Beskæftigelsesudvalget 2015-16
L 182 Bilag 1
Offentligt
1625866_0001.png
NOTAT
Høringsnotat for forslag til lov om ændring af lov om syge-
dagpenge, lov om en aktiv socialpolitik, lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om social pension og
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
(ret til at sige nej til
lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser m.v.).
April 2016
J.nr. 16/01457
Arbejdsmarkedsydelser/nisc/mvd
1. Indledning
Udkast til lovforslag om ændring af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, lov om en aktiv social politik, lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om social pension og lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats blev sendt i høring hos eksterne parter tirsdag den 8. marts 2016 med frist
onsdag den 30. marts 2016 kl. 12.
Der er modtaget høringssvar fra følgende af de hørte organisationer:
AK-Samvirke, ATP, Ankestyrelsen, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Seniorer, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Foreningen for
kommunale social- sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD), Forhand-
lingsfællesskabet, Forsikring og Pension, FTF, Institut for Menneskerettigheder,
Landsorganisationen (LO), Lægeforeningen, Odense Kommune, Region Midtjylland,
SAND - De hjemløses landsorganisationer og Udbetaling Danmark.
Herudover er der modtaget høringssvar fra Peter Harald Hansen, som privatperson.
AK-samvirke, ATP, Datatilsynet, Forhandlingsfællesskabet, Institut for Menneskeret-
tigheder, Lægeforeningen, Odense Kommune og Udbetaling Danmark har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
De modtagne høringssvar vedlægges.
2. Bemærkninger til forslaget om at forlænge forsøgsordningen med ret til at si-
ge nej lægebehandling uden ydelsesmæssige konsekvenser
2.1. Generelt til forlængelse af forsøgsordningen
Danske Handicaporganisationer (DH), Danske Seniorer, Finanssektorernes Arbejdsgi-
verforening (FA), Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkeds-
chefer i Danmark (FSD), Forsikring og Pension, FTF, Lægeforeningen og SAND støt-
ter forslaget om at forlænge forsøgsordningen med ret til at sige nej til lægebehandling
uden ydelsesmæssige konsekvenser.
Forsikring og Pension bemærker, at det efter deres erfaring generelt ikke fremmer
fastholdelsen på arbejdsmarkedet at stoppe udbetaling af ydelser til syge borgere eller
i sidste ende tvinge dem til at modtage en behandling, de ikke ønsker.
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625866_0002.png
Derudover bemærker FSD yderligere, at en forlængelse vil give et bedre grundlag for
at vurdere, om ordningen eventuelt skal gøres permanent.
FA noterer sig, at lovforslaget ikke forventes at have økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Det foreslås, at man ud over den noget vanskelige vurdering af de øko-
nomiske konsekvenser for erhvervslivet, foretager en kvalitativ vurdering af de admi-
nistrative konsekvenser, lovændringen vil få for virksomheder, der udbetaler løn under
sygefravær, og hvor medarbejderen siger nej til lægebehandling.
Kommentar:
Med lovforslaget forlænges forsøgsordningen, således at manglende deltagelse i læ-
gebehandling fortsat ikke kan føre til, at kommunen stopper sygedagpenge eller res-
sourceforløbsydelse eller beslutter ikke at bevillige fleksjob eller tilkende førtidspensi-
on. Arbejdsgivere, som udbetaler løn under sygdom, vil således med den foreslåede
forlængelse fortsat kunne få sygedagpengerefusion i tilfælde, hvor en sygemeldt med-
arbejder afviser at deltage i lægebehandling.
2.2. Permanentgørelse af forsøgsordningen
Landsorganisationen (LO) og DH ønsker at ordningen gøres permanent. LO påpeger i
denne forbindelse, at de økonomiske omkostninger ved ordningen ikke er store, og at
ordningen er blevet benyttet i så begrænset omfang, at det vil være hensigtsmæssigt, at
den permanentgøres. Derudover bemærker LO, at der på længere sigt kan være bespa-
relser forbundet ved at lade ordningen blive permanent samt at ordningen alene ud fra
etiske og moralske hensyn til borgerens mulighed for at takke nej til behandling, bør
gøres permanent.
Kommentar:
Det er foreslået, at forlængelsen sker som en treårig forsøgsordning, således at den
forenklede model, hvor det alene er sundhedskoordinatoren – frem for hele klinisk
funktion – der bliver inddraget, når en borger ikke ønsker en given behandling, kan
afprøves, inden der tages stilling til, om ordningen skal gøres permanent.
