Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 182 Bilag 1
Offentligt
1625867_0001.png
Til
Styrelsen for
Arbejdsmarked og
Rekruttering
Høringsvar i j.nr. 16/01457
Vi har i Ankestyrelsen kun haft få sager om forsøgsordningen, og vi har
ingen bemærkninger til, at ordningen forlænges.
At det fremover alene er sundhedskoordinatoren, der skal komme med
en udtalelse om anden behandling, vil antageligt lette sagsgangen.
Ændringen af sygedagpengelovens § 47, stk. 2, vedrører kun ganske få
sager, og vil betyde, at personer, der indbetaler ekstra bidrag til
arbejdsgiveradministreret pensionsordning, vil kunne få et højere
sygedagpengebeløb, såfremt satsen ellers er under det aktuelle
timemaks. Det har vi ikke bemærkninger til.
Aktivlovens § 69, stk. 1, 2. pkt., er en præcisering af reglerne, således
at der ikke er tvivl om fra hvornår, der kan udbetales
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb til personer omfattet af
sygedagpengelovens § 24a.
Ankestyrelsen har ingen økonomiske bemærkninger til lovforslaget.
29. marts 2016
J.nr. 2016-0017-13964
Cpr.nr.
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
Venlig hilsen
Kurt Heinrich Rann
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0002.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0003.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0004.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected],
[email protected]
29. marts 2016
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om aktiv
socialpolitik, lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
m.v., lov om social pension og lov om aktiv beskæftigelsesindsats
(forlængelse
af forsøg med ret til at sige nej til lægebehandling uden ydelsesmæssig
konsekvenser m.v.)
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har i skrivelse af 8. marts 2016
anmodet om eventuelle kommentarer til ovenstående lovforslag. Det væsentligste
heri er forslaget om forlængelse af muligheden for at sige nej til lægebehandling,
uden at det får ydelsesmæssige konsekvenser.
Danske Seniorer er enig i forslaget om at forlænge forsøgsperioden med tre år. Det
oplyses i bemærkningerne til lovforslaget, at det typisk drejer sig om medicinsk behandling af psykiske
lidelser med f. eks. antidepressiva og om smertestillende medicin, samt rygoperationer. Tvungen
indtagelse af antidepressiva og smertestillende medicin er alvorlig indgriben i en persons integritet og
selvbestemmelse og bør så vidt muligt undgås, og rygoperationer er forbundet med betydelig risiko for,
at det kan gå galt.
Danske Seniorer har ikke kommentarer til de øvrige forslag til lovændringer.
Med venlig hilsen
Danske Seniorer
Jørgen Fischer
Landsformand
John Lagoni
Direktør
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0005.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
Att. Nikoline Schriver
Sendt til [email protected] og [email protected]
30. marts 2016
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
CVR-nr. 11-88-37-29
Telefon 3319 3200
Fax 3319 3218
E-mail
[email protected]
www.datatilsynet.dk
J.nr. 2016-112-0545
Sagsbehandler
Ahang Faraje
Direkte 3319 3232
Vedrørende høring over udkast til lov om ændring af lov om sygedag-
penge, lov om aktiv socialpolitik, lov om organisering og understøttelse
m.v., lov om social pension og lov om aktiv beskæftigelsesindsats (forlæn-
gelse af forsøg med ret til at sige nej til lægebehan
Ved e-mail af 8. marts 2016 har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
anmodet om Datatilsynets eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast.
Det fremsendte udkast giver ikke Datatilsynet anledning til bemærkninger.
Kopi af dette brev sendes til Justitsministeriets Lovafdeling til orientering.
Med venlig hilsen
Ahang Faraje
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0006.png
Til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att.
[email protected]; [email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 29. marts 2016
Sag 2-2016-00144 – Dok. 244420/me_dh
DH høringssvar vedr. forlængelse af forsøg med ret til at sige nej til
lægelig behandling uden ydelsesmæssige konsekvenser
DH støtter til fulde, at ovennævnte forsøgsordning forlænges og derefter permanentgøres.
DH støtter antagelsen som lægges til grund, at alle borgere ønsker at deltage i behandling,
som kan forbedre deres helbred, ligesom DH finder det centralt at sikre enhver borgers ret
til selvbestemmelse.
