Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 182 Bilag 9
Offentligt
1640302_0001.png
Til lovforslag nr.
L 182
Folketinget 2015-16
Ændringsforslag stillet den 30. maj 2016 uden for betænkningen
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik,
lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
social pension og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Forlængelse af forsøg med ret til at afvise lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)]
Af
beskæftigelsesministeren:
Til § 1
13)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 27, stk. 1, nr. 7,
ændres »efter § 17, stk. 2, i lov om
social pension« til: »efter § 17, stk. 2, 1. pkt., i lov om social
pension, eller når kommunen har vurderet, at det er helt
åbenbart, at en persons arbejdsevne ikke kan forbedres og
sagen derfor ikke skal forelægges rehabiliteringsteamet, jf. §
18, stk. 2, 2. pkt., i lov om social pension«.«
[Ændring som konsekvens af ændringen af § 18, stk. 2, i lov
om social pension i lov nr. 456 af 25. maj 2016]
Til § 6
14)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 01, træder i kraft dagen efter bekendtgørel-
sen i Lovtidende.«
[Opdeling af lovforslagets ikrafttrædelses- og overgangsbe-
stemmelse i to paragraffer]
Ny paragraf
15)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Stk. 1.
Har en sag i den nugældende forsøgsperiode fra
den 1. juli 2014 til og med den 30. juni 2016 været forelagt
klinisk funktion til vurdering af, om der kan anbefales en
anden behandling end den, som borgeren er blevet tilbudt,
skal sagen fra og med den 1. juli 2016 ikke forelægges for
sundhedskoordinatoren.
Stk. 2.
§ 1, nr. 01, har virkning fra den 1. juni 2016.«
[Opdeling af lovforslagets ikrafttrædelses- og overgangsbe-
stemmelse i to paragraffer]
Bemærkninger
Til nr. 13
Efter de gældende regler i sygedagpengelovens § 24 op-
hører udbetalingen af sygedagpenge efter udløbet af en ka-
lendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge for mere end
22 uger i de 9 forudgående kalendermåneder.
Kommunen træffer efter de gældende regler i sygedag-
pengeloven afgørelse om forlængelse af sygedagpengeperio-
den for personer, der er omfattet af revurderingstidspunktet i
§ 24, når visse betingelser er opfyldt. De situationer, hvor
sygedagpengeperioden kan forlænges, fremgår af § 27, stk.
1, i sygedagpengeloven.
Det fremgår således af § 27, stk. 1, nr. 4, i sygedagpenge-
loven, at sygedagpengeperioden forlænges, når kommunen
har vurderet, at en sag skal behandles i rehabiliteringstea-
met, med henblik på at kommunen hurtigst muligt kan træf-
fe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspen-
sion.
I forbindelse med kommunens revurdering inden ophøret
af sygedagpenge efter lovens § 24 skal kommunen tage stil-
AX018950
L 182 - 2015-16 - Bilag 9: Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 30. maj 2016
1640302_0002.png
2
ling til, om den sygemeldtes sag skal forelægges rehabilite-
ringsteamet med henblik på en vurdering af, om pågældende
skal have ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Hvis kommunen i den forbindelse vurderer, at den syge-
meldtes sag skal forelægges rehabiliteringsteamet, har på-
gældende ret til forlængelse af udbetalingen af sygedagpen-
ge efter lovens § 27, stk. 1, nr. 4.
Efter sagens behandling i teamet skal kommunen hurtigst
muligt træffe afgørelse i sagen. I sager om førtidspension
skal kommunen som udgangspunkt træffe afgørelse inden 3
måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling
efter reglerne om førtidspension, jf. § 21 i lov om social
pension.
Udbetalingen af sygedagpenge forlænges frem til det
tidspunkt, hvor den sygemeldte overgår til førtidspension.
Det fremgår endvidere af § 27, stk. 1, nr. 7, i sygedag-
pengeloven, at sygedagpengeperioden forlænges, når der er
modtaget en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk. 2, i
lov om social pension.
Folketinget vedtog den 19. maj 2016 lov nr. 456 af 25.
maj 2016 om undtagelse af visse førtidspensionssager fra fo-
relæggelse for rehabiliteringsteamet. Som følge af loven er
det fra den 1. juni 2016 således muligt for kommunerne at
undtage visse sager om førtidspension fra forelæggelse for
rehabiliteringsteamet. Formålet har været at lette kommu-
nernes sagsbehandling i sager om førtidspension. Det har ik-
ke været hensigten at ændre mulighederne for forlængelse af
sygedagpengeperioden i disse sager, men disse sager vil fra
den 1. juli 2016 ikke være omfattet af de gældende forlæn-
gelsesmuligheder, idet der ved en fejl ikke skete en konse-
kvensrettelse af sygedagpengelovens forlængelsesmulighe-
der ved lov nr. 456 af 25. maj 2016. Derfor foreslås det, at
der foretages en konsekvensrettelse, så kommunerne kan
forlænge sygedagpengeperioden, også i de sager om førtids-
pension, som kommunen behandler uden om rehabiliterings-
teamet.
