Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 189 Bilag 8
Offentligt
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet,
j.nr. 2016/2333
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af integrationsloven og forskellige andre love
(Bedre rammer for at modtage og integrere flygtninge og styrket virksomhedsrettet
integrationsprogram m.v.) – L 189
Til § 1
1) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 16, stk. 1,
ændres
»stk.
8« til:
»stk.
9«.
«
[Teknisk korrektion]
2) Efter nr. 16 indsættes som nye numre:
»02.
I
§ 19, stk. 4,
ændres »§ 16, stk. 8« til: »§ 16, stk. 9«.
«
[Teknisk korrektion]
»03.
I
§ 19, stk. 8,
ændres »eller 8« til: »eller 9«.
«
[Teknisk korrektion]
3) I
nr. 22
ændres i den indledende tekst »§
21«
til: Ȥ
21, stk. 1,«.
[Teknisk korrektion]
4)
Nr. 36
affattes således:
»36.
§ 26 a
ophæves, og i stedet indsættes:
»Pligt
til at udnytte sine arbejdsmuligheder
§ 26.
En udlænding, som modtager integrationsydelse, har pligt til at udnytte sine
arbejdsmuligheder og tage imod tilbud som led i integrationsprogrammet efter kapitel 4.
Stk. 2.
En jobparat udlænding skal udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i § 26 a.
Stk. 3.
Undtages en jobparat udlænding, jf. § 26 a, stk. 6, fra kravet om registrering af sin
jobsøgning i joblog på Min Side på Jobnet, jf. § 26 a, stk. 1, fra kravet om hver syvende dag at
skulle tjekke sine jobforslag, jf. § 26 a, stk. 2, eller fra kravet om at lægge et cv på Jobnet inden for
3 uger og kravet om i den forbindelse at angive beskæftigelsesmål på Jobnet, jf. § 26 a, stk. 3 og 4,
skal jobcenteret og udlændingen aftale, hvordan den pågældende i stedet skal dokumentere sine
jobsøgningsaktiviteter.
L 189 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
§ 26 a.
En jobparat udlænding skal være aktivt arbejdssøgende. Udlændingen skal overholde de
aftaler, der fremgår af Min Side på Jobnet, og som er indgået med kommunen om, hvordan og inden
for hvilke fagområder den pågældende skal søge job. Udlændingen skal endvidere løbende
registrere alle jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet.
Stk. 2.
En jobparat udlænding, der har ansøgt om eller modtager integrationsydelse, skal ved første
henvendelse til kommunen om hjælp tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcenteret, og kommunen
har pligt til at sikre dette. Udlændingen skal mindst hver syvende dag tjekke sine jobforslag på
Jobnet og dermed bekræfte, at pågældende er arbejdssøgende. De regler, som fastsættes i medfør af
§ 11, stk. 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, finder tilsvarende anvendelse for udlændingens
tilmelding og afmelding som arbejdssøgende.
Stk. 3.
Udlændingen skal hurtigst muligt og senest 3 uger efter tilmelding som arbejdssøgende hos
jobcenteret lægge en beskrivelse (cv) af tidligere beskæftigelse, uddannelse, kvalifikationer og
øvrige forhold af betydning for jobcenterets bistand til at finde arbejde ind i Jobnet. Udlændingen
skal endvidere angive mindst ét beskæftigelsesmål. Jobcenteret kan inden for fristen i 1. pkt.
fastsætte, hvornår oplysningerne skal være indlagt i Jobnet.
Stk. 4.
Udlændingen skal løbende opdatere sine oplysninger, som nævnt i stk. 3, i Jobnet. Foreligger
der oplysninger, som nævnt i stk. 3, fra en tidligere tilmelding som arbejdssøgende, skal
oplysningerne straks på ny gøres tilgængelige i Jobnet, hvis udlændingen igen bliver tilmeldt som
arbejdssøgende.
Stk. 5.
Jobcenteret skal i forbindelse med afholdelse af samtaler efter § 20, stk. 4, sikre, at de
oplysninger, som udlændingen har indlagt i Jobnet, er fyldestgørende.
Stk. 6.
