Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2015-16
L 19 Bilag 7
Offentligt
1562581_0001.png
DANVA
Dansk Vand- og
Spildevandsforening
Folketinget
Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Skanderborg, den 30. oktober 2015
sv
Spørgsmål til lovforslag L 19
Udbudslov
Budskab og opfordring
Grundlæggende er det Dansk Vand- og Spildevandsforenings, DANVA, holdning, at alle arter forsyningsvirk-
somheder i udbudsretlig henseende skal behandles ens, idet de som altoverskyggende hovedregel på dette
område har samme hensigter og mål. Dertil kommer en ensartet regulering også vil kunne bidrage til at re-
ducere transaktionsomkostningerne. DANVA er derfor af den opfattelse, at spildevandsforsyning på samme
måde som vandforsyning og energiforsyninger burde have været omfattet af Forsyningsvirksomhedsdirekti-
vet, 2014/25, hvor tærskelværdien er højere end i Udbudsdirektivet og fleksibiliteten ligeledes større.
Udvalget anmodes om at støtte foreningens ønske om, at der juridisk skal udvises en bevidst og omfattende
indsats for at fremme størst mulig parallelitet i den danske implementering af de forskellige udbudsdirektiver.
Udvalget bedes også støtte dels konkrete tiltag, der kan sikre dette, dels udarbejdelse af vejledninger, der er
nødvendige for den daglige brug af reglerne hos bl.a. offentlige forsyninger, der i høj grad udbyder anlæg,
varer og tjenesteydelser.
Essensen i Koncessionsdirektivet, 2014/24 er, at koncessionskontrakter også skal i EU-udbud. Det er for-
eningens opfattelse, at den danske vand- og spildevandsforsyning ikke er omfattet af Koncessionsdirektivet.
DANVA opfordrer til, at der sker en juridisk afklaring af dette.
Baggrund
DANVA, organiserer primært de kommunalt ejede vand- og spildevandforsyninger organiseret som aktiesel-
skaber.
Parallelitet i implementering af Forsyningsdirektivet og Udbudsdirektivet
Følgende gengivelse af foreningens synspunkt i høringsnotatets er korrekt (L 164, der er genfremsendt til
udvalget): "DANVA opfordrer til, at der ved implementeringen af Forsyningsdirektivet er fokus på at skabe en
parallelitet i reguleringen - evt. i forhold til håndtering af vand- og spildevandsforsyninger. Bevæggrunden
hertil er, at ordregivere/moderselskaber med aktiviteter/datterselskaber omfattet af forskellige direktiver ikke
bør belastes med unødvendig bureaukrati og ressourceforbrug på grund af forskellige krav i de forskellige
regelsæt samt forøgelse af transaktionsomkostninger."
Side 1 af 2
Vandhuset
Godthåbsvej 83
8660 Skanderborg
Tlf.nr.: 7021 0055
Fax: 7021 0056
[email protected]
www.danva.dk
L 19 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 2/11-15 fra Dansk Vand- og Spildevandsforening
1562581_0002.png
Det er således med tilfredshed, at vi kan læse kommentaren fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen gående
på, at styrelsen er opmærksom på samspillet mellem lovforslaget og Forsyningsdirektivet og Koncessionsdi-
rektivet, og styrelsen i forbindelse med udarbejdelsen af implementeringsbekendtgørelser og det efterføl-
gende vejledningsarbejde vil have dette for øje.
Foreningen DANVA har interesse i at få en tilkendegivelse om, at indholdet i tilbagemeldingen fra ministeren,
08.05.2015 (besvarelse af spm. 27), fortsat har politisk opbakning. Indholdet gik bl.a. på evaluering af im-
plementeringen af direktiverne om 2 år, arbejde på størst mulig parallelitet, inddragelse af interessenter).
Dansk vand- og spildevandsforsyning i et koncessionsperspektiv
Kendetegnende ved udøvelsen af hovedaktiviteterne i danske vand- og spildevandsforsyningsselskaber er:
- at deres forsyningsområder er baseret på kommunale forsyningsplaner hjemlet i dels vandforsynings- dels
miljøbeskyttelsesloven
- at der er givet tilladelse til henholdsvis vandindvinding efter vandforsyningsloven og tilladelse efter miljøbe-
skyttelseslov til udledning af spildevand
- at selskabernes økonomiske ramme er såvel et hvile-i-sig-selv-princip som et prisloft fastsat af en uaf-
hængig regulator, se vandforsyningsloven, betalingsloven og vandsektorloven med følgelovgivning.
Der er således ikke tale om forsyning baseret på en frivillig, gensidigt bebyrdende koncessionskontrakt ind-
gået mellem en offentlig myndighed og et forsyningsselskab. Allerede af den grund er den danske vand- og
spildevandsforsyning efter foreningens opfattelse ikke omfattet af Koncessionsdirektivet.
Såfremt det ikke er udvalgets/ministerens vurdering, er det relevant af se på artikel 12.
Koncessionsdirektivet, 23/2014, har nemlig i sin artikel 12 stk. 1 undtaget koncessioner omhandlende vand-
forsyning. Koncessioner omhandlende spildevandsforsyning er også i et nærmere bestemt omfang undtaget
ifølge stk. 2. Forudsætningerne er dog svært forståelige - og anvendelsen af begrebet "forbundet med" akti-
viteterne i stk. 1 er tilsyneladende ikke nærmere beskrevet. Er der tale om, at der skal være selskabsretlig
forbindelse mellem de to nævnte forsyningsarter - eller er der tale om indgåelse af koncessioner omhand-
lende såvel vand- som spildevandsforsyning?
Med venlig hilsen
Carl-Emil Larsen
Direktør
Side 2 af 2