Konkret foreslås det, at det i § 27, stk. 1, nr. 7, i sygedag-
pengeloven tilføjes, at kommunen træffer afgørelse om for-
længelse af sygedagpengeperioden i de sager om førtidspen-
sion, hvor kommunen efter § 18, stk. 2, 2. pkt., i lov om so-
cial pension har vurderet, at det er helt åbenbart, at perso-
nens arbejdsevne ikke kan forbedres og sagen derfor ikke
skal forelægges for rehabiliteringsteamet.
Formålet med ændringen er således at sikre, at mulighe-
den for at få forlænget sygedagpengeperioden for en syge-
meldt, for hvem der skal tages stilling til førtidspension, ik-
ke afhænger af, om kommunen vurderer, at borgerens sag
om førtidspension skal forelægges rehabiliteringsteamet el-
ler ej.
I forbindelse med kommunens revurdering inden ophøret
af sygedagpenge efter lovens § 24, hvor kommunen tager
stilling til, om sagen skal forelægges rehabiliteringsteamet
med henblik på en vurdering af, om pågældende skal have
ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension, skal kommu-
nen således fremover samtidig vurdere, om det er helt åben-
bart, at personens arbejdsevne ikke kan forbedres og sagen
derfor ikke skal forelægges rehabiliteringsteamet, jf. § 18,
stk. 2, 2. pkt., i lov om social pension. I den situation vil på-
gældende have ret til forlængelse af udbetalingen af syge-
dagpenge efter lovens § 27, stk. 1, nr. 7.
Udbetalingen af sygedagpenge forlænges frem til det
tidspunkt, hvor den sygemeldte overgår til førtidspension.
Til nr. 14
Som følge af ændringsforslag nr. 13 foreslås det at affatte
lovforslagets § 6 på ny, idet det foreslås, at virkningsbe-
stemmelsen i stk. 2 flyttes til en ny paragraf, jf. ændringsfor-
slag nr. 15. Det foreslås således i stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. juli 2016. Dette svarer til den tidligere foreslåe-
de ikrafttrædelse af lovforslaget.
Det er foreslået i ændringsforslag nr. 13, at der foretages
en ændring i formuleringen af § 27, stk. 1, nr. 7, i sygedag-
pengeloven, som skal sikre, at en borgers mulighed for at få
forlænget sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1, i syge-
dagpengeloven ikke afhænger af, om kommunen vurderer,
at borgerens sag om førtidspension skal forelægges rehabili-
teringsteamet eller ej.
Ændringsforslag nr. 13 er en konsekvens af en ændring
af § 18, stk. 2, i lov om social pension, som er foretaget ved
lov nr. 456 af 25. maj 2016. Lov nr. 456 af 25. maj 2016
træder i kraft den 1. juni 2016. Som følge heraf foreslås det,
at ændringsforslag nr. 13 træder i kraft hurtigst muligt, såle-
des at der er størst mulig samtidighed mellem ikrafttrædel-
sen af lov nr. 456 af 25. maj 2016 og ikrafttrædelsen af æn-
dringsforslag nr. 13. Det foreslås derfor i stk. 2, at ændrings-
forslag nr. 13 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Til nr. 15
Det foreslås, at overgangsbestemmelsen i lovforslagets §
6, stk. 2, flyttes til en særskilt virknings- og overgangspara-
graf. Det foreslås derfor, at der indsættes en ny paragraf,
hvor stk. 1 svarer til lovforslagets § 6, stk. 2.
Det er foreslået i ændringsforslag nr. 13, at der foretages
en ændring i formuleringen af § 27, stk. 1, nr. 7, i sygedag-
pengelovens, som skal sikre, at en borgers mulighed for at få
forlænget sygedagpengeperioden efter § 27, stk. 1, i syge-
dagpengeloven ikke afhænger af, om kommunen vurderer,
at borgerens sag om førtidspension skal forelægges rehabili-
teringsteamet eller ej.
Det foreslås, at ændringsforslag nr. 13 har virkning fra
den 1. juni 2016, hvilket er samme tidspunkt, som ændrin-
gen af § 18, stk. 2, i lov om pension i lov nr. 456 af 25. maj
2016 træder i kraft. Derved sikres, at den foreslåede ændring
i § 27, stk. 1, nr. 7, i lov om sygedagpenge har virkning fra
tidspunktet for ikrafttrædelsen af lov nr. 456 af 25. maj
2016.
Virkningstidspunktet for ændringsforslag nr. 13 har alene
positive konsekvenser for personer i målgruppen.