Jobcenteret kan beslutte, at udlændingen undtages fra kravet om registrering af sin
jobsøgning i joblog på Min Side på Jobnet, jf. stk. 1, fra kravet om hver syvende dag at skulle
tjekke sine jobforslag, jf. stk. 2, eller fra kravet om at lægge et cv på Jobnet inden for 3 uger og
kravet om i den forbindelse at angive beskæftigelsesmål på Jobnet, jf. stk. 3 og 4, hvis
udlændingens sproglige og it-mæssige forudsætninger ikke er tilstrækkelige til, at udlændingen kan
opfylde kravene. Jobcenteret skal sørge for, at udlændingen hurtigst muligt bliver i stand til dette.
Stk. 7.
Udlændingen skal søge arbejde på den måde, der er sædvanlig inden for det pågældende
område. Udlændingen skal endvidere søge ledige job, når jobcenteret forlanger det.
Stk. 8.
Jobcenteret skal yde bistand, i forbindelse med at en udlænding indlægger oplysninger i
Jobnet, hvis den pågældende anmoder herom.
Stk. 9.
Staten og kommunen har adgang til de oplysninger, som udlændingen har indlagt i Jobnet.«
«
[Af lovtekniske årsager nyaffattes integrationslovens §§ 26 og 26 a]
Til § 3
5) I
nr. 3
ændres »§ 51 a, stk. 4« til: »§ 51 a, stk. 5«.
[Konsekvensændring]
Til § 11
6) Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
L 189 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
01.
I
§ 38, stk. 2,
ændres ”§ 26 a, stk. 1” til: ”§ 26 a, stk. 2”.
[Konsekvensændring]
Til § 12
7) I
stk. 2,
ændres ”10-12” til: ”10, 01, 11 og 12”.
[Konsekvensændring]
Til § 13
8) I
stk. 2
indsættes efter »§ 1, nr. 12,
«:
»14-15, 17-21, 23-24, 27-33 og 36-39, og § 11, nr. 1-8 og
10, 01 og 11,«.
[Præcisering af overgangsbestemmelsen, således det fremgår, hvilke bestemmelser der finder
anvendelse, hvis integrationsprogrammet forlænges ud over 1 år.]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er tale om tekniske korrektioner som følge af lovforslagets § 1, nr. 11, hvor der indsættes et nyt
stykke i integrationslovens § 16, hvorved integrationslovens § 16, stk. 8, bliver § 16, stk. 9.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk korrektion, hvorved det præciseres, at den foreslåede ændring foretages i
integrationslovens § 21, stk. 1.
Til nr. 4
I lovforslaget som fremsat nyaffattes integrationslovens § 26 a, stk. 1-3, og der indsættes nye
stykker 4-6. Herudover er indsat en rykningsklausul for de gældende bestemmelser i § 26 a, stk. 4-
6.
Af lovtekniske hensyn foreslås det, at både integrationslovens § 26 og samtlige stykker i § 26 a
nyaffattes. Der er således tale om en teknisk korrektion i forhold til det fremsatte lovforslag.
Efter de gældende regler i lov om aktiv socialpolitik har en udlænding, der modtager
integrationsydelse under integrationsprogrammet, pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, jf.
lovens § 13.
Herudover opregner den gældende § 26 a i integrationsloven de konkrete pligter, der angår
rådighedsforpligtelsen for en udlænding, der alene har ledighed som problem, og hvis opfyldelse er
en forudsætning for at modtage kontanthjælp eller integrationsydelse, samt hvordan Jobcenteret skal
være udlændingen behjælpelig ved jobsøgning m.v.
L 189 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
En udlænding har således ved første henvendelse til kommunen pligt til at tilmelde sig som
arbejdssøgende i jobcenteret, og kommunen har pligt til at sikre dette. De regler, som
beskæftigelsesministeren i den generelle beskæftigelsesindsats fastsætter om tilmelding, jobsøgning
og joblog m.v. og om afmelding som arbejdssøgende, finder også anvendelse for udlændingens
tilmelding og afmelding som arbejdssøgende. Det betyder bl.a., at modtagere af kontanthjælp og
integrationsydelse løbende skal dokumentere alle deres jobsøgningsaktiviteter i deres joblog på Min
Side på Jobnet. Udlændingen skal endvidere mindst hver syvende dag tjekke sine jobforslag på
Jobnet og dermed bekræfte at være arbejdssøgende, jf. § 26 a, stk. 1.
