Til lovforslag nr.
L 187
Folketinget 2015-16
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 26. maj 2016
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af straffeloven og om ophævelse af Lov, hvorved
det forbydes fra dansk Territorium at understøtte krigsførende Magter
(Væbnede konflikter i udlandet m.v.)
[af justitsministeren (Søren Pind)]
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2016 og var til 1.
behandling den 10. maj 2016. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 7. april 2016
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 252. Den
4. maj 2016 sendte justitsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Retspolitisk Forening.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, V, LA, KF og SIU) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL, ALT og SF) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget tror ikke på, at
skærpede strafferammer vil skræmme mennesker, der er fast
besluttede på at blive fremmedkrigere. Desuden ser Enheds-
listen store afgrænsningsproblemer i bestemmelsen om at
forbyde mennesker at opholde sig i et bestemt land eller om-
råde.
Enhedslisten mener, at mennesker, der begår terrorhand-
linger, skal straffes. Men det løser ikke nogen problemer at
skærpe strafferammerne. Der er brug for et langt, sejt træk,
hvor vi får unge mænd og kvinder til at føle sig som en del
af det danske samfund, og for flere dialogorienterede initia-
tiver som den såkaldte Aarhusmodel, hvor Østjyllands Politi
og Aarhus Kommune i tæt dialog med unge mennesker og
deres familie og netværk har kunnet overbevise potentielle
fremmedkrigere om, at de gør klogest i at blive hjemme.
Alternativets medlem af udvalget deler ikke regeringens
tro på, at skærpede strafferammer er løsningen. Alternativet
mener ikke, at en forhøjelse af strafferammen vil virke af-
skrækkende på den gruppe mennesker, der føler sig fristet til
at rejse til f.eks. Syrien for at slås for Islamisk Stat, hvilket
underbygges i høringssvarene af professor Jørn Vestergaard.
Det er helt uacceptabelt at gå i krig, og derfor skal det straf-
fes. Det bliver imidlertid allerede straffet i dag, og intet an-
tyder, at en skærpelse af straffen vil have en gavnlig eller
forbyggende effekt. Der bør derfor ikke fokuseres på mere
traf, men på andre forbyggende tiltag som f.eks. Aarhusmo-
delen. Alternativet er dog positive over for, at der indføres
en ny strafbestemmelse, således at det bliver ulovligt at
modtage økonomisk støtte fra en terrororganisation. Lovfor-
slaget giver endvidere regeringen og justitsministeren det,
der i bemærkningerne kaldes en bred skønsmæssig beføjelse
til at beslutte hvilke områder der skal være omfattet af ind-
rejseforbud, hvilke organisationer der skal defineres som
terrororganisationer, og hvilke personer der skal undtages
AX018910