2.3. Information til virksomheder, hvis medarbejderen takker nej til lægebehandling
FA foreslår af hensyn til virksomheder, som betaler fuld løn under sygdom, og som
systematisk følger op på medarbejderen fravær, at arbejdsgiver informeres, hvis bor-
geren ikke ønsker at modtage tilbudt lægebehandling, eller hvis borgeren ikke ønsker
at medvirke til, at sagen forelægges for sundhedskoordinatoren.
Kommentar:
Det fremgår af sygedagpengelovens § 21, stk. 5, at når kommunen partshører lønmod-
tagere i forbindelse med muligt bortfald af sygedagpenge, skal en arbejdsgiver, der er
berettiget til refusion for udbetalt løn under et sygefravær, orienteres om det mulige
bortfald af sygedagpenge.
Det foreslås i dette lovforslag, at hvis sundhedskoordinator har udtalt sig i en sag,
hvor en sygemeldt afviser at modtage lægebehandling, kan det i forsøgsperioden ikke
tillægges betydning for den sygemeldtes ret til sygedagpenge, at den sygemeldte afvi-
ser at modtage lægebehandling, herunder den lægebehandling, som måtte være anbe-
falet af sundhedskoordinator.
2
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625866_0003.png
I de situationer, hvor en sygemeldt lønmodtager afviser at modtage en tilbudt lægebe-
handling, men i øvrigt medvirker til at sagen forlægges sundhedskoordinator, vil det
således ikke påvirke en arbejdsgivers refusion, og arbejdsgiver vil ikke blive oriente-
ret.
I de situationer, hvor den sygemeldte lønmodtager afviser at modtage en tilbudt læge-
behandling og yderligere afviser, at sagen forelægges for sundhedskoordinator,
træf-
fer kommunen afgørelse om, at den sygemeldtes ret til sygedagpenge bortfal-
der, så længe den sygemeldte afviser at modtage lægebehandling, jf. § 21, stk.
1, nr. 2, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, og
arbejdsgiver vil således
blive partshørt, jf. sygedagpengelovens § 21, stk. 5, idet det kan få ydelsesmæssige
konsekvenser.
2.4. Situationer, hvor lægebehandling kan afslås
Forsikring og Pension bemærker, at retten til at sige nej til lægebehandling kun bør
kunne anvendes i helt særlige situationer, og at brugen af ordningen skal monitoreres,
herunder i hvilket omfang ordningen benyttes på det psykiatriske område. Såfremt
brugen stiger, bør ordningen revurderes.
LO mener, at ordningen ikke udelukkende bør gælde lægebehandling i snæver for-
stand, men at forslaget også bør omhandle henvisning til smerteklinik, psykologsamta-
ler eller fysioterapi, henset til borgerens økonomisk svære situation.
Kommentar:
Med den foreslåede forlængelse gives mulighed for at følge, om den indtil nu begræn-
sede brug af ordningen er udtryk for et stabilt niveau, samt i øvrigt at få et styrket er-
faringsgrundlag for, om ordningen generelt fungerer efter hensigten. Der ændres med
forlængelsen ikke på, at forsøgsordningen alene vedrører lægebehandling.
2.5. Opfølgning, når lægebehandling afslås
Forsikring og Pension bemærker, at det er vigtigt, at opfølgningsindsatsen, herunder
fortsat motivation og grundig udredning, stadig fortsættes, selvom der takkes nej til
lægebehandling fra borgerens side.
Kommentar:
Kommunen skal løbende følge op, så længe der udbetales sygedagpenge eller ressour-
ceforløbsydelse. Kommunen skal således fortsætte med løbende at indkalde til opfølg-
ningssamtaler i sager, hvor en borger afviser behandling og fortsat modtager syge-
dagpenge eller ressourceforløbsydelse.
2.6. Forlængelse af sygedagpengeperioden, når lægebehandling afslås
LO stiller spørgsmål ved logikken i, at forsøgsordningen ikke betyder, at sygedagpen-
ge kan forlænges efter sygedagpengelovens § 27, stk.1, nr. 2, hvis man har sagt nej til
behandling – med den begrundelse, at der er behandlingsmuligheder og ikke kan ske
en afklaring. LO påpeger, at det stadig skal være muligt at forlænge sygedagpenge ef-
ter § 27, stik. 1, nr. 2, når der er andre tiltag (end de afviste tiltag), som kan medvirke
til afklaring.
I forlængelse heraf bemærker LO, at der med forsøgsordningen ikke lægges vægt på
behandlingsmuligheder, som den sygemeldte ikke ønsker at deltage i, ved vurdering
af, om vedkommende er berettiget til førtidspension, ressourceforløb eller fleksjob.
3
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625866_0004.png
LO undrer sig således over, om det betyder, at der kan ske afklaring i forhold til be-
skæftigelsesloven, men ikke i forhold til sygedagpengeloven.