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Danmarks Lungeforening • Danmarks Psoriasis Forening • Dansk Blindesamfund •
Danske Døvblindes Fællesrepræsentation • Dansk Epilepsiforening • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Laryngectomerede - Strubeløse •
Danske Døves Landsforbund • Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen Autisme
• Landsforeningen LEV • Landsforeningen Sind • Landsforeningen til Bekæmpelse af Cystisk Fibrose • LungePatient.dk • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • PTU - Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede • Sammenslutningen af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0007.png
F
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København 5
Sendt pr. e-mail til: ssc~star.dk og [email protected] starc~star.dk
AR B EJ D S GIVER FORENING
FINANSS~KTORENS
29. marts 2016
DOK. NR.:
Høring vedr, forslag til lov om ændring af sygedagpengeloven m.v.
(Forlængelse af forsøg med ret til at sige nej til lægebehandling uden
ydelsesmæssige konsekvenser m.v.)
Styrelsen har 8. marts d.~. sendt FA udkast til lovforslag om ændring af lov
om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik, lov om organisering og under
støttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om social pension og lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats med anmodning om eventuelle bemærkninger.
FAID-6-39190
SAG. NR: 9293
HJS
Det fremg&, at formalet med lovud kastet er at forlænge den eksisterende 2-
forsøgsordning, hvor personer kan sige nej til lægebehandling uden ydelses
mæssige konsekvenser. Derudover foreslås det, at ordningen justeres sale
des, at hvis en borger afviser en lægebehandling, skal sagen forelægges
sundhedskoordinatoren frem for klinisk funktion.
Lovudkastet indeholder herudover forslag om at indføre en hjemmel i syge
dagpengeloven til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om be
regning af sygedagpenge, ligesom der foreslås en præcisering i lov om en ak
tiv beskæftigelsesindsats for at sikre retten til udbetaling af ressourceforløbs
ydelse under jobafklaring samt fastsættelse af tidspunktet for beregning af 4-
ugers fristen for, at sagen skal være i rehabiliteringsteamet.
Borgere kan under forsøgsordningen afvise at tage imod lægebehandling,
uden at det kan f~ betydning for retten til sygedagpenge eller ressourcefor
løbsydelse eller for kommunens vurdering af, om der er grundlag for at be
vilge fleksjob eller tilkende førtidspension.
FA kan tilslutte sig den foreslåede forlængelse af forsøgsordn ingen, hvor den
foreløbige evaluering har vist, at ordningen kun anvendes i begrænset om
fang. Vi kan ligeledes tilslutte os, at det i en 3-kig forsøgsperiode alene er
sundhedskoordinatoren (dvs, ikke en klinisk funktion), der skal vurdere sa
gen, n~r en borger ikke ønsker en given behandling.
Af hensyn til de virksomheder, som udbetaler fuld løn under medarbejderes
sygefravær og som systematisk følger op p~ sygefravær, og som lægger vægt
p~, at medarbejderen selv medvirker til hurtig tilbagevenden til arbejdsplad
FINANSSEIÇTORENS
ARBEJDSGIVERFORENING
AMAU~G?~DE i
1256 KØBENHAVN 1<
T *45 339~47QO
F +45 33911766
FA~FANETOX
VA’~WFANETOK
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0008.png
sen, foreslår vi, at virksomheden kan blive informeret, hvis borgeren ikke øn
sker at modtage tilbudt lægebehandling, eller hvis borgeren ikke ønsker at
medvirke til, at sagen forelægges for sundhedskoordinatoren.
Vi har noteret os, at lovforslaget ifølge punkt 4 i de almindelige bemærkninger
ikke har “væsentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet”. Vi er op
mærksom p~, at de økonomiske konsekvenser for erhvervslivet ved lovforsla
get vanskeligt kan kvantificeres. Derfor foresI~r vi, at det i bemærkningerne
til lovudkastet beskrives kvalitativt, hvilke administrative konsekvenser lov
ændringen vil f~ for de virksomheder, som betaler løn under sygdom, og hvor
den pågældende medarbejder siger nej til lægebehandling.