Udlændingen har videre pligt til at hurtigst muligt og senest efter 3 uger at indlægge et
fyldestgørende cv i Jobnet og skal angive mindst et beskæftigelsesmål. Jobcenteret kan fastsætte en
frist for, hvornår oplysningerne skal være lagt ind. Er der på Jobnet cv-oplysninger fra en tidligere
tilmelding som arbejdssøgende skal disse straks på ny gøres tilgængelige, hvis udlændingen bliver
tilmeldt som arbejdssøgende, jf. § 26 a, stk. 2.
Jobcenteret skal senest 3 uger efter udlændingens tilmelding som arbejdssøgende afholde en cv-
samtale med udlændingen, hvor det sikres, at de oplysninger, som udlændingen har indlagt i Jobnet,
er fyldestgørende. Under samtalen skal det aftales, hvordan jobcenteret skal bistå udlændingen med
at finde arbejde, og udlændingen kan pålægges at søge relevante ledige jobs, jf. § 26 a, stk. 3.
Udlændingen skal søge arbejde på den måde, der er sædvanlig inden for det pågældende område.
Udlændingen skal endvidere søge ledige job, når jobcenteret forlanger det, jf. § 26 a, stk. 4.
Jobcenteret skal yde bistand, i forbindelse med at en udlænding indlægger oplysninger i Jobnet,
hvis den pågældende anmoder herom, jf. § 26 a, stk. 5.
Staten og kommunen har adgang til de oplysninger, som udlændingen har indlagt i Jobnet, jf. § 26
a, stk. 6.
Det foreslås, at pligterne for alle udlændinge under integrationsprogrammet, som modtager
integrationsydelse, tydeliggøres ved at lade dem fremgå af integrationsloven.
Den foreslåede
§ 26
angår den grundlæggende pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, som
en udlænding, der modtager integrationsydelse under integrationsprogrammet løbende skal opfylde.
En udlænding er således forpligtet til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, medmindre der
foreligger forhold, der kan begrunde, at den pågældende ikke har pligt hertil.
Det foreslås i
§ 26, stk. 1,
at en udlænding, som modtager integrationsydelse, har pligt til at udnytte
sine arbejdsmuligheder og tage imod tilbud som led i integrationsprogrammet efter kapitel 4. Med
forslaget tydeliggøres det, at rådighedsforpligtelsen foruden en pligt til at tage imod tilbud om
arbejde, også omfatter en pligt til at tage imod tilbud som led i integrationsprogrammet.
L 189 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Det foreslås i
§ 26, stk. 2,
at det desuden tydeliggøres i integrationsloven, at en jobparat udlænding
skal udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i § 26 a.
Det foreslås i
§ 26, stk. 3,
at det for jobparate udlændinge, som efter § 26 a, stk. 6, undtages fra
nogle af kravene til anvendelse af Jobnet grundet manglende sproglige eller it-mæssige
kompetencer, desuden fastsættes, at jobcenteret skal aftale med udlændingen, hvordan den
pågældende i stedet skal dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter. Det kan være i form af
dokumentation fra arbejdsgivere om, at udlændingen har søgt job hos arbejdsgiveren, eller kopi af
ansøgningen. Dette kan f.eks. også være ved, at det dokumenteres i journalen, at den pågældende
sammen med en jobkonsulent m.v. søger job aktivt.
Den foreslåede
§ 26 a
omfatter de konkrete pligter for en udlænding, som er jobparat. Forslaget
indebærer bl.a. en sproglig tilpasning som følge af, at udlændinge, som ikke har problemer ud over
ledighed, fremover betegnes som jobparate udlændinge, jf. lovforslagets § 1, nr. 14.
Det foreslås i
§ 26 a, stk. 1,
at det kommer til at fremgå direkte af integrationsloven, at jobparate
udlændinge skal være aktivt jobsøgende, herunder at udlændingen skal overholde de aftaler, som er
indgået med kommunen om, hvordan og inden for hvilke områder, den pågældende skal søge job.
