Skatteudvalget 2015-16
L 18 Bilag 3
Offentligt
1561064_0001.png
29. oktober 2015
J.nr. 15-1455984
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige
(Udskydelse af forældelse som følge af utilstrækkelig funktionalitet i Ét Fælles Inddrivel-
sessystem).
Karsten Lauritzen
/ Camilla Christensen
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Affaldsforening
Dansk Affaldsforening finder
grundlæggende ambitionen om et
fælles inddrivelsessystem positiv,
men bemærker, at den mangelful-
de inddrivelse af restancer på veg-
ne af kommunale affaldsselskaber,
forsyningsselskaber og kommuner
har påført stor skade på borgere
og forsyningskunder, idet ubetalt
gæld i sidste ende dækkes af fæl-
lesskabet over affaldsgebyret.
Dernæst omtaler Dansk Affalds-
forening, at man sammen med
DANVA og Dansk Fjernvarme
har rettet en fælles henvendelse til
skatteministeren om udfordringer
og mulige løsninger til den man-
gelfulde inddrivelse.
Endelig anfører Dansk Affalds-
forening, at en bagatelgrænse på
2.500 kr. for inddrivelse ud over at
være en udfordring for retsbe-
vidstheden for de øvrige kunder
også er i modstrid med alle erfa-
ringer, der viser, at det er nemmest
at inddrive de mindste beløb.
Derfor foreslås det, at kommuner,
affaldsselskaber og forsyningssel-
skaber selv skal kunne inddrive
deres tilgodehavender – i det
mindste indtil 2019, hvor et nyt
inddrivelsessystem skulle være på
plads, samt at foreningens med-
lemmer skal have mulighed for at
forfølge de beløb, som SKAT ikke
prioriterer, og vælge, om de øn-
sker selv at inddrive deres tilgode-
havender med bistand fra private.
Der findes ikke en sådan bagatel-
grænse for inddrivelse, men som
det oplyses i SAU, Alm. del, 2014-
15, endeligt svar på spørgsmål
652, har SKAT i en periode an-
vendt en prioriteringsgrænse på
2.500 kr. i forbindelse med hånd-
teringen af forældelsesafbrydelser.
Lovforslaget sikrer, at ingen for-
dringer – uanset deres størrelse –
forældes før tidligst den 21. no-
vember 2021, hvis de var under
inddrivelse hos SKAT den 19.
november 2015 eller senere. Der
vil således i vidt omfang være tale
om, at inddrivelsen udskydes til
senere, og ikke, at inddrivelse slet
ikke vil ske.
Der vil dermed primært være tale
om et midlertidigt likviditetspro-
blem for fordringshaverne, idet
Side 2 af 11
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det hertil bemærkes, at fordrings-
haverne har den mulighed, at op-
krævningen kan intensiveres.
Det vil som led i det arbejde, der
er igangsat i Skatteministeriet med
udvikling af i første omgang et
midlertidigt it-system til inddrivel-
sen og på sigt et helt nyt inddri-
velsessystem, løbende blive vur-
deret, om der er behov for nye
initiativer m.v.
Dansk Aktionærforening
Dansk Aktionærforening har in-
gen bemærkninger.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
Dansk Arbejdsgiverforening øn-
sker ikke at afgive bemærkninger.
Dansk Energi
Dansk Energi foreslår, at der i lov-
forslaget indføjes en bestemmelse,
som gør det muligt for kommuna-
le forsyningsselskaber selv at ind-
drive fordringer hos deres kunder
via retssystemet, herunder foged-
retten, før fordringen eventuelt
overgives til SKAT til inddrivelse.
Subsidiært foreslås, at en sådan
ordning gennemføres for perioden
indtil den 20. november 2018.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Affalds-
forening.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen be-
mærkninger.
Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme tilslutter sig
forslaget om at udskyde forældel-
sen, men opfordrer til, at udsky-
delsen sker med mere end 3 år.
Lovforslaget sikrer, at forældelsen
af fordringer, der er under inddri-
velse hos SKAT den 19. novem-
ber 2015 eller senere, tidligst kan
Side 3 af 11
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indtræde den 21. november 2021,
fordi den forældelsesfrist, der
ifølge lovforslaget tidligst regnes
fra den 20. november 2018, vil
være på mindst 3 år.
