Skatteudvalget 2015-16
L 18 Bilag 6
Offentligt
1561566_0001.png
29. oktober 2015
J.nr. 15-1455984
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt yderligere hørings-
svar vedrørende forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
(Udskydelse af forældelse som følge af utilstrækkelig funktionalitet i Ét Fælles Inddrivel-
sessystem).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 18 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringsskema samt høringssvar, fra skatteministeren
1561566_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet anfører, at private
kreditorer, der havde forsømt at
søge deres fordringer inddrevet,
ikke ville kunne påregne at få æn-
dret lovgivningen og forlænget
forældelsesfristen. Ifølge Advokat-
rådet giver forslaget anledning til
en række væsentlige, principielle
retssikkerhedsmæssige bemærk-
ninger, hvorfor der opfordres til,
at lovforslagets bemærkninger ud-
bygges på dette punkt inden frem-
sættelsen.
SKAT har i visse henseender sær-
lige beføjelser, der afviger fra de
regler, der gælder for private kre-
ditorer, hvilket bl.a. skal ses i lyset
af, at SKAT som tvangskreditor
ikke selv vælger sine skyldnere.
Bl.a. afbryder underretning om
SKATs iværksættelse af løninde-
holdelse ifølge forældelseslovgiv-
ningen forældelsen.
Forslaget skal sikre, at der ikke
sker yderligere utilsigtet forældel-
ses, som følge af at inddrivelsen
via Ét Fælles Inddrivelsessystem
er standset. Den manglende sy-
stemunderstøttelse bevirker, at
bl.a. lønindeholdelse i en længere
periode ikke vil kunne gennemfø-
res. Ud over skyldners frivillige
erkendelse af sin gæld har SKAT
derfor reelt alene mulighed for at
anvende udlægsforretninger til af-
brydelse af forældelsen. Udlægs-
forretninger er bekostelige for bå-
de SKAT og skyldner.
Udskydelsen af forældelsen skal
sikre mere tid til selve inddrivel-
sen af gæld i perioden, indtil et
nyt inddrivelsessystem kan være
klar, og hvor inddrivelsen i vidt
omfang vil skulle foregå manuelt.
Herudover gives SKAT mulighed
for at gennemgå de fordringer,
hvor der er tvivl om deres rets-
kraft.
Endelig bemærker Advokatrådet,
at den opståede force majeure-
lignende situation har affødt et
behov for at sikre en hjemmel for
fordringshaverne til at få deres tab
Til bemærkningerne om lovregu-
lering af fordringshavernes tab
bemærkes, at lovforslaget netop
vil medføre, at tab som følge af
forældelse ikke kan opstå for de
Side 2 af 4
L 18 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringsskema samt høringssvar, fra skatteministeren
1561566_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
erstattet af SKAT, så SKAT und-
går en række retssager herom, idet
der bl.a. kan opnås lovmæssig
klarhed om tabsopgørelsen. For-
dringshaverne bør i denne sam-
menhæng sikres fuld adgang til
momsfradrag for de tabte fordrin-
ger, i det omfang der er moms på
disse.
fordringer, der er til inddrivelse
den 19. november 2015 eller sene-
re, før tidligst den 21. november
2021. SKAT får derfor med lov-
forslaget forbedret mulighederne
for at inddrive fordringerne.
For så vidt angår den momsmæs-
sige behandling af tabte fordrin-
ger, påvirkes denne ikke af lov-
forslaget. Fordringshavere vil så-
ledes fortsat, såfremt betingelser-
ne herfor er opfyldt, kunne fra-
drage tab på debitorer i moms-
grundlaget efter de gældende reg-
ler.
Dommerforeningen
Dommerforeningen har ingen
bemærkninger.
FSR – Danske Revisorer
FSR – Danske Revisorer (FSR)
har forståelse for den samfunds-
mæssige interesse i, at flest mulige
af de krav, det er overladt til
SKAT at inddrive, rent faktisk
inddrives effektivt. Det er derfor
bekymrende, at SKATs inddrivel-
sessystem har så grundlæggende
fejl, at inddrivelse ikke kan gen-
nemføres. FSR ser dog med større
bekymring på, at fejl og mangler,
der udelukkende kan tilskrives
SKATs egen administration, repa-
reres med lovgivning. Det skete
først med suspenderingen af ejen-
domsvurderingssystemet og nu
med udskydelsen af forældelsen
for fordringer under inddrivelse
hos SKAT. FSR henviser til de
hensyn, der motiverede forældel-
sesloven, hvorefter forældelsesfri-
sten skal tilskynde til en afvikling
Der henvises om baggrunden for
lovforslaget til bemærkningerne til
høringssvaret fra Advokatrådet.
Side 3 af 4
L 18 - 2015-16 - Bilag 6: Supplerende høringsskema samt høringssvar, fra skatteministeren
1561566_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af fordringer inden for rimelig tid
og beskytte en skyldner, der har
indrettet sig på, at et muligt krav
ikke vil blive gjort gældende, lige-
som bevistvivl ved tvister om me-
get gamle mellemværender und-
gås. Ifølge FSR er en udskydelse af
forældelsen derfor ikke rette løs-
ning som følge af de retssikker-
hedsmæssige konsekvenser. Løs-
ningen er i stedet at udlicitere op-
gaven til f.eks. kommunerne eller
andre, der har de fornødne res-
sourcer til løsning af opgaven.
Endelig finder FSR, at det er me-
get vidtgående, at den fulde foræl-
delsesfrist regnes fra den 20. no-
vember 2018. For en fordring med
en forældelsesfrist på 10 år, vil
lovforslaget medføre, at forældelse
først indtræder den 20. november
2028, dvs. mere end 20 år efter
fordringens opståen, hvilket er i
strid med de hensyn, der ligger bag
forældelsesloven. Denne del af
lovforslaget bør derfor ifølge FSR
genovervejes.
Lovforslaget indebærer, at SKAT
omtrent stilles, som om forældel-
sen var afbrudt den 20. november
2018.
Baggrunden, for at forældelsen
foreslås standset i en periode på
tre år, og at der derefter regnes en
ny forældelsesfrist, er, at SKAT i
perioden, indtil et nyt system kan
være klar, i vidt omfang skal fore-
tage forældelsesafbrydende skridt
manuelt, og at eventuel afbrydelse
af forældelsen ikke vil kunne mo-
nitoreres systemmæssigt. Der er
således ved udformningen af for-
slaget foretaget en afvejning af på
den ene side hensynet til, at ud-
skydelsen af forældelsen skal være
så kort som muligt, og på den an-
den side hensynet til, at der ikke
som følge af den manglende sy-
stemunderstøttelse indtræder
yderligere utilsigtet forældelse.
Side 4 af 4