Retsudvalget 2015-16
L 183 Bilag 2
Offentligt
1635746_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. maj 2016
Sikkerhedskontoret
Niels Dam Dengsøe
Petersen
2016-5002-0027
1950173
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
over
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på
telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af
lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af
revisionsbestemmelse) (L 183)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt til høring hos:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen,
Den
Danske
Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole,
Rigsadvokaten¸ Foreningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiets
Efterretningstjeneste, Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet,
Datatilsynet, Advokatrådet, Bitbureauet, Campingrådet, Danske
Advokater, Forbrugerrådet TÆNK, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Ingeniørforeningen
IDA,
Institut
for
Menneskerettigheder,
Journalistforbundet,
Justitia,
Rådet
for
Digital
Sikkerhed,
Retssikkerhedsfonden, Amnesty International, Retspolitisk Forening, DI,
Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Energi, HORESTA,
Brancheforeningen Teleindustrien, Brancheorganisationen Forbruger
Elektronik, Dansk IT, Foreningen af Danske Internet Medier, IT-
Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA, SAM-DATA (HK), Business
Software Alliance Danmark, IT-Politisk Forening, KMD, CSC Danmark
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 183 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark ApS, SE/Stofa,
Lejernes LO, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Dansk
Magisterforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danhostel og KLID.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet,
Bitbureauet,
Brancheforeningen
Teleindustrien,
Datatilsynet, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Erhvervsstyrelsen,
Forbrugerrådet TÆNK, Foreningen af Offentlige Anklagere, Hi3G
Denmark ApS, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, HORESTA,
Institut for Menneskerettigheder, IT-Branchen, IT-Politisk Forening,
Rigspolitiet, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
Advokatrådet,
Datatilsynet,
Dommerfuldmægtigforeningen,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Erhvervsstyrelsen, HK-
Landsklubben Danmarks Domstole, Vestre Landsret
og
Østre
Landsret
har ikke bemærkninger til udkastet til lovforslag.
Rigspolitiet
har ikke bemærkninger til udsættelsen af revisionen, men
anfører, at det foruden de forhold, der fremgår af pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger, ligeledes er vigtigt for politiet at kunne tilgå
oplysninger om identiteten på det anvendte udstyr.
Teleindustrien, IT-Branchen
og
DI
finder det positivt at udskyde
revisionen af de danske logningsregler med henblik på, at Justitsministeriet
fortsætter dialogen med tele- og internetudbyderne om Rigspolitiets behov,
og om hvad der er teknisk muligt. Endvidere bemærker Teleindustrien, IT-
Branchen og DI, at Rigspolitiets anbefalinger ikke bør indgå i
bemærkningerne til lovforslaget.
Forbrugerrådet TÆNK
støtter forslaget om at udskyde revisionen af de
danske logningsregler.
Hi3G Denmark ApS
ser meget positivt på udskydelsen af revisionen af
de danske logningsregler med henblik på at fortsætte den gode dialog
mellem tele- og internetudbyderne, Rigspolitiet og Justitsministeriet. Hi3G
2
L 183 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
finder desuden, at Rigspolitiets anbefalinger ikke bør medtages i
lovforslagets bemærkninger.
HORESTA
finder den foreslåede udskydelse af revisionen af
logningsreglerne positiv. Endvidere anfører HORESTA, at organisationen
er modstander af en genindførelse af regler om sessionslogning. Såfremt
sådanne regler alligevel indføres, finder HORESTA, at hoteller og
restauranter ikke bør falde ind under udbyderbegrebet mv. og dermed
logningsforpligtelsen.
Bitbureauet
anfører, at indledningen til lovforslagets almindelige
bemærkninger efterlader det indtryk, at revisionen af logningsreglerne
alene vil fokusere på politiets behov og hensynet til ikke at pålægge
udbyderne uacceptable byrder. Bitbureauet finder, at en revision i højere
grad bør tage hensyn til konsekvenserne af logningsreglernes indførelse.