Med
Side 2
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0009.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0010.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att: Signe Schertiger
Nikoline Schriver
Høringssvar – lovforslag om forlængelse af ret til at afvise lægebehand-
ling uden ydelsesmæssige konsekvenser
30.03.2016
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
Forsikring & Pension støtter forslaget om at forlænge borgernes ret til at afvise
lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser. Retten bør dog kun kunne
anvendes i helt særlige situationer, og brugen af den skal monitoreres med hen-
blik på at vurdere behovet for ændringer af forsøgsordningen. Udgangspunktet
bør altid være, at borgeren skal medvirke til egen helbredelse for at have ret til
en ydelse.
Forsikrings- og pensionsbranchen yder en parallel indsats til kommunerne for at
hjælpe sygemeldte danskere tilbage i arbejde. Det er vores erfaring, at det ge-
nerelt ikke fremmer fastholdelsen på arbejdsmarkedet at presse kunden økono-
misk ved at stoppe udbetaling af ydelser til syge borgere. Til gengæld er det
gavnligt, at kunden mødes med en klar forventning om at modtage behandling,
der kan medvirke til helbredelse og tilbagevenden til job.
Vi er i forsikrings- og pensionsbranchen særligt opmærksomme på den lægefag-
lige behandling på det psykiske område, hvor vi oplever, at fravær af den rette
behandling kan føre til et varigt tab af arbejdsevnen, som muligvis kunne være
forebygget, ligesom medicinering kan være afgørende for at andre arbejdsfast-
holdende indsatser vil have effekt. Udfordringen består dels i at sikre tilstrække-
ligt specialiseret udredning af borgere med psykiske lidelser, dels at borgerne
kan være forbeholdne over for medicineringen fx på grund af bivirkninger.
Forsikring & Pension foreslår, at opgørelsen over brug af retten til at afvise be-
handling opdeles, så de fremgår, hvor stor en del af sagerne, der vedrører psy-
kiske lidelser. Såfremt brugen stiger, bør ordningen revurderes. Derudover skal
sundhedskoordinatoren være særligt opmærksom på at sikre den fornødne psy-
kiatriske ekspertise fra klinisk funktion og motivation af borgerne i denne type
sager.
Forsikring & Pension støtter en ændring af reglerne for beregning af timesats for
sygedagpenge, som ikke øger den økonomiske byrde for arbejdsgivere ved at
fastholde sygemeldte medarbejdere, der foretager frivillige indbetalinger til pen-
2900 Hellerup
Tlf.
Fax
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Helle Vestmar Winther
Konsulent, cand.scient.pol.
Dir.
41 91 90 80
[email protected]
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
HVW
GES-2014-00091
369314
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
sion. En sådan ændring vil både fremme fastholdelsen af den sygemeldte på ar-
bejdsmarkedet og bidrage til større selvforsørgelse i alderdommen.
Forsikring & Pension uddyber naturligvis gerne vores synspunkter.
Forsikring & Pension
Vores ref.
Sagsnr.
DokID
HVW
GES-2014-00091
369314
Med venlig hilsen
Helle Vestmar Winther
Side 2
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0012.png
Til
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Att. Signe Schertiger og Nikoline Schriver
ssc@@star.dk
[email protected]
Den 30. marts 2016
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik,
lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om social pension og lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD) støtter lovforslaget
om, at den eksisterende forsøgsordning forlænges, således at der opnås et bedre grundlag for at vurdere,
om ordningen evt. skal gøres permanent.
Videre støtter FSD, at det fremover alene er sundhedskoordinator, der skal komme med en udtalelse om,
hvorvidt der kan anbefales en anden type behandling.
Forsøgsordningen har, så vidt det er foreningen bekendt, ikke givet anledning til de store problemer.
FSD vil gerne kvittere for præciseringerne af reglerne, herunder reglen om den fire ugers forelæggelsesfrist
for rehabiliteringstemaet og reglen om udbetaling af ressourceforløbsydelse frem til kommunen træffer
afgørelse.