Kommentar:
Det fremgår af sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 2, at sygedagpengeperioden kan
forlænges, når det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre
afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne,
således at sygedagpengeperioden forlænges med 69 uger.
Det er en grundlæggende forudsætning for at blive forlænget efter denne bestemmelse,
at den sygemeldtes arbejdsevne kan afklares inden for et nærmere afgrænset tidsrum
(69 uger). Det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at dette gælder uanset årsa-
gen til, at afklaringen ikke kan ske, og derfor også, hvis det er, fordi den sygemeldte
ikke ønsker lægebehandling. Den omstændighed, at den sygemeldte ikke ønsker en læ-
gebehandling er således ikke i sig selv årsag til, at der ikke kan ske forlængelse. En
sygemeldt, der afslår behandling, men som vurderes at kunne blive raskmeldt indenfor
69 uger, vil således kunne forlænges efter bestemmelsen.
2.7 Sundhedskoordinatoren skal foretage vurderingen af den sygemeldtes sag
Ankestyrelsen, Region Midtjylland, Sand, FA og FSD bemærker, at det er hensigts-
mæssigt, at det alene er sundhedskoordinatoren, der inddrages i vejledningen af borge-
ren, frem for klinisk funktion.
Region Midtjylland bemærker, at hvis en borger afviser lægebehandling, skal sagen
forlægges sundhedskoordinator, som skal vurdere, om en anden behandling vil kunne
anbefales. I den forbindelse ønskes det præciseret, hvad ”forelægge” indebærer. Her-
under ønskes det præciseret, om sundhedskoordinatoren skal have tilsendt sagens ak-
ter før et eventuelt møde, eller om sagsbehandleren skal fremlægge sagen mundtligt til
et møde med sundhedskoordinatoren.
Region Midtjylland ønsker desuden præciseret, hvad det indebærer, at sundhedskoor-
dinatoren skal udtale sig om, hvorvidt en anden behandling kan anbefales, herunder
særligt om udtalelsen tænkes indhentet mundligt eller skriftligt.
Forsikring og Pension gør opmærksom på, at man oplever, at fravær af den rette be-
handling på det psykiske område kan føre til et varigt tab af arbejdsevnen, som mulig-
vis kunne være forebygget, ligesom medicinering i visse tilfælde kan være afgørende
for borgerens helbred. Derfor opfordrer Forsikring og Pension til, at sundhedskoordi-
nator er særligt opmærksomme på at sikre den fornødne psykiatriske ekspertise fra
klinisk funktion og motivation af borgeren i denne type sager.
Peter Harald Hansen påpeger, at det er problematisk, at det ikke fremgår klarere, hvil-
ken baggrund sundhedskoordinatoren har, da det dermed ikke er sikkert, at sundheds-
koordinatoren har kompetence til at vurdere den sygemeldtes situation i tilstrækkelig
grad, og han efterlyser, at der i lovgivningen gives eksakte beskrivelser til, om det skal
være en læge der varetager funktionen som sundhedskoordinator.
Kommentar:
Der vil blive udarbejdet bekendtgørelse og vejledning om sundhedskoordinatorens
rolle og opgaver. Det forudsættes, at sundhedskoordinatoren i sit arbejde trækker på
den samlede viden i klinisk funktion. Det er i bemærkningerne til lovgivningen om kli-
4
L 182 - 2015-16 - Bilag 1: Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
1625866_0005.png
nisk funktion forudsat, at den faglige ekspertise i funktionen typisk vil være arbejds-,
samfunds- og/eller socialmedicinsk, psykiatrisk/psykologisk, neurologisk eller reuma-
tologisk.
3. Bemyndigelse til ministeren til omberegning af sygedagpenge ved ekstra indbe-
taling til pensionsordning
Forsikring og pension støtter en ændring af reglerne for beregning af timesatsen for
sygedagpenge, som ikke øger den økonomiske byrde for arbejdsgivere ved at fasthol-
de sygemeldte medarbejdere, der foretager frivillige indbetalinger til pension. En så-
dan ændring vil både fremme fastholdelse af de sygemeldte på arbejdsmarkedet og bi-
drage til større selvforsørgelse i alderdommen.
4. Præcisering af retten til ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb samt
fastsættelse af tidspunktet for beregning af 4 ugers fristen for at sagen skal til re-
habiliteringsteamet
FSD vil gerne kvittere for præciseringerne af reglerne, herunder reglen om den fire
ugers forelæggelsesfrist for rehabiliteringsteamet og reglen om udbetaling af ressour-
ceforløbsydelse frem til kommunen træffer afgørelse.
5