Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 189 Bilag 7
Offentligt
1634495_0001.png
Til
Integrationsudvalget
18/5 2016
Vedr. forslag L189 til ændring af integrationsloven mv.
Folkehøjskolernes Forening her med tilfredshed bemærket, at der er ændret i lovforslaget, sådan at
kommunerne efter de første 3 måneder skal anvende de visitiationskriterier, som er fatssat i Lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats (LAB). Der er hermed en parrallelitet til de borgere, der er omfattet heraf.
Vi har tidligere rejst spørgsmålet vedr. jobparates mulighed for at få tilbudt et højskoleophold, og vi skal
hermed kvittere for den positive modtagelse heraf.
Med denne henvendelse vil vi gerne rejse et spørgsmål, der fokuserer på den gruppe af unge flygtninge,
der gives et uddannelsespålæg, jf. bilag 1:
I afsnit 3.1.9.2, side 18, foreslås det, at de unge, som har modtaget uddannelsespålæg, omfattes af reglerne
om virksomhedsrettet indsats frem til de påbegynder uddannelse. Vi skal anbefale, at man også i denne
sammenhæng drager en parallelitet til reglerne i LAB, jf. bilag 2, hvoraf fremgår, at uddannelsesparate
unge (ikke ”åbenlyst uddannelsesparate”) kan deltage i forberedende forløb. Se bilag 2. Vi vil anmode
om, at bemærkningerne side 18, jf. bilag 1, justeres således at unge uddannelsesparate kan deltage i
uddannelsesforberedende kurser i perioden frem til uddannelsesstart. Baggrunden herfor er, at en del af
de unge flygtninge, der i dag får et højskoleophold, benytter dette til at forberede sig på
uddannelsesstart. Med lovforslaget vil de ikke have mulighed herfor fremover.
Vi skal konkret foreslå følgende ændring (med gult markeret) i bemærkningerne under ovennævnte
punkt, side 18:
”Det bemærkes, at der for unge under 25 år, som er uddannelsesegnede, dog fortsat skal gives et uddannelsespålæg,
jf. integrationslovens § 16 a, hvis de ikke i forvejen har en erhvervskompetencegivende uddannelse og ikke har
forsørgerpligt over for hjemmeboende børn. I perioden, indtil en udlænding, som har modtaget et uddannelsespålæg,
påbegynder uddannelse, omfattes den pågældende af de foreslåede regler om en virksomhedsrettet indsats. Når
udlændingen påbegynder uddannelse, vil den pågældende derimod ikke længere være omfattet af den
virksomhedsrettede indsats. Her vil udlændingen desuden modtage SU, elevløn eller lignende. Unge, der af
kommunen vurderes til ikke at være åbenlyst uddannelsesparate, men uddannelsesparate, jf. Lov om aktiv
beskæftigelsespolitik, almene bemærkninger s. 14, kan dog blive tilbudt et uddannelsesforberedende forløb, herunder
et højskoleophold, med henblik på at starte uddannelse indenfor 1 år, således at et sådant forløb kan træde i stedet for
nytteindsats og virksomhedspraktik.
(se bilag 1 og 2),
Med venlig hilsen
Niels Glahn
generalsekretær
Folkehøjskolernes
Forening i Danmark
Højskolernes Hus - Nytorv 7
DK-1450 København K
+45 33 36 40 40
[email protected]
www.hojskolerne.dk
www.ffd.dk
L 189 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 18/5-16 fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
Bilag 1.
L 189. Fremsat den 4. maj 2016 af udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)
Forslag til Lov om ændring af integrationsloven og forskellige andre love
Bemærkninger side 18. 3.1.9.2
Det bemærkes, at der for unge under 25 år, som er uddannelsesegnede, dog fortsat skal gives et
uddannelsespålæg, jf. integrationslovens § 16 a, hvis de ikke i forvejen har en
erhvervskompetencegivende uddannelse og ikke har forsørgerpligt over for hjemmeboende børn. I
perioden, indtil en udlænding, som har modtaget et uddannelsespålæg, påbegynder uddannelse,
omfattes den pågældende af de foreslåede regler om en virksomhedsrettet indsats. Når udlændingen
påbegynder uddannelse, vil den pågældende derimod ikke længere være omfattet af den
virksomhedsrettede indsats. Her vil udlændingen desuden modtage SU, elevløn eller lignende.