Med venlig hilsen
Helle Linnet
Landsformand
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0013.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0014.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0015.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
Danmark
[email protected]
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 32698979
MOBIL 32698979
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 16/00883-2
HØRING VEDR. FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF
LOV OM SYGEDAGPENGE, LOV OM AKTIV
SOCIALPOLITIK, LOV OM ORGANISERING OG
UNDERSTØTTELSE AF BESKÆFTIGELSESINDSATSEN
M.V., LOV OM SOCIAL PENSION OG LOV OM EN
AKTIV BESKÆFTIGELSESINDSATS
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har ved e-mail af 8. marts
2016 2014 anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til høring vedrørende forslag til lov om ændring af lov
om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik, lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om social pension
og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (forlængelse af forsøg med ret
til at sige nej til lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser
m.v.).
Institut for Menneskerettigheder har ikke bemærkninger til forslaget.
Der henvises til J.nr.: 16/01457.
29. MARTS 2016
Med venlig hilsen
Emil Kiørboe
FULDMÆGTIG
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0016.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
2300 København S
Sendt pr. e-mail til Signe Schertiger ([email protected]) og
Nikoline Schriver ([email protected])
Sagsnr. 16-627
Vores ref. EKH/CSOE
Deres ref. 16/01457
Den 30. marts 2016
Høringssvar vedr. forlængelse af forsøg med ret til at sige nej til lægebehand-
ling uden ydelsesmæssige konsekvenser m.v.
LO har gennem Beskæftigelsesrådet modtaget høring over forslag til lov om ændring
af lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik, lov om organisering og under-
støttelse af beskæftigelsesindsatse m.v., lov om social pension og lov om aktiv be-
skæftigelsesindsats (forlængelse af forsøg med ret til at sige nej til lægebehandling
uden ydelsesmæssige konsekvenser m.v.).
Forslaget vedrører primært den to-årige forsøgsordning gældende i perioden 1. juli
2014 til 30. juni 2016, hvor borgere kan afvise at tage imod lægebehandling, uden at
det kan få betydning for retten til sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse eller for
kommunens vurdering af, om der er grundlag for at bevilge fleksjob eller tilkende
førtidspension.
Det foreslås, at forsøgsordningen forlænges til og med 30. juni 2019.
LO mener, at ordningen bør gøres permanent, og at det ovenikøbet vil indebære mi-
nimale omkostninger. Man kan sågar argumentere for, at det vil give en besparelse.
Det fremgår af lovforslaget, at der har været foretaget en evaluering af forsøgsordnin-
gen. Evalueringen viste, at det samlede antal sager på landsplan, der har været omfat-
tet af forsøgsordningen, estimeres til at udgøre 150-200 sager i perioden 1. juli 2014
til den 1. november 2015 (s. 5). Den behandling, der afvises, er typisk medicinsk,
antidepressiv behandling, rygoperationer og smertestillende medicinsk behandling.
I beregningen af de økonomiske og administrative konsekvenser af at forlænge ord-
ningen (s. 10-11), skønnes det, at merudgiften til sundhedskoordinator vil udgøre 0,4
mio. kr. årligt. Herudover forventes det, at der i gennemsnit udbetales tre ugers syge-
dagpenge til den person, det omhandler. LO vil gerne sætte spørgsmålstegn ved dette
regnestykke (s. 10-11).
Det er korrekt, at der vil gå tid med, at sundhedskoordinator skal gennemgå sagen.
Men til gengæld vil der spares væsentligt på den periode, der ikke skal bruges på at
gennemgå behandlingen. For en rygoperation vil der typisk være tale om en efterføl-
gende sygemeldingsperiode med genoptræning på 6-9 måneder, og hvis der er tale
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0017.png
om, at der skal forsøges medicinsk behandling med antidepressiva kan forløbet vare
endnu længere.
Med andre ord vil en person, der ikke ønsker at tage imod denne type behandling,
kunne nå frem til en afklaring af sin helbredsmæssige situation og arbejdsevne langt
tidligere. Desuden glemmer man i regnestykket at tage højde for de udgifter, der i
sundhedssystemet er forbundet med langvarig behandling, operation og sygemelding
– og som vil spares, når der ikke tages imod behandling.
Med kun estimeret 150-200 sager omfattet af ordningen, er de økonomiske konse-
kvenser således minimale, hvorimod behandlingstvang for denne gruppe er særdeles
indgribende. Det er derfor LO’s synspunkt, at ordningen burde være en selvfølge og
derfor også gøres permanent, alene ud fra etiske og moralske hensyn omkring borger-
nes mullighed for at takke nej til behandling.