Dansk Fjernvarme finder det nød-
vendigt, at offentligt ejede varme-
forsyningsvirksomheder får mu-
lighed for at anvende andre in-
stanser end SKAT ved inddrivel-
sen af deres restancer. Den træge
inddrivelse øger risikoen for for-
ældelse, hvilket medfører tab for
selskaberne og højere takster for
de øvrige kunder.
Der henvises endvidere til besva-
relse på spørgsmål 652 til Skatte-
udvalget i maj 2015, hvorefter
SKAT har en prioriteringsgrænse i
forældelsesarbejdet på 2.500 kr. På
fjernvarmeområdet vil mange re-
stancer være under denne grænse,
og fjernvarmeselskaberne vil ople-
ve betydelige tab, hvis mindre re-
stancer ikke inddrives. Derfor fo-
reslås det, at fjernvarmeselskaber-
ne – som alternativ til SKATs
inddrivelse – skal have mulighed
for at anvende fogedretterne med
bistand fra advokater eller inkas-
sobureauer.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Affalds-
forening.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Affalds-
forening.
Dansk Told & Skatte-
forbund
Dansk Told- og Skatteforbund har
ingen bemærkninger.
DANVA
DANVA bemærker, at offentligt
ejede vand- og spildevandsforsy-
ninger ikke bør være omfattet af
lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige, men lovforslaget støttes
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Affalds-
forening.
Side 4 af 11
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
dog på den korte bane.
Det foreslås, at udskydelsen af
forældelsen fastsættes til 4 og ikke
3 år, fordi det af lovforslaget
fremgår, at det forventes, at udvik-
lingen af et interimssystem, der
midlertidigt kan understøtte ind-
drivelsen, vil tage 3-4 år.
DANVA foreslår desuden, at
kommunalt ejede forsyningsvirk-
somheder inden for vand, spilde-
vand, varme og affald skal have
mulighed for valgfrit selv at fore-
stå inddrivelsen, evt. via private
firmaer, eller bede SKAT om at
forestå opgaven. Det samme bør
gælde for spildevandsforsynings-
selskaber, der ikke er koncernfor-
bundne med et vandforsyningssel-
skab.
DANVA opfordrer endelig til, at
Skatteministeriet samarbejder med
Energistyrelsen om vandsektorlov
II, så der i lovgivningen indføres
en regel om, at spildevandsforsy-
ningsselskaber, der er koncernfor-
bundne med et vandforsyningssel-
skab, kan anmode om, at vandfor-
syningsselskabet lukker for vand-
forsyningen, når forbrugerne efter
rykkerproceduren ikke betaler de-
res restance til spildevandsforsy-
ningsselskabet.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Fjern-
varme.
Der henvises til kommentaren til
høringssvaret fra Dansk Affalds-
forening.
En sådan ændring vurderes ikke
at kræve ændring af lovgivningen
på Skatteministeriets område, da
tiltaget har karakter af restancefo-
rebyggelse og ikke indebærer en
inddrivelse.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen umiddelba-
re bemærkninger.
DI
DI har ingen bemærkninger.
Side 5 af 11
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Erhvervsstyrelsen – Team
Effektiv Regulering
Erhvervsstyrelsen har ingen be-
mærkninger.
Finans og Leasing
Finans og Leasing bemærker, at
lovforslaget indebærer, at ejeraf-
gift, som brugerne af leasede biler
(dvs. leasingtagerne) ikke har be-
talt, i en længere periode end ellers
vil kunne gøres gældende mod lea-
singselskabet, der hæfter subsidi-
ært for ejerafgiften. Da Finans og
Leasings medlemmer ikke har mu-
lighed for selv at undersøge, om
ejerafgiften betales, vil de – når
SKAT gør det ubetalte krav gæl-
dende over for leasingselskabet – i
mange tilfælde ikke længere have
et aktivt samarbejde med kun-
den/leasingtager, hvorfor det vil
være dyrt og besværligt at opkræve
et eventuelt tab hos kun-
den/leasingtager, der endvidere
kan være gået konkurs, opløst,
død eller forsvundet.
