling og skabe grundlaget for konstruktive
beslutningsprocesser.
Vi fokuserer på metode
Fordi korrekt metodisk design og godt analysemæssigt
håndværk er forudsætningen for at nå frem til holdbare
konklusioner.
Vi skræddersyr gerne
Vores erfaring er, at mange kunder har nogle helt særlige
behov. Derfor skræddersyr vi oftest vores ydelser til den
enkelte problemstilling.
Vores ydelsespalet indeholder
Udvikling af analyse- og evalueringsdesign
Dataindsamling og dataanalyse
Statistisk analyse og kvalitativ analyse
Kundetilfredshed og markedsanalyse
Kommunikations- og medieanalyse
Medarbejderundersøgelser
Meningsmålinger og holdningsanalyse
Læs mere på
www.epinion.dk
3
L 190 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/5-16 fra Danmarks Lærerforening
1631445_0004.png
2. FORMÅL OG METODE
Formål
Regeringen har fremlagt et lovforslag, som skal gøre det
muligt for kommunen at erstatte de eksisterende
modtagetilbud til flygtningebørn med et særligt tilbud uden
for folkeskolen.
Danmarks Lærerforening ønsker i den forbindelse at
undersøge holdningen til dette lovforslag blandt danske
borgmestre. Denne rapport giver et indblik i borgmestrenes
holdning til flygtningebørns undervisning og flygtningebørns
tilegnelse af dansk kultur og skoletradition, hvis disse isoleres
fra danske børn i særlige tilbud uden for folkeskolen. Desuden
er der spurgt til, hvorvidt de i kommunerne overvejer at
oprette et modtagetilbud uden for folkeskolen og hvorfor
(ikke).
Rapporten er opbygget således, at afsnit 2 viser
frekvensfordelinger for alle spørgsmålene i spørgeskemaet. I
afsnit 3 er borgmestrenes svar opdelt efter deres politiske
tilhørsforhold.
Metode
Rapporten bygger på svar fra 65 ud af i alt 98 kommuner,
hvilket giver en svarprocent på 66,3%. I alle kommuner
undtagen Aarhus, København og Odense Kommune er
interviewet gennemført med borgmesteren. I de tre nævnte
kommuner er interviewet gennemført med rådmanden på
skoleområdet.
Dataindsamlingen er foregået i perioden 19. april 2016 til 4.
maj 2016. Indsamlingen er foregået som telefoninterviews
udført af Epinions eget call center. De åbne svar er derfor
nedskrevet af Epinions interviewere og ikke en fuldstændig
ordret gengivelse af, hvad den interviewede har sagt.
Epinion står naturligvis til rådighed i forbindelse med
yderligere analyser og forespørgsler.
Denne rapport må kun offentliggøres med følgende
kildeangivelse: ”Epinion for Danmarks Lærerforening”
4
L 190 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/5-16 fra Danmarks Lærerforening
1631445_0005.png
3. BORGMESTRENES SVAR
Tabel 1: Hvordan vurderer du, at det vil påvirke flygtningebørns undervisning, hvis flygtningebørn isoleres
fra danske børn i et særligt tilbud uden for folkeskolen?
Procentandel
Påvirkes negativt
Påvirkes ikke
Påvirkes positiv
Andet
Total
92 %
(60)
2%
(1)
0%
(0)
6%
(4)
100 %
(65)
Andet:
0-flygtningekommune, så jeg behøver ikke mene noget!
vi er på vej på studietur til London
vi har ikke drøftet færdig
vi ser meget mere overordnet på sagen (forts.)
5
L 190 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/5-16 fra Danmarks Lærerforening
1631445_0006.png
Tabel 2: Hvordan vurderer du, at det vil påvirke flygtningebørns tilegnelse af dansk kultur og skoletradition,
hvis flygtningebørn isoleres fra danske børn i et særligt tilbud uden for folkeskolen?
Procentandel
Påvirkes negativt
Påvirkes ikke
Påvirkes positiv
Andet
Total
89 %
(58)
2%
(1)
0%
(0)
9%
(6)
100 %
(65)
Andet:
0-flygtningekommune, så jeg behøver ikke mene noget!
de skal ende i FoSk, men praktiske hensyn kan tale for en
overgangsløsning
hvor vi har hørt om gode erfaringer
nogle er måske så langt væk, at vi skal starte dem
udenfor, inden det gir mening at slippe dem ind i Folksk
vi har ikke drøftet færdig
Vi vil foretage individuelle vurderinger
6
L 190 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/5-16 fra Danmarks Lærerforening
1631445_0007.png
Tabel 3: Forventer du, at din kommune vil oprette et modtagetilbud uden for folkeskolen til erstatning for
de eksisterende tilbud?
Procentandel
Ja
Nej
Måske
Total
0%
(0)
74 %
(48)
26 %
(17)
100 %
(65)
7
L 190 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/5-16 fra Danmarks Lærerforening
1631445_0008.png
Tabel 4: Hvad vil være den væsentligste grund til at oprette et særligt tilbud?
Procentandel
Hensyn til kommunens økonomiske situation
For at sikre den bedst mulige kvalitet af flygtningebørns undervisning
For ikke at belaste de eksisterende folkeskoler med yderligere
opgaver
Andet
Ved ikke
Total
6%
(1)
59 %
(10)
0%
(0)
29 %
(5)
6%
(1)
100 %
(17)
Andet:
hvis der kommer så mange
hvis der simpelthen kommer for mange til de kan rummes i
det normale system
hvis mængderne vokser os helt over hovedet
med forskellige modeller
Vi vil foretage individuelle vurderinger
8
L 190 - 2015-16 - Bilag 4: Henvendelse af 10/5-16 fra Danmarks Lærerforening
1631445_0009.png
Tabel 5: Hvad forventer du vil være den væsentligste grund til ikke at oprette et særligt tilbud?
Procentandel
At integration af flygtningebørn bedst sker i tæt kontakt til danske
børn
Administrative udfordringer ved at forvalte et helt nyt skoletilbud
Kvalitetssikring og kontrol
Andet
Ved ikke
Total
98 %
(47)
0%
(0)
0%
(0)
2%
(1)
0%
(0)
100 %
(48)
Andet:
vi er 0-flygtn-kommune
9