Af forslaget fremgår det videre, at det kun er lægebehandling i snæver forstand, der er
omfattet (s. 8).
LO’s forbund oplever jævnligt, at rehabiliteringsteamet peger på, at der er mulighed
for behandling på fx smerteklinik, psykologsamtaler, fysioterapi mv. Denne gruppe
sygemeldte mennesker sidder i en helbredsmæssigt og økonomisk svær situation,
hvor de er henvist til i bedste fald sygedagpenge, i værste fald en ydelse på kontant-
hjælpsniveau. Det må derfor være rimeligt, at et behandlingsforslag fra sundhedsko-
ordinator, som ikke er lægebehandling i snæver forstand, også gives som et tilbud og
ikke som en pligt.
Endelig vil LO stille spørgsmålstegn ved logikken i, at forsøgsordningen ikke bety-
der, at sygedagpengene kan forlænges efter sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2,
hvis man har sagt nej til behandling – med den begrundelse, at der er behandlingsmu-
ligheder og ikke kan ske en afklaring (s. 14).
LO mener, at det stadig skal være muligt at forlænge sygedagpengene efter §27, stk.
1, nr. 2, såfremt der er andre tiltag (end de afviste tiltag), som kan medvirke til afkla-
ring.
Samtidig må der med forsøgsordningen ikke lægges vægt på behandlingsmuligheder,
som den sygemeldte ikke ønsker at deltage i, ved vurdering af, om man er berettiget
til fleksjob, ressourceforløb eller førtidspension. Betyder det, at der kan ske afklaring
i forhold til beskæftigelsesloven, men ikke i forhold til sygedagpengeloven? På trods
af, at der er i sygedagpengeloven kommer til at stå, at man ikke har pligt til at tage
imod behandling. I så fald er hele årsagen til, at ordningen indføres – nemlig at syge
ikke skal føle sig tvunget til at tage imod behandling for at bevare retten til en ydelse
– helt faldet ud i denne del af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Ejner K. Holst
2
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
3
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0019.png
Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering
Njalsgade 72 A
2300 København S
Høringssvar
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om sygedag-
penge, lov om aktiv socialpolitik, lov om organisering og un-
derstøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om social
pension og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(Forlængelse af forsøg med ret til at sige nej til lægebehand-
ling uden ydelsesmæssige konsekvenser m.v.)
Formanden
30. marts 2016
Jr. / 2016 - 2193
Domus Medica
Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf.: 3544 8500
Lægeforeningen finder det positivt, at forsøgsordningen forlænges i
en 3 årig periode
Lægeforeningen skal kvittere for modtagelsen af ovennævnte høring over
lovforslag om en forlængelse af forsøgsordningen om en borgers ret til at
sige nej til lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser for borge-
ren.
Lægeforeningen ser med tilfredshed på, at sygemeldte i den gældende for-
søgsperiode har fået mulighed for selv at tage stilling til, om de ønsker at
indgå i en ordineret behandling. Lægeforeningen finder det hensigtsmæs-
sigt, at hvis en borger afviser en lægebehandling, skal sagen forelægges kli-
nisk funktion, som skal vurdere, om en anden behandling vil kunne anbefa-
les i stedet. Og hvis der kan anbefales en anden behandling, men borgeren
heller ikke ønsker denne, kan borgeren fortsat afvise behandling, uden at
det kan få indflydelse på borgerens forsørgelsesgrundlag.
Det fremgår af lovforslaget, at den gældende forsøgsordning forlænges i 3
år, frem til den 30. juni 2019, og det foreslås samtidig at justere ordningen,
således at kommunen fremover skal indhente en udtalelse fra sundhedsko-
ordinator, i stedet for som tidligere fra klinisk funktion, af, om der kan anbe-
fales en anden behandling, når en sygemeldt ikke ønsker at deltage i læge-
behandling. Hvis borgeren heller ikke ønsker at deltage i den lægebehand-
ling, som sundhedskoordinatoren anbefaler, får det fortsat ikke konsekven-
ser for borgerens ret til sygedagpenge og sociale ydelser.