Hæftelsesreglerne vil primært ha-
ve betydning i relation til opkræv-
ningen af afgiften. SKAT kan så-
ledes allerede under opkrævnin-
gen rette kravet mod både ejeren
og brugeren, hvis bilen er registre-
ret for både ejer og bruger.
I øvrigt bemærkes, at lovforslaget
indebærer, at SKAT med hensyn
til forældelsen omtrent stilles, som
om forældelsen afbrydes den 20.
november 2018, f.eks. ved under-
retning om iværksættelse af lønin-
deholdelse eller gennemførelse af
udlægsforretning. Der er således
ikke tale om, at kravene under
normale omstændigheder ville væ-
re bortfaldet ved forældelse, men
derimod, at SKAT som udgangs-
punkt ville have afbrudt forældel-
sen.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
KL
KL bemærker, at suspensionen af
inddrivelsen er et alvorligt pro-
blem for kommunerne, der hver
måned har væsentlige økonomiske
tab pga. manglende inddrivelse.
Indtil den manuelle inddrivelse,
som SKAT vil overgå til, kommer
til at fungere, vil der være betyde-
lige kommunale tab. KL finder det
afgørende, at SKAT prioriterer
den manuelle inddrivelse og sam-
Lovforslaget vil sikre, at der ikke
indtræder forældelse af fordringer,
der er under inddrivelse hos
SKAT den 19. november 2015 el-
ler senere, før tidligst den 21. no-
vember 2021. Lovforslaget vil
derfor netop hindre utilsigtede tab
pga. forældelse.
Skatteministeriet har via Imple-
menteringsCenter for Inddrivelse
Side 6 af 11
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tidig er behjælpelig med at afklare
de mange uklarheder og kommu-
nale spørgsmål, som suspensionen
af den automatiske inddrivelse af-
føder.
KL anfører, at der ikke er overblik
over de samlede kommunaløko-
nomiske konsekvenser af beslut-
ningen om at suspendere inddri-
velsen via EFI, og at der er behov
for snarest at drøfte disse konse-
kvenser og beslutningen om su-
spension.
KL finder det fornuftigt, at der
med lovforslaget etableres en læn-
gere frist til at inddrive restancer
til det offentlige, inden de foræl-
des. En senere inddrivelse kan dog
betyde et likviditetstab for kom-
munerne og en risiko for, at for-
dringernes kursværdi forringes.
Det understreges, at ikke kun for-
ældelsesfristerne udgør et pro-
blem. Det gør også tilrettelæggel-
sen af inddrivelsesarbejdet, indtil
der er fundet en permanent løs-
ning.
KL bemærker, at kommunerne ak-
tuelt mister væsentlige beløb som
følge af manglende modregning
med krav vedr. dag- og klubtilbud
m.v. i børne- og ungeydelser. Der
henvises til, at Skatteministeriet
har oplyst, at dækningsrækkeføl-
gen i § 7, stk. 2, 2. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentli-
ge foreskriver, at den kommune,
der først indberettede sit krav til
Det Centrale Fordringsregister
(CFR), skal dækkes først. Da CFR
er sat i bero sammen med EFI, er
(ICI) igangsat et arbejde med at
udvikle et interimssystem til ind-
drivelsen og gennemføre den
nødvendige lovgivning. På sigt
skal der udvikles et nyt inddrivel-
sessystem, der ligeledes skal sikres
lovmæssig understøttelse.
Inddrivelsen vil i en periode blive
varetaget af SKATs Midlertidige
Inddrivelse (SMI), og der vil være
fokus på, at den manuelle inddri-
velse optimeres mest muligt, indtil
også interimssystemet kan bidrage
til inddrivelsesindsatsen.
Skatteministeriet og SKAT delta-
ger gerne i en dialog med KL om
afklaringen af uklarheder og andre
spørgsmål, som KL måtte have.
Skatteministeriet fortsætter gerne
dialogen med KL om de rejste
problemer, herunder hvorvidt en
løsning af de rejste problemer
forudsætter en ændring af lovgiv-
ningen.
