Det lovforslag, som regeringen har valgt at fremsætte her, er jo en opfølgning; da det oprindelig blev fremsat af den tidligere regering, nåede det ikke at blive anden- og tredjebehandlet her i Folketinget, og derfor fremsættes lovforslaget så igen.
Ved førstebehandlingen sidste gang var Dansk Folkeparti sådan set rimelig positive over for, at de her delelementer blev implementeret, i forhold til den nuværende og eksisterende udbudslov.
Men én ting er, at det måske bliver lidt bedre, noget andet er så det store spørgsmål om, om det så vitterlig er godt nok.
Hvis man kigger på de diskussioner, der var helt tilbage i 2011, dengang man begyndte at diskutere, i forhold til at EU stod foran at skulle genforhandle og have en revision af det dagældende og nugældende EU-udbudsdirektiv, var vi i Dansk Folkeparti noget kritiske over for det og sagde, at vi faktisk gerne ville gå noget mere aktivistisk til værks i forhold til at sikre, at vi i Danmark ikke blev ramt af det evindelige bureaukratiske bøvl, som kostede penge, også for de offentlige instanser.
Det er jo også det, der bliver påpeget, hvis man kigger tilbage i historiebøgerne.
Både fra Kommunernes Landsforenings og fra Danske Regioners side blev det klart præciseret, at man faktisk syntes, at det var utrolig uhensigtsmæssigt, at man skulle have EU-udbud også i forhold til mindre udbud, og man kunne så se, hvis man gik ind og kiggede på det – hvor man blev beordret til det – hvor mange af de forskellige udbud, der havde udenlandske aktører, der reelt ønskede at give en pris på de forskellige opgaver.
Og endnu værre var det jo, hvis man så så på, hvor få der reelt endte med at vinde et udbud her i Danmark.
De eneste, der vandt og vinder fortsat, er dem, der får penge for at udarbejde EU-udbudsmaterialer på forskellige sprog osv.
for at overholde alle de krav, der stilles, til specifikationer og dokumentation.
Der synes vi godt at man måske kunne have været mere ambitiøs.
Vi anbefalede også den forrige regering, da man fik formandsposten i EU, at gøre sin formandsstyrke gældende i formandskabsperioden, men det valgte regeringen jo at se bort fra.
Man mente ikke, det var dér, man skulle lægge indsatsen, fordi det i forvejen nok var svært at komme igennem med de helt store ændringer af EU-udbudsdirektivet.
Nu står vi så i dag med en behandling af et lovforslag, som indeholder nogle af de ting, som der så er blevet enighed om.
Vi havde gerne set, at der var kommet en større udbudsgrænse, og det var også det, som KL og Danske Regioner foreslog, netop for at sikre, at man ikke skulle bruge offentlige skattekroner på at lave udbudsbeskrivelser på noget, som ikke endte med overhovedet at få udenlandske byderes interesse.
Der foreslog vi jo egentlig, at man lavede en ramme, der hed 10 mio.
kr., i stedet for de der omkring 1,2 mio.
kr., i tærskelværdi i forhold til EU-udbud, men det var ikke noget, der kunne samles flertal for.
Det, der så har været flertal for, er jo så det, der er kommet nu, og så vælger vi så her i dag at lovbehandle regeringens forslag til de procedureregler, der skal til i forhold til at implementere de delelementer, som der er.
Og det er selvfølgelig også positivt – det vil jeg gerne kvittere for på vegne af Dansk Folkeparti – at vi kan se, at det bliver gjort lettere for virksomheder med hensyn til den her dokumentationspligt, således at det fremover kun er den virksomhed, som ender med at vinde et udbud, som også skal opfylde det hele og fulde dokumentationskrav.
Samtidig er det jo også godt, at man som byder, når man skal ind og give et bud, nu får klare beskrivelser af den valgte evalueringsmetode, og det skaber selvfølgelig gennemsigtighed, også over for den enkelte virksomhed.
Så vi anerkender, at delelementerne sådan set er meget forstandige og fornuftige, men vi synes, at det er brandærgerligt, at vi ikke har haft mulighed for at gå længere.
Så vil jeg gerne sige her på falderebet, at det, at det her er et EU-direktiv, jo ikke gør, at vi bare skal falde på halen herhjemme og sige, at det var da fantastisk.
Vi er nødt til også at bevare vores kritiske tilgang til det, og i Dansk Folkeparti har vi den klare politik, at vi ikke som sådan støtter EU-direktiver, vi støtter dem kun så langt, vi synes, de er til gavn for Danmark ud fra den gældende lovgivning.
Vi tror, at det her lovforslag dækker over noget, der er til gavn for Danmark overordnet set, men det skal selvfølgelig komme an på en nærmere dialog.
Vi har jo tidligere set, at der har været problemer, eksempelvis i forhold til udbud af serviceydelser, f.eks.
hjemmehjælp osv., hvor der nogle steder ikke har været stillet store nok krav til de virksomheder, som har vundet.
Endelig skal jeg også huske at nævne, at der også har været kritik fremme fra Amgros, som siger i forhold til selve implementeringsdatoen den 1.
januar, at de ikke mener, det er muligt i forbindelse med at sikre udbuddet af medicinalindkøb at overholde alle de krav og de specifikationer, der er der.
Det mener man faktisk ikke er muligt, og derfor vil vi også have undersøgt, om ikke vi kan få en senere ikrafttrædelsesdato end den 1.
januar – måske den 1.
april i stedet for.
Men vi ser frem til udvalgets videre arbejde.
Tak.