Carsten Berger
Til Folketinget
Christiansborg
1240 København K.
Frederiksberg den 02.11.2015.
Bidrag til behandling af L 18 – Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til offentlige.
Det krænker min retsbevidsthed at man som statsmagt, vil ændre en tidligere nedsættelse af
forældelsesregler, ikke blot til tidligere niveau, men til en forøgelse – som alene skal være gældende for gæld
til det offentlige.
Udover dette anses forslaget ikke for gennemtænkt.
1. Vil en privat virksomhed eller privat person kunne få tilsvarende lovændring gennemført, efter
særskilt ønske, blot fordi den private virksomhed eller privat person havde et edb-program der ikke
virker ?
Hvis ikke, bedes Skatteudvalget forklare det juridisk og rimelige grundlag, for at en sådan
forskelsbehandling, skal gennemføres. Borger og virksomheder bør have en bedre ret – ikke det
modsatte.
Artikel 7 – menneskerettigheder – synes ikke overholdt.
Skatteudvalget opfordres til at oplyse hvorvidt man forud for udarbejdelse af lovforslaget, har
sammenholdt dette med anførte artikel 7 – samt oplyse hvad denne undersøgelser har givet af
konklusion. Såfremt man ikke har gennemfået artikel 7 forud for lovforslaget, bedes det oplyst
hvorfor man ikke har det, samt om man efterfølgende nu har gennemført det, og med hvilken
konklusion.
2. Hvorfor er det påtænkte lovforslag alene gældende for den ene part ?
Som bekendt virker inddrivelsessystemet absolut ikke – der er både sket fejl i manglende
opkrævninger, grundfejl i opkrævninger, men også i hvilke beløb der er opkrævet.
Der har være dokumentation fremme i dagspressen, der netop viser at der har været sket
opkrævninger, på ikke eksisterende beløb – det kan derfor ikke udelukkes at der er sket betaling,
modregning, eller på anden måde tilgået det offentlige midler, som der ikke har været grundlag for.
Som det foreliggende forslag foreligger, da er det KUN krav fra det offentlige hvor forældelse
forlænges, men ikke fra borgeren/virksomheden.
Det er ikke rimeligt og helt utilstedeligt.
Fejlbeløb der er opkrævet/betalt/modregnet hos borger 1, og hvor der senere konstateres fejl, der
kan borger 1 ikke få fejlopkrævningen/betalinger retur såfremt der er forløbet mere end 3 år, da
borger 1 krav er forældet efter 3 år – det offentlige er heller ikke pligtig eller ret til at returnere
beløbet, der er nemlig ikke noget retskrav – borger 1 har tabt. Jf. det foreliggende lovforslag,