Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Maj 2016
Høringsnotat om
Forslag til lov om kommunale særlige tilbud om grundskoleundervisning til visse udenlandske
børn og unge
1. Indledning
Et udkast til lovforslag har i perioden 21. marts 2016 til 8. april 2016 været sendt i høring hos 44 myn-
digheder og organisationer. Lovforslaget blev også offentliggjort på Høringsportalen.
Der er pr. 11. april 2016 modtaget 28 høringssvar.
I notatet er medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene. En oversigt med angivelse af, hvem
der har afgivet høringssvar, er vedlagt.
Det bemærkes endvidere, at dette høringsnotat alene behandler de bemærkninger, som vedrører forsla-
get om at give kommunerne mulighed for at oprette særlige tilbud om grundskoleundervisning til visse
udenlandske børn og unge. En del af høringssvarene vedrører ændring af bekendtgørelse nr. 690 af 20.
juni 2014 om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog, dagtilbudsloven og lovgivningen om
de frie skoler, som kort er omtalt i lovforslagets almindelige bemærkninger. Udkast til ændring af be-
kendtgørelsen om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog forventes at blive sendt i sædvan-
lig offentlig høring i løbet af foråret 2016. Forslag om ændring af dagtilbudsloven og lovgivningen om
de frie skoler indgår i det udkast til lovforslag om bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge
samt styrket virksomhedsrettet integrationsprogram, som Udlændinge-, Integrations- og Boligministeri-
et har sendt i offentlig høring den 5. april 2016.
2. Sammenfatning om ændringer i lovforslaget i forhold til høringsudkastet
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold
til det udkast, der har været i høring:
Der er indsat en ny bestemmelse i § 3, stk. 3, svarende til folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 1,
hvorefter kommunalbestyrelsen efter overenskomst med en anden kommune kan henvise ele-
ver til særlige tilbud om grundskoleundervisning i en anden kommune.
Der er indsat en ny bestemmelse i lovforslagets § 5, stk. 2, om, at formålet med tilbuddet er, at
de børn og unge, der henvises til tilbuddet, opnår de personlige, sociale og faglige kompetencer,
der skal til for, at de er forberedt til hurtigst muligt at blive en del af almenområdet.
Der er i § 7, stk. 2, indarbejdet en henvisning til folkeskolelovens bestemmelser om adgang til at
klage til Klagenævnet for Specialundervisning.
Der er indsat en såkaldt solnedgangsklausul som ny bestemmelse i § 21, stk. 2, hvorefter loven
automatisk ophæves efter fem år den 31. juli 2021. I bemærkningerne til bestemmelsen er ind-
arbejdet en beskrivelse af den evaluering af lovens virkninger, der vil blive igangsat i foråret
2019.
Der er indsats et afsnit i de almindelige bemærkninger om forholdet til grundloven og Dan-
marks internationale forpligtelser.
1