E-post: [email protected]
www.laeger.dk
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0020.png
Det fremgår af lovforslaget, at en evaluering nu har vist, at det kun i be-
grænset omfang er muligt at anbefale borgerne anden behandling. Det fore-
slås i lovforslaget at justere forsøgsordningen, således at det fremover alene
er sundhedskoordinatoren, der skal komme med en udtalelse om, hvorvidt
der kan anbefales anden type behandling. Formålet med justeringen er dels
at sikre en mere hensigtsmæssig brug af klinisk funktion, herunder at borge-
ren ikke skal til unødvendige undersøgelser i klinisk funktion, dels at sikre,
at der i de tilfælde, hvor borgeren afviser at deltage i lægebehandling, fort-
sat foretages en kvalificeret sundhedsfaglig vurdering af, om der kan anbe-
fales en anden behandling. Sundhedskoordinatoren er typisk læge og kan i
forbindelse med udtalelsen i sagen trække på den lægelige ekspertise, som
er til rådighed i den kliniske funktion.
Lægeforeningen har ikke bemærkninger til det fremlagte lovforslag om en
forlængelse af forsøgsordningen på dette grundlag.
Med venlig hilsen
Andreas Rudkjøbing
Formand for Lægeforeningen
Side 2/2
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0021.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0022.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0023.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0024.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0025.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0026.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0027.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0028.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0029.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0030.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0031.png
Klinisk Socialmedicin
& Rehabilitering
Hospitalsenheden Vest
Regionshuset Aarhus
Olof Palmes Allé 15
8200 Aarhus N
Tlf. 7843 5000
www.socialmedicin.rm.dk
29.03.2016
Høring vedr. forslag til forlængelse af forsøg med ret til at sige nej til lægebehand-
ling uden ydelsesmæssige konsekvenser m.v.
Klinisk Socialmedicin & Rehabilitering, Hospitalsenheden Vest, (i det følgende KSR) har med
stor interesse læst forslag til forlængelse af forsøg med ret til at sige nej til lægebehandling
uden ydelsesmæssige konsekvenser m.v.
Lovforslaget er opdelt i følgende tre overskrifter: Forlængelse af forsøg med ret til at sige nej
til lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser (jf. bemærkninger til lovforslaget 2.1.),
omberegning af sygedagpengetimesatsen ved ekstra indbetaling på pensionsordning (jf. be-
mærkninger til lovforslaget 2.2.) og præcisering af retten til ressourceforløbsydelse under job-
afklaringsforløb samt fastsættelse af tidspunktet for beregning af 4 ugers fristen for at sagen
skal til rehabiliteringsteamet (jf. bemærkninger til lovforslaget 2.3.).
KSR har alene forholdt sig til forlængelse af forsøg med ret til at sige nej til lægebehandling
uden ydelsesmæssige konsekvenser, da de to øvrige punkter ikke giver anledning til bemærk-
ninger.
KSR tilkendegiver tilfredshed med formålet om at sikre en mere hensigtsmæssig brug af Kli-
nisk Funktion, herunder at borgeren ikke skal til unødvendige undersøgelser i Klinisk Funktion,
samt at der i de tilfælde, hvor borgeren afviser at deltage i lægebehandling, fortsat foretages
en kvalificeret sundhedsfaglig vurdering af, om der kan anbefales en anden behandling. KSR
vurderer, at der vil være tale om en administrativ og arbejdsmæssig effektivisering for Klinisk
Funktion, såfremt ændringerne til lovforslaget vedtages.
Det må som udgangspunkt antages, at alle borgere ønsker at deltage i behandling, der kan
forbedre deres helbredssituation.
KSR anerkender intentionen om at sikre, at en borger ikke skal føle sig tvunget til at tage imod
en behandling, som vedkommende er utryg ved samtidig med at der afdækkes, om der er an-
dre behandlingsmuligheder.
Det fremgår af lovforslaget, at der blandt andet kan fastsættes nærmere regler om sundheds-
koordinators muligheder for at møde borgeren og dennes sagsbehandler, samt regler om
sundhedskoordinators udtalelse. Med forslaget vil det af lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v., § 17, stk. 2 fremgå, at beskæftigelsesministeren fastsætter
efter forhandling med ministeren for sundhed og forebyggelse og ministeren for børn, ligestil-
ling, integration og sociale forhold nærmere regler om kravet til organisering, tilrettelæggelsen
og indholdet (…) i sager, hvor sundhedskoordinatoren skal udtale sig om hvorvidt, der kan
anbefales anden behandling, jf. § 15, stk. 2.