Side 7 af 11
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
det ikke muligt at overholde dæk-
ningsrækkefølgen. KL anmoder
derfor om, at der i lovforslaget
indsættes en bestemmelse, der gi-
ver mulighed for, at denne dæk-
ningsrækkefølge i en overgangspe-
riode – indtil SKATs modreg-
ningssystem igangsættes på ny –
kan fraviges i de tilfælde, hvor
Udbetaling Danmark foretager
modregning efter børne- og unge-
ydelseslovens § 11, stk. 2, 1. pkt.
KL ønsker desuden, at det skal
være muligt på ny at anmelde kra-
vet til modregning hos SKAT, så-
ledes at fordringens oprindelige
plads i dækningsrækkefølgen beva-
res, hvis det ikke lykkes for Udbe-
taling Danmark at foretage mod-
regning.
Endelig har KL følgende tekstnæ-
re bemærkninger til lovforslaget:
Udskydelsen af forældelsen bør
gælde fra den 8. september 2015,
hvor inddrivelsen via EFI blev su-
spenderet, og indtil et nyt inddri-
velsessystem er trådt i kraft.
Forslaget kan ikke imødekommes.
Forslaget vil indebære, at lov-
forslaget tillægges tilbagevirkende
kraft, idet fordringer, der er ramt
af forældelse i perioden fra den 8.
september til den 19. november,
vil blive ”genoplivet”. Lovforsla-
get er på denne baggrund udfor-
met således, at forældelsen alene
udskydes for de fordringer under
inddrivelse, der på tidspunktet for
lovforslagets ikrafttræden er rets-
kraftige.
Det vurderes ikke at være muligt
at foretage en sådan opgørelse,
fordi en lang række fordringer,
herunder kommunale, hvor der er
tvivl om deres retskraft.
Hvis forældelsesudskydelsen ikke
kommer til at gælde fra den 8. sep-
tember, ønsker KL en opgørelse
over de kommunale krav, der util-
sigtet vil forældes i denne periode.
Side 8 af 11
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bør præciseres, at det er både
den 3-, 5- og 10-årige forældelse,
der udskydes.
Lovforslaget omfatter alle for-
dringer under inddrivelse hos
SKAT den 19. november 2015 el-
ler senere, dvs. uanset deres for-
ældelsesfrist. Der er derfor ikke
behov for den foreslåede præcise-
ring.
Lovforslaget angår alene forældel-
sen af fordringer. Den nævnte
fortrinsret er den, der følger af § 2
i Amtstueforordningen fra 1840,
og den angår alene ophøret af for-
trinsretten for den lovbestemte
panteret, der bl.a. består for
kommunale ejendomsskatter.
KL’s ønske er noteret og vil indgå
i de videre overvejelser.
KL’s ønske er noteret og vil indgå
i de videre overvejelser.
Lovforslaget bør indeholde en ud-
skydelse af fortrinsretten i samme
periode, og KL ønsker en dialog
med Skatteministeriet om SKATs
håndtering af denne opgave.
Lovforslaget bør indeholde en be-
stemmelse om, at modregning un-
der opkrævning er forældelsesaf-
brydende.
Det bør i lovforslaget præciseres,
at alle typer af tilbagebetalingsplig-
tig kontanthjælp, som er oversendt
til inddrivelse, er omfattet af ud-
skydelsen.
Der er ikke behov for en sådan
præcisering, fordi alle krav, der er
under inddrivelse hos SKAT den
19. november 2015 eller senere, er
omfattet. Det gælder derfor også
tilbagebetalingspligtig kontant-
hjælp.
Der er i Skatteministeriet igangsat
et arbejde med henblik på at gen-
nemgå de fordringer, hvor der er
tvivl om deres retskraft, samt ud-
vikle en model for afskrivning af
fordringer. Skatteministeriet vil
løbende orientere og inddrage
fordringshaverne i dette arbejde, i
takt med at arbejdet skrider frem.
KL anmoder endelig om en status
for SKATs arbejde med at gen-
nemgå fordringsmassen, herunder
at blive inddraget i evt. overvejel-
ser om nedskrivning af den kom-
munale gæld.