Endvidere finder Bitbureauet, at i efterforskninger, hvor politiet alene
ønsker at indhente loggede lokationsoplysninger om én enkelt
mobiltelefon, yder retsplejelovens kapitel 74 om edition ikke borgernes ret
til privatliv tilstrækkelig beskyttelse, idet kriminalitetskravet efter
editionsreglerne er, at politiets efterforskning angår en lovovertrædelse. I
den forbindelse påpeger Bitbureauet, at politiets adgang til fremadrettede
lokationsoplysninger efter retsplejelovens § 791 a, stk. 5 (teleobservation),
kræver, at politiets efterforskning angår en lovovertrædelse, der kan
medføre fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover. På den baggrund
foreslår Bitbureauet, at politiets adgang til loggede lokationsoplysninger
reguleres på lige fod med fremadrettede lokationsoplysninger. Endelig
henleder Bitbureauet opmærksomheden på, at den gældende
revisionsbestemmelse, som løbende er blevet ændret med henblik på at
udskyde revisionen af logningsreglerne, medfører, at lovsagens akter kan
undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 20.
Institut for Menneskerettigheder
finder med henvisning til EU-
Domstolens dom om ophævelse af logningsdirektivet, at der i forbindelse
med en fremtidig revision bør foretages en evaluering og analyse af
logningsreglernes
overensstemmelse
med
Den
Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8.
IT-Politisk Forening
finder det positivt, at der ikke i indeværende
folketingssamling fremsættes lovforslag om udvidelse af tele- og
internetudbydernes pligt til at logge oplysninger om internettrafik, idet der
verserer en forenet sag ved EU-Domstolen om de svenske og britiske
3
L 183 - 2015-16 - Bilag 2: Høringssvar og høringsoversigt, fra justitsministeren
logningsregler. IT-Politisk Forening finder det dog beklageligt, at der ikke
er igangsat en evaluering af de eksisterende logningsregler. IT-Politisk
Forening bemærker endvidere, at sessionslogning efter foreningens
opfattelse er det forkerte redskab til at imødegå politiets
efterforskningsbegrænsninger. I stedet foreslås ”hastesikring” af data,
hvorefter politiet har mulighed for at stoppe automatisk sletning af loggede
oplysninger om internettrafik. Endvidere finder foreningen, at politiets
adgang til loggede oplysninger er for lempelig, bl.a. med henvisning til
EU-Domstolens dom af 8. april 2014 i de forenede sager C-293/12 og C-
594/12, Digital Rights Ireland Ltd., idet politiet i deres efterforskning kan
indhente abonnementsoplysninger om en bestemt IP-adresse og loggede
lokationsoplysninger om én enkelt mobiltelefon alene efter retsplejelovens
kapitel 74 om edition.
Som det fremgår af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, vil
Justitsministeriet i tillæg til den igangværende dialog med tele- og
internetbranchen gennemføre en høring af relevante myndigheder og
organisationer mv. om deres vurderinger af og erfaringer med de
gældende logningsregler. Der kan i den forbindelse henvises til
justitsministerens besvarelse af 18. april 2016 af spørgsmål nr. 429 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg.
Endvidere fremgår det af pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, at det efter Justitsministeriets opfattelse er afgørende, at
logningsreglerne
sikrer
politiet
et
effektivt
redskab
i
kriminalitetsbekæmpelse. Samtidig er det afgørende, at logningsreglerne
respekterer borgernes grundlæggende ret til beskyttelse af privatlivet, og
at erhvervslivet ikke pålægges unødige byrder.
For så vidt angår spørgsmålene om den materielle udformning af nye
logningsregler, herunder spørgsmålet om undtagelse af mindre udbydere
fra en eventuel logningsforpligtelse og om politiets adgang til henholdsvis
loggede og fremadrettede lokationsoplysninger, vil de modtagne
høringssvar indgå i Justitsministeriets overvejelser om behovene for
ændringer af de gældende logningsregler.
3. Lovforslaget
Det lovforslag, der blev fremsat den 27. april 2016, svarer med enkelte
justeringer, navnlig af lovteknisk karakter, til det udkast til lovforslag, der
blev sendt i høring.
4