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0032.png
Det er vores erfaring, at sager vedrørende nej til lægebehandling kan bære præg af misforstå-
elser. KSR anbefaler, at sundhedskoordinator møder borger samt eventuelt sagsbehandler for-
ud for sin udtalelse. Et møde mellem sundhedskoordinator og borger samt eventuelt sags-
behandler vil kunne belyse borgerens baggrund for at sige nej til behandling og skabe en dia-
log, som formentlig vil kunne medføre en bedre forståelsesramme for alle parter. Det vurderes
vanskeligt på forhånd at afgøre behovet for mødet mellem borger samt eventuelt sagsbe-
handler og sundhedskoordinator, hvorfor KSR anbefaler, at et sådant møde finder sted i alle
sager, blandt andet med formålet om at mindske risikoen for misforståelser. Et sådant møde
kunne passende finde sted i forbindelse med sundhedskoordinatorfunktionen, hvor sundheds-
koordinator er i den pågældende kommune og leverer sundhedsfaglig rådgivning i rehabilite-
ringsteamssager.
Ændringerne til lovforslaget giver KSR anledning til følgende overvejelser vedrørende sund-
hedskoordinators inddragelse:
Hvis en borger afviser lægebehandling, skal sagen forelægges sundhedskoordinator,
som skal vurdere, om en anden behandling vil kunne anbefales i stedet. Der ønskes en
præcisering af, hvad ”forelægge” indebærer. Skal sundhedskoordinator have fremsendt
sagens akter før et eventuelt møde eller skal sagsbehandler fremlægge sagen mundtligt
for sundhedskoordinator, med udgangspunkt i relevante sagsakter, hvori den afviste
behandling foreslås?
Det ønskes præciseret, hvad det indebærer, at sundhedskoordinator skal udtale sig om,
hvorvidt en anden behandling kan anbefales. Hvordan tænkes denne udtalelse indhen-
tet - skal udtalelsen være mundtlig eller skriftlig?
Vi finder det hensigtsmæssigt, at loven, såfremt den vedtages, træder i kraft den 01. juli
2016, således det sikres, at der ikke er et slip mellem den gældende forsøgsperiode, som gæl-
der til og med den 30. juni 2016, og den nye forsøgsperiode.
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0033.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Arbejdsmarkedsydelser
Att. Fuldmægtig Nikoline Schriver
Njalsgade 72A
2300 København S.
28.03.2016
Høringssvar fra SAND – De hjemløses Landsorganisation
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om sygedagpenge, lov om aktiv
socialpolitik, lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen
m.v., lov om social pension og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(forlængelse af forsøg med ret til at sige nej til lægebehandling uden
ydelsesmæssige konsekvenser m.v.)
Vi skal hermed kvittere for modtagelsen af den tilsendte høringsskrivelse og
kan i den sammenhæng kun tilslutte os, at den 2 årige forsøgsordning i
relation til bestemmelserne i lov om sygedagpenge, lov om aktiv socialpolitik
og lov om social pension fra 2014, om retten til at sige nej til uønsket
lægebehandling, forlænges til 2019.
Det er også, set med ”hjemløseøjne”, hensigtsmæssigt at det alene er
sundhedskoordinatoren, der frem for den kliniske funktion, bliver inddraget i
vejledningen, når en borger ikke ønsker en given behandling.
Vi har ingen kommentarer til de foreslåede præciseringer til beregning af
sygedagpenge og præcisering i lov om at der i lov om aktiv
beskæftigelsesindsats sikres ret til udbetaling af ressourceforløbsydelse under
jobafklaring, samt fastsættelse af tidspunktet for beregning af 4 ugers fristen
for, at sagen skal være i rehabiliteringsteamet.
Med venlig hilsen
Ole Skou
Soci.rdg. & Cand.jur.
De hjemløses landsorganisation
Sundholmsvej 34, st.
2300 København S.
Tlf. 4073 3537
[email protected]
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0034.png
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625867_0035.png