Til
Integrationsudvalget
18/5 2016
Vedr. forslag L189 til ændring af integrationsloven mv.
Folkehøjskolernes Forening her med tilfredshed bemærket, at der er ændret i lovforslaget, sådan at
kommunerne efter de første 3 måneder skal anvende de visitiationskriterier, som er fatssat i Lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats (LAB). Der er hermed en parrallelitet til de borgere, der er omfattet heraf.
Vi har tidligere rejst spørgsmålet vedr. jobparates mulighed for at få tilbudt et højskoleophold, og vi skal
hermed kvittere for den positive modtagelse heraf.
Med denne henvendelse vil vi gerne rejse et spørgsmål, der fokuserer på den gruppe af unge flygtninge,
der gives et uddannelsespålæg, jf. bilag 1:
I afsnit 3.1.9.2, side 18, foreslås det, at de unge, som har modtaget uddannelsespålæg, omfattes af reglerne
om virksomhedsrettet indsats frem til de påbegynder uddannelse. Vi skal anbefale, at man også i denne
sammenhæng drager en parallelitet til reglerne i LAB, jf. bilag 2, hvoraf fremgår, at uddannelsesparate
unge (ikke ”åbenlyst uddannelsesparate”) kan deltage i forberedende forløb. Se bilag 2. Vi vil anmode
om, at bemærkningerne side 18, jf. bilag 1, justeres således at unge uddannelsesparate kan deltage i
uddannelsesforberedende kurser i perioden frem til uddannelsesstart. Baggrunden herfor er, at en del af
de unge flygtninge, der i dag får et højskoleophold, benytter dette til at forberede sig på
uddannelsesstart. Med lovforslaget vil de ikke have mulighed herfor fremover.
Vi skal konkret foreslå følgende ændring (med gult markeret) i bemærkningerne under ovennævnte
punkt, side 18:
”Det bemærkes, at der for unge under 25 år, som er uddannelsesegnede, dog fortsat skal gives et uddannelsespålæg,
jf. integrationslovens § 16 a, hvis de ikke i forvejen har en erhvervskompetencegivende uddannelse og ikke har
forsørgerpligt over for hjemmeboende børn. I perioden, indtil en udlænding, som har modtaget et uddannelsespålæg,
påbegynder uddannelse, omfattes den pågældende af de foreslåede regler om en virksomhedsrettet indsats. Når
udlændingen påbegynder uddannelse, vil den pågældende derimod ikke længere være omfattet af den
virksomhedsrettede indsats. Her vil udlændingen desuden modtage SU, elevløn eller lignende. Unge, der af
kommunen vurderes til ikke at være åbenlyst uddannelsesparate, men uddannelsesparate, jf. Lov om aktiv
beskæftigelsespolitik, almene bemærkninger s. 14, kan dog blive tilbudt et uddannelsesforberedende forløb, herunder
et højskoleophold, med henblik på at starte uddannelse indenfor 1 år, således at et sådant forløb kan træde i stedet for
nytteindsats og virksomhedspraktik.
(se bilag 1 og 2),
Med venlig hilsen
Niels Glahn
generalsekretær
Folkehøjskolernes
Forening i Danmark
Højskolernes Hus - Nytorv 7
DK-1450 København K
+45 33 36 40 40
www.hojskolerne.dk
www.ffd.dk