Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Finn Sørensen (EL)
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
20. maj 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. maj 2016 stillet følgende spørgsmål nr. 6
(L 181), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Sørensen.
Spørgsmål nr. 6:
J.nr. 2016-1635
”Idet der henvises til formålet med de obligatoriske frigørelsesattesterer, bedes mi-
nisteren oplyse, hvilket sagligt formål det har at stille en deltidsansat over for val-
get mellem at gå over på fulde dagpenge eller miste en afgørende del af indtægts-
grundlaget i den situation, hvor de 30 ugers ret til supplerende dagpenge er op-
brugt?”
Svar:
Supplerende dagpenge er dagpenge, som et medlem kan modtage i forbindelse med
kortvarig, delvis ledighed.
Supplerende dagpenge kan kun udbetales, hvis de almindelige betingelser for at
modtage dagpenge er opfyldt. Det gælder fx kravene om, at man skal stå til rådig-
hed for fuldtidsarbejde, og at man skal være aktivt jobsøgende.
Formålet med, at der stilles krav om frigørelsesattest for at få supplerende dagpen-
ge, hvis et medlem arbejder på nedsat tid med et opsigelsesvarsel hos en arbejdsgi-
ver, er at sikre, at medlemmet reelt står til rådighed for fuldtidsarbejde. Det sker
ved, at arbejdsgiveren i frigørelsesattesten erklærer at ville se bort fra opsigelses-
varslet i tilfælde af, at medlemmet opnår arbejde med en længere arbejdstid.
Reglerne om supplerende dagpenge skal på den ene side tilskynde ledige til at tage
al beskæftigelse, også kortvarigt arbejde, og på den anden side sikre, at ledige ikke
fastholdes i hel eller delvis ledighed. Derfor er der en tidsbegrænsning for perio-
den, hvor et medlem kan arbejde på nedsat tid og samtidig modtage supplerende
dagpenge.