BILAG
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet,
j.nr. 2016/2333
Ændringsforslag
Forslag til lov om ændring af integrationsloven og forskellige andre love
(Bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge og styrket virksomhedsrettet
integrationsprogram m.v.) – L 189
Af Sofie Carsten Nielsen (RV):
Til § 1
1)
Nr. 9
udgår.
[Bevarelse af den nuværende ordning med helbredsmæssige vurderinger]
2) I
nr. 10
udgår
»der
bliver stk. 8,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1.]
Til § 6
3) Det under
nr. 1
foreslåede
§ 29 b, stk. 4,
udgår.
[Bevarelse af uledsagede flygtningebørns mulighed for at få statslig støtte]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslaget som fremsat målrettes de helbredsmæssige vurderinger til nyankomne flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, således at det bliver op til kommunerne at beslutte, om der er
behov for en helbredsmæssig vurdering. Herudover ændres fristen for at give tilbud om en
helbredsmæssig vurdering fra 3 til 6 måneder.
Det foreslås med ændringsforslaget, at den nuværende ordning med helbredsmæssige vurderinger
bevares. Forslaget indebærer, at kommunerne er forpligtet til at tilbyde alle nye flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge en helbredsmæssig vurdering, jf. integrationslovens § 15 d.
Tilbuddet skal gives senest 3 måneder efter flygtningens eller den familiesammenførte til en
flygtnings ankomst til kommunen. Resultatet af en helbredsmæssig vurdering, skal indarbejdes i
den videre tilrettelæggelse af udlændingens integrationsprogram jf. § 16.
Til nr. 3
Forslaget indebærer, at uledsagede flygtningebørn, der er omfattet af lov om integration af
udlændinge i Danmark og som er henvist efter folkeskolelovens § 22, stk. 1, nr. 4 og 5, jf. stk. 4, er
omfattet af tilskudsbestemmelserne i §§ 22-26 a samt kapitel 5 og 7. Det betyder, at staten yder