Side 9 af 11
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer har forstå-
else for behovet for at udskyde
forældelsen af offentlige krav, men
det kan undre, at man ikke umid-
delbart ønsker at tilbageføre de
midler, der kan være inddrevet
uberettiget. Landbrug & Fødeva-
rer har ved brev af 14. oktober
2015 gjort SKAT opmærksom på,
at SKAT via modregning i EU-
støtte til danske landmænd de fac-
to har indkrævet forældet gæld.
Denne EU-støtte, der i et vist om-
fang er modregnet i forældet gæld
via EFI, bør udbetales til land-
mændene.
Da SKAT på nuværende tidspunkt
ikke har noget overblik over, hvor
stor en del af gælden der var for-
ældet, bør SKAT udbetale det
samlede modregnede beløb allere-
de nu.
Det bemærkes, at den potentielt
meget lange inddrivelsesperiode,
som lovforslaget sikrer, vil kunne
skabe en langtrukken usikkerhed
hos mange skyldnere, hvorfor det
bør overvejes, hvor lang tid SKAT
skal bruge til at genoprette inddri-
velsesindsatsen, og om perioden
kan forkortes.
Der er i Skatteministeriet igangsat
et arbejde, med henblik på at vur-
dere bl.a. i hvilket omfang der skal
ske genoptagelse, hvor der er sket
inddrivelse af forældede fordrin-
ger.
Derudover ses Landbrug & Fø-
devarer allerede at være i dialog
med SKAT om den konkrete sag.
Der henvises til kommentarerne
til høringssvaret fra KL.
SEGES
SEGES bemærker, at selv om det
af samfundsøkonomiske hensyn
kan være ønskeligt, at der ikke sker
forældelse af SKATs tilgodeha-
vender, synes det urimeligt, at der
skal etableres en særskilt retsstatus
herom. Enhver anden fordrings-
haver i Danmark vil ikke få en til-
Lovforslaget har til formål at hin-
dre yderligere utilsigtet forældelse.
Som det fremgår af bemærknin-
gerne til lovforslaget, er der for
perioden 2012-2014 konstateret
utilsigtet forældelse for ca. 2,2
mia. kr. og med forbehold for
endnu større tab for perioden fra
Side 10 af 11
L 18 - 2015-16 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1561064_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
svarende mulighed for en ekstra-
ordinær udskydelse af forældelsen
grundet tekniske problemer med
inddrivelsen.
2013. Da SKATs inddrivelse, her-
under de inddrivelsesindsatser,
der har afbrydelsesvirkning på
forældelsen, er stillet i bero, indtil
en vis (manuel) inddrivelse kan
genoptages, vil tabene potentielt
kunne være endnu større, hvis
lovforslaget ikke vedtages.
Den udskydelse af forældelsen,
der foreslås, vil endvidere for
skyldnerne omtrent svare til, hvad
der ville være sket, hvis SKAT på
sædvanlig vis havde afbrudt for-
ældelsen, f.eks. ved underretning
om iværksættelse af lønindehol-
delse eller gennemførelse af ud-
lægsforretning.
SEGES bemærker endvidere, at
forlængelsen af SKATs mulighe-
der for at inddrive gælden synes at
være lang. Hvis en borger pga.
tekniske vanskeligheder m.v. ikke
kan betale sin gæld til det offentli-
ge, tilskrives der renter på gælden.
Det synes ikke rimeligt, at SKAT
som følge af it-udfordringer om-
kostningsfrit får udskudt forældel-
sen uden kompensation til de be-
rørte borgere. Det bør overvejes,
om en kompensation kan indgå i
ordningen, eventuelt således at et
beløb svarende til den sædvanlige
forrentning af gæld til SKAT be-
regnes og fratrækkes det krav, som
SKAT på et fremtidigt tidspunkt
opkræver.
Det bemærkes, at en borger, der
skylder til det offentlige, har mu-
lighed for at betale direkte til den
offentlige fordringshaver eller til
SKAT, hvorved tilskrivning af
renter kan undgås.
Ældresagen
Ældresagen har ingen bemærknin-
ger.
Side 11 af 11