Bilag 2
Fremsat den 28. maj 2013 af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag til Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen
af den aktive beskæftigelsesindsats og forskellige andre love
2.1.2 Uddannelsesparate unge vs. Åbenlyst uddannelsesparate unge
Lovbemærkninger side14:
Unge, der vurderes at kunne påbegynde en uddannelse inden for ca. et år, og gennemføre denne
uddannelse på ordinære vilkår, vil være i målgruppen »uddannelsesparate«. De, som slet ikke har
barrierer i forhold til at kunne påbegynde og gennemføre en uddannelse, vil blive defineret som
»åbenlyst uddannelsesparate«. Det kan f.eks. være unge, der har bestået folkeskolens afgangsprøver eller
en gymnasial uddannelse, og som ikke har problemer ud over, at de intet job har.
De unge, der ikke vurderes at være uddannelsesparate, f.eks. fordi de har problemer af faglig, social
og/eller helbredsmæssig art, vil være i målgruppen aktivitetsparate unge.
For alle modtagere af uddannelseshjælp er målet ordinær uddannelse, og de skal derfor stå til rådighed
for en indsats, der er rettet mod uddannelse. Uddannelsesparate unge skal dog stå til rådighed for
arbejdsmarkedet, hvis de ikke har brug for en uddannelsesafklarende indsats. Det betyder, at de åbenlyst
uddannelsesparate skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet, indtil de påbegynder en uddannelse.
L 189 - 2015-16 - Bilag 7: Henvendelse af 18/5-16 fra Folkehøjskolernes Forening i Danmark
2.2. Uddannelsesrettet indsats til uddannelsesparate unge der modtager uddannelseshjælp,
Lovbemærkninger side 15
Alle unge, der ikke har en uddannelse, skal have fokus rettet mod, at de skal i gang med og gennemføre
en uddannelse hurtigst muligt. Det skal sikres, at de, der har brug for det, får en indsats, som bidrager til,
at dette opfyldes. Unge, der vurderes at kunne påbegynde en uddannelse inden for ca. et år og
gennemføre denne uddannelse på ordinære vilkår, vil som nævnt i pkt. 2.1.2. være i målgruppen
»uddannelsesparate«. Unge, som slet ikke har barrierer i forhold til at kunne påbegynde og gennemføre
en uddannelse, vil som nævnt blive defineret som »åbenlyst uddannelsesparate«.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser, side 40
Til nummer 10:
Efter gældende regler kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om bistand til at finde
arbejde og arbejdskraft, herunder at bl.a. arbejdsmarkedsparate kontanthjælpsmodtagere kan pålægges
at søge konkrete job. Det foreslås, at denne bemyndigelse også skal omfatte
uddannelseshjælpsmodtagere, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate. Unge, der vurderes at kunne
påbegynde en uddannelse inden for ca. et år og gennemføre denne uddannelse på ordinære vilkår, vil
være i målgruppen »uddannelsesparate«. De, som slet ikke har barrierer i forhold til at kunne påbegynde
og gennemføre en uddannelse, vil blive defineret som »åbenlyst uddannelsesparate«. Det kan fx være
unge, der har bestået folkeskolens afgangsprøver eller en gymnasial uddannelse, og som ikke har
problemer ud over, at de intet job har.
Til nummer 107, side 57
Det foreslås, at uddannelseshjælpsmodtagere, der har gennemført en test, der viser, at de har behov for et
læse-, skrive-, regne- eller ordblindekursus, har ret og pligt til tilbud om et sådant kursus. De nævnte
kurser kan træde i stedet for ret og pligt-tilbud til åbenlyst uddannelsesparate om nytteindsats eller
virksomhedspraktik efter kapitel 11.