Samtidig foreslås det, at den jobparate udlænding skal registrere alle sine jobsøgningsaktiviteter i en
joblog på Jobnet.
Den jobparate udlænding skal mødes med krav om en intensiv jobsøgningsindsats. Jobparate
udlændinge skal sørge for at søge job indenfor et bredt ansættelsesområde. Jobsøgningen skal
samtidig være intensiv og realistisk, og jobsøgningen skal dokumenteres i jobloggen på Min Side på
Jobnet.
Den jobparate udlænding skal aktivt søge job på den måde, som er normalt for området. Jobcenteret
skal løbende følge op på udlændingens jobsøgning med udgangspunkt i jobloggen på Min Side på
Jobnet, herunder om den enkelte jobparate udlænding søger tilstrækkelig bredt, intensivt og
realistisk.
Hvis jobcenteret vurderer, at den jobparate udlænding ikke har søgt job i tilstrækkeligt omfang, kan
jobcenteret stille krav til den enkelte om jobsøgningen og gennem klare aftaler sikre, at den enkelte
reelt står til rådighed for arbejdsmarkedet. Aftalen mellem den jobparate udlænding og jobcenteret
skal fremgå af Min Side på Jobnet.
Kommunen kan altid iværksætte et tilbud om virksomhedspraktik, hvis kommunen vurderer, at det
er relevant, herunder hvis der opstår tvivl om personens rådighed.
§ 26 a, stk. 2,
svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 1.
§ 26 a, stk. 3,
svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 2.
L 189 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Efter
§ 26 a, stk. 4,
foreslås det, at udlændingen løbende skal opdatere sine egne oplysninger i
Jobnet. Foreligger der oplysninger som nævnt i stk. 2 (cv-oplysninger) fra en tidligere tilmelding
som arbejdssøgende, skal oplysningerne straks på ny gøres tilgængelige, hvis udlændingen igen
bliver tilmeldt som arbejdssøgende. Bestemmelsen svarer til gældende regler.
Efter
§ 26 a, stk. 5,
skal jobcenteret i forbindelse med afholdelse af samtaler efter § 20, stk. 4, sikre,
at de oplysninger, som udlændingen har indlagt i Jobnet, er fyldestgørende. Bestemmelsen svarer til
gældende regler.
Herudover foreslås det i
§ 26 a, stk. 6,
at jobcenteret kan beslutte at undtage en udlænding fra kravet
om registrering af sin jobsøgning i joblog på Min Side på Jobnet, jf. § 26 a, stk. 1, fra kravet om
hver syvende dag at skulle tjekke sine jobforslag, jf. § 26 a, stk. 2, og fra kravet om at skulle lægge
sit cv på Jobnet, jf. § 26 a, stk. 3 og 4, hvis udlændingens sproglige og it-mæssige forudsætninger
ikke er tilstrækkelige til, at udlændingen kan opfylde kravene. Jobcenteret skal efter
omstændighederne sørge for, at den pågældende hurtigst muligt bliver i stand til dette.
Forslaget har til formål at sikre kommunerne mulighed for en fleksibel anvendelse af Jobnet ud fra
en konkret vurdering af den enkelte udlændings forudsætninger, således at manglende
danskkundskaber og it-mæssige kompetencer, som kan gøre det vanskeligt for udlændingen at
anvende de digitale løsninger i Jobnet, ikke kommer til at stå i vejen for, at udlændingen vurderes
jobparat og får en jobrettet indsats.
§ 26 a, stk. 7,
svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 4.
§ 26 a, stk. 8,
svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 5.
§ 26 a, stk. 9,
svarer til de gældende regler i § 26 a, stk. 6.
Til nr. 5
Der er tale om en teknisk korrektion, idet der i lovforslaget fejlagtigt henvises til § 51 a, stk. 4. Der
skal retteligt henvises til bestemmelsen i § 51 a, stk. 5.
Til nr. 6
Af den gældende § 38, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik fremgår det, at hvis en person, der har
undladt at tjekke sine jobforslag på Jobnet og dermed bekræfte, at pågældende er arbejdssøgende og
personen som følge heraf er blevet afmeldt som arbejdssøgende i henhold til regler efter
integrationslovens § 26 a, stk. 1, skal kommunen træffe afgørelse om, at der skal foretages fradrag i
hjælpen for de dage, hvor personen har været afmeldt.
Som følge af ændringen i § 1, nr. 36, skal henvisningen i § 38, stk. 2, til integrationslovens § 26 a,
stk. 1, ændres til § 26 a, stk. 2. Der er alene tale om en konsekvensændring.
L 189 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringen til § 11, hvor der indsættes et nyt
nummer.
Til nr. 8
I lovforslaget som fremsat er det anført i § 13, stk. 2, at lovens § 1, nr. 12, om
integrationsprogrammets længde finder anvendelse for udlændinge, som kommunen har overtaget
ansvaret for i perioden den 1. juli 2013 til den 30. juni 2015 og som ikke har afsluttet
integrationsprogrammet efter integrationslovens § 16. Det indebærer, at en udlænding, der på
ikrafttrædelsestidspunktet deltager i integrationsprogrammet efter § 16 på fx andet eller tredje år,
omfattes af den foreslåede regel i § 16, stk. 7, 2. pkt., om, at kommunalbestyrelsen skal forlænge
integrationsprogrammet i op til 5 år, hvis udlændingen ikke har opnået de opstillede beskæftigelses-
og uddannelsesmål.
Det fremgår af bemærkningerne til det fremsatte lovforslag, at det er intentionen, at indholdet af
integrationsprogrammet i forlængelsesperioden skal følge de foreslåede nye regler for
integrationsprogrammet, herunder reglerne om visitation som jobparat eller aktivitetsparat og
mulighederne for at undtage jobparate udlændinge fra nogle af kravene til anvendelse af Jobnet.
Det foreslås, at det lovfæstes, hvilke nærmere regler der finder anvendelse i forlængelsesperioden.
Det foreslås således, at der i § 13, stk. 2, indsættes en henvisning til, at lovens § 1, nr. 14-15, 17-21,
23-24, 27-33 og 36-39, og § 11, nr. 1-8 og 10, 01 og 11, også finder anvendelse for udlændinge,
som kommunen har overtaget ansvaret for i perioden den 1. juli 2013 til den 30. juni 2015 og som
ikke har afsluttet integrationsprogrammet efter integrationslovens § 16.
Forslaget indebærer, at denne målgruppe også omfattes af de foreslåede visitationsregler i
integrationslovens § 17 og af de foreslåede regler om en kontinuerlig virksomhedsrettet indsats i
integrationslovens § 17 a, jf. lovens § 1, nr. 14.
I forhold til visitationsreglerne bemærkes det, at § 17, stk. 1, efter sit indhold ikke finder
anvendelse, idet denne bestemmelse vedrører de første 3 måneder efter kommunalbestyrelsens
overtagelse af ansvaret for udlændingen. Bestemmelsen finder heller ikke anvendelse i den
situation, hvor en anden kommune i forbindelse med en udlændings tilflytning til kommunen
overtager ansvaret for den pågældende udlænding.
Derimod finder reglen i § 17, stk. 2, anvendelse, og visitationen gennemføres i forbindelse med den
førstkommende opfølgning på integrationskontrakten, jf. integrationslovens § 20. Det indebærer, at
kommunen ikke i forbindelse med lovens ikrafttræden skal gennemgå alle sager for denne gruppe. I
L 189 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
stedet kan fastlæggelse af indsatsen i forlængelsesperioden gennemføres i forbindelse med den
opfølgning på integrationsindsatsen, som kommunen allerede er forpligtet til i medfør af § 20.
Indholdet af integrationsprogrammet for denne gruppe følger desuden reglerne om
integrationsprogrammets indhold i forlængelsesperioden, jf. integrationslovens § 17 a. Det
indebærer, at der skal tilbydes en kontinuerlig virksomhedsrettet indsats, hvor der for jobparate
maksimalt må være 6 uger mellem hvert virksomhedsrettet tilbud i form af virksomhedspraktik eller
ansættelse med løntilskud, jf. §§ 23 b og 23 c, og at de virksomhedsrettede tilbud for jobparate skal
have en varighed på gennemsnitligt mindst 15 timer om ugen. I timetallet kan indgå tilbud om
nytteindsats.
Forslaget indebærer desuden, at udlændinge, som får forlænget integrationsprogrammet i medfør af
integrationslovens § 16, stk. 7, 2. pkt., omfattes af den foreslåede ændring af flyttereglen i
integrationslovens § 18, stk. 2, jf. lovens § 1, nr. 15.
Forslaget indebærer videre, at udlændinge, som får forlænget integrationsprogrammet i medfør af
integrationslovens § 16, stk. 7, 2. pkt., omfattes af de foreslåede ændringer af integrationskontrakten
efter § 19, indførelse af reglen om udpegning af en koordineringsansvarlig forvaltning, jf. § 19 a,
ændring af reglerne om opfølgning på integrationskontrakten, jf. § 20, og adgangen til at anvende
Min Plan på Jobnet til udarbejdelse og opfølgning på integrationskontrakten, jf. § 20 a, jf. lovens §
1, nr. 17-21.
Forslaget indebærer videre, at de foreslåede regler, som giver kommunerne mulighed for at anvende
forberedende forløb for virksomhedsrettede tilbud, jf. integrationslovens § 23 a, stk. 1, nr. 5, og
nytteindsats som tilbud under integrationsprogrammet, jf. § 23 b, stk. 1, 2. pkt., ligeledes finder
anvendelse for denne målgruppe, jf. lovens § 1, nr. 23-29 og 31.
Forslaget indebærer desuden, at de foreslåede forenklinger i integrationslovens § 23 f om dækning
af udgifter til transportudgifter ved deltagelse i integrationsprogrammet ligeledes finder anvendelse
for målgruppen, jf. lovens § 1, nr. 32 og 33.
Herudover finder lovens § 1, nr. 30, som vedrører en sproglig tilpasning af § 23 b, stk. 4, som følge
af, at udlændinge, som ikke har problemer ud over ledighed fremover betegnes som jobparate,
anvendelse.
Det foreslås desuden, at lovens § 1, nr. 36, som vedrører reglerne i §§ 26 og 26 a om
integrationsydelsesmodtageres pligt til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, udnytte sine
arbejdsmuligheder og tage imod tilbud som led i integrationsprogrammet samt jobcenterets
mulighed for at beslutte at undtage en udlænding fra nogle af kravene til anvendelse af Jobnet m.v.,
ligeledes finder anvendelse for denne målgruppe.
L 189 - 2015-16 - Bilag 8: Ændringsforslag, fra udlændinge-, integrations- og boligministeren
Konsekvensændringerne, der foretages som følge af ændringerne i § 1, nr. 36, i § 11, nr. 1-8 og 10,
01 og 11, finder ligeledes anvendelse for udlændinge, som kommunen har overtaget ansvaret for i
perioden den 1. juli 2013 til den 30. juni 2015 og som ikke har afsluttet integrationsprogrammet
efter integrationslovens § 16.
Herudover finder lovens § 1, nr. 37, som vedrører en sproglig tilpasning af § 27 a, stk. 1, som følge
af, at udlændinge, som ikke har problemer ud over ledighed fremover betegnes som jobparate,
anvendelse.
Endelig indebærer forslaget, at ændringerne i integrationslovens § 45, stk. 3, om grundtilskud for
udlændinge i integrationsprogrammet, finder anvendelse i de første 3 år af integrationsprogrammet,
jf. lovens § 1, nr. 38, og at ændringerne i integrationslovens § 45, stk. 8, om resultattilskud, finder
anvendelse også for den målgruppe, der får forlænget integrationsprogrammet i medfør af
integrationslovens § 16, stk. 7, 2. pkt., jf. lovens § 1, nr. 39.
Det bemærkes, at loven ikke finder anvendelse for udlændinge, der på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, har afsluttet det 3-årige integrationsprogram. Det betyder, at en udlænding, som har
afsluttet det 3-årige integrationsprogram inden den 1. juli 2016 og ikke har opnået ordinær
beskæftigelse, som hidtil omfattes af den ordinære beskæftigelsesindsats, jf. lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.