Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget 2015-16
L 189 Bilag 6
Offentligt
1633115_0001.png
Integrationsudvalget
Helbredsvurdering af
nyankomne flygtninge – hvorfor?
Dansk Selskab for Indvandrersundhed
L 189 - 2015-16 - Bilag 6: Meddelelse om materiale udleveret af Dansk Selskab for indvandrersundhed til deres foretræde for udvalget den 13. maj 2016
Helbredsvurdering af nye flygtninge (HV)
Kortsigtet og dyr beslutning at afskaffe en billlig HV
HV var et resultat af et mangeårigt tværsektorielt arbejde med at
dokumentere behovet
Udviklet vejledninger, undervisning, organisation, forskning
Stærke faglige grunde til HV – bekræftet af 3 års HV
De uscreenede ”raske” unge mænd, børn og gravide der kom i
2014-15 henvises nu til de indvandrermedicinske klinikker
HV afskaffes fordi der i 2015 var overrepræsentation af ”raske”
yngre syriske – usædvanligt billede set over tid.
Asyl billedet skifter konstant geografi, befolkningsmæssig
sammensætning og social baggrund = skift i helbredsproblemer
Efter raske unge mænd: de ældre, børn, gravide, handicappede og
krigsskadede, syge, skadede.
L 189 - 2015-16 - Bilag 6: Meddelelse om materiale udleveret af Dansk Selskab for indvandrersundhed til deres foretræde for udvalget den 13. maj 2016
Patient eksempler
L 189 - 2015-16 - Bilag 6: Meddelelse om materiale udleveret af Dansk Selskab for indvandrersundhed til deres foretræde for udvalget den 13. maj 2016
Helbredsvurdering af nye flygtninge (HV)
Kommunerne havde opgaven før helbredsvurderingen blev
obligatorisk,
men udførtes ikke
Indvandrermedicinske klinikker etableret
pga mange
helbredsmæssigt uafklarede flygtninge
Indvandrermedicinsk klinik:
11 år i DK før diagnose
DIGNITY og Transkulturelt center: 14-15 år før diagnose
Ventetiden
komplicerer sygdomme,
får
sociale
og
sproglige
konsekvenser og
børn får psykiske problemer:
MTV undersøgelse (Odense Universitetshospital 2013):
Udgift på
230.000 kr per flygtning per år
hvis
helbredsproblemer ikke opfanges før de er komplicerede
L 189 - 2015-16 - Bilag 6: Meddelelse om materiale udleveret af Dansk Selskab for indvandrersundhed til deres foretræde for udvalget den 13. maj 2016
1633115_0005.png
Beskeden udgift – stor effekt
Udgifter flygtninge 2016
1500 mio kr
Heraf 39 mio til helbredsvurdering
Udgør
Hvis alle screenes:
Hvis 70 % screenes:
2,6 %
1,8 %
Politiken 9. februar 2016
Tal fra KL rapport 2016
http://politiken.dk/indland/politik/ECE3059234/indkvartering-tandlaege-og-boernepasning-her-er-kommunernes-udgifter-til-flygtninge/
L 189 - 2015-16 - Bilag 6: Meddelelse om materiale udleveret af Dansk Selskab for indvandrersundhed til deres foretræde for udvalget den 13. maj 2016
Helbredsvurdering af nye flygtninge (HV)
Tvinger os til helhedsorienteret tværsektorielt
samarbejde kommune-sygehus-egen læge
Bedre funderet integration – styr på børnene
Gradbøjning og timing af indsats kan
individualiseres
Mange kommuner fortsætter helbredsvurdering
(F.eks. Kbh, Vejle, Varde, Aarhus, Odense)
KL’s Social og Sundhedspolitiske forum 2016
13.maj 2016:
hvorfor afskaffes HV?
L 189 - 2015-16 - Bilag 6: Meddelelse om materiale udleveret af Dansk Selskab for indvandrersundhed til deres foretræde for udvalget den 13. maj 2016
Ligebehandling
Lige behandling kræver lige adgang og lige
kvalitet – og det
helbredsproblemer afklaret fra starten
ellers tale om forskels behandling i forhold til
etniske danskere
L 189 - 2015-16 - Bilag 6: Meddelelse om materiale udleveret af Dansk Selskab for indvandrersundhed til deres foretræde for udvalget den 13. maj 2016
Forslag
Undtagelse for kvoteflygtninge, 100% af de
undersøgte i Aarhus har behov for behandling.
For de øvrige kun 50%. Stor sundhedsmæssig
gevinst i at undersøge gruppe hvor der er
gevinst hver anden gang.
Det bør præciseres at den konkrete vurdering
af kommunen bør være en sundhedsfaglig
vurdering